w123 vanhuksen twinturbo piristys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja PTracing »

JTY kirjoitti: Turbodieselissä on kanssa isompi kardaani, ero on huomattava normi dieselin putkeen.
Kyllä se suorassa on mittausten mukaan, mutta kardaani tuntuu vatkaavan vääntöpiikin aikaan joten uskon sen olevan
rätille kohtalokasta.
Olisko siellä sitten se kardaanin hela väljä tai jopa voimaa reippaasti 8) . v8 w126:ssahan on tuhdimpaa kardaania ja rättiä mutta taitaa mennä sorvi/hitsaus hommiksi että saa sopimaan. Perään varmaan jouduitkin vaihtamaan pienemmän laipan jotta sait sopimaan w123 rättikumin?

Kuva

Siinä näkyy se kokoero 280E ja normi w123:n kardaanin välillä
IG: @pyrytakkunen
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Edellinen kuva on ihan hyvä esimerkki. Mulla oli vakio 66kW 300D:ssä pari kesää 280E mallin väärä kartaani. Siinäkin jo tuppas välillä kartaani vatkaamaan kun lähestyttiin vääntöpiikkiä. Vaihoin sitten siihen oikeaan kartaaniin niin laski melutaso ja mukavuus oli ihan toista luokkaa. On silläkin vaan merkitystä vaikka ei uskoisi.
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

PTracing kirjoitti:
Olisko siellä sitten se kardaanin hela väljä tai jopa voimaa reippaasti 8) . v8 w126:ssahan on tuhdimpaa kardaania ja rättiä mutta taitaa mennä sorvi/hitsaus hommiksi että saa sopimaan. Perään varmaan jouduitkin vaihtamaan pienemmän laipan jotta sait sopimaan w123 rättikumin?

[ http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/Kaudelle%202012/IMG_0133.jpg ]

Siinä näkyy se kokoero 280E ja normi w123:n kardaanin välillä
V8 osia on hankalasti saatavilla täällä johtuen verotuksesta, mut jos eteen tulee niin varmaan sen jumppaan tuonne.
Perä osasto menee sit samalla vielä kerran uusiksi jotta saan paremmat välitykset. Nykyinen perä on yhdistelty 115, 126 osista :D

Voitko ottaa työntömitalla mittaa tuosta 280E kardaani paksuudesta päistä ja keskeltä.
Ohan tossa paljon tuhdimpi ristikkokin ja paksuutta mukavasti lisää, en muistanu et ero oli nivelessäkin noin iso :thumbup: Tosin w123 280E osien löytäminen on vielä vaikeempaa kuin w126 V8 koska sitä ei koskaan ollu myytävänä täällä niinkun ei myöskään dieseli malleja :crazy:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja PTracing »

JTY kirjoitti: Voitko ottaa työntömitalla mittaa tuosta 280E kardaani paksuudesta päistä ja keskeltä.
Ohan tossa paljon tuhdimpi ristikkokin ja paksuutta mukavasti lisää, en muistanu et ero oli nivelessäkin noin iso :thumbup: Tosin w123 280E osien löytäminen on vielä vaikeempaa kuin w126 V8 koska sitä ei koskaan ollu myytävänä täällä niinkun ei myöskään dieseli malleja :crazy:
Voin ottaa mutta ei onnistu ihan heti, kun oon reissussa enkä kotona! Yritän muistaa viikonloppuna
IG: @pyrytakkunen
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

PTracing kirjoitti:
Voin ottaa mutta ei onnistu ihan heti, kun oon reissussa enkä kotona! Yritän muistaa viikonloppuna
Saitko mitat otettu ?
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Auto meni sitten maalaukseen, saas nähdä miten onnistuu :o
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja PTracing »

JTY kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
Voin ottaa mutta ei onnistu ihan heti, kun oon reissussa enkä kotona! Yritän muistaa viikonloppuna
Saitko mitat otettu ?
Sori! Arvaa vaan unohtuko! :oops: Tarkistin asiaa ja kardaani onkin autossa paikoillaan ja lunta on ympärillä niin pirusti. Huomenna käyn kaverilla mittoon kun tuntu olevan tallissa irrallaan semmonen!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

JTY kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:nyt kun kattelin tuota kuvaa etujarru satulasta, onko siinä erilliset kitinänvaimennus levyt, kun näyttäs olevan rosteriset kitinä levyt :roll: tälltä taas ei saa sellasia kaiketi ollenkaan :shifty:

On sulla tarkka silmä :thumbup:
Semmosethan ne on, täältä noita saa hyllystä johtuen ilmastosta ja liikenne kulttuurista johtuen, ilman noita ei tulis mitään :wtf:
Todella mahtava suoritus! Pirun ammattimaista duunia.

Mutta mikä on kitinälevy ja missä kohtaa jarruja? Tekeekö muutakin kuin ehkäisee kitinöitä?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin, täällä kyseltiin kardaanien paksuuksia ja ihtellä niitä on kolmea eri paksuutta eli kaikista ohuin takapätkä mitä on vastaan tullu on W123 300D automaatista, keskikoko on W123 300 turbodieselistä ja kaikista paksuin on löytynyt W123 300D nelivaihteisesta manuaalista vm80 olevasta autosta. Turbon ja vapari automaatin kardaanit ovat vm82 autoista. Varmaan ensviikolla pääsen mittailemaan tuota kaikista paksuinta näkemääni kardaania kun saan kesäauton haettua tallilta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Nyt olis samanlainen kardaani kun mulla mittailtu

Kuva

Päistä kepin paksuus oli 60mm ja keskeltä 80mm
IG: @pyrytakkunen
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

PTracing kirjoitti:Nyt olis samanlainen kardaani kun mulla mittailtu

[ http://i842.photobucket.com/albums/zz349/PTracing_photos/Osia/IMG_0745.jpg ]

Päistä kepin paksuus oli 60mm ja keskeltä 80mm
Kiitos tiedoista :)
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Jaahas kaikki loppuu aikanaan, mersu lähti auto trokarille ja tilalle tuli uudenkarhea vm 2012 12tuhatta ajettu auto :clap:

Tässä pari kuvaa:

Kuva
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Anatec`h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 10.01.2012 11:46

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja Anatec`h »

hetkinen, aprillipäivä meni jo..? :shock:
grind
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 08.12.2012 00:50

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja grind »

En kyllä usko et mersu olis kinderiin vaihtunut.
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

ei oo ainakaan pistäny allekirjotukseen, not true. en usko.
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Vähän tekniikka pornoa :D
Siellä se 1100cc tekniikka lepää:
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

zalolahti kirjoitti:ei oo ainakaan pistäny allekirjotukseen, not true. en usko.
Check again :o
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
Tomiko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 18.06.2012 16:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja Tomiko »

Mitä!? Ei...
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

ffffffffffffffffffffffff. No, ettoo kuitenkaan tosissas. >:(
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja koyama »

JTY kirjoitti:Vähän tekniikka pornoa :D
Siellä se 1100cc tekniikka lepää:
[ http://oh1jty.toimii.fi/innokommi-teknik.jpg ]
Varaauto niin kuin muillakin mersukuskeilla.Pitäähän se olla varmuus olla ,että on toimintavarma auto eli japskikottero tai ainakin sinne päin :D
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

koyama kirjoitti: Varaauto niin kuin muillakin mersukuskeilla.Pitäähän se olla varmuus olla ,että on toimintavarma auto eli japskikottero tai ainakin sinne päin :D
Osuit aika lähelle :lol:

Mese saatu takaisin entistä ehompana ja uudelle värillä.Maaliksi päätin valita JDM kartastosta Nissan Skylinen Tungsten Silverin joka sopi hyvin eikä muuta liikaa orkkis lookkia. Ei tarvii enää sillä perkeleen kotterolla ajella :D

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut JTY, To 17.07.2014 10:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mahtavat maisemat sulla ajella w123:sella! Suomessa ei tunnu tulevan edes kevättä ikinä....
IG: @pyrytakkunen
TPeltola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 18.11.2012 18:55

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja TPeltola »

Noitten takalamppujen alle vois laittaa ne kromiset listat :think: Kuvia tästä komiasta ratsusta :thumbup:
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

TPeltola kirjoitti:Noitten takalamppujen alle vois laittaa ne kromiset listat :think: Kuvia tästä komiasta ratsusta :thumbup:
Semmoset on ollu ajatuksissa, täällä ne vaan on kultaakin arvokkaampia ja todella todella vaikeita löytää :(
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

PTracing kirjoitti:Mahtavat maisemat sulla ajella w123:sella! Suomessa ei tunnu tulevan edes kevättä ikinä....
Kyllä täällä kelpaa ja tarkenee :D
Kuulin huhua et keväkin olis vihdoinkin saapumassa suomeen, ehkä se talvi pian hellittää ottestaan :thumbup:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Taisi edellinen päivitys hävitä johonkin joten laitetaan uusiksi, huomasin vasta nyt :roll:

Päivitetäään topikki taas.
Autohan on tässä välissä nähny paljon maita ja mantuja, käyny vuorilla sekä biitseillä 8)
Kilsoja tullu yllättävän paljon ja kombo pelannu kohtuu hyvin. Täytyy sanoa et kyseinen motti
olis pitäy tulla vakiona tossa mesessä sen verran hyvin pelaa yhteen korin kanssa tuo alavääntöinen
jdm tekniikka.

Nyt on kardaani hommat saatu päätökseen, kardaani on nyt entistä ehompi.
Kardaani meni kokonaan uusiksi, edellinen ei niin hyvin tehty ei kestäny :o
Uusi pitäis kestää nyt reilummat tehot, samalla meni rättinivel päivitykseen.
"Toyota kohtaa mersun" kardaani:
Kuva
Kuva

Myös alusta meni kokonaan uusiksi, stance on nyt pikkasen parempi kuin orkkis traktor lookki :lol:
Alusta vaihtui orkkis moddatusta SPAX Performancen custom settiin (näihin kun ei saa mitään osia).
Samalla vaihtui kaikki nivelet uusiin edessä ja taakse mm.taakse tuli jäykemmät rautaiset linnunluut muovisten tilalle:
Kuva
Kuva

Tekniikkaan tuli myös pieniä muutoksia, lisää ahtua, plx laajakaista setti, bensasäädiin turbosmart -> tomei
Turbosmartin oli sininen ja ei toiminu hyvin, uusi tomei on siisti ja käyttövarma:
Kuva

Mittaristo nyky kuosissa, ratti vaihtui parempaan, lisää muutoksia tulossa kuhan kerkee:
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Vähän viiveellä päivitystä tähän topikkiin

Nyt on tämäkin auto rantautunut Suomeen :P
Ei ollu helppo homma mut tuli tehtyä :roll:
Ttullissa olivat hyvin epäuskosia et kandeeko tämmöstä romua rahdata tänne, sopis kuulemma paremmin romutukseen :shock:
Olihan se huvittavaa kun toiset purki kontista uudenkarheita ML-mersuja ja minä vanhaa mannemersua :lol:
Mut hyvin päät käänty kun laitto mersun tulille :D

Tässä pari fiilistely kuvaa Suomen kamaralta:

Kuva
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Mersu sai leiman pienen taiston jälkeen ja on nyt virallisesti Suomen kansalainen 8)

Kilvet haettu konttorilta ja ruuvattu kiinni, kyllä nyt kelpaa :D
Kuva
Kuva
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 989
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dodge Charger 440 R/T 1969
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Wau.. ei muuta voi sanoa.... :thumbup: :clap:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin