Tarinaa ja kuvia 300 E-24

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Tarinaa ja kuvia 300 E-24

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Ensimmäinen 10 tkm on allekirjoittaneella ja Mersulla yhteistä taivalta takana, joten kun "kuherruskuukausi" alkaa olla suoritettu niin laitetaanpa vähän juttua+kuvaa foorumille.

Mersu tuli löydettyä ja samantien hankittua pitkähkön etsinnän jälkeen kuluvan vuoden huhtikuussa. Siisti kunto, toimiva tekniikka ja yleisesti W124 korimalliin liittyvä hyvä maine saivat lopulta ostopäätöksen syntymään. Kokemusta merkistä on aikalailla perhepiirin/sukulaisten/ystävien kautta, mutta tämä on siis ihan ensimmäinen oma MB.

Malli on siis W124 300 E-24 Sportline, 722.5 automaattivaihteisto, väri bornit, musta nahkasisustus, varusteita 221, 222, 240, 243, 281, 310, 412, 425, 430, 446, 471, 543, 570, 585, 592, 600, 611, 620, 653, 673, 751, 873 ja 952.

Jotain auton historiasta:
Kyseinen 300 E-24 yksilö on valmistunut Sindelfingenin tehtaalla toukokuussa 1991 ja luovutuspäivämäärä huoltovihkosessa on 11. kesäkuuta 1991. Auton ensimmäinen omistaja oli Siegfrid -niminen saksalainen herrasmies, jonka omistuksessa Mersu oli vuodet 1991-2004. Saksan ajalta löytyy täydellinen huoltohistoria MB:n leimoilla varustettuna.
2004 auto löysi tiensä Suomeen erään maahantuontia tekevän yrityksen toimesta ja ensimmäinen omistaja Suomessa piti autoa hallussaan huhtikuuhun 2006 jolloin minä sen hankin ja olen siis vasta kolmas omistaja 15 v. vanhalle autolle.

Autoa on sekä silmämääräisesti arvioiden että ajokokemuksiin perustuen ja eri laitteiden jämäkkä toiminta huomioiden pidetty hyvin. Kaikki nippelit toimii ja auton kulku on vakaata, ylimääräisiä nitinöitä ja helinöitä ei juurikaan ole. Toki se täytyy myöntää, ettei 15-vuotias "vanhus" enää ole aivan nuoruutensa vedossa, mutta sehän täytyykin hyväksyä. Pientä käytön jälkeä toki löytyy ja niin kuuluukin. Yleisilme on kuitenkin erittäin siisti sekä ulkoa että sisältä.

Omia kokemuksia:
Ensimmäiset 10 tkm ovat menneet ilman mainittavia murheita. Öljyn- ja suodatinten vaihdot sekä moottoriin että automaattivaihteistoon, ilmanpuhdistaja vaihdettu, siinäpä kaikki tekniikkapuolelle tehdyt hommat. Öljynkulutus n. 0,15-0,2 litraa / 1000 km, siedettävissä rajoissa vielä.
Monitoimiviiksi on joskus hieman oikutellut, mutta pääasiassa pelaa joten en ole vielä asialle mitään tehnyt. Vika ilmenee lähinnä ettei pyyhin aina lähde I-asennossa liikkeelle, II- ja III-asennoissa kyllä.

Ajossa auto tuntuu jämäkältä ja mukavalta. Sekä kesä- että talvirenkaina on 16-tuuman vanteille laitetut 205/55 R16 renkaat, tässä siis hieman poiketaan alkuperäisestä jossa on 15" vanteet.
Muuten Mersu on lähes alkuperäinen ilman mitään virityksiä/tuunauksia ja niin se tulee olemaankin, ainakin niin kauan kun auto on minulla. Niin, ja soitin ei ole myöskään orkkis kun sellaista ei autossa enää ollut kun minä sen hankin. Edellisen omistajan mukaan Beckeri oli hajonnut. Uskoo ken haluaa... No, tuo Pioneeri saa luvan kelvata.
Jäkiasenteisena olen vielä asennuttanut keskuslukon kauko-ohjaimen foorumillakin vaikuttavan nimimerkki "Rehtijiin" asiantuntevasti asentamana.

Polttoaineen kulutus on vaihdellut välillä 8,5 - 15 litraa / 100 km, keskikulutuksena arvioiden ehkä noin 11,5 litraa. Aika paljon tietysti, mutta auton moottorin ja iän huomioonottaen ei paha ollenkaan. Suorituskyky on hyvää keskitasoa, ei mitään räjähtävää muttei tuolla ihan jalkoihinkaan jää. Tosin nykyiset turpodiiselit kepittää vanhan sotaratsuni mennen tullen, mutta eipä tuo haittaa kun muutenkin ajelen hissukseen ja rauhallisesti kun tuota ikääkin alkaa olla. Olen tainnut kiihdyttää Mersuni joskus ohitustilanteessa epähuomiossa lähes 150 km/h vauhtiin, eikä tuo kiihtyvyys vielä tuntunut loppuvan... Niin, Suomessahan saa ajaa vain 120 km/h ja sitäkin vain harvoilla teillä.

Kaiken kaikkiaan voi sanoa että mukavia ja huolettomia kilometrejä on tähän asti ollut ja toivottavasti jatkossakin. Laitetaan lisää raporttia jos ja kun aihetta ilmenee.
Ohessa vielä muutamia kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

komia peli tuo on 8) onko tuossa bornitin väri vai ovatko silmäni jo liian uniset.? (yritin kyllä tihrustaa) :D
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Sanoisin hieman painavammin, upea :shock:
Ihmetellä täytyy, miten paljon hyväkuntoisia autoja Saksasta löytyy (tietty on toisinkin päin) mutta niitä mitä itse olen katsonut ja mitä saanut (2 kpl), ovat kyl olleet aika pakasta vedettyjä.
Onnittelut upeasta autostasi :D
W211 E55 AMG 2004
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä näyttää vallan hienolle. Muutamia ajatuksia:

- toinen W124 Suomessa, jossa olen nähnyt sähkösäätöisen ohjauspylvään!
- eikö takakontin mallimerkinnässä kuulu olla väliviiva? Lienee liimattava?
- mitä luokkaa on mittarilukema?
- ilmeneekö M104.980:n puhuttu alaväännön puute automaatin kanssa? Mitenkä muuten moottorin luonne, tarvitseeko kierrättää hurjasti?

t. nimim. "uskaltaako hankkia"
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Timo L. kirjoitti:Kyllä näyttää vallan hienolle. Muutamia ajatuksia:

- toinen W124 Suomessa, jossa olen nähnyt sähkösäätöisen ohjauspylvään!
- eikö takakontin mallimerkinnässä kuulu olla väliviiva? Lienee liimattava?
- mitä luokkaa on mittarilukema?
- ilmeneekö M104.980:n puhuttu alaväännön puute automaatin kanssa? Mitenkä muuten moottorin luonne, tarvitseeko kierrättää hurjasti?

t. nimim. "uskaltaako hankkia"
On ratissa sähkösäätö joo, mutta toimii vain pituussuunnassa, ei ylös/alas kuten uudemmissa.

Mallimerkinnässä tosiaan yleensä on se pikku väliviiva. Jostain syystä tässä se on hävinnyt.

Jätin tarkoituksella mainitsematta tuon matkamittarilukeman kun yleensä tulee sitten vaan kommentteja tyyliin "uskotko tosiaan/ei varmaan pidä paikkaansa/jne". Tärkeintä itselle on auton kunto. Matkamittarissa on tällä hetkellä lukema n. 150 000 km, ostohetkellä oli noin 139 000 km. Autoon nyt pitempään tutustuneena en epäile kilometrilukemaa.

Tuosta huonosta alaväännöstä tässä mallissa on tietysti puhuttu, ja tottahan kyllä on että vasta suuremmilla kierroksilla auton saa todella vauhtiin. Mutta jokapäiväisessä liikenteessä tällä kyllä pärjää eikä tarvitse mitään kikkailua. Automaatti toimii hyvin varsinkin kun sen luonteeseen on nyt tottunut, pienet nykäisyt ja kylmänä vaihteenvaihdon panttaaminen katin lämmittämiseksi on ominaisuuksia eikä vikoja.

Ainakin oman yksilön kokemusten perusteella voin suositella tällaista autoa. 300E-24 on tietysti vähän harvinaisempi malli, joten näitä ei niin usein ole tarjolla kuin esim. 12v 300E:tä.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eldorado kirjoitti: Ainakin oman yksilön kokemusten perusteella voin suositella tällaista autoa. 300E-24 on tietysti vähän harvinaisempi malli, joten näitä ei niin usein ole tarjolla kuin esim. 12v 300E:tä.
Heh, Suomen coupemarkkinoilla taas tuntuu olevan juuri päinvastoin, että suurin osa kaupan olevista tahtoo olla juuri tuota neliventtiilimallia. No, katsotaan mitä löytyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Timo L. kirjoitti:Heh, Suomen coupemarkkinoilla taas tuntuu olevan juuri päinvastoin, että suurin osa kaupan olevista tahtoo olla juuri tuota neliventtiilimallia. No, katsotaan mitä löytyy.
300 CE-24:ää valmistettiin lähes 24500 kpl, sedania 19300 kpl. Kun taas se suhteutetaan 12-venttiilisiin sisarmalleihin niin 300 CE:tä valmistettiin lähes 43500 kpl kun taas vastaavaa sedania yli 258000 kpl.
Suhteellisesti siis coupé 24-malli on aika yleinen sedaniin verrattuna. Lisäksi tyylikkääseen coupé-koriin ei saanut tehokkaampaa moottoria kuin 300 CE-24 / 320 CE / E 320 C lukuunottamatta AMG-versiota. Siis luulisin juuri näiden C124-variaatioiden olevan haluttua tavaraa ja niitä varmaankin on tuotu lukuisasti Saksasta.
Joskus olen ihmetellytkin, miksei MB tarjonnut coupé-koriin 5 litran kasia tyyliin 500E tai edes 4,2 litraista? Olisivat varmasti menneet kaupaksi.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tulipa käytyä taas pakollisella huoltoasemavisiitillä. Sekalaista ajoa vuodenaikaan nähden suhteellisen lämpimissä oloissa (0...+2 astetta) ja kulutus 12,8 l/100 km.
Aikanaan autoa hankkiessa tiesin ettei tuo ihan vähällä mene, mutta mutta...

Pelkässä matka-ajossa tämäkin menee alle kympin, mutta sekalaisessa tahtoo aina alkaa mennä 12-14 litraa.

Luulin että tämä M104-kone olisi taloudellisempi kuin vanhemmat 12v 3-litran M103-moottorit, mutta tuntuu että aika janoinen tämä on.

Mites muille 300-24 omistajilla? Onko lukemat samaa luokkaa?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 194
Liittynyt: Ke 22.10.2003 23:21
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

Ihan on samat kulutuslukemat
Taitaa olla ihan normaalia
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

normaalit lukemat on. Helposti menee yli 15 jos tykkää monoa antaa :roll:
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

epk kirjoitti:normaalit lukemat on. Helposti menee yli 15 jos tykkää monoa antaa :roll:
Niin menee. 17litraakin on mennyt pillurallissa aikoinaan. Siis 300cea-24:lla.

Eldorado:
ERITTÄIN upea kokonaisuus tuo autosi :idea: .
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä sille soppa maistuu.
Paras kulutus oli talvikelillä lambda paskana niin sellaset 28l/100km.

Mutta kyllä sinne kympin nurkillekkin pääsee.

Nätti on auto :!:

Mutta onko 24 tappiset sedanitkin muuten nelipaikkasia??
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Manu300cea24 kirjoitti:Mutta onko 24 tappiset sedanitkin muuten nelipaikkasia??
Ei vakiona, lisävarusteena joko pelkät penkit (SA 243) tai sitten Sportlinen yhteydessä (SA 952).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Päryyttelin pari päivää tuollaisella 24 venaisella sedanilla jossa oli automaatti. Oli minusta aika hengetön laite, tai tuntuihan se ensimmäiset 30min jotenkin likkuvan mutta jonkin aikaa ajaneena mieleen hiipi ajatus hampaattomasta leijonasta jonka perässä laahautuu ahkio... Coupe manuaaliaskilla tarjosi samalla moottorilla hieman enemmän ajamisen iloa mutta ei merkittävissä määrin lisää suorituskykyä, se jokin jäi vain puuttumaan...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mihaline kirjoitti:Päryyttelin pari päivää tuollaisella 24 venaisella sedanilla jossa oli automaatti. Oli minusta aika hengetön laite, tai tuntuihan se ensimmäiset 30min jotenkin likkuvan mutta jonkin aikaa ajaneena mieleen hiipi ajatus hampaattomasta leijonasta jonka perässä laahautuu ahkio... Coupe manuaaliaskilla tarjosi samalla moottorilla hieman enemmän ajamisen iloa mutta ei merkittävissä määrin lisää suorituskykyä, se jokin jäi vain puuttumaan...
Kuten tuolla aiemmin mainitsin, suorituskyky ei tietenkään varsinkin nykymittapuulla katsottuna häikäise. Mutta tuo ei ainakaan itseä häiritse, kuitenkin ohi pääsee vaivattomasti ja auton menohalut kyllä riittää omaan ajotyyliin.
Todella suorituskykyinen 124 taitaa olla ainostaan 500E / E500 (ja jossain määrin varmasti myös 4,2 V8-koneiset).

Kokeilin tuossa jokin aika sitten facelift-W211 E220 CDI:tä (170 hv), ja tuntui että tuo kiihtyi jopa paremmin kuin oma auto jossa yli 200 hv. Tuon dieselin suuremmalla väännöllä tietysti on osuutta asiaan.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Jälleen pieni kulutustesti, 234 km:n matkalla menovettä lorisi tankkiin 33,8 litraa eli kulutus 14,4 l/100 km. Ei siinä mitään, varmaan normaalia kuten tuossa aiemmin kommentteja on tullut, mutta tämä pätkä oli kohtuullisen rauhallista seka-ajoa (ihan tarkoituksella ei mitään kiihdyttelyjä) ja silti lukemat lähellä viittätoista.
Jotenkin vain muistelen lukeneeni täälläkin kulutus-aiheisia topicceja joissa edes kasikoneet ei niele rauhallisessa normaaliajossa tuollaista määrää.

No, ostellaan bensaa vaan... ja lopetetaan valitus tähän. Muutenhan pitäisi vaihtaa autoa. Ja sitä taas ei millään viitsisi tehdä kun muutoin mese on mukava ja toimii hyvin (vaikka suorituskyky onkin mitä on).

Vielä kun saisi kattoluukun etukulman pikku vuodon tukituksi niin olispa mukavaa. Tuota vuotokohtaa on kyllä tosi vaikea paikallistaa. No, ei sieltä vettä tule kuin tosi kovella sateella jokunen tippa, joten pieni on tuo murhe kuitenkin.

Vielä sen verran että tuli käytyä kokeilemassa hieman uudempaa (-94) ja todella siistiä C124:ää, 320-koneella. Olis voinu auto vaihtuakin jos omistaja olisi huolinut vaihdossa nykyisen pelini. Mutta kun hän haki farkkua...

Niin, ja hyvää ja rauhallista Joulua kaikille foorumilaisille!
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Eldorado kirjoitti: Jotenkin vain muistelen lukeneeni täälläkin kulutus-aiheisia topicceja joissa edes kasikoneet ei niele rauhallisessa normaaliajossa tuollaista määrää.
No täälä nyt menee w123 300dieselitki alta viiden litran, mutta tosiaankin tuommonen kasi w124 imee normi ajossa ~15litraa/100km ja siihen ei kestä polkea...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Huomasin tuossa muutama päivä sitten että keulan muovipuskurin alaosasta hanttimiehen puolelta oli hinauslenkkiä peittävä muoviläppä lentänyt ties minne.
Onko kenelläkään tietoa saako tuollaista muovinpalaa varaosana muoviosien värisävyyn vaan tuleeko aina joku harmaa pala joka olisi maalattava?

Jostain lähteestä löysin että 481 Bornit värisävyn kanssa muoviosien värikoodi olisi 7166 Violettgrau. Tuota koodia ei auton papereista löydy mutta lieneekö tuo on sitten oikea?

Kannattaneeko noita muovipaloja kysellä esim. KL:stä vai Vehosta, kenelläkään kokemuksia missä halvimpia?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Veho myy minusta ainoastaan pohjamaalattuja tms., värin kanssa ei saa tehtaalta. Eli itse maalattava/maalautettava. Esim. Tenox olikin vaihtanut coupeen tunkinreiän suojalevyn itse maalaten.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

Eldorado kirjoitti: 300 CE-24:ää valmistettiin lähes 24500 kpl, sedania 19300 kpl. Kun taas se suhteutetaan 12-venttiilisiin sisarmalleihin niin 300 CE:tä valmistettiin lähes 43500 kpl kun taas vastaavaa sedania yli 258000 kpl.
Suhteellisesti siis coupé 24-malli on aika yleinen sedaniin verrattuna. Lisäksi tyylikkääseen coupé-koriin ei saanut tehokkaampaa moottoria kuin 300 CE-24 / 320 CE / E 320 C lukuunottamatta AMG-versiota. Siis luulisin juuri näiden C124-variaatioiden olevan haluttua tavaraa ja niitä varmaankin on tuotu lukuisasti Saksasta.
Joskus olen ihmetellytkin, miksei MB tarjonnut coupé-koriin 5 litran kasia tyyliin 500E tai edes 4,2 litraista? Olisivat varmasti menneet kaupaksi.
Minkä verran on sitten 300TE-24 valmistettu? Mistä noita lukuja yleensä löytyy? Itsellä tuo allekirjoituksessa mainittu ja varusteita aika liuta...
Kulutus itsellä pyörinyt 9,6-16 litran välillä.
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Eldorado kirjoitti:Jostain lähteestä löysin että 481 Bornit värisävyn kanssa muoviosien värikoodi olisi 7166 Violettgrau. Tuota koodia ei auton papereista löydy mutta lieneekö tuo on sitten oikea?
On se oikea.
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

klasukoo kirjoitti:Minkä verran on sitten 300TE-24 valmistettu? Mistä noita lukuja yleensä löytyy? Itsellä tuo allekirjoituksessa mainittu ja varusteita aika liuta...
Kulutus itsellä pyörinyt 9,6-16 litran välillä.
300 TE-24: 6282 kpl
Itse kaivelen noita lukuja kirjallisuudesta jota on tullut hankittua. Valmistusmääriä ja teknisiä tietoja yms. löytyy aika kattavavasti ja suhteellisen oikeinkin esim. Werner Oswaldin/Gunther Engelenin 4-osaisesta kirjasarjasta Mercedes-Benz Personenwagen. Kirjasarja kattaa tähän mennessä autot noin vuoteen 2003 asti. Kirjasarjaa voi tilata esim. MB Classicin kautta tai tietysti kirjakauppojen nettisivujen välityksellä.

Sulla näkyy olevan kulutuslukemat ihan samaa luokkaa kuin itselläkin, matka-ajossa oikein rauhallisella tempolla olen saanut joskus menemään alle yhdeksänkin.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

Eldorado kirjoitti: 300 TE-24: 6282 kpl
Taitaa olla sitten harvinaisempi kuin luulin...
Tyytyväinen olen kyllä ollut, auto toimii kuin ajatus. Mittarilukemakin pitää ehkä kutinsa, tietääkseni olen kolmas omistaja tuolla kapineella. (239tkm.)
Täytyykin tuolta classicin kautta kysellä tuota kirjasarjaa jos sais edullisemmin jäsenenä sieltä kuin kirjakaupoista.
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Komea 124 kyllä on ja vielä orkkis kuosissakin 8) Onnittelut alkuperäistä arvostavalle!

Tuota valiteltua suorituskykyä on ihan pakko kommentoida.. siis 220hv auto, 0-100 8s pintaan ja 235kmh (kat taisi olla 232kmh..?) huipuilla ei mielestäni voi sanoa laiskaksi?!? Olen ajellut repiviä turboautoja (mazda 4x4, cosworth sierra) ja tokihan ne sitten jo tuntuvat nopeilta, mutta ei toi mersu laiska ole, ei. Automaattihan tunnetusti tuntuu laiskemmalta ja jonkun kymmenyksen näissä vanhemmissa vähentääkin kiihtyvyyttä muttamutta...

Ajakaapas hetki jollain 1.0-1.4 kauppakassilla ja siitä sitten 3.0 mersun rattiin, eron huomaa :wink: Tokihan nämä ovat suorassa suhteessa siihen mihin on tottunut. Oma historia moottoripyörillä tekee sen että mikään 'normaaliauto' ei tunnu kulkevan.. :(
Sakemannicäbi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Eldorado kirjoitti:Kokeilin tuossa jokin aika sitten facelift-W211 E220 CDI:tä (170 hv), ja tuntui että tuo kiihtyi jopa paremmin kuin oma auto jossa yli 200 hv. Tuon dieselin suuremmalla väännöllä tietysti on osuutta asiaan.
Auto kiihdy väännöllä mihinkään, vaan teholla.

Ei 270cdi ainakaan 0-100km/h kiihdytyksissä pitäisi olla suurikaan vastus kunnossa olevalle 24-venaselle..
124.023
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Hemingway kirjoitti:Auto kiihdy väännöllä mihinkään, vaan teholla.

Ei 270cdi ainakaan 0-100km/h kiihdytyksissä pitäisi olla suurikaan vastus kunnossa olevalle 24-venaselle..
Varmaan aivan totta että tehollahan ne kiihtyy, en kiistä. Mutta tuntemukset vaan oli semmoiset että kun lähti kiihdyttämään normaaleista maantienopeuksista (80-100 km/h) esim. ohitukseen, niin kyllä tuo diiseli vaivattomasti lähti. Kyllä oma autokin lähtee, mutta huomattavan paljon repivämmin pitää kiihdyttää, tai ainakin siltä tuntuu.
Mitään suoraa vertailukohtaa ei ole, enkä mitään 0-100 km/h kiihdytyskokeiluja ole tehnyt.
Suoraan paperilukuja katsoen on varmaan totta ettei tuollainen 170 hv diiseli voi pärjätä, mutta perstuntumalta käytännön ajossa tuntuu ihan toiselta.
Samapa tuolle, omalla autolla kyllä ehtii sen minkä "vanha ukko" tarviikin :lol:
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

biglimited kirjoitti:Komea 124 kyllä on ja vielä orkkis kuosissakin 8) Onnittelut alkuperäistä arvostavalle!
Niin, kiitosta vaan ja sama myöskin muille aiemmin kommentoineille, auto tulee pysymään alkuperäisenä ainakin niin kauan kun se on allekirjoittaneen omistuksessa.
Kaikki ei ole tosin ihan "pilkunviilaaja"-tason orkkista, esim. etusivuvilkut on kirkkaat kun pitäis olla oranssit ja kesäkumeissa on ei-alkuperäiset aluvanteet (toistaiseksi).
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

Eldorado kirjoitti: Niin, kiitosta vaan ja sama myöskin muille aiemmin kommentoineille, auto tulee pysymään alkuperäisenä ainakin niin kauan kun se on allekirjoittaneen omistuksessa.
Kaikki ei ole tosin ihan "pilkunviilaaja"-tason orkkista, esim. etusivuvilkut on kirkkaat kun pitäis olla oranssit ja kesäkumeissa on ei-alkuperäiset aluvanteet (toistaiseksi).
Ei se pilaa orkkista jos valoja päivittää ja renkaita/vanteita, omasta mielestäni ainakaan.
Faceliftauskaan ei vielä pilaa orkkistunnelmaa, ainakaan omassa ku meinasin tuon konepelllin ja valot vaihtaa e-mallisiksi. Jokainen tietysti ajattelee ja tekee omalla tavallaan. :)
Teen tuosta TE:stä vielä oman topicin kunhan takaluukun ruhjeet ja etupuskuri ovat näyttämisen arvoiset. :? Muutenhan auto on ihan virheetön.. :lol:
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

mulla toi 500E vie sen 14 melkeenpä millä ajolla tahansa..

aivan sama ajaako rauhallisesti (en taida osata ajaa rauhallisesti)
vai semmosta reippaampaa ajoa mitä harrastan 50%kaupunki 50%maantie..
ni aina se on siinä 14 paikkeilla ollut.

ja sitten taas.. miten määritellään rauhallisesti?
230TE -89 vaimon kauppakassi
500E -91 myyty
Kalulaatikko
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 20.01.2007 16:43

Viesti Kirjoittaja Kalulaatikko »

Vai laiska mese...Fakta on se, että kyseinen malli on tehokas ja nopea vertaa vaikka ihan mihin tahansa kolmelitraseen moniventtiilikoneeseen. Pääosa uusista mersuistakin jää suorituskyvyssä jälkeen ja lisäksi ruostuu ennen kuin täyttää 5 v.

Tuonajan mersut on tehty laadukkaasti, asia jota ei hyvällä tahdollakaan voi sanoa nykymersuista muista autoista nyt puhumattakaan. Nykymersun tekee puolalainen tai tsekki.
Vastaa Viestiin