Toinen rengas "edempänä" W201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

Toinen rengas "edempänä" W201

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

huomasin tuossa että oikeanpuoleinen rengas on n.1-2cm edempänä kuin vasen ja siitä syystä ottaa kaareen töyssyissä kiinni! mistäköhän asia mahtaisi johtua?? tai sitten vaan sekoilen omiani :roll:
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

sillä on tehty sitä ajettavuutta eipä pitäisi puoltaa ojaan
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

käy säätääs kohilleen, ei se noin paljoa pitäis olla mettässä.
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

jeps. pitää käydä :) Kiitti!
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

kolaroitu? nuukailtu eikä oo maltettu laittaa joka osaa uusiksi mitkä olis pitäny
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Terho P kirjoitti:kolaroitu? nuukailtu eikä oo maltettu laittaa joka osaa uusiksi mitkä olis pitäny
Ei välttämättä... Etupyörän sijaintia saapi säädettyä alatukivarren epäkeskopulttiprikkasysteemillä.
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Joo,mutta ei vikuta pyörän siaintiin pituussuunnassa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

rokka kirjoitti:Joo,mutta ei vikuta pyörän siaintiin pituussuunnassa.

toki vaikuttaa, tämä on faktaa :wink:
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

ei ole kolaroitu.. :shock:
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Ei muuta ku nelipyöräsuuntaukseen. :wink:
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Yleensä oikean puolen rengas on taaempana. :shock: Lähinnä siksi ettei puolla suomen kaltevilla teillä ojaan päin. :shock:
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

epk kirjoitti:
rokka kirjoitti:Joo,mutta ei vikuta pyörän siaintiin pituussuunnassa.

toki vaikuttaa, tämä on faktaa :wink:
Vaikuttaa todellakin. Sitä ei edes ihan heti uskois kuinka paljon sitä paikkaa saapi muutettua.
Avatar
jaggeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 03.04.2005 15:21
Paikkakunta: oulu/maaseutu

Viesti Kirjoittaja jaggeri »

Mika.T kirjoitti:Yleensä oikean puolen rengas on taaempana. :shock: Lähinnä siksi ettei puolla suomen kaltevilla teillä ojaan päin. :shock:
jos oikea rengas taaempana eikös se just sillon vedä ojaan??
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mulla oli säädetty vasenta puolta taaksepäin ruuvasin sen sitten eteenpäin koska oli lähellä roiskeläppää ja onhan se mukavampi ohittaa kun ei vedä vasemmalle :mrgreen:
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

ei vaikuta ajoon/ajossa mitenkään tuo.. menee ku juna.. ainoastaan rengas kärsii kun ottaa kaareen kiinni välillä..
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

vai pystyy sitä pituus suunnassakin säätää :shock: meinaan raapii toi vasen etunen herkemmin kaariin montuissa :?
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Raapimiseen esim jarruttaessa, on yleensä ( varsinkin 124 koppasissa ) syynä se, että etualatukivarteen liityvä pitkittäistukivarren kumipusla ( siis se korin puoleinen ) löysä/loppuun kulunut. Pelkästään pyörän paikka pituus suunnassa ei yksistään ratkaise vetääkö auto jonnekkin vai ei....

Oma 560 SEC on matala varsinkin keulasta ( Abloy avain ei mahdu renkaan ja lokarin väliin 8) ) ja tästä johtuen on etupyörät siirretty useita cm eteenpäin. Auto kulkee kuin juna, eikä mitään vetelyä ilmene....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

epk kirjoitti:
rokka kirjoitti:Joo,mutta ei vikuta pyörän siaintiin pituussuunnassa.

toki vaikuttaa, tämä on faktaa :wink:

Selitäs mullekin toi,Epäkeskorikka-pultti systeemi siirtää alatukivartta sisään/ulos.Molemmat rikat pyörii mukana kun pulttia käännetään.Miten se vaikkuttaa pituussuunnassa?
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

rokka kirjoitti:
epk kirjoitti:
rokka kirjoitti:Joo,mutta ei vikuta pyörän siaintiin pituussuunnassa.

toki vaikuttaa, tämä on faktaa :wink:

Selitäs mullekin toi,Epäkeskorikka-pultti systeemi siirtää alatukivartta sisään/ulos.Molemmat rikat pyörii mukana kun pulttia käännetään.Miten se vaikkuttaa pituussuunnassa?
Alatukivarsi on kahdella epäkeskeisellä pulttiprikkasäätökiinnityksellä. Kun etummainen on sisimmässä asennossa ja takimmainen ulommassa, renkas on edessä ja säädöt toisinpäin, niin rengas takana. En nyt ole varma meinasitko tätä tuolla sisään/ulos-jutulla. Asia on simppeli ja jos ei usko, niin voihan sitä itsekin kokeilla :wink:
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

epäkeskopultit

Viesti Kirjoittaja koyama »

Joskus tuli säädettyä -85 190 d epäkeskoja .
Niillä saa akselivälit -3 tai+3 pituussuunnassa vituralleen .Tuli auto veholta
alustaosien vaihdosta ja pituussuunnassa oli etu ja takarenkaiden mittaero 25 mm.Oli takarengas paskana kuskin puolelta ja aika lailla oli huono ajaa
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Nostetaas vähän aihetta, kun tuli ajankohtaiseksi laitettuani nuo uudet kesärenkaat alle.
Täälläkin ongelma siis on, että oikeanpuoleinen eturengas on huomattavasti taempana kuin vasen. Auto jopa hieman vetää ojaan päin, luulisi vähemmästäkin vetävän kun pyörät on noin perseelleen.
Tuo kumi siis raapii pienemmissäkin montuissa siihen muovihelman etuosaan (kaaren takaosaan).

4-pyöräsuuntaus tehty viime kesänä, mutta tuohon ei silloinkaan oltu kajottu!
Renkaat toki kuluvat tasaisesti.

Onko tuo miten helppo itse säätää kohdalleen?
Mitkä muut kulmat menevät ko. operaatiossa ns. vituralleen?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Eipä siinä muuta ku säätää niitä epäkeskokiinnityksiä ja kattelee kohdilleen. Kannattaa tietenkin suuntauttaa/suunnata pyörät sen jälkeen!
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Mika.T kirjoitti:Yleensä oikean puolen rengas on taaempana. :shock: Lähinnä siksi ettei puolla suomen kaltevilla teillä ojaan päin. :shock:
..ja täähän on nimenomaan toisinpäin, eli vasen pyörä on taaempana. Tai ainakin pitäisi olla.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Sami.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Su 18.09.2005 23:06
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Viesti Kirjoittaja Sami.M »

samajuttu tääl 190 mersus... rappasee noi kesägummit kiinni oikeelt puolelt töyssyis... eli missä kohtaa siel semmonen säätö ruuvi on ?
VW Golf Variant TDi -97 ++90hv++
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/]MB 190E 2.0 -87 (kuvat)[/url]
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/Miitti%2016-10-05%20Pori/]Porin miitti 16.10.05[/url]
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

alatukivarren takimmainen kiinnitys koriin
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Tuttu juttu

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Tenavatähdessä ei oikein toimi yhdistelmä "madellettu+ 215 ympyrät". Ottavat todella montussa etuhelman muoviosiin kiinni. Laiton uudet jouset jolloin kori nousi 3 cm ja vaihdoin 205 ympyröihin. Ei paljon vaikuttanut ulkonäköön liikaa eikä ajotuntumaankaan.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Vastaa Viestiin