Tyhjäkäyttäminen pakkasilla
Tyhjäkäyttäminen pakkasilla
Eli mitä hyötyä/haittaa on auton (mersun) pitempiaikaisesta tyhjäkäyttämisestä jota ainakin allekirjoittanut suosii näin pakkasilla.
Hyödyt varmaan siinä että auto pysyy lämpimänä mutta onko jotain erityisempää syytä tms. jonka takia pitkäaikainen tyhjäkäyttäminen ei olisi hyväksi kulkineelle?
Kysyy nimimerkki kahdet avaimet taskussa..!
Hyödyt varmaan siinä että auto pysyy lämpimänä mutta onko jotain erityisempää syytä tms. jonka takia pitkäaikainen tyhjäkäyttäminen ei olisi hyväksi kulkineelle?
Kysyy nimimerkki kahdet avaimet taskussa..!
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Tuo minun auto kävi edellisellä omistajalla pari viikkoa putkeen ennenkuin sai Webaston asennukselle aikaa. Tammikuun pahimmat pakkaset ja mersu tuotu just Saksasta, ei lohkolämmitintä tietenkään Mistäpä tuon tietää, onko jotain vahinkoa aiheuttanut, vanha auto jo
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ei kai mitään suurta haittaa. itekkin laitan auton aina kähiseen ennenkuin lähen ajaan sillä johkin. ja täälä kans kahdet avaimet. en oo kyllä viittiny jättää päälle, jos oon menny esim. kaupassa käymään. mitenkäs teillä? ainoa syy, miks ei kannattas käyttää tyhjäkäynnillä, niin kylmänä lämpiää hitaasti tyhjäkäynnillä ja moottori karstoittuu ja öljyt pilaantuu. noi asiat kyllä korjaantuu, kun vastaavasti ajaa vähän reippaammalla kaasujalalla!
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Hm. Mä luulin että tämäntasoisista repliikeistä oli jo nykyaikana päästy.Mauri H. kirjoitti: Viherpiipertäjät nyt voi tulla itkemään.
Noin muuten -- miksi sitä autoa pitäisi tyhjäkäyttää pakkasilla?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kärsiiköhän turbo-koneissa männäntapit pitkäaikaisessa tyhjäkäynnissä, jos öljynpaineet on alhaiset?
Eikös männänpohjiin ruutaavat öljysuihkut aukea 1,5 kilon paineessa ja jos paine on alle tämän, niin öljyruiskua ei tule.
Vaparissahan voitelu tulee kiertokangen kautta, joten niissä ei sitä ongelmaa ole?
Vai onko siellä aina niin paljon öljysumua ilmassa, että voitelu riittää ilman sitä männän jäähdytys suihkuakin?
Vai onko sen suihkun edes tarkoituskaan voidella männäntappia??
Eikös männänpohjiin ruutaavat öljysuihkut aukea 1,5 kilon paineessa ja jos paine on alle tämän, niin öljyruiskua ei tule.
Vaparissahan voitelu tulee kiertokangen kautta, joten niissä ei sitä ongelmaa ole?
Vai onko siellä aina niin paljon öljysumua ilmassa, että voitelu riittää ilman sitä männän jäähdytys suihkuakin?
Vai onko sen suihkun edes tarkoituskaan voidella männäntappia??
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ennen wanhaan tuli dieseleitä käytettyä tuntikausiakin putkeen, kun ei ollut muuta kuin lohkolämmitin käytettävissä.
(Ja joskus oli tilanne, että työmaalla ei ollut tupakkahuonetta, joten se oli talvipakkasilla mentävä autoon tupakalle. Lämpimään tietenkin).
Nyt kun on Webasto, se on aika paljon vähentänyt tyhjäkäynnin tarvetta.
Joskin kovemmalla pakkasella tulee auto käynnistettyä 5-15 minuuttia aikaisemmin ja laatikko N -asennolle.
Entisestään lämmityskäyttö vähenisi, jos hommaisi kaukokytkentälaitteen Webastoon.
(Mutta Suomen verotushan ei sitä tue, vaan alvit ja tullit nyhdetään siitäkin. Joten viherpiipertäjillä olisi siinä vaikuttamisen mahdollisuus verohuojennuksin).
Joskus tulee ajettua muutaman kilometrin "kevyt lämmitysajo", ennen varsinaiseen ajorutistukseen ryhtymistä vilkkaamman liikenteen seassa.
Turbodieseliä kun ei ole aiemmin ollut, niin sitä vähän säälii.
Kuvittelisin, että motti ei tykkää sitäkään vähää kuin vapari, jos pakkaskylmää konetta antaa turbon ahtaa täysillä paineilla.
(Ja joskus oli tilanne, että työmaalla ei ollut tupakkahuonetta, joten se oli talvipakkasilla mentävä autoon tupakalle. Lämpimään tietenkin).
Nyt kun on Webasto, se on aika paljon vähentänyt tyhjäkäynnin tarvetta.
Joskin kovemmalla pakkasella tulee auto käynnistettyä 5-15 minuuttia aikaisemmin ja laatikko N -asennolle.
Entisestään lämmityskäyttö vähenisi, jos hommaisi kaukokytkentälaitteen Webastoon.
(Mutta Suomen verotushan ei sitä tue, vaan alvit ja tullit nyhdetään siitäkin. Joten viherpiipertäjillä olisi siinä vaikuttamisen mahdollisuus verohuojennuksin).
Joskus tulee ajettua muutaman kilometrin "kevyt lämmitysajo", ennen varsinaiseen ajorutistukseen ryhtymistä vilkkaamman liikenteen seassa.
Turbodieseliä kun ei ole aiemmin ollut, niin sitä vähän säälii.
Kuvittelisin, että motti ei tykkää sitäkään vähää kuin vapari, jos pakkaskylmää konetta antaa turbon ahtaa täysillä paineilla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Eipä tuota 200D:tä tullut käytettyä paljon talvipakkasilla, dieseli kun ei vaan lämpene tyhjäkäynnilllä, ajossa kyllä lämpöä riitti... Bensakoneet lämpenee tyhjäkäynnillä tehokkaammin mutta päästöt on kovat kun kat ei ala toimia kunnolla kylmänä.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
kyllä täällä lämpenee ainakin 60 asti ihan vaan tyhjäkäynnillä. ja öljyt kämpenee kans. sit kun ajaa, niin on hetkessä 85 astetta.juha kirjoitti:Eipä tuota 200D:tä tullut käytettyä paljon talvipakkasilla, dieseli kun ei vaan lämpene tyhjäkäynnilllä, ajossa kyllä lämpöä riitti... Bensakoneet lämpenee tyhjäkäynnillä tehokkaammin mutta päästöt on kovat kun kat ei ala toimia kunnolla kylmänä.
uusissa taitaa olla enemmänkin tota ongelmaa.
nimimerkillä: 200D
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Minähän en tiedä, mutta jostain muistan lukeneeni että öljy kiertäisi N -asennolla ja P:llä ei (tai ainakaan samalla tavalla).Tomi L. kirjoitti:Mikäs tähän olikaan perusteluna - siis ettei P-asentoa suositeltu käytettäväksi jos pidempään aikoo seisottaa käynnissä?
Jos huhu on väärä, niin sittenhän se on sama missä sitä pitää.
Löytyykö tietoa?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kyllä P ja N on ihan samat, P:llä tosiaan lukko päällä.
Öljyhän lodjussa kiertää aina kun kone käy. Automaattivaihteinen muuten lämpiääkin tyhjäkäynnillä mukavammin kuin manuaali, kun on vaihteisto hiukan lisäämässä vastusta.
Itse kyllä aina käytän autoa pihassa ennen liikkeellelähtöä, varsinkin automaattivaihteiselle se tekee kovilla pakkasilla hyvää että öljyt hiukan notkistuu.
Öljyhän lodjussa kiertää aina kun kone käy. Automaattivaihteinen muuten lämpiääkin tyhjäkäynnillä mukavammin kuin manuaali, kun on vaihteisto hiukan lisäämässä vastusta.
Itse kyllä aina käytän autoa pihassa ennen liikkeellelähtöä, varsinkin automaattivaihteiselle se tekee kovilla pakkasilla hyvää että öljyt hiukan notkistuu.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Muistoja
Terve!
Vähän OT:tä peliin...
Minulla oli parikymmentä vuotta sitten dieselhiace. Satuin kerran kaverini kanssa autosuunnistuskisojen rastivahdiksi. Kyseessä oli talvikisa ja tuona talvena pakkasia riitti myös eteläisessä Suomessa (-25<).
Lähdimme aamusella liikkelle ja hyvän matkaa puolen yön jälkeen palasin kotiin. Auto kävi koko reissun, suurimman osan ajasta tyhjäkäynnillä.
Seuraavana päivänä absoluuttinen koneen käyntikorvani sanoi, jotta dieselin tuttuun raksutukseen oli ilmaantunut sivuääni. Pari viikkoa ajelin autolla normaalisti, ennen kuin vakuutuin jotain olevan vinossa.
Tutkin ensin venttiilikoneiston, mutta se näytti normaalilta. Seuraavaksi kikkailin öljypohjan pois ja sieltä syy ylimääräiseen ääneen löytyi. Oli kolmosen mäntä haljennut.
Otin kannen ylös ja männän ulos. Männän laella oli venttiilien kuvat ja sylinterin seinissä muutama pitkittäinen skraidi.
Mäntä vaihtui uuteen ja skraidit lähtivät sellaisella vekkulilla nuohoojan sutia muistuttavalla työkalulla. Sutin karvojen päissä oli sellaiset kivipallot ja sutia pyöritettiin porakoneella.
Summasummarum, hiacen kolmospytty kävi ilmeisesti tyhjäkäynnillä hieman kuumana ja näin ollen mäntä halkesi. Liekö ongema öljy- vai vesipuolella, sitä en tiedä.
Mersuissa en ole moista kuullut tapahtuneen. Nykyään tyhjäkäyntiä tulee harrastettua vain hieman yli lain salliman. Lähinnä silloin, kun pistäydyn jossain pikaisesti ja lapset jäävät autoon odottamaan. Ilman tyhjäkäyntiä lapset palelisivat ja auton ikkunat muurautuisivat umpeen, vaikka olenkin ohjestanut lapsia pidättämään hengitystä kaupassa käyntini ajan
Vähän OT:tä peliin...
Minulla oli parikymmentä vuotta sitten dieselhiace. Satuin kerran kaverini kanssa autosuunnistuskisojen rastivahdiksi. Kyseessä oli talvikisa ja tuona talvena pakkasia riitti myös eteläisessä Suomessa (-25<).
Lähdimme aamusella liikkelle ja hyvän matkaa puolen yön jälkeen palasin kotiin. Auto kävi koko reissun, suurimman osan ajasta tyhjäkäynnillä.
Seuraavana päivänä absoluuttinen koneen käyntikorvani sanoi, jotta dieselin tuttuun raksutukseen oli ilmaantunut sivuääni. Pari viikkoa ajelin autolla normaalisti, ennen kuin vakuutuin jotain olevan vinossa.
Tutkin ensin venttiilikoneiston, mutta se näytti normaalilta. Seuraavaksi kikkailin öljypohjan pois ja sieltä syy ylimääräiseen ääneen löytyi. Oli kolmosen mäntä haljennut.
Otin kannen ylös ja männän ulos. Männän laella oli venttiilien kuvat ja sylinterin seinissä muutama pitkittäinen skraidi.
Mäntä vaihtui uuteen ja skraidit lähtivät sellaisella vekkulilla nuohoojan sutia muistuttavalla työkalulla. Sutin karvojen päissä oli sellaiset kivipallot ja sutia pyöritettiin porakoneella.
Summasummarum, hiacen kolmospytty kävi ilmeisesti tyhjäkäynnillä hieman kuumana ja näin ollen mäntä halkesi. Liekö ongema öljy- vai vesipuolella, sitä en tiedä.
Mersuissa en ole moista kuullut tapahtuneen. Nykyään tyhjäkäyntiä tulee harrastettua vain hieman yli lain salliman. Lähinnä silloin, kun pistäydyn jossain pikaisesti ja lapset jäävät autoon odottamaan. Ilman tyhjäkäyntiä lapset palelisivat ja auton ikkunat muurautuisivat umpeen, vaikka olenkin ohjestanut lapsia pidättämään hengitystä kaupassa käyntini ajan
Terveisin
Tero
Tero