Tyhjäkäyttäminen pakkasilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Tyhjäkäyttäminen pakkasilla

Viesti Kirjoittaja salesone »

Eli mitä hyötyä/haittaa on auton (mersun) pitempiaikaisesta tyhjäkäyttämisestä jota ainakin allekirjoittanut suosii näin pakkasilla.
Hyödyt varmaan siinä että auto pysyy lämpimänä mutta onko jotain erityisempää syytä tms. jonka takia pitkäaikainen tyhjäkäyttäminen ei olisi hyväksi kulkineelle?

Kysyy nimimerkki kahdet avaimet taskussa..! :D
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos nostimet ja tyhjäkäyntiöljynpaineet on kunnossa niin en näe mitään syytä miksei tyhjäkäyttäisi. Viherpiipertäjät nyt voi tulla itkemään.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Ainakin erään pumppuspesialistin suusta kuultuna liika tyhjäkäyttö voi kuluttaa pumppua (dieselin syöttöpumppu) hieman tavallista nopeammin. Vaikutus kuitenkin varmaan aika pieni, en tiedä tarkemmin. Myös kahdet avaimet taskussa.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kuin myös mulla käy auto kovilla pakkasilla aika pitkiäkin aikoja.
Kyllähän siinä pidemmän päälle kuluu alipainepumppu,laturi, vesipumppu, ohjaustehostin. Eli kaikki jotka pyörii. pidempien tyhjäkäyttöjen jlk olen välillä antanu ronttosta reilummasti ettei vain pääse karstoittumaan. :D
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Tuo minun auto kävi edellisellä omistajalla pari viikkoa putkeen ennenkuin sai Webaston asennukselle aikaa. Tammikuun pahimmat pakkaset ja mersu tuotu just Saksasta, ei lohkolämmitintä tietenkään :lol: Mistäpä tuon tietää, onko jotain vahinkoa aiheuttanut, vanha auto jo :roll:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kai mitään suurta haittaa. itekkin laitan auton aina kähiseen ennenkuin lähen ajaan sillä johkin. ja täälä kans kahdet avaimet. en oo kyllä viittiny jättää päälle, jos oon menny esim. kaupassa käymään. mitenkäs teillä? ainoa syy, miks ei kannattas käyttää tyhjäkäynnillä, niin kylmänä lämpiää hitaasti tyhjäkäynnillä ja moottori karstoittuu ja öljyt pilaantuu. noi asiat kyllä korjaantuu, kun vastaavasti ajaa vähän reippaammalla kaasujalalla! :wink:
W201 250DT 20V
w201 190E
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti: Viherpiipertäjät nyt voi tulla itkemään.
Hm. Mä luulin että tämäntasoisista repliikeistä oli jo nykyaikana päästy.

Noin muuten -- miksi sitä autoa pitäisi tyhjäkäyttää pakkasilla?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aku P kirjoitti:Noin muuten -- miksi sitä autoa pitäisi tyhjäkäyttää pakkasilla?
No onhan sillä huomattavasti mukavampi lähteä liikenteeseen kun auto on lämmin ja ulkona lähes 30 astetta pakkasta. :D
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

Kärsiiköhän turbo-koneissa männäntapit pitkäaikaisessa tyhjäkäynnissä, jos öljynpaineet on alhaiset?
Eikös männänpohjiin ruutaavat öljysuihkut aukea 1,5 kilon paineessa ja jos paine on alle tämän, niin öljyruiskua ei tule.
Vaparissahan voitelu tulee kiertokangen kautta, joten niissä ei sitä ongelmaa ole?

Vai onko siellä aina niin paljon öljysumua ilmassa, että voitelu riittää ilman sitä männän jäähdytys suihkuakin?
Vai onko sen suihkun edes tarkoituskaan voidella männäntappia??
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

eiköhän sen suihkun tarkoitus ole jäähdyttää mäntää.

joten ei sitä tyhjäkäynnillä tarvita.

monessa muissakin turboautoissa käytetty toiminto.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

dansku kirjoitti:eiköhän sen suihkun tarkoitus ole jäähdyttää mäntää.
joten ei sitä tyhjäkäynnillä tarvita.
monessa muissakin turboautoissa käytetty toiminto.
Kyllä se on juurikin näin. Ja onhan sillä lämpimällä autolla mukavampi lähteä liikenteeseen...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Eikös nämä taksimersut ainakin ole tottuneet tyhjäkäyntiin työsarkansa aikana jotenka jos on vaan öljynpainetta , paitsi laki taitaa olla toista mieltä :D

Täällä käy ainakin jos vaan on tarvetta 8)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ennen wanhaan tuli dieseleitä käytettyä tuntikausiakin putkeen, kun ei ollut muuta kuin lohkolämmitin käytettävissä.
(Ja joskus oli tilanne, että työmaalla ei ollut tupakkahuonetta, joten se oli talvipakkasilla mentävä autoon tupakalle. Lämpimään tietenkin).

Nyt kun on Webasto, se on aika paljon vähentänyt tyhjäkäynnin tarvetta.
Joskin kovemmalla pakkasella tulee auto käynnistettyä 5-15 minuuttia aikaisemmin ja laatikko N -asennolle.
Entisestään lämmityskäyttö vähenisi, jos hommaisi kaukokytkentälaitteen Webastoon.
(Mutta Suomen verotushan ei sitä tue, vaan alvit ja tullit nyhdetään siitäkin. Joten viherpiipertäjillä olisi siinä vaikuttamisen mahdollisuus verohuojennuksin). :D

Joskus tulee ajettua muutaman kilometrin "kevyt lämmitysajo", ennen varsinaiseen ajorutistukseen ryhtymistä vilkkaamman liikenteen seassa.

Turbodieseliä kun ei ole aiemmin ollut, niin sitä vähän säälii.
Kuvittelisin, että motti ei tykkää sitäkään vähää kuin vapari, jos pakkaskylmää konetta antaa turbon ahtaa täysillä paineilla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Eipä tuota 200D:tä tullut käytettyä paljon talvipakkasilla, dieseli kun ei vaan lämpene tyhjäkäynnilllä, ajossa kyllä lämpöä riitti... Bensakoneet lämpenee tyhjäkäynnillä tehokkaammin mutta päästöt on kovat kun kat ei ala toimia kunnolla kylmänä.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Ari66 kirjoitti:Joskin kovemmalla pakkasella tulee auto käynnistettyä 5-15 minuuttia aikaisemmin ja laatikko N -asennolle.
Mikäs tähän olikaan perusteluna - siis ettei P-asentoa suositeltu käytettäväksi jos pidempään aikoo seisottaa käynnissä?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samaa mietin minäkin :shock: P-asentohan on sama kuin N mutta kardaani lukko on päällä. Eli laatikollehan on yks hailee on keppi P:llä vai N:llä
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juha kirjoitti:Eipä tuota 200D:tä tullut käytettyä paljon talvipakkasilla, dieseli kun ei vaan lämpene tyhjäkäynnilllä, ajossa kyllä lämpöä riitti... Bensakoneet lämpenee tyhjäkäynnillä tehokkaammin mutta päästöt on kovat kun kat ei ala toimia kunnolla kylmänä.
:shock: kyllä täällä lämpenee ainakin 60 asti ihan vaan tyhjäkäynnillä. ja öljyt kämpenee kans. sit kun ajaa, niin on hetkessä 85 astetta.
uusissa taitaa olla enemmänkin tota ongelmaa.

nimimerkillä: 200D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tomi L. kirjoitti:Mikäs tähän olikaan perusteluna - siis ettei P-asentoa suositeltu käytettäväksi jos pidempään aikoo seisottaa käynnissä?
Minähän en tiedä, mutta jostain muistan lukeneeni että öljy kiertäisi N -asennolla ja P:llä ei (tai ainakaan samalla tavalla).

Jos huhu on väärä, niin sittenhän se on sama missä sitä pitää.

Löytyykö tietoa?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä P ja N on ihan samat, P:llä tosiaan lukko päällä.

Öljyhän lodjussa kiertää aina kun kone käy. Automaattivaihteinen muuten lämpiääkin tyhjäkäynnillä mukavammin kuin manuaali, kun on vaihteisto hiukan lisäämässä vastusta.

Itse kyllä aina käytän autoa pihassa ennen liikkeellelähtöä, varsinkin automaattivaihteiselle se tekee kovilla pakkasilla hyvää että öljyt hiukan notkistuu.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Muistoja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Vähän OT:tä peliin...

Minulla oli parikymmentä vuotta sitten dieselhiace. Satuin kerran kaverini kanssa autosuunnistuskisojen rastivahdiksi. Kyseessä oli talvikisa ja tuona talvena pakkasia riitti myös eteläisessä Suomessa (-25<).

Lähdimme aamusella liikkelle ja hyvän matkaa puolen yön jälkeen palasin kotiin. Auto kävi koko reissun, suurimman osan ajasta tyhjäkäynnillä.

Seuraavana päivänä absoluuttinen koneen käyntikorvani :wink: sanoi, jotta dieselin tuttuun raksutukseen oli ilmaantunut sivuääni. Pari viikkoa ajelin autolla normaalisti, ennen kuin vakuutuin jotain olevan vinossa.

Tutkin ensin venttiilikoneiston, mutta se näytti normaalilta. Seuraavaksi kikkailin öljypohjan pois ja sieltä syy ylimääräiseen ääneen löytyi. Oli kolmosen mäntä haljennut.

Otin kannen ylös ja männän ulos. Männän laella oli venttiilien kuvat ja sylinterin seinissä muutama pitkittäinen skraidi.

Mäntä vaihtui uuteen ja skraidit lähtivät sellaisella vekkulilla nuohoojan sutia muistuttavalla työkalulla. Sutin karvojen päissä oli sellaiset kivipallot ja sutia pyöritettiin porakoneella.

Summasummarum, hiacen kolmospytty kävi ilmeisesti tyhjäkäynnillä hieman kuumana ja näin ollen mäntä halkesi. Liekö ongema öljy- vai vesipuolella, sitä en tiedä.

Mersuissa en ole moista kuullut tapahtuneen. Nykyään tyhjäkäyntiä tulee harrastettua vain hieman yli lain salliman. Lähinnä silloin, kun pistäydyn jossain pikaisesti ja lapset jäävät autoon odottamaan. Ilman tyhjäkäyntiä lapset palelisivat ja auton ikkunat muurautuisivat umpeen, vaikka olenkin ohjestanut lapsia pidättämään hengitystä kaupassa käyntini ajan :lol:
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin