Ruiskupumpun vaihto 200d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Ruiskupumpun vaihto 200d

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Elikkäs minkälainen operaatio on pumpun vaihto 200d -92? Tarvitaanko erikoistyökaluja? Mitä hyvä ottaa huomioon, kun moiseen operaatioon ryhtyy?

Yritin haulla ehtiä vastauksia, mutta en löytänyt (ilmeisesti en osaa käyttää kunnolla haku-toimintoa :oops: ). Huomenna ois tarkoitus toteuttaa tuo pumpun vaihto ja vinkit olisi todella tervetulleita :!:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä se ihmeellinen homma ole.
Imusarja kannattaa irrottaa heti pois tieltä.

Tarvitset ainakin
- 6 mm kuusiokoloavain, mielellään pikkuräikkään sopiva
- 8 mm hylsy ja pitkä jatkokappale
- 13 mm hylsy + vääntimet + jatkoja
- 17 mm hylsy
(hammaspyörän ruuvissa vasenkätinen kierre, momentti 45 Nm)
- momenttiavain joka toimii molempiin suuntiin
- 10 mm lista-avain
- 14 mm lista-avain
- 27 mm hylsy + väännin
- 32 mm hylsy (kiristimen momentti 70 Nm)
- uusi O-rengas pumpulle
- uusi imusarjan tiiviste
- uusia syöttöputken kiinnikkeitä
- tiivisteliimaa

Pumpun ajoitustappi
(11 mm poranterä tms. jonka päähän on hiottu ura)
olisi syytä olla, pumpun kyljessä on 17 mm "proppu" jonka takaa merkki löytyy.
Pyörittele ajoitusmerkki kohdalleen ennenkuin irrotat pumpun.
Ajoita 13 - 15 asteeseen jykk - syöttöä olet varmaan lisännyt pikkuisen siihen tulevaan pumppuun, jolloin 13 astetta on juuri sopivasti. :wink:
wiimax.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pumppu ilmeisesti sopii lähtemään ilman sen suurempia purkamisia?

Tässä uudessa pumpussa on 7mm elementit.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Joo, kyllä mahtuupi tulemaan aika nätisti pois.
Ennakonsäädin on joskus vähän hankala saada loksahtamaan syöttöpumpun akselin pooreille, eli kannattaa olla tarkkana, että se varmasti on paikoillaan kunnolla, ennen kuin alkaa kiristämään sitä pulttia, jossa on ne vasemman kätiset kierteet.

Sitten kannattaa varmistua siitä, että se ajoituksen säätösysteemin osa tulee oikeaan koloonsa sinne pumpun kiinnityslaippaan, muuten voi katketa poikki yksi kiinnityskorvake. :shock:

Niin ja muista irrottaa myös se pumpun takapäässä oleva kiinnityspultti...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tehdessähän sitä oppii. Pitää yrittää muistaa ottaa kamera mukaan, niin vois tehdä jonkin näköisen selostuksen tuosta vaihtotyöstä. Asentaja joka mulla on kaverina tässä projektissa on joskus parikymmentä vuotta sitten vaihtanut 123 pumpun, oli sitä mieltä että eiköhän se tämä uudempikin onnistu :lol:

OT: Mitenkä iso homma on vaihtaa jakoketju?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

jakoketjun liitos

Viesti Kirjoittaja felmit »

jiipee kirjoitti:OT: Mitenkä iso homma on vaihtaa jakoketju?
Ei paha homma :D ,
MUTTA ketjun liitos (niittaus) tarvitsee työkalun. Ja työkalulla on hintaa.
Itäkätevät tietysti takoo pajavasaralla, kun ketju näkyy riittävästi :o
Jatkokappaleen käyttöä en suosittele, konerikkojen välttämiseksi!
autodidakti
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kuvat hipihopi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

jiipee kirjoitti:Pitää yrittää muistaa ottaa kamera mukaan, niin vois tehdä jonkin näköisen selostuksen tuosta vaihtotyöstä.
Koita saada tehtyä ennen ensi viikonloppua. Silloin ajattelin itse repiä 190D:n pumpun irti... :wink:
Terveisin
Tero
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Juu, huomenna ois operaatio tarkoitus toteuttaa.
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

pumpun vaihto-irroitus

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

[muista irroittaa ketjun kiristin.ja uuden ketjun niittaus EI onnistu vasaralla johtuen ketjun välikappaleesta.....]
mersu1
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: pumpun vaihto-irroitus

Viesti Kirjoittaja jiipee »

seppo1 kirjoitti:[muista irroittaa ketjun kiristin.ja uuden ketjun niittaus EI onnistu vasaralla johtuen ketjun välikappaleesta.....]
Ei oo tarkoitus nyt tuota ketjua vaihtaa, jätän sen ammattilaiselle. Siinä se savotta tulee, jos tekee huonon liitoksen ja ketju sanoo naps :evil:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jakoketjun vaihto on ajallisesti tunnin - puolentoista homma.
wiimax.fi
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

dealer kirjoitti:Jakoketjun vaihto on ajallisesti tunnin - puolentoista homma.
Höpö höpö :D Ite vaihdan noin 15-20 minuuttiin. Mutta toki on sanottava, että on siihen hommaan kuuluvat työkalut.... :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei muuta kun mainostamaan jakoketjun vaihtoa 15 minuutin urakalla, asiakkaita riittää varmasti E300TD:llä sillä veloituksella.

Työkalut on meilläkin ihan sitä varten, ja on tullut jokunen ketju vaihdettua...
wiimax.fi
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

E300TD kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jakoketjun vaihto on ajallisesti tunnin - puolentoista homma.
Höpö höpö :D Ite vaihdan noin 15-20 minuuttiin. Mutta toki on sanottava, että on siihen hommaan kuuluvat työkalut.... :lol:
vartti kahvitauon kanssa :D :D :D
mersu1
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

E300TD kirjoitti:Höpö höpö :D Ite vaihdan noin 15-20 minuuttiin. Mutta toki on sanottava, että on siihen hommaan kuuluvat työkalut.... :lol:
Koska saan tuoda Viton remppaan, maksan 100 € / tunti puhtaana käteen, ja max 20 min on sitten sovittu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tuo ammattilainen, millä aattelin käyttää omani ketjun vaihdossa, lupasi tehdä homman 100€. Ajasta en kysellyt, mutta aattelin että tuohon hintaan kun saa ketjun asennuksineen, niin ei kyllä ite kehtaa rueta nyrkkejä paskaamaan.
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Tarkoitin nimenomaan OM601-603 -koneita Ilman turboa ja korkeudensäätöjärjestelmää. Jakoketju maksaa meillä tuohon myllyyn 58eskoo ja asennettuna 95-105eskoo. Et, silleen..... :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

E300TD kirjoitti:Tarkoitin nimenomaan OM601-603 -koneita Ilman turboa ja korkeudensäätöjärjestelmää. Jakoketju maksaa meillä tuohon myllyyn 58eskoo ja asennettuna 95-105eskoo. Et, silleen..... :D
Turbo on siellä takana piilossa, ei se vaikuta ja mikä korkeudensäätö, ei semmosta kai ole, eli buukataanko aika samantein, kone on om601, ei kai se haittaa että on poikittain... :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mitenkä paljon sillä Viton myllyllä on eroa 124:n 601:seen?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jiipee kirjoitti:Mitenkä paljon sillä Viton myllyllä on eroa 124:n 601:seen?
Ainoastaan kuutiotuumat, ja se on lipsahtanut poikittain sinne...ja jotain pientä niinku öljyruiskut...

2,3 litranen poraus 2 mm suurempi...öljytilavuus 8,5 litraa suodatimella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

No jos nyt annetaan sen verran selvitystä, että turbossa on vahvistettu jakoketju. Sen niittaaminen kiinni ei käy niin nopeasti kuin tavallisen ketjun. Siinä pitää niinsanotusti prässätä ketjun välipala kiinni, siinä menee enemmän aikaa.

Mutta mitenkä saa kulumaan aikaa yli tunnin ketjun vaihtoon???!!! VK-kansi pois. Jakoketunpidin kiinni (kaksi ruuvia). Ketju poikki ja liitetään uusi. Pyöritetään ketjukierros. Vanha ketju irti. Uusi lukkopala kiinni ja niittaus. Jakoketjunpidin irti. VK-kansi kiinni ja menoksi!!! Ei voi v..ttu mennä tuntia!!!! Tänään viimeksi laitoin W124 200D jakoketjun ja taisi mennä aikaa jotain 20min.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

E300TD kirjoitti:No jos nyt annetaan sen verran selvitystä, että turbossa on vahvistettu jakoketju. Sen niittaaminen kiinni ei käy niin nopeasti kuin tavallisen ketjun. Siinä pitää niinsanotusti prässätä ketjun välipala kiinni, siinä menee enemmän aikaa.

Mutta mitenkä saa kulumaan aikaa yli tunnin ketjun vaihtoon???!!! VK-kansi pois. Jakoketunpidin kiinni (kaksi ruuvia). Ketju poikki ja liitetään uusi. Pyöritetään ketjukierros. Vanha ketju irti. Uusi lukkopala kiinni ja niittaus. Jakoketjunpidin irti. VK-kansi kiinni ja menoksi!!! Ei voi v..ttu mennä tuntia!!!! Tänään viimeksi laitoin W124 200D jakoketjun ja taisi mennä aikaa jotain 20min.
Missäpäin mies asentaa? Onnistuuko riimuremontti kasiin?
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kerpele, kun tuossa 2,2L myllyssä ei oo niitä ruiskuja, poraus sama kuin 200d:ssä.
Tuosta 2,2 koneesta ois tarkoitus ens talven aikaan tehdä mylly nykykulkimen nokalle. Nyt harjoitellaan tuleva kesä tämän 2,0 kanssa.
Jos en oo väärin ymmärtänyt, näitä Viton ja norm. 200 osia voi jossain paikoin käyttää ristiin (esim. kk-laakerit, vai onko eroo?).
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

E300TD, sinunhan kannattas tehdä semmoinen kiertue noitten työkalujen kanssa ja kävisit lykkäämässä haluavien forumilaisten ketjut uusiinpuihin.

Idea on vapaasti käytettävissä. Varaan heti eka keikan :!:
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

vesa kirjoitti:
E300TD kirjoitti:No jos nyt annetaan sen verran selvitystä, että turbossa on vahvistettu jakoketju. Sen niittaaminen kiinni ei käy niin nopeasti kuin tavallisen ketjun. Siinä pitää niinsanotusti prässätä ketjun välipala kiinni, siinä menee enemmän aikaa.

Mutta mitenkä saa kulumaan aikaa yli tunnin ketjun vaihtoon???!!! VK-kansi pois. Jakoketunpidin kiinni (kaksi ruuvia). Ketju poikki ja liitetään uusi. Pyöritetään ketjukierros. Vanha ketju irti. Uusi lukkopala kiinni ja niittaus. Jakoketjunpidin irti. VK-kansi kiinni ja menoksi!!! Ei voi v..ttu mennä tuntia!!!! Tänään viimeksi laitoin W124 200D jakoketjun ja taisi mennä aikaa jotain 20min.
Missäpäin mies asentaa? Onnistuuko riimuremontti kasiin?

Seinäjoella, Autokorjaamo K.Koskinen.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...
Hiivassa? :roll: :D
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

jiipee kirjoitti:E300TD, sinunhan kannattas tehdä semmoinen kiertue noitten työkalujen kanssa ja kävisit lykkäämässä haluavien forumilaisten ketjut uusiinpuihin.

Idea on vapaasti käytettävissä. Varaan heti eka keikan :!:
Ennemminkin järjestetään kokoontumisajot seinäjoelle ja vaihdellaan ne ketjut täälä.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

dealer kirjoitti: - uusi O-rengas pumpulle
Kannattaa muistaa. Itselläni ei sattunut olemaan kun käytin pumppua irti. Seuraavassa ajoituksen hienosäädössä kovettunut o-rengas alkoi vuotamaan. Ei hymyilyttänyt, tällaiselta amatööriltä meni melkein kolme tuntia uuden tiivisteen vaihtamisessa. No tuli samalla lovettua vähän kaasuvivun stopparia ja pyöriteltyä kierrostenrajoitusruuvia...

Varmista pumpuntekijältä oikea ajoitus ennenkuin otat vanhan pumpun pois.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

vesa kirjoitti:
E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...
Hiivassa? :roll: :D
Siis mitä? Enkai mä nyt sellasia.... Huomenna taas ruuvaamaan.....
Vastaa Viestiin