Joo, vaikka pyydettiinkin jotakuta viisaampaa vastaamaan, niin minäkin vastaan silti...
Mainitsit vaihtaneesi jarrupalat, vaihdoitko myös seisontajarrun kengät? (Vai oliko vain lipsahtanut väärä termi tuohon ensin?) Uudet kengät ja asennussarja ( = kasa jousia) sekä rummun kunnollinen puhdistus ovat aika hyvä lähtökohta. No, se varmaan oli tiedossa muutenkin.
Tarkistitko, että levittäjät toimivat? Siis ne, joita on molemmin puolin yksi kappale siinä vaijerin päässä, jarrukilven ulkopuolella (siis jos ulkopuoli on vanteen puoli ja sisäpuoli on vetoakselin puoli). Niillä on toisinaan tapana jumiutua, ja sen jälkeen eivät seisontajarrut toimita normaalisti. Voi saada herkisteltyä CRC:llä tai vastaavalla, mutta uudetkaan eivät paljon mitään maksa.
Entäs vaijerit? Liikkuvatko ne vapaasti vai onko jotakin jumittamisongelmaa niissä?
Mitäs vielä; ilmeisesti olikin selvää, että ensin kiristetään kengät pyöränpultin reiästä niin, että ottavat kiinni ja sitten pari napsua taaksepäin. Sitten polkimella seisontajarru kunnolla päälle (jotta kengät asettuvat kunnolla), jarru pois päältä ja uudestaan vastaava säätötoimenpide pultin reiän läpi. Saa jäädä ja pitääkin vissiin jäädä ihan hiukan laahaamaan. Kun toi on tehty molemmin puolin, niin sitten vaijerista ja sitä myöten polkimesta löysät pois sieltä auton alta keskeltä. Niin, siinä säätömekanismissa kanssa kaikkien nivelten pitää liikkua vapaasti. Niilläkin on taipumusta jumiutumiseen toisinaan, ja CRC + heiluttelu voi auttaa siihenkin.
Toivottavasti olis edes jotakin hyötyä tästä pohdinnasta...