Tarinaa ja kuvia 300 E-24
Kovan pakkasjakson (-25...-32 astetta) keskikulutukseksi tuli noin 14 litraa, ei kauhean paha. Muutenkin mese on toiminut pakkasilla moitteetta, toki käynnistykset on suoritettu lämmityspistokkeen voimin.
Pientä jäykkyyttä jousituksen puolella, mutta ymmärrettävää.
Jotenkin on oppinut nyt arvostamaan sähkölämmitystä penkeissä ja hyvin toimivaa ja tehokasta lämmityslaitetta. Jonkinlaista moitetta voisi osoittaa ettei tässä vuosimallissa kojetaulun keskisuuttimista vielä tule lämmitettyä ilmaa, mutta suuttimet kun pitää kiinni niin eipä tuo suuri haitta ole. Aikoinaan pienillä japsiautoilla ajellessani muistan hyvin kun jalat oli jäätyä, nyt ei moisesta ole huolta.
Mese on (ainakin 124) mielestäni hyvä talviauto. Antaa pakkasten paukkua...
Pientä jäykkyyttä jousituksen puolella, mutta ymmärrettävää.
Jotenkin on oppinut nyt arvostamaan sähkölämmitystä penkeissä ja hyvin toimivaa ja tehokasta lämmityslaitetta. Jonkinlaista moitetta voisi osoittaa ettei tässä vuosimallissa kojetaulun keskisuuttimista vielä tule lämmitettyä ilmaa, mutta suuttimet kun pitää kiinni niin eipä tuo suuri haitta ole. Aikoinaan pienillä japsiautoilla ajellessani muistan hyvin kun jalat oli jäätyä, nyt ei moisesta ole huolta.
Mese on (ainakin 124) mielestäni hyvä talviauto. Antaa pakkasten paukkua...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Kerropa minkälaiset estot siellä oli ja mitenkä ne lähtee pois? Minusta coupen '89- ja farkun '93-ilmastointien raitis-/lämminilmaläpillä oli ihan rakenteellinen ero, kun WIS:sta aikoinaan katselin. Saatan tosin muistaa väärin.epk kirjoitti:omasta exästä sain keskeltä tulee lämmintä (-92 manuaali-ilmastointi) kun nappasin parit "estot" sieltä pois.
Melkeen väittäisin että ne estot oli tehtaalla sinne laitettu. Syytä en ymmärrä miksi hitossa, mutta kun ne otin pois niin
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jotenkin kummalliselta tuntuu että siellä olisi jotkut "estot" jos lämmintä ilmaa olisi kuitenkin mahdollista saada. Vaikea kekesiä moiselle järkevää syytä.
Oman auton ohjekirjassa lukee yksiselitteisesti että keskisuuttimista tulee ilmaa jota ei lämmitetä.
Muutos tuohon tapahtui ilmeisesti joskus -92 tai -93. Siis ainakin manu-ilmastoinnin osalta.
Oman auton ohjekirjassa lukee yksiselitteisesti että keskisuuttimista tulee ilmaa jota ei lämmitetä.
Muutos tuohon tapahtui ilmeisesti joskus -92 tai -93. Siis ainakin manu-ilmastoinnin osalta.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
tuolla asiaa :
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26440
kannattaa nyt ainakin tarkistaa onko läppä lukittu jos sama ilmakone kuin tämä : http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/ilmastointi.pdf
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26440
kannattaa nyt ainakin tarkistaa onko läppä lukittu jos sama ilmakone kuin tämä : http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/ilmastointi.pdf
Tuo epk:n lainaus mainitusta aiemmasta topicista, eli 8/91 systeemi muuttui, ja oma auto kun on 5/91 niin taitaapi olla niin ettei sitä lämmitettyä ilmaa todellakaan keskisuuttimista tule eikä maksa vaivaa lähteä purkamaan ja tutkimaan.Myös nyt voisi varmuudella sanoa että 8/91 eteenpäin olevat manuaali-lmastoinneissa pitää tulla keskeltä myös lämmintä, ilmastointi päällä.
Mutta kiitti tiedoista kuitenkin.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
No niin, nyt n. 16 tkm ajon jälkeen tuli mersuun ensimmäinen varsinainen remonttihomma eteen.
Etupäästä alkoi kuulua epämääräistä ja pahankuuloista ujellusta. No, joku hihnan varrella olevista pyöristä/laakereista piti ääntä. Veikkailin laturia mutta tarkemmassa syynissä selvisi vikakohteeksi laturin päällä oleva ilmapumppu.
Tarkemmin asiaa pohtimatta auto huoltoon ja ilmapumppu vaihtoon. Nyt jälkiviisaana foorumiakin selanneena tuli huomattua että ilmeisesti tuli vaihdettua aikalailla turha vekotin. Asentajakin kyllä jossain vaiheessa mainitsi että näitä on joskus otettu kokonaan pois ja lyhempi hihna tilalle. Itse ajattelin silloin että jos autossa tuollainen laite on niin kai sillä joku tarkoituskin on.
Pumpun tarkoitus lienee ainostaan pienentää päästöjä pukkaamalla ilmaa pakosarjaan. Tai jotain sinne päin... Eli ei liene mitään vaikutusta moottorin toimintaan vaikka olis jättänyt poiskin?
No, pumppu on siis vaihdettu ja oli p*rkeleen kallis. Samalla vaihtui tietysti kiilahihna joka olikin aika kulunut.
Ajattelinkin kyllä että näinkö tässä pääsee vuoden ajelemaan ilman mitään remontteja. Ei nyt sentään...
Etupäästä alkoi kuulua epämääräistä ja pahankuuloista ujellusta. No, joku hihnan varrella olevista pyöristä/laakereista piti ääntä. Veikkailin laturia mutta tarkemmassa syynissä selvisi vikakohteeksi laturin päällä oleva ilmapumppu.
Tarkemmin asiaa pohtimatta auto huoltoon ja ilmapumppu vaihtoon. Nyt jälkiviisaana foorumiakin selanneena tuli huomattua että ilmeisesti tuli vaihdettua aikalailla turha vekotin. Asentajakin kyllä jossain vaiheessa mainitsi että näitä on joskus otettu kokonaan pois ja lyhempi hihna tilalle. Itse ajattelin silloin että jos autossa tuollainen laite on niin kai sillä joku tarkoituskin on.
Pumpun tarkoitus lienee ainostaan pienentää päästöjä pukkaamalla ilmaa pakosarjaan. Tai jotain sinne päin... Eli ei liene mitään vaikutusta moottorin toimintaan vaikka olis jättänyt poiskin?
No, pumppu on siis vaihdettu ja oli p*rkeleen kallis. Samalla vaihtui tietysti kiilahihna joka olikin aika kulunut.
Ajattelinkin kyllä että näinkö tässä pääsee vuoden ajelemaan ilman mitään remontteja. Ei nyt sentään...

ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Niinpä.Hemingway kirjoitti:Aivan turha pumppu. Olisit heivannut pois ja vaihtanut tilalle lyhyemmän hihnan..
Mietin vaan että liittyykö tuo ilmapumppu näihin katti/vähäpäästöisyys-juttuihin, eli olisiko katsastusinssillä sanomista jos pumppu on poistettu (jos nyt ylipäänsä huomaisi koko asiaa) ?
Ilmapumpun puuttuminen ei kuitenkaan ilmeisesti vaikuta päästöihin mittauksessa?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Mulla kanssa meni laakerit siitä pumpusta
Otin pois ja lyhyempi hihna tilalle
Ei mitään ongelmia ollu katsastuksessa eikä muutenkaan
Kuulemma ihan tyyppivika laakerin pettäminen
Muuten, pitäisköhän se alipaineletku tukkia? en ole tukkinut...vielä
Otin pois ja lyhyempi hihna tilalle
Ei mitään ongelmia ollu katsastuksessa eikä muutenkaan
Kuulemma ihan tyyppivika laakerin pettäminen
Muuten, pitäisköhän se alipaineletku tukkia? en ole tukkinut...vielä
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
no nyt se meni sit kesä pilalle
elkää nyt sanoko että ei tehoa ole tarpeeksi,itkuhan tässä pääsee pian
NO kyllä se olisi omakin coupe menny tehonlisäykseen parin ahtimen voimin,soitinkin siitä jo ja kyselin hinnat!Mut tietenkin se kaatu siihen kun rekisteriotteessa lukikin että vähäpäästöinen
no ajellaan tuolla mitä ajellaan ja vaihdetaan sitten isompi moottoriseen kun alkaa ahdistamaan 




SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Toissa iltana kun oli jo hieman hämärää piti märssulla ajaa pieni lenkki, niin eipä kojetaulu kovin loistanut. Kaikki yhdistelmämittariston ja keskikonsolin (lämmönsäätimet ym.) valaistukset oli pimeänä. Mittariston varoitusvalorivi kuitenkin toimi (valot syttyivät kun kun avainta käänsi starttiasentoon ja sammuivat kuten pitääkin).
Ensimmäisenä tarkistettiin sulakkeet, kaikki ehjiä ja ok (mittarilla tarkistettiin).
Olisivatko kaikki mittari/kojetauluvalot voineet yhtäkkiä palaa ja vielä yhtäaikaa? Joku virtapiikki? Meikäläinen kun ei paljon varsinkaan sähköteknisistä jutuista tajua, mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä.
Eli onko jotain muuta syytä jota vois epäillä (sulakkeet siis ok), vai täytyykö vaan alkaa purkamaan mittaristoa/kojetaulua ja vaihtaa kaikki lamput?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia/tietoa?
Ensimmäisenä tarkistettiin sulakkeet, kaikki ehjiä ja ok (mittarilla tarkistettiin).
Olisivatko kaikki mittari/kojetauluvalot voineet yhtäkkiä palaa ja vielä yhtäaikaa? Joku virtapiikki? Meikäläinen kun ei paljon varsinkaan sähköteknisistä jutuista tajua, mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä.
Eli onko jotain muuta syytä jota vois epäillä (sulakkeet siis ok), vai täytyykö vaan alkaa purkamaan mittaristoa/kojetaulua ja vaihtaa kaikki lamput?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia/tietoa?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Ei ole mielestäni mahdollista että kaikki palavat yhtäaikaa. Sinuna tarkastaisin tuon valohimmentimen mittariston takaa. Samalla sen sulakkeen. Jossain tuntuisi olevan pientä kontaktihäiriöö.Eldorado kirjoitti:Toissa iltana kun oli jo hieman hämärää piti märssulla ajaa pieni lenkki, niin eipä kojetaulu kovin loistanut. Kaikki yhdistelmämittariston ja keskikonsolin (lämmönsäätimet ym.) valaistukset oli pimeänä. Mittariston varoitusvalorivi kuitenkin toimi (valot syttyivät kun kun avainta käänsi starttiasentoon ja sammuivat kuten pitääkin).
Ensimmäisenä tarkistettiin sulakkeet, kaikki ehjiä ja ok (mittarilla tarkistettiin).
Olisivatko kaikki mittari/kojetauluvalot voineet yhtäkkiä palaa ja vielä yhtäaikaa? Joku virtapiikki? Meikäläinen kun ei paljon varsinkaan sähköteknisistä jutuista tajua, mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä.
Eli onko jotain muuta syytä jota vois epäillä (sulakkeet siis ok), vai täytyykö vaan alkaa purkamaan mittaristoa/kojetaulua ja vaihtaa kaikki lamput?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia/tietoa?
220.128 Black Mirror
Sepä se... himennin takeltelee, tai on irronnut juotoksestaan. Pyörittele sitä nuppia että kosketuspinnat 'hieroutuu', ja jos ei auta niin sit uus potikka tilalle.Kryptonite kirjoitti:Ei ole mielestäni mahdollista että kaikki palavat yhtäaikaa. Sinuna tarkastaisin tuon valohimmentimen mittariston takaa. Samalla sen sulakkeen. Jossain tuntuisi olevan pientä kontaktihäiriöö.Eldorado kirjoitti:Toissa iltana kun oli jo hieman hämärää piti märssulla ajaa pieni lenkki, niin eipä kojetaulu kovin loistanut. Kaikki yhdistelmämittariston ja keskikonsolin (lämmönsäätimet ym.) valaistukset oli pimeänä. Mittariston varoitusvalorivi kuitenkin toimi (valot syttyivät kun kun avainta käänsi starttiasentoon ja sammuivat kuten pitääkin).
Ensimmäisenä tarkistettiin sulakkeet, kaikki ehjiä ja ok (mittarilla tarkistettiin).
Olisivatko kaikki mittari/kojetauluvalot voineet yhtäkkiä palaa ja vielä yhtäaikaa? Joku virtapiikki? Meikäläinen kun ei paljon varsinkaan sähköteknisistä jutuista tajua, mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä.
Eli onko jotain muuta syytä jota vois epäillä (sulakkeet siis ok), vai täytyykö vaan alkaa purkamaan mittaristoa/kojetaulua ja vaihtaa kaikki lamput?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia/tietoa?
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Joo, kyllä himmeninvika myös tuli myös mieleen ja koetin sitä pyöritellä kun vian havaitsin mutta ei mitään apua.
Täytynee vielä pyöritellä/heilutella sitä lisää tai sitten tosiaan voi olla että täytyypi vaihtaa uusi...
Kiitoksia vastauksista.
Täytynee vielä pyöritellä/heilutella sitä lisää tai sitten tosiaan voi olla että täytyypi vaihtaa uusi...
Kiitoksia vastauksista.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
blocket
Siinäpä auto 2000e plus verot
http://www.blocket.se/vi/11489663.htm?ca=1_5_s
http://www.blocket.se/vi/11489663.htm?ca=1_5_s
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Kävinpä sitten konttorilla leimaa vonkaamassa.
Tyly tuomio: päästöt ei menny läpi.
-> HYLKÄYS
No, ensin nyt tietysti koitetaan vaihtaa ilmanputsaria, tulpat ja säätää laihemmalle tmv. mutta...
Pahin mahdollisuushan (= kallein) on että katti on sökö ja pitää vaihtaa.
Alkup.osa katin hinta pyörii muistaakseni 1000 egen nurkilla joten mielellään jostain jos saisi halvemmalla.
Kukaan vaihtanut kattia 300-24 malliin? Ja mistä moisen ko. malliin sopivan saisi halvimmalla jos tarvii vaihtaa?
Ja vielä: pystyykö katista "näkemään" että se on täysin kaput? Heiluttelee tai kopistelee tai jotain?? Eikös se ole jotain keramiikkaa?
Tyly tuomio: päästöt ei menny läpi.
-> HYLKÄYS


No, ensin nyt tietysti koitetaan vaihtaa ilmanputsaria, tulpat ja säätää laihemmalle tmv. mutta...
Pahin mahdollisuushan (= kallein) on että katti on sökö ja pitää vaihtaa.
Alkup.osa katin hinta pyörii muistaakseni 1000 egen nurkilla joten mielellään jostain jos saisi halvemmalla.
Kukaan vaihtanut kattia 300-24 malliin? Ja mistä moisen ko. malliin sopivan saisi halvimmalla jos tarvii vaihtaa?
Ja vielä: pystyykö katista "näkemään" että se on täysin kaput? Heiluttelee tai kopistelee tai jotain?? Eikös se ole jotain keramiikkaa?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Ikävä todeta tämä vanha katti teknolokia on vähän huono. Tämän kyseisen moottorin kanssa on miltein aina ongelmia päästöjen kanssa. Tarvii kunnolla kenkästä autoa, että katti hohkaa punasena ennen päästöjä. Lamda on kans sellanen, että jos se ei pelitä oikein niin päästöt on kyl katossa. Mun vinkki on että kenkäset vaan ja annat koneelle niitä kierroksia, niin kyllä se sieltä päästöihin menee.. Ps. Kävin muuten tänään leimaamassa toisen cupeista.. laakista läpi..Eldorado kirjoitti:Kävinpä sitten konttorilla leimaa vonkaamassa.
Tyly tuomio: päästöt ei menny läpi.
-> HYLKÄYS![]()
![]()
No, ensin nyt tietysti koitetaan vaihtaa ilmanputsaria, tulpat ja säätää laihemmalle tmv. mutta...
Pahin mahdollisuushan (= kallein) on että katti on sökö ja pitää vaihtaa.
Alkup.osa katin hinta pyörii muistaakseni 1000 egen nurkilla joten mielellään jostain jos saisi halvemmalla.
Kukaan vaihtanut kattia 300-24 malliin? Ja mistä moisen ko. malliin sopivan saisi halvimmalla jos tarvii vaihtaa?
Ja vielä: pystyykö katista "näkemään" että se on täysin kaput? Heiluttelee tai kopistelee tai jotain?? Eikös se ole jotain keramiikkaa?
220.128 Black Mirror
Kuulostaa hyvälle (= halvalle), lieneekö nuo halvat (motonet-osaston) katit sitten sen verran kestäviä ettei tarvitsisi joka vuosi uusia?epk kirjoitti:motonet tai vastaavaa, katti maksaa sellaiset 100 egee.
Halpa ja toimiva ratkaisu ! vaatii tosin rälläkkää ja hitsikoneen asennuksessa.
Tosin alkup. hinnalla sitten uusii vaikka lähes joka vuosi...

ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Annoin kyllä kenkää ennen tuomiolle menoa, mutta en ilmeisesti tarpeeksi...Kryptonite kirjoitti:...Tämän kyseisen moottorin kanssa on miltein aina ongelmia päästöjen kanssa. Tarvii kunnolla kenkästä autoa, että katti hohkaa punasena ennen päästöjä...
Täytyy nyt kuitenkin tutkia vielä ennenkuin uudestaan menee yrittämään, toiset "pakit" ois jo noloa... vaihdetaan vaikka tarvittaessa tuo katti (motonet tmv.).
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Eldorado kirjoitti:Kuulostaa hyvälle (= halvalle), lieneekö nuo halvat (motonet-osaston) katit sitten sen verran kestäviä ettei tarvitsisi joka vuosi uusia?epk kirjoitti:motonet tai vastaavaa, katti maksaa sellaiset 100 egee.
Halpa ja toimiva ratkaisu ! vaatii tosin rälläkkää ja hitsikoneen asennuksessa.
Tosin alkup. hinnalla sitten uusii vaikka lähes joka vuosi...
käy katsomassa , kyllä ne omaan käteen vaikutti ihan kelpo pöntöiltä.
Yhteen 201:seen sellaisen laitoinkin viime kesänä, juurikin sen takia kun pomppas katsastuksesta.
Ainakin vielä on täysin kuosissaan.
Nyt on kärry sitten taas kunnossa ja leimattu, eli tuo katalysaattorihan se oli mennyt sököksi.
Uusi etuputki löytyi onneksi tarvikeosana mutta kallishan sekin oli.
Mutta voi sanoa että jopa hintansa väärti: auton käytös muuttui kaikilta osiltaan paremmaksi, moottorin ääni ja käynti tuli terveen kuuloiseksi. Vaikutusta on myös vaihdelaatikon toimintaan, vaihdot sujuvat mielestäni nyt jouhevammin. Kun vielä toivottavasti positiivista vaikutusta polttoainetalouteenkin olisi odotettavissa.
Nyt vielä pitäisi laitattaa ilmastointi kuntoon, kun riittävän kylmää ei järjestelmä puske. Kylmäaine täytettiin viime keväänä, joten jossain lienee vuoto kun nyt on jo ilmeisesti ainetta aikalailla hävinnyt.
Uusi etuputki löytyi onneksi tarvikeosana mutta kallishan sekin oli.
Mutta voi sanoa että jopa hintansa väärti: auton käytös muuttui kaikilta osiltaan paremmaksi, moottorin ääni ja käynti tuli terveen kuuloiseksi. Vaikutusta on myös vaihdelaatikon toimintaan, vaihdot sujuvat mielestäni nyt jouhevammin. Kun vielä toivottavasti positiivista vaikutusta polttoainetalouteenkin olisi odotettavissa.
Nyt vielä pitäisi laitattaa ilmastointi kuntoon, kun riittävän kylmää ei järjestelmä puske. Kylmäaine täytettiin viime keväänä, joten jossain lienee vuoto kun nyt on jo ilmeisesti ainetta aikalailla hävinnyt.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Mitkä aineet siihen laitettiin viimeksi? Vai oliko jo Saksassa vaihdettu korvaavat aineet? Omaan pitäisi löytyä R413A, jotka siihen on laitettu Saksassa, ettei tarvitsisi vaihtaa taasen aineita.Eldorado kirjoitti: Nyt vielä pitäisi laitattaa ilmastointi kuntoon, kun riittävän kylmää ei järjestelmä puske. Kylmäaine täytettiin viime keväänä, joten jossain lienee vuoto kun nyt on jo ilmeisesti ainetta aikalailla hävinnyt.
Aine täytettiin kylmälaitehuollossa täällä Oulussa, ja koska systeemi on vanhan R12 mukainen, niin sinne täytettiin (kuulemma) vastaavaa mutta sallittua ainetta. Tiedä sitten tuosta vastaavuudesta, mutta luotin kokeneeseen asentajaan.juhaoh kirjoitti:Mitkä aineet siihen laitettiin viimeksi? Vai oliko jo Saksassa vaihdettu korvaavat aineet? Omaan pitäisi löytyä R413A, jotka siihen on laitettu Saksassa, ettei tarvitsisi vaihtaa taasen aineita.
Asentaja kyllä sanoi että jos kylmäaine ei pysy niin vika ei pitäisi olla aineessa vaan sitten on jotain muuta vikaa järjestelmässä (vuoto tmv.). Saas nähdä kun vien auton ensi viikolla tarkistukseen/korjaukseen.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Se ongelmahan noissa vastaavissa on, että ne ei tahdo pysyä R12 järjestelmissä. Kummassa se vika sitten on, kun järjestelmä on tehty toiselle aineelle??Eldorado kirjoitti: Asentaja kyllä sanoi että jos kylmäaine ei pysy niin vika ei pitäisi olla aineessa vaan sitten on jotain muuta vikaa järjestelmässä (vuoto tmv.). Saas nähdä kun vien auton ensi viikolla tarkistukseen/korjaukseen.
Tietysti olisi sekin vaihtoehto että muuttaisi tuon järjestelmän toimimaan uudemmilla aineilla mutta tuo muutostyö lienee aika kallis.juhaoh kirjoitti:Se ongelmahan noissa vastaavissa on, että ne ei tahdo pysyä R12 järjestelmissä. Kummassa se vika sitten on, kun järjestelmä on tehty toiselle aineelle??
MB Classic lehdessä oli juttu R12 järjestelmän muutoksesta R134a aineelle ja muutostöiden kustannus oli Saksassa n. 350 euroa. Suomessa varmaankin enemmän.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Päivitetäänpä tätäkin tarinaa hieman.
Tuossa aiemmin puhuin ilmastoinnista (sen toimimattomuudesta) ja hommaa tutkittiin.
Koko tarina menee suunnilleen näin:
2006 kesällä huomasin että kylmää ei oikein puske riittävällä teholla, ja niinpä teetin kylmäaineen täytön. Aineena käytettiin vanhan R12-järjestelmän korvaavaa ainetta (muistaakseni MP39).
No, kylmää puski hyvin 2-3 kk mutta sen jälkeen taas vain haaleaa, eli aineet karkasi pois.
Sitten jälleen muutama viikko sitten käytin kylmälaitehuollossa, jossa selvitettiin toimimattomuuden syytä. Laitteiston kumiletkut/liitokset kuulemma vuotavat. Korjaus joko tekemällä uudet letkut tai ostamalla valmiina osana maksaa joka tapauksessa 500-600 €. Eikä tietysti siltikään voida taata että aine pysyisi jatkossakaan sisällä.
Kylmäaineen täyttö maksaa palttiarallaa satasen. Eli olisiko järkevää vain täyttää aina alkukesästä uudet aineet ja homma toimii sen pari kuukautta, vai sitten laitattaa nuo uudet letkut?
Saisihan tuolla rempan hinnalla täytettyä muutaman kesän ajan...
Jotkut nimittäin väittää ettei nuo korvaavat aineet kuitenkaan pysy sisällä vanhassa järjestelmässä.
Ja sitten semmoinen kysymys vielä että onko tuo 500-600 € sitten aika kova hinta tuosta letkujen uusimisesta? Saisiko halvemmallakin?
Kokemuksia asiasta olisi mielenkiintoista kuulla.
Toinen pienehkö murhe:
Tänään kun ajelin juhannusreissulta pohjoisesta päin takaisin kohti Oulua, sattui tämmöinen tapaus - eikä ollut eka kerta.
Matkaa oli takana jo noin 200 km ilman pysähdyksiä, joten moottori oli taatusti lämmin. Lähestyin risteystä josta pitää isommalta baanalta kääntyä sivutielle, ja normaalisti päästin jalan kaasulta ja aloin painamaan jarrua kohtuullisen reippaasti (automaattiaski).
Risteys lähestyi ja aloin kääntämään. Mitä helv... ohjauspyörä kääntyi kuin tervassa. Luulin jo etten saa käännettyä ja mennään pöpelikköön. No, käänsin sitten ihan voimalla ja sain auton sivutielle. Syy oli tietysti se, että moottori oli jarruttaessa sammunut ja tehostus ei toiminut. Varoitusvalorivi mittaristossa paloi komeasti kun auto pysähtyi tien reunaan.
Kerran ennenkin on samanlaisessa tilanteessa, lämpimällä moottorilla reippaasti jarruttaessa moottori sammunut samalla tavalla.
Molemmilla kerroilla lähti sitten käyntiin uudestaan startatessa ihan normaalisti ja v*ttuilematta. Eikä asia toistunut vaikka ihan tarkoituksella tein vastaanvanlaisia jarrutuksia heti uudestaan.
Onko ehdotuksia diagnoosiksi? Tarviiko huolestua? Toimintatonneja tarvitaan?
Ohessa yksi kesäinen kuvaotos kulkupelistä:

Tuossa aiemmin puhuin ilmastoinnista (sen toimimattomuudesta) ja hommaa tutkittiin.
Koko tarina menee suunnilleen näin:
2006 kesällä huomasin että kylmää ei oikein puske riittävällä teholla, ja niinpä teetin kylmäaineen täytön. Aineena käytettiin vanhan R12-järjestelmän korvaavaa ainetta (muistaakseni MP39).
No, kylmää puski hyvin 2-3 kk mutta sen jälkeen taas vain haaleaa, eli aineet karkasi pois.
Sitten jälleen muutama viikko sitten käytin kylmälaitehuollossa, jossa selvitettiin toimimattomuuden syytä. Laitteiston kumiletkut/liitokset kuulemma vuotavat. Korjaus joko tekemällä uudet letkut tai ostamalla valmiina osana maksaa joka tapauksessa 500-600 €. Eikä tietysti siltikään voida taata että aine pysyisi jatkossakaan sisällä.
Kylmäaineen täyttö maksaa palttiarallaa satasen. Eli olisiko järkevää vain täyttää aina alkukesästä uudet aineet ja homma toimii sen pari kuukautta, vai sitten laitattaa nuo uudet letkut?
Saisihan tuolla rempan hinnalla täytettyä muutaman kesän ajan...
Jotkut nimittäin väittää ettei nuo korvaavat aineet kuitenkaan pysy sisällä vanhassa järjestelmässä.
Ja sitten semmoinen kysymys vielä että onko tuo 500-600 € sitten aika kova hinta tuosta letkujen uusimisesta? Saisiko halvemmallakin?
Kokemuksia asiasta olisi mielenkiintoista kuulla.
Toinen pienehkö murhe:
Tänään kun ajelin juhannusreissulta pohjoisesta päin takaisin kohti Oulua, sattui tämmöinen tapaus - eikä ollut eka kerta.
Matkaa oli takana jo noin 200 km ilman pysähdyksiä, joten moottori oli taatusti lämmin. Lähestyin risteystä josta pitää isommalta baanalta kääntyä sivutielle, ja normaalisti päästin jalan kaasulta ja aloin painamaan jarrua kohtuullisen reippaasti (automaattiaski).
Risteys lähestyi ja aloin kääntämään. Mitä helv... ohjauspyörä kääntyi kuin tervassa. Luulin jo etten saa käännettyä ja mennään pöpelikköön. No, käänsin sitten ihan voimalla ja sain auton sivutielle. Syy oli tietysti se, että moottori oli jarruttaessa sammunut ja tehostus ei toiminut. Varoitusvalorivi mittaristossa paloi komeasti kun auto pysähtyi tien reunaan.
Kerran ennenkin on samanlaisessa tilanteessa, lämpimällä moottorilla reippaasti jarruttaessa moottori sammunut samalla tavalla.
Molemmilla kerroilla lähti sitten käyntiin uudestaan startatessa ihan normaalisti ja v*ttuilematta. Eikä asia toistunut vaikka ihan tarkoituksella tein vastaanvanlaisia jarrutuksia heti uudestaan.
Onko ehdotuksia diagnoosiksi? Tarviiko huolestua? Toimintatonneja tarvitaan?
Ohessa yksi kesäinen kuvaotos kulkupelistä:

ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91