W124 diesel turbo?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
DeadInside
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja DeadInside »

Tuon korimallin farkku kun kiinnostaa niin tuli mieleen että miten noista saa tehoja irti semmoisella fiksulla määrällä rahaa? Lukemani perusteella pitäisi olla ihan tehtaalta lähtenyt turbon kanssa jotta tästä jtn fiksuja lukemia saisi irti?
Onko 350-400hp mahdoton lukema kun puhutaan n. 600€ budjetista? Voinko suoraan lyödä välijäähyä ja isompaa turboa kiinni vai pitääkö jtn tehdä konttorin kanssa jotta saa leiman ensi vuonnakin?

Enpä näistä paljoa tiedä ja kiinnostus on vasta herännyt... Autot enne nykyistä bensa mersua olivat Nissaneita ja Tojotia :D
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tuolla budjetilla pääset ehkä 200hp tietämiin.

sinne 350-400 lukemiin saat kertoa tuon rahasumman ainakin neljällä
DeadInside
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja DeadInside »

No eiköhän sillä 200hp:llakin kerkeä kauppaan...
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

DeadInside kirjoitti:No eiköhän sillä 200hp:llakin kerkeä kauppaan...
Riippuu millo menee kiinne.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

1991 tai vanhempi niin ei tartte popsia renietä kun alkaa virityttämään. Muutenhan näinkin harvinaisesta asiasta löytyy kyllä tarinaa forumilta ullinkullin.

Aika paljon noihin saa heti alkuunsa pistää rahaa kun ei se tehdas ole jättänyt viritysvaraa yhtään eli:
- pumppuremppa (6+mm elementit) [500-1200€]
- välijäähdytin [99€ + putkia, klemmareita ja hitsaustyötä = 400€]
- suurempi ahdin [750€ + putkea, klemmareita ja hitsaustyötä = 1000€]

...ja ollaan vielä kaukana mistään 400 hp tehosta, ehkä lähempänä kahtasataa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kannattaa kytätä myyntipalstaa, aika usein sielä noita isotappisia pumppuja ja hyviä käytettyjä turboja myynnissä, ja tietenkin muutakin viriosaa. Mutta 600€ ei saa ku sen cuulerin, joka nyt olis listalla ensimmäisenä vaikka mitään muuta ei laittaiskaan.
S124 300TE
S211 E500
DeadInside
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja DeadInside »

No kaikkea saa käytettynä ja kaikki hitsaustyöt saan teetettyä ilmaiseksi + kaikki muutkin työt siinä samalla. Putkia löytyy ja niitä pystytään taivuttamaan. Ainoa mihin rahaa menee niin tosiaan ovat ne itse osat, ahdin, cooleri ja se pumppu. Ja näitäkin saa käytettynä varmasti ullinkullin.

Mutta tosiaan kun ei tämmöisestä ole kokemusta niin olisi mukava lukea tarinaa.. Eiköhän täältä tosiaan etsimällä löydy. Etenkin tämä koko homman kiertosysteemi olisi "kiva" tietää ja infoa tuosta pumpusta toki, en oikein tiedä että mikä hitto se nyt sitten on...

Muokkausta: Mitä muita osia pitäisi ruveta vaihtamaan jotta päästäisiin tehoissa korkeammalle? Kuin vain laittamalla ahtimen ja muut sen vaatimat perusosat.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Edelleen se edellä mainittu "- pumppuremppa (6+mm elementit) [500-1200€]"

Käytettynä ei kutosen koneeseen tahdo saada kunnollista pumppua 400€ budjetilla, itse myin aikoinaan 600€:lla 4 sylinterisen pumpun ja se meni liian halvalla. Ilman hyvää ruiskutuspumppua ei dieselin virityksestä tule yhtään mitään, teho- ja vääntö on suoraan verrannollinen ruiskutusmäärään ja nopeuteen kunhan muut edellytykset on kunnossa. Hakusanaksi pumpun elementit niin löytyy tietoa.

Nuo muut on tietenkin se ahdin, jolla saa tarpeeksi ilmaa pienellä pakopaineella ja voimansiirtokin pitää olla kunnossa, jos oikein virittämään alkaa.

Tarinaa tosiaan on kirjoiteltu tänne yli 10 vuotta, joten ei varmaan ihankaikkea kukaan jaksa laittaa uudelleen. Tuo "tehoissa korkeammalle" on vähän hankala kun tietyn pisteen (300hp?) jälkeen kustannukset räjähtävät käsiin ja äkkiä huomaa että 10 k€ ei riittänyt.

Tuolla on osia: http://www.mersuforum.net/forum/viewforum.php?f=56" onclick="window.open(this.href);return false; Esimerkiksi on pyydetty 7mm pumpusta 950€, joka on kohtuuhinta hyvästä kutosen pumpusta. 7mm pumppu vaatii käytännössä aina automaattilaatikon vahvistamisen, jos siitä ottaa kaiken saatavilla olevan vääntömomentin ulos (n. 1500€ ?) Tuossa on ollut myynnissä uudempaa mallia oleva pumppu: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=128861" onclick="window.open(this.href);return false; hintaan 1500€ ja on mennyt kaupaksi, eli kyllä pumppuun pitää se tuhat euroa varata. No tuossa on ollut pumppu myynnissä 700 € hintaan: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=124787" onclick="window.open(this.href);return false; (ja nämä ei nyt ole mitään suosituksia)
Lisää tietoa: www.skg.fi
DeadInside
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja DeadInside »

Eli ei taida nämäkään olla mitään "helppoja" autoja virittää, taikka edes halpoja. Sedällä olisi Dodge Monaco...
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos ajatellaan et lähtökohtana ois alkuperänen 300turbodiesel ja siitä tehot tuplataan tai vähä ylikin, nii vaikea minusta löytää toista autoa, josta yhtä helposti ne tehot saa ja yhtä halvalla ja niin että vielä järkevää käyttöä kestääkin...Sitte ku enempi haluaa nii pääsee jo vähä rakentelun makuunkin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja jusky »

Antti M. kirjoitti:Jos ajatellaan et lähtökohtana ois alkuperänen 300turbodiesel ja siitä tehot tuplataan tai vähä ylikin, nii vaikea minusta löytää toista autoa, josta yhtä helposti ne tehot saa ja yhtä halvalla ja niin että vielä järkevää käyttöä kestääkin...Sitte ku enempi haluaa nii pääsee jo vähä rakentelun makuunkin.
Paitsi dodge ram cummins 5.9 24v vp44 pumpulla :D

edit. toki eihän näissäkään voimansiirto kestä vakiona mitään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Halpaahan se on mutta ei tuplata tehoja vakiopumpulla, tokihan tekijämies hankkii ulkomailta tai dieselpajan romulaatikosta ja vaihtaa itse ne elementit, mutta silloin ei yleensä tarvitse kysellä ohjeita täältä. Eiköhän se rahanmenon kynnys ole aika tarkkaan siinä 200-220 hp kohdalla. Siinäkohtaa rahanmenon kulmakerroin nousee monta pykälää ylöspäin.

P.S 6mm elementit löytää esimerkiksi w210 om606:n sähköpumpusta 'halvalla'.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Pumppuhan se suurin yksittäinen kustannustekijä on, se on toki edellytys tuntuvampiin tehonlisäyksiin niinku veskola sanoikin. Cummitukset on hyviä kilpailijoita virityksen edullisuudessa sinne tehojen tuplaukseen asti jos pelkkää tehoa ajatellaan, mut niissä tuo vääntö rupeaa vaatiin jo laatikkoonki vähä panostusta...ja toisaalta tehot tuplattu 2gen ram ei liiku vielä läheskään samalla lailla ku tehot tuplattu 124 300turbo...mutta cumminssistakinhan potentiaalia riittää ja rivipumppuhan se niissä ainut oikea on ;)
Viimeksi muokannut Antti M., Ti 05.03.2013 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noissa cumminsseissa on jakajapumput. Onko jossain vahnemmissa rivi?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

S202 kirjoitti:Noissa cumminsseissa on jakajapumput. Onko jossain vahnemmissa rivi?
94-98 löytyy rivipumppu ja mahtava pumppu onki. Sori alottajalle et kääntyi vähä offtopicin puolelle.
Millhill Performance
-Built With Pride-
DeadInside
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja DeadInside »

No mutta hakusessa on silti tuo W124T vaikkei tehoja siitä saakkaan niin paljoa kuin luulin aluksi, minun budjetillani siis. On se vaan niin hyvännäköinen ja hyvä ajaa.
Tuossa juuri viikonloppuna kokeilin isäni '97 Primeraa ja on se kyllä aivan toiselta planeetalta... Joltain paljon huonommalta planeetalta. Ja onhan noita autoja muitakin tullut ajeltua kilometrin jos toisenkin... Ei ole Mersun voittanutta :)
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

Ehkä tämä osio ei ole paras mahdollinen tälle kuvalle, mutta kyseinen W124 turbo on maatunut samoilla sijoillaan Malagan lentokentän maksullisella pysäköintialueella jo jonkin aikaa.

Kuva

Kuva

Ei mikään essonbaarin keskusteluista tuttu "tarunhohtoisen virheetön" yksilö, mm. ruostetta ja kulumaa on siellä sun täällä. Italian kilvissä. En tiedä onko 250 tai 300 malli - oletan, että joku osaava sen kait tietäisi vaikkapa auton alle kurkkaamalla. Autossa on musta nahkasisustus.

Pakoputken kiinnikeet ovat viimeisen kuukauden aikana pettäneet ja putki rojahtanut takapäästään alas.

Tässäpä aihio tai varaosa-auto vaikkapa niihin "superturboprojekteihin", vaan selvitäpä omistaja... Saattaa olla, että parkkihalli siivotaan piakkoin lukuisista pölyyntyneistä autoista, jolloin tämäkin auton tarina päättyy hitsipillin armahtavaan poltteeseen.

Vaikka sen saisi ilmaiseksi, niin kuljetus Suomeen rekalla on reilut puolitoistatuhatta euroa? Verot näissä kait jo "lähes nollassa".
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

voihan sen ajaa pois. Onko auto siis sinun?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jukkis. kirjoitti:sinne 350-400 lukemiin saat kertoa tuon rahasumman ainakin neljällä
Vanha juttu mutta päästiin tuonne lukemiin tonnilla :lol: tekee vaan kaiken ite minkä voi. Turbo ja välijäähy nyt piti tietenkin ostaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

No sillon on kyllä pitänyt kaikki vanhat romut nurkista haalia
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 diesel turbo?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jukkis. kirjoitti:No sillon on kyllä pitänyt kaikki vanhat romut nurkista haalia
Eipä oikeestaan. Kiinacooleri, kotitekonen pakosarja, imusarja ja pumppu, 40 holsetti ja kotitekonen pakoputki mustasta raudasta, ahtoputket rosteria. Iso laatikko vaan antautu vajaassa viikossa vaikka oli ahtopaine laatikossa ja 7 kierrosta paineita nostettu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin