http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 541#270541
kokemuksen myötä vahvistui päätös asentaa kulkuneuvooni esilämmitin.
Keräilinkin pitkin talvea huutonetistä Webaston koneita, ostinkin niitä pari kpl, löysin sieltä kellon ja johtosarjankin. Annostelupumppu vain puuttui.
Naiset katselivat touhujani ja hankkivat tehdaslaatikoissa olevan Ebersbächer Hydronic B 4 WS, yleisasennussarjalla + minikellokytkimellä. Ehkä ajattelivat, ettei ukon tarvitse kaikkia iltoja verstaalla pakertaa. Mutta tarkkaavaisemmat lukijat havaitsevat, että lämmitin oli bensamalli, kun taas kulkuneuvoni on diesel-moottorilla.
Silloin päätin, että tämä bensa malli myyntiin (myytävänä) ja forumin kautta yhteys nimimerkillä "Eeperi" uuden vastaavan diesel- mallin hankkimiseksi. Hyvä palvelu, kotiin tuotuna sopivalla hinnalla. Ilman sponsorointia sanottu.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Itse laiteen asennukseen:
Nimimerkillä ”epk” oli asentanut lämmittimen oikeaan etukulmaan: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 645#242645
Siihen aloin omaani myös mallaamaan. Todellisuudessa on valmis paikka. Ilmansuotimen kotelon kiinnityspellissä on EGR:n ohjausventtiileitä, siirsin ne toiselle puolelle peltiä ja silloin vapautui tila itse laitteelle. Lisäsin laitteen ja pakosarjan väliin lisäpellin, ettei Eberi kävisi liian kuumana. Helppo kiinnittää Eberin kannatusrautaan.
Vesiliitokset:
Vesiletkujen veto oli helppo. Auton kiertovesipumpulta tuleva letku suoraan Eberille ja siitä yleisasennus-sarjassa tulevalla letkulla moottorin paluupuolen mutkaan.
Jos olisi uskaltanut katkaista paluupuolen metalliputkesta vielä viimeisen mutkan pois, olisi pääsyt yhtä kurvia vähemmällä. Mutta putkessa oli kannatusrauta mutkassa kiinni, arvelin; voi alkaa vuotamaan, jos sen poistaa. Kiertäähän se vesi mutkissakin
Auton paluuvesiletkut ovat 18 mm ja Eberin uudet sarjat ovat myös 18 mm letkuilla. Tai piti olla.
Ilman imuputki:
Nostin vain ylös kiertämään ilmansuotimen kotelon kiinnityspultin. Siihen nippusiteellä kiinni.
Kondenssivesireikä alamutkaan.
Pakoputki:
Äänenvaimentajan sai helposti kiinni moottoritilan taka-ala osan lämpösuojapeltiin, joka suojaa niveltä.
Yleisasennussarjasta kulmakiinnityskappale kiinni peltiin ja vaimennin siihen. Itse pakoputki suoraan Eberiltä moottorinkannatus kumin yläpuolelta vaimentajalle ja siitä edelleen pakoputken kanssa rinnan pohjamuovien taakse. Pakoputkenpää oli helppo kiinnittää klemmareilla lämpösuojapelteihin.
Polttoaineputki:
Tässä tullaan mielenkiintoiseen piirteeseen. Imuputki saisi olla vain 2 m pitkä!!!. Diesel Eberissä annostelupumppu on laiteen sisässä. Mihinkä kaksi metriä tulee tankilta
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Vedä sinne sitten vesiletkut moottorista. Heh he! Vai kaivatko annostelupumpun Eberin sisältä ulos, että saat sen sinne auton alle. Heh he!
Itse vedin imuputken auton oman kiertovesipumpun läpivientikumin juuresta akkutelineen alta rintapellistä läpi (valmis läpivienti) auton lattiamattojen alla oleviin johtokaukaloihin. Sieltä takaselkänojan takaa olevasta läpiviennistä tankin päälle. Voin sanoa, että suojaisampaa paikkaa saa putkelle hakea.
Pituutta sille tuli lähes sen, mikä yleisasennussarjan matkassa putkea tuli.
Onneksi sedanissa tankki on ylhäällä ja polttoaine virtaa jo vapaa paineellakin, ajattelen.
Tankkiulosotto:
Yleisasennus-sarjassa oli mukana erillinen takkiulosotto, jota pidin hyvänä asiana. Molemmilla on omat polttoainesyötöt, imuvuodot vähenevät.
Entäs asennus? Paikka mietitytti:
- reikä ei tarvinnut olla kuin 8 mm
- putken pitäisi ulottua lähes tankin pohjalle
- läpiviennissä oli kuitenkin mutteri, mikä pitäisi kiristää sisäpuolelta!?
Asensin sen aivan mittalaitteen viereen alapuolelle. Juuri ja juuri se siihen mahtuu, mutta mutterin kiristäminen tankin sisältä meinasi kiristää ukonkin mutteria.
Sähköt:
Johtosarjan vedin mukaillen auton omia johtosarjoja.
- johtosarjan alkupää paisuntasäiliön takaa
- maajohto johtosarjasta ulos, maa mutterin alle (iskaritolpan vieressä)
- rele ja sulakerasia akun taakse tyhjiin telineisiin. Virta virtanastasta (iskaritolpan vieressä)
- Annostelupumpun johdon vedin rintapellin läpiviennin kautta johtokaukaloon nippuun. Pumppu on siis diesel mallissa Eberin sisällä
- Rintapellin läpiviennin kautta vedin kellokytkimen johdot, airbagin takaa keskikonsoliin. Uusi viikko minikello mahtui mainiosti samaan riviin sisäilmankierron katkaisimen kanssa.
- Releeltä pitää vetää lisäohjausjohto (Automaatti-ilmastoitu) nastasta 86 auton ilmastoinnin ohjauksen (KLA N22) oikeaan kampaan nastaan 13
- Releeltä nastasta 30 virta-ohjaus auton sulakkeelle F15, jonka vedin rintapellin ja tulipellin välistä. Automaatti-ilmastoidussa on puhaltimelle ulkoinen sulake oikeassa iskaritolpassa
Eikös se ole siinnä?
Laite vain tulille ja hienosti toimi kaikki. Kyllä näillä helteillä tarkenee.
Ensi kuussa Lappiin, kyllä on vahva tunne, että laite pääsee tehtäväänsä.
Edit: forumin kautta yhteys nimimerkillä vaihtunut ja huomaan, ettei "Eeperin" kautta palvelu toimi enää, ainakaan nettiosoitteella
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
päivitetty kuva