Eberin asennus W124:een, automaatti-ilmastoitu OM 606
Eberin asennus W124:een, automaatti-ilmastoitu OM 606
Alkusanat:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 541#270541
kokemuksen myötä vahvistui päätös asentaa kulkuneuvooni esilämmitin.
Keräilinkin pitkin talvea huutonetistä Webaston koneita, ostinkin niitä pari kpl, löysin sieltä kellon ja johtosarjankin. Annostelupumppu vain puuttui.
Naiset katselivat touhujani ja hankkivat tehdaslaatikoissa olevan Ebersbächer Hydronic B 4 WS, yleisasennussarjalla + minikellokytkimellä. Ehkä ajattelivat, ettei ukon tarvitse kaikkia iltoja verstaalla pakertaa. Mutta tarkkaavaisemmat lukijat havaitsevat, että lämmitin oli bensamalli, kun taas kulkuneuvoni on diesel-moottorilla.
Silloin päätin, että tämä bensa malli myyntiin (myytävänä) ja forumin kautta yhteys nimimerkillä "Eeperi" uuden vastaavan diesel- mallin hankkimiseksi. Hyvä palvelu, kotiin tuotuna sopivalla hinnalla. Ilman sponsorointia sanottu.
Itse laiteen asennukseen:
Nimimerkillä ”epk” oli asentanut lämmittimen oikeaan etukulmaan: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 645#242645
Siihen aloin omaani myös mallaamaan. Todellisuudessa on valmis paikka. Ilmansuotimen kotelon kiinnityspellissä on EGR:n ohjausventtiileitä, siirsin ne toiselle puolelle peltiä ja silloin vapautui tila itse laitteelle. Lisäsin laitteen ja pakosarjan väliin lisäpellin, ettei Eberi kävisi liian kuumana. Helppo kiinnittää Eberin kannatusrautaan.
Vesiliitokset:
Vesiletkujen veto oli helppo. Auton kiertovesipumpulta tuleva letku suoraan Eberille ja siitä yleisasennus-sarjassa tulevalla letkulla moottorin paluupuolen mutkaan.
Jos olisi uskaltanut katkaista paluupuolen metalliputkesta vielä viimeisen mutkan pois, olisi pääsyt yhtä kurvia vähemmällä. Mutta putkessa oli kannatusrauta mutkassa kiinni, arvelin; voi alkaa vuotamaan, jos sen poistaa. Kiertäähän se vesi mutkissakin
Auton paluuvesiletkut ovat 18 mm ja Eberin uudet sarjat ovat myös 18 mm letkuilla. Tai piti olla.
Ilman imuputki:
Nostin vain ylös kiertämään ilmansuotimen kotelon kiinnityspultin. Siihen nippusiteellä kiinni.
Kondenssivesireikä alamutkaan.
Pakoputki:
Äänenvaimentajan sai helposti kiinni moottoritilan taka-ala osan lämpösuojapeltiin, joka suojaa niveltä.
Yleisasennussarjasta kulmakiinnityskappale kiinni peltiin ja vaimennin siihen. Itse pakoputki suoraan Eberiltä moottorinkannatus kumin yläpuolelta vaimentajalle ja siitä edelleen pakoputken kanssa rinnan pohjamuovien taakse. Pakoputkenpää oli helppo kiinnittää klemmareilla lämpösuojapelteihin.
Polttoaineputki:
Tässä tullaan mielenkiintoiseen piirteeseen. Imuputki saisi olla vain 2 m pitkä!!!. Diesel Eberissä annostelupumppu on laiteen sisässä. Mihinkä kaksi metriä tulee tankilta Auton alle.
Vedä sinne sitten vesiletkut moottorista. Heh he! Vai kaivatko annostelupumpun Eberin sisältä ulos, että saat sen sinne auton alle. Heh he!
Itse vedin imuputken auton oman kiertovesipumpun läpivientikumin juuresta akkutelineen alta rintapellistä läpi (valmis läpivienti) auton lattiamattojen alla oleviin johtokaukaloihin. Sieltä takaselkänojan takaa olevasta läpiviennistä tankin päälle. Voin sanoa, että suojaisampaa paikkaa saa putkelle hakea.
Pituutta sille tuli lähes sen, mikä yleisasennussarjan matkassa putkea tuli.
Onneksi sedanissa tankki on ylhäällä ja polttoaine virtaa jo vapaa paineellakin, ajattelen.
Tankkiulosotto:
Yleisasennus-sarjassa oli mukana erillinen takkiulosotto, jota pidin hyvänä asiana. Molemmilla on omat polttoainesyötöt, imuvuodot vähenevät.
Entäs asennus? Paikka mietitytti:
- reikä ei tarvinnut olla kuin 8 mm
- putken pitäisi ulottua lähes tankin pohjalle
- läpiviennissä oli kuitenkin mutteri, mikä pitäisi kiristää sisäpuolelta!?
Asensin sen aivan mittalaitteen viereen alapuolelle. Juuri ja juuri se siihen mahtuu, mutta mutterin kiristäminen tankin sisältä meinasi kiristää ukonkin mutteria.
Sähköt:
Johtosarjan vedin mukaillen auton omia johtosarjoja.
- johtosarjan alkupää paisuntasäiliön takaa
- maajohto johtosarjasta ulos, maa mutterin alle (iskaritolpan vieressä)
- rele ja sulakerasia akun taakse tyhjiin telineisiin. Virta virtanastasta (iskaritolpan vieressä)
- Annostelupumpun johdon vedin rintapellin läpiviennin kautta johtokaukaloon nippuun. Pumppu on siis diesel mallissa Eberin sisällä
- Rintapellin läpiviennin kautta vedin kellokytkimen johdot, airbagin takaa keskikonsoliin. Uusi viikko minikello mahtui mainiosti samaan riviin sisäilmankierron katkaisimen kanssa.
- Releeltä pitää vetää lisäohjausjohto (Automaatti-ilmastoitu) nastasta 86 auton ilmastoinnin ohjauksen (KLA N22) oikeaan kampaan nastaan 13
- Releeltä nastasta 30 virta-ohjaus auton sulakkeelle F15, jonka vedin rintapellin ja tulipellin välistä. Automaatti-ilmastoidussa on puhaltimelle ulkoinen sulake oikeassa iskaritolpassa
Eikös se ole siinnä?
Laite vain tulille ja hienosti toimi kaikki. Kyllä näillä helteillä tarkenee.
Ensi kuussa Lappiin, kyllä on vahva tunne, että laite pääsee tehtäväänsä.
Edit: forumin kautta yhteys nimimerkillä vaihtunut ja huomaan, ettei "Eeperin" kautta palvelu toimi enää, ainakaan nettiosoitteella
päivitetty kuva
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 541#270541
kokemuksen myötä vahvistui päätös asentaa kulkuneuvooni esilämmitin.
Keräilinkin pitkin talvea huutonetistä Webaston koneita, ostinkin niitä pari kpl, löysin sieltä kellon ja johtosarjankin. Annostelupumppu vain puuttui.
Naiset katselivat touhujani ja hankkivat tehdaslaatikoissa olevan Ebersbächer Hydronic B 4 WS, yleisasennussarjalla + minikellokytkimellä. Ehkä ajattelivat, ettei ukon tarvitse kaikkia iltoja verstaalla pakertaa. Mutta tarkkaavaisemmat lukijat havaitsevat, että lämmitin oli bensamalli, kun taas kulkuneuvoni on diesel-moottorilla.
Silloin päätin, että tämä bensa malli myyntiin (myytävänä) ja forumin kautta yhteys nimimerkillä "Eeperi" uuden vastaavan diesel- mallin hankkimiseksi. Hyvä palvelu, kotiin tuotuna sopivalla hinnalla. Ilman sponsorointia sanottu.
Itse laiteen asennukseen:
Nimimerkillä ”epk” oli asentanut lämmittimen oikeaan etukulmaan: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 645#242645
Siihen aloin omaani myös mallaamaan. Todellisuudessa on valmis paikka. Ilmansuotimen kotelon kiinnityspellissä on EGR:n ohjausventtiileitä, siirsin ne toiselle puolelle peltiä ja silloin vapautui tila itse laitteelle. Lisäsin laitteen ja pakosarjan väliin lisäpellin, ettei Eberi kävisi liian kuumana. Helppo kiinnittää Eberin kannatusrautaan.
Vesiliitokset:
Vesiletkujen veto oli helppo. Auton kiertovesipumpulta tuleva letku suoraan Eberille ja siitä yleisasennus-sarjassa tulevalla letkulla moottorin paluupuolen mutkaan.
Jos olisi uskaltanut katkaista paluupuolen metalliputkesta vielä viimeisen mutkan pois, olisi pääsyt yhtä kurvia vähemmällä. Mutta putkessa oli kannatusrauta mutkassa kiinni, arvelin; voi alkaa vuotamaan, jos sen poistaa. Kiertäähän se vesi mutkissakin
Auton paluuvesiletkut ovat 18 mm ja Eberin uudet sarjat ovat myös 18 mm letkuilla. Tai piti olla.
Ilman imuputki:
Nostin vain ylös kiertämään ilmansuotimen kotelon kiinnityspultin. Siihen nippusiteellä kiinni.
Kondenssivesireikä alamutkaan.
Pakoputki:
Äänenvaimentajan sai helposti kiinni moottoritilan taka-ala osan lämpösuojapeltiin, joka suojaa niveltä.
Yleisasennussarjasta kulmakiinnityskappale kiinni peltiin ja vaimennin siihen. Itse pakoputki suoraan Eberiltä moottorinkannatus kumin yläpuolelta vaimentajalle ja siitä edelleen pakoputken kanssa rinnan pohjamuovien taakse. Pakoputkenpää oli helppo kiinnittää klemmareilla lämpösuojapelteihin.
Polttoaineputki:
Tässä tullaan mielenkiintoiseen piirteeseen. Imuputki saisi olla vain 2 m pitkä!!!. Diesel Eberissä annostelupumppu on laiteen sisässä. Mihinkä kaksi metriä tulee tankilta Auton alle.
Vedä sinne sitten vesiletkut moottorista. Heh he! Vai kaivatko annostelupumpun Eberin sisältä ulos, että saat sen sinne auton alle. Heh he!
Itse vedin imuputken auton oman kiertovesipumpun läpivientikumin juuresta akkutelineen alta rintapellistä läpi (valmis läpivienti) auton lattiamattojen alla oleviin johtokaukaloihin. Sieltä takaselkänojan takaa olevasta läpiviennistä tankin päälle. Voin sanoa, että suojaisampaa paikkaa saa putkelle hakea.
Pituutta sille tuli lähes sen, mikä yleisasennussarjan matkassa putkea tuli.
Onneksi sedanissa tankki on ylhäällä ja polttoaine virtaa jo vapaa paineellakin, ajattelen.
Tankkiulosotto:
Yleisasennus-sarjassa oli mukana erillinen takkiulosotto, jota pidin hyvänä asiana. Molemmilla on omat polttoainesyötöt, imuvuodot vähenevät.
Entäs asennus? Paikka mietitytti:
- reikä ei tarvinnut olla kuin 8 mm
- putken pitäisi ulottua lähes tankin pohjalle
- läpiviennissä oli kuitenkin mutteri, mikä pitäisi kiristää sisäpuolelta!?
Asensin sen aivan mittalaitteen viereen alapuolelle. Juuri ja juuri se siihen mahtuu, mutta mutterin kiristäminen tankin sisältä meinasi kiristää ukonkin mutteria.
Sähköt:
Johtosarjan vedin mukaillen auton omia johtosarjoja.
- johtosarjan alkupää paisuntasäiliön takaa
- maajohto johtosarjasta ulos, maa mutterin alle (iskaritolpan vieressä)
- rele ja sulakerasia akun taakse tyhjiin telineisiin. Virta virtanastasta (iskaritolpan vieressä)
- Annostelupumpun johdon vedin rintapellin läpiviennin kautta johtokaukaloon nippuun. Pumppu on siis diesel mallissa Eberin sisällä
- Rintapellin läpiviennin kautta vedin kellokytkimen johdot, airbagin takaa keskikonsoliin. Uusi viikko minikello mahtui mainiosti samaan riviin sisäilmankierron katkaisimen kanssa.
- Releeltä pitää vetää lisäohjausjohto (Automaatti-ilmastoitu) nastasta 86 auton ilmastoinnin ohjauksen (KLA N22) oikeaan kampaan nastaan 13
- Releeltä nastasta 30 virta-ohjaus auton sulakkeelle F15, jonka vedin rintapellin ja tulipellin välistä. Automaatti-ilmastoidussa on puhaltimelle ulkoinen sulake oikeassa iskaritolpassa
Eikös se ole siinnä?
Laite vain tulille ja hienosti toimi kaikki. Kyllä näillä helteillä tarkenee.
Ensi kuussa Lappiin, kyllä on vahva tunne, että laite pääsee tehtäväänsä.
Edit: forumin kautta yhteys nimimerkillä vaihtunut ja huomaan, ettei "Eeperin" kautta palvelu toimi enää, ainakaan nettiosoitteella
päivitetty kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, Ke 13.11.2013 21:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
autodidakti
päivitystä polttoainelinjaan
Viisaammat ovat antaneet tähän lisäohjeistusta, vaihtoehtoja :Polttoaineputki:
Tässä tullaan mielenkiintoiseen piirteeseen. Imuputki saisi olla vain 2 m pitkä!!!. Diesel Eberissä annostelupumppu on laiteen sisässä. Mihinkä kaksi metriä tulee tankilta Auton alle.
Vai kaivatko annostelupumpun Eberin sisältä ulos, että saat sen sinne auton alle.
1) Annostelupumpun voi todellakin kaivaa esille ja asentaa auton alle
2) T-haara tankin alla toimii itsellään paremmin, putkeen tulee parempi paine
3) Sedan W124 kiitollinen asennettava, kun tankki on ylhäällä. Jos haluaa nykyisellä asennuksella varmistua polttoaineen saannista, kannataa asentaa 3 mm (sisähalk.) polttoaineputki.
Eli johtopäätös on Olen tyytyväinen, että asensin erillisen tankkilaitteen ja jos tulee murheita aineen saannin kanssa, vaihdan heti 3 mm putken tilalle. Se on helppo teipata kiinni vanhaan ja vetää tilalle.
autodidakti
Ei se tunnu kovin kranttu olevan polttoaineputken paikasta. Itse otin laiskuuttani t-kappaleella moottorin vierestä ja monta vuotta on jo pelannut ilman murheita.
Enpä tullut aikanaan kyselleeksi asennusohjetta (real men don't need no instructions ) ja tuskailin itsekseni tuon automaatti-ilmastoidun puhaltimen kanssa. Lopulta syötin releen kautta ohjausjännitteen puhaltimen transistorisäätimelle. Kokeilemalla löysin vastuksen, jolla ohjausjännite putoaa sopivia puhaltimen kierroksille vastaavalle tasolle (muistaakseni jotain 1 voltin luokkaa...)
Hyvin tuntuu muuten bensa-hydronic toimivan naftallakin. Tuli joskus kokeiltua, kun siirryin Saabista W123 dieseliin. Polttoainepumpun iskunpituutta piti säätää dieselissä hiukkasen isommaksi...
Tässä uusimmassa on elämä tehty vaikeaksi. Yksi kauko-ohjattu hydronic odottaa hyllyssä asennusta E-sarjalaiseen. Pitäisi kuulemma ostaa 300 euron purkki, jonka avulla kerrotaan CAN-väylän kautta auton lämmityslaitteelle Eberin käynnistymisestä! Jos joku tietää tähän edullisemman tavan, otan tällä kertaa mielelläni neuvoja vastaan
Enpä tullut aikanaan kyselleeksi asennusohjetta (real men don't need no instructions ) ja tuskailin itsekseni tuon automaatti-ilmastoidun puhaltimen kanssa. Lopulta syötin releen kautta ohjausjännitteen puhaltimen transistorisäätimelle. Kokeilemalla löysin vastuksen, jolla ohjausjännite putoaa sopivia puhaltimen kierroksille vastaavalle tasolle (muistaakseni jotain 1 voltin luokkaa...)
Hyvin tuntuu muuten bensa-hydronic toimivan naftallakin. Tuli joskus kokeiltua, kun siirryin Saabista W123 dieseliin. Polttoainepumpun iskunpituutta piti säätää dieselissä hiukkasen isommaksi...
Tässä uusimmassa on elämä tehty vaikeaksi. Yksi kauko-ohjattu hydronic odottaa hyllyssä asennusta E-sarjalaiseen. Pitäisi kuulemma ostaa 300 euron purkki, jonka avulla kerrotaan CAN-väylän kautta auton lämmityslaitteelle Eberin käynnistymisestä! Jos joku tietää tähän edullisemman tavan, otan tällä kertaa mielelläni neuvoja vastaan
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Hyvä, mukava kuullapaloviita kirjoitti:Ei se tunnu kovin kranttu olevan polttoaineputken paikasta. Itse otin laiskuuttani t-kappaleella moottorin vierestä ja monta vuotta on jo pelannut ilman murheita.
Asiantuntija oli opastanut minua:
Mekaaninen pumppu aiheuttaa takaiskuja polttoainelinjaan. Eberistä menee (onko se, unohdin jo ) 0,3 vai 3 barin paineella oleva polttoaine läpi.
W124 polttoainelinjassa on kuulemma konehuoneessa paksunnos kumiletkussa. Jos polttoaineen haluaa ottaa sieltä, pitää se ottaa paksunnoksen tankin puoleiselta puolelta. Itse en sellaista ole löytänyt.
Ilmeisesti vanhemmassa mallissa se on lähellä karkeasuodinta. Tässä mallissahan karkeasuodin on hienosuotimen kanssa samassa jalassa.
Ps. Joku muukin sanoi, että kyllä se bensaeberi olisi dieselillä pelannut. Nyt toimii varman päälle ja Huutonetissä on bensamalli myynnissä nyt.
autodidakti
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mulla ittellä riittää 20 min kovallakin pakkasella siinä ajassa saa etulasin ja sivulasit auki ja koneen lämposeksi, jos eka lämmität moottoria ja hukkalämmöllä sisätiloja niin ei taida tunti riittää.
yhteen Landroveriin jouduin laittaa nurinkutisesti ,kun sen lämmityslaite keräs ilmaa ja vesi ei jaksanu kovalla pakkasella kiertää
Kyllä kannattais siirtää vesiletkut lämmityslaitteen sisäänmeno puolelle ,jos ei lämpö riitä tällä konstilla moottorin lämmittämiseen niin lämmitin on liian pieni
4 kw riittää 3 litraseen ja 5 kw sitä isompiin
yhteen Landroveriin jouduin laittaa nurinkutisesti ,kun sen lämmityslaite keräs ilmaa ja vesi ei jaksanu kovalla pakkasella kiertää
Kyllä kannattais siirtää vesiletkut lämmityslaitteen sisäänmeno puolelle ,jos ei lämpö riitä tällä konstilla moottorin lämmittämiseen niin lämmitin on liian pieni
4 kw riittää 3 litraseen ja 5 kw sitä isompiin
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Eberin ohjeessa luki, että raja kulkee 1,8 koneessa onko iso vai pieni lämmitin.
Itse pähkäilin seuraavaa:
Normaalisti lähden lämpöisestä tallista, lämmitintä ei tarvitse.
Auto seisoo 3 h ja taas mennään, talvella pieni lisälämpö paikallaan.
Harvemmin, mutta joskus lähdetään taivasalta, joten...lämmitin saa olla.
Ja pienempi lämmitin joutuu puhaltaa täysillä. Nokeentuminen vähempää ja säästihän hankintahinnassa pari eskoa.
Itse pähkäilin seuraavaa:
Normaalisti lähden lämpöisestä tallista, lämmitintä ei tarvitse.
Auto seisoo 3 h ja taas mennään, talvella pieni lisälämpö paikallaan.
Harvemmin, mutta joskus lähdetään taivasalta, joten...lämmitin saa olla.
Ja pienempi lämmitin joutuu puhaltaa täysillä. Nokeentuminen vähempää ja säästihän hankintahinnassa pari eskoa.
autodidakti
Ok Felmit, sulla on tosi päteviä korjaus ohjeita foorumi täynnä,nostan hattua nille, eilen etin vm- 87 124 sen lämppärin moottorin vaihto ohjeita , kun pitäis vaihtaa moottori omaan ikiliikkujaan.
on helpoa kun joku neuvoo eikä ite oo kyseistä homma tehny !!!!
mutta...toi eberi vesikierto, ei oikein yleis ohjeena toimi ?
on helpoa kun joku neuvoo eikä ite oo kyseistä homma tehny !!!!
mutta...toi eberi vesikierto, ei oikein yleis ohjeena toimi ?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
pohditaanpa vielä asiaa veden kierron kannalta.
Mikä olisi (W124) OM606 koneessa järkevämpi paikka asentaa lämmitin
Jos haluaa ensin sisäkennoon veden tulevaksi, pitäisi letkuliitokset tehdä jarrutehostimen ympäristössä.
Siitä on pitkä matka niin nykyiseen asennuspaikkaan, tai jos olisi asentanut kurankeskelle etulokasuojan sisään. Ovat kai saaneet mahtumaan myös moottorin alle lappeelleen.
Nykyisessä asennuspaikassa paluuletku vain poikki auton oman venttiilin ja kiertovesipumpun jälkeen, eberi väliin ja siitä moottorin paluuputkeen.
Samalla tämä liitos mahdollisti enemmän asennustilaa eberille, koska metallinen paluuputki jäi pois runkopalkin vierestä.
Eberi on hyvin esillä, kuralta suojassa ja lyhyet letkuliitokset.
Pitäisikö alkaa muuttamaan
Silloin tekisin uuden metallisen paluuputken, joka kiertäisi eberin alapuolelta.
Kaksi pitkää metallista putkea, jotka joutuisivat kiertämään mootorin takaa (todella ahdas paikka , kutos kone ) jarrutehostimen lähettyville.
Ei yleisohjeena vaan auto ja moottorikohtaisena. Tietysti jos on hyviä korjausehdotuksia, niitä yritetään avoimin mielin vastaanottaa. Vaikka enhän minä virheitä teesunbeam kirjoitti:...toi eberi vesikierto, ei oikein yleis ohjeena toimi ?
Mikä olisi (W124) OM606 koneessa järkevämpi paikka asentaa lämmitin
Jos haluaa ensin sisäkennoon veden tulevaksi, pitäisi letkuliitokset tehdä jarrutehostimen ympäristössä.
Siitä on pitkä matka niin nykyiseen asennuspaikkaan, tai jos olisi asentanut kurankeskelle etulokasuojan sisään. Ovat kai saaneet mahtumaan myös moottorin alle lappeelleen.
Nykyisessä asennuspaikassa paluuletku vain poikki auton oman venttiilin ja kiertovesipumpun jälkeen, eberi väliin ja siitä moottorin paluuputkeen.
Samalla tämä liitos mahdollisti enemmän asennustilaa eberille, koska metallinen paluuputki jäi pois runkopalkin vierestä.
Eberi on hyvin esillä, kuralta suojassa ja lyhyet letkuliitokset.
Pitäisikö alkaa muuttamaan
Silloin tekisin uuden metallisen paluuputken, joka kiertäisi eberin alapuolelta.
Kaksi pitkää metallista putkea, jotka joutuisivat kiertämään mootorin takaa (todella ahdas paikka , kutos kone ) jarrutehostimen lähettyville.
autodidakti
Veden kierrosta et ainakin 190D 2.5TD menee minulla tuolla 4.3kw eberillä lämmin neste suoraa lohkoon ja sieltä vasta lämppärille ja eihän se lähde pyörittään lämppärin moottoria ennen kun paluuneste on lämmennyt tarpeeksi.....ja kyllä se ainakin sisätilat lämmittää mut kovimmilla pakkasilla olen kaivannut 5kw lämmitintä.....hinta ero ei varmaan olis ollut suuri....lämmitin on puskurin takana vänkärin puolella alhaalla.....polttoaine on otettu T-haaralla esisuodattimen jälkeen ja taidan kokeeksi siirtää ennen jos se vaikuttaisi siihen et se ei ole aina -30 asteen pakkasesta syttynyt ta sitten vaan on ollut nafta liian kylmää....tai akun jännite huono....
Itse tein ja säästin
dodii , ostin eberin ja tarkoitus olis lykätä se om603 turbokoneeseen. Ainoo järkevä paikka on pesunestesäiliön edessä , siinä on reippaasti tilaa kun ei ole ilmanputsaria tiellä.
Petska tuossa arvioikin että eberi laittaa auton lämppärin vasta sitten huutaa kun neste tarpeeksi lämmin -> voiko tästä tehdä johtopäätöksen että eberin vesiletkut voi tosiaan laittaa siihen väliin mistä koneelta lähtee letkut sisälle lämppärille ??
Petska tuossa arvioikin että eberi laittaa auton lämppärin vasta sitten huutaa kun neste tarpeeksi lämmin -> voiko tästä tehdä johtopäätöksen että eberin vesiletkut voi tosiaan laittaa siihen väliin mistä koneelta lähtee letkut sisälle lämppärille ??
Ekan kerran kuulen tällä kyseisellä foorumilla että lämmitin asennetaan lämmittämään moottoria eikä sisätiloja,jos meinaa saada laseja sulaksi pakkas aamuna yli -10 niin eberi saa olla päällä tunnin ja jos autossa ei ole kahta 100ah akkua ja 120A laturia ja vähintään lämmityksen jälkeen 100km ajoa niin ainakin kuski lämpiää seuraavina aamuina kun työntää auton käymään
kun ostaa taloa niin kannattaa kattoo että on pihasta lähtee sopiva alamäki
Eberin asennussarjassa tulee mukana noin 2m letkua, sen kyllä pitäis riittää pesuneste sailiön vierestä pakosarjan yli ja moottorin takaa kannen vesilähtöön ja omaa vesiletkua kannattaa käyttää
apuna mikä lähtee sisälle lämmityslaitteelle
Ja jos on heikko akku tai pirusti pakkasta niin kääntää lämppäri moottorin kytkimen nollille niin eberi lämmittää pelkkää moottoria
Tää on mun ajatus lämmittämisestä ja eberin asennusohjeen,jokainen saa lämmittää moottoria ja sisätiloja miten haluaa
kun ostaa taloa niin kannattaa kattoo että on pihasta lähtee sopiva alamäki
Eberin asennussarjassa tulee mukana noin 2m letkua, sen kyllä pitäis riittää pesuneste sailiön vierestä pakosarjan yli ja moottorin takaa kannen vesilähtöön ja omaa vesiletkua kannattaa käyttää
apuna mikä lähtee sisälle lämmityslaitteelle
Ja jos on heikko akku tai pirusti pakkasta niin kääntää lämppäri moottorin kytkimen nollille niin eberi lämmittää pelkkää moottoria
Tää on mun ajatus lämmittämisestä ja eberin asennusohjeen,jokainen saa lämmittää moottoria ja sisätiloja miten haluaa
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
OM 606 koneeseen ei asennuspaikkasi onnistu. Mutta kuljettajan puolella sen saa mahtumaan, joko lokarin sisään (kuraan) tai ehkä ilmastointikompuran taakse lähelle pohjapanssaria.
Tänä talvena ei ole paljon ollut kokemuksia tosi kylmästä lähdöistä.
Viime viikonloppuna oli -15 C. auto oli seissyt koko viikonlopun, 30 min lämmitys oli kelloon kytketty. Moottori oli lämmin ja laseja ei tarvinut skrabata ja sisälle pukas heti lämpöö, kun lähti liikkeelle.
Olen erittäin tyytyväinen heikkotehoisen laitteen olemassa oloon, jolla pyrin nimenomaan korvaamaan lohkolämmittimen puuttumisen. Samalla saanut ekstraa haaleista sisätiloista
Tänä talvena ei ole paljon ollut kokemuksia tosi kylmästä lähdöistä.
Viime viikonloppuna oli -15 C. auto oli seissyt koko viikonlopun, 30 min lämmitys oli kelloon kytketty. Moottori oli lämmin ja laseja ei tarvinut skrabata ja sisälle pukas heti lämpöö, kun lähti liikkeelle.
Olen erittäin tyytyväinen heikkotehoisen laitteen olemassa oloon, jolla pyrin nimenomaan korvaamaan lohkolämmittimen puuttumisen. Samalla saanut ekstraa haaleista sisätiloista
autodidakti
Webasto thermotopin 5.2kw asennus olisi täällä täällä käynnissä s124 606:seen ja pitäs alkaa vetämään letkuja.
Eli lämmitimen asensin paisuntasäilön viereen
ja kaveri joka noita on paljon asentanut ei suositellut käyttämään pitkiä letkuja vaan laittamaan letkut paluupuolelle.
Mielipiteitä ja kokemuksia kaivattaisiin lisää ebereistä ja webastoista jotka kytketty lämmittämään moottoria eikä sisätiloja.
Meneekö farkun tankissa paluuputki tankin pohjalle eli kannataisko siitä ryöstää polttoaine?
Eli lämmitimen asensin paisuntasäilön viereen
ja kaveri joka noita on paljon asentanut ei suositellut käyttämään pitkiä letkuja vaan laittamaan letkut paluupuolelle.
Mielipiteitä ja kokemuksia kaivattaisiin lisää ebereistä ja webastoista jotka kytketty lämmittämään moottoria eikä sisätiloja.
Meneekö farkun tankissa paluuputki tankin pohjalle eli kannataisko siitä ryöstää polttoaine?
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Mullakin kans lämmitin ohjeen vastaisesti paluupuolella, ja 25 pakkasilla 30min lämmityksellä jo lasien alareunat noin 10cm matkalta sulat ja ohjaamon sisälämpö 5 astetta plussalla. Auto käynttiin niin ei kauaa mene siihen että lasit ovat täysin auki. Muutenkin tulisi hetki käytettyä konetta ennen ajoon lähtöä automaatin lämmittämiseksi. Pää syy ratkaisuun oli se että mitä vähemmän letkut kulkee ylös alas suunnassa sen varmemmin nestekierto toimii. Vesipumppu mulla on kennolle menevässä letkussa.
Koneena om603 lähes st vireillä ja eberi d5ws
Koneena om603 lähes st vireillä ja eberi d5ws
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Jos joutuu asentamaan pitkät letkut,esim, moni ensiasennus lämmitin on taka-akseli päällä tai pohjan alla takapyörän edessä.
Letkut kannattaa suojata lämpöä eristävällä suojasukalla.
Kun vesi lähtee kiertämään,ei auton moottori kehitä ilmaa letkuihin jos se on ehjä.
Pahvi ja kansi vikaiset on eri juttu
Letkut kannattaa suojata lämpöä eristävällä suojasukalla.
Kun vesi lähtee kiertämään,ei auton moottori kehitä ilmaa letkuihin jos se on ehjä.
Pahvi ja kansi vikaiset on eri juttu
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline