w124 käsijarru

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
__ksami__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Su 29.08.2010 23:48
Paikkakunta: Jalasjärvi

w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja __ksami__ »

Paljo asiasta jo luin foorumilta, mutta ku on tyhmä niin on tyhmä :D

Eli katsastus pomppas käsijarrun takia (poljettava malli)

Tuos sitte vaihdoin loppuun kuluneet palat uusiin, ja 5 tuntiä siinä ähersin ja sähäläsin enkä saanu ku huonosti jarrun pitämään :roll:

Joka paikkaa tuli säädettyä monesti sekä kenkiä että vaijeria auton alta.

joku viisaampi voi kertoa miten sais ottamaaan :oops:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, vaikka pyydettiinkin jotakuta viisaampaa vastaamaan, niin minäkin vastaan silti... :)

Mainitsit vaihtaneesi jarrupalat, vaihdoitko myös seisontajarrun kengät? (Vai oliko vain lipsahtanut väärä termi tuohon ensin?) Uudet kengät ja asennussarja ( = kasa jousia) sekä rummun kunnollinen puhdistus ovat aika hyvä lähtökohta. No, se varmaan oli tiedossa muutenkin.

Tarkistitko, että levittäjät toimivat? Siis ne, joita on molemmin puolin yksi kappale siinä vaijerin päässä, jarrukilven ulkopuolella (siis jos ulkopuoli on vanteen puoli ja sisäpuoli on vetoakselin puoli). Niillä on toisinaan tapana jumiutua, ja sen jälkeen eivät seisontajarrut toimita normaalisti. Voi saada herkisteltyä CRC:llä tai vastaavalla, mutta uudetkaan eivät paljon mitään maksa.

Entäs vaijerit? Liikkuvatko ne vapaasti vai onko jotakin jumittamisongelmaa niissä?

Mitäs vielä; ilmeisesti olikin selvää, että ensin kiristetään kengät pyöränpultin reiästä niin, että ottavat kiinni ja sitten pari napsua taaksepäin. Sitten polkimella seisontajarru kunnolla päälle (jotta kengät asettuvat kunnolla), jarru pois päältä ja uudestaan vastaava säätötoimenpide pultin reiän läpi. Saa jäädä ja pitääkin vissiin jäädä ihan hiukan laahaamaan. Kun toi on tehty molemmin puolin, niin sitten vaijerista ja sitä myöten polkimesta löysät pois sieltä auton alta keskeltä. Niin, siinä säätömekanismissa kanssa kaikkien nivelten pitää liikkua vapaasti. Niilläkin on taipumusta jumiutumiseen toisinaan, ja CRC + heiluttelu voi auttaa siihenkin.

Toivottavasti olis edes jotakin hyötyä tästä pohdinnasta...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Ihan niinku Nozki sano tossa ylhäällä. Itselläni oli kyllä niin jumissa ne linkut siellä jarrurummun sisällä, ettei auttanu kuin hommata uudet osat.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
__ksami__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Su 29.08.2010 23:48
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja __ksami__ »

joo, siis vaihdoin vain seisontajarrun kengät. Mutta tuo säätötoimenpide ei tainnu mulla ihan nuon mennä!

meenpäs heti koittaan esi vaan säätää uudestaan!! 8)
__ksami__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Su 29.08.2010 23:48
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja __ksami__ »

no jooo, läpi meni vaikkei toinen puoli ottanu oikeestaan ollenkaa :D

oli katsastusmies lepposella päällä, ja paikkahan oli seinäjoen lännen katsastusasema :wink:
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Jottei nyt aivan turhaan tarvitse tuolla asfaltilla konttailla, niin viitsiikö joku kertoa missä tuo "linkku" eli osa nro 79 voisi majailla?

Kuva

Eli tarviiko pohjasta availla nuo suojapanssarit jotta tuohon pääsee käsiksi vai onko ihan sisäsiistiä hommaa?

Pitäis vähän kiristellä tuolta pultinreijistäkin mutta ei taida säätövara riittää kun poljin valahtaa itsestään niin alas että tuo penteleen valo syttyy...
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja miksalo »

W124 mallista en juuri mitään tiedä mutta,
W202 mallissa ainakin auton sisällä takapenkin alla.
Tuossa 202 mallissa pitää ensin vapauttaa tuo jarruvaijeri tuolta penkin alta että saa kengät paikalleen.
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitään ei tarvitse irrottaa vaijerin pituuden säätämiseksi auton alta linkusta, mutta yllättäen pelkkä säätäminen ei aina riitä vaan saattaa joutua ensin korjaamaankin jotain....
wiimax.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja kunhan kaikki muistais että vaijerilla ei sitten säädetä niitä kenkiä vaan se säätö on pelkästään sen takia että saa vaijerista löysät pois. Sen kenkiä levittävän linkun kuuluu "liikkua" kahdesta kohin. Jos se on jumissa niin repii sen siihen ulkopuolelle ja taittelee pihdeillä ja samalla suihkuttaa rasvaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vito123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 09.01.2012 22:28

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Vito123 »

"Linkku"levittäjä jousen luona,joka usein jumiaa,mesestä kuitenkin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja atlas »

Linkku -79- on w124 malleissa perän etupuolella kardaanin ja korin välissä.
Vaijereita ei tartte yleensä säädellä vaan säätö pultin reiästä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

atlas kirjoitti:Vaijereita ei tartte yleensä säädellä vaan säätö pultin reiästä.
Ei niin. Sitten kun vaijereita vaihtaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Siivertti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 20.10.2012 23:10
Paikkakunta: K:nummi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Siivertti »

Mikäköhän tossa mun lankussa on ku siin on alkanu vilkkuu se käsijarrun merkkivalo?! Jyrkät kurvit, risteykset ja kiihdytykset edesauttaa valon syttymistä.. Kenties sähköpuolen ongelma mutta mistä kannattais lähteä selvittää?
S124 E250D -94 Manuaali
Bmw e46 330d Touring-01 manuaali (myynnissä!)

Ex 2x205 pösö -86/92
1x405 pösö -90
1xOpel vectra 1,9tdi -99
1xHonda monkey-99
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja felmit »

em. säädöt auttaa
tai linkkut / vaijerit jumissa
poljin ei nouse riittävän ylös
voit kokeilla vaikka nostaa sitä varpailla, kun valo syttyy
autodidakti
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kato myös että se palautusjousi on kunnossa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Siivertti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 20.10.2012 23:10
Paikkakunta: K:nummi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Siivertti »

felmit kirjoitti:em. säädöt auttaa
tai linkkut / vaijerit jumissa
poljin ei nouse riittävän ylös
voit kokeilla vaikka nostaa sitä varpailla, kun valo syttyy
Kiitos tästä! :thumbup:
Viimeksi muokannut Siivertti, To 15.11.2012 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 E250D -94 Manuaali
Bmw e46 330d Touring-01 manuaali (myynnissä!)

Ex 2x205 pösö -86/92
1x405 pösö -90
1xOpel vectra 1,9tdi -99
1xHonda monkey-99
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Siivertti kirjoitti:Mikäköhän tossa mun lankussa on ku siin on alkanu vilkkuu se käsijarrun merkkivalo?! Jyrkät kurvit, risteykset ja kiihdytykset edesauttaa valon syttymistä.. Kenties sähköpuolen ongelma mutta mistä kannattais lähteä selvittää?
Ootko koittanut pitää seisontajarrun poljinta ylhäällä vaikka jalalla tai kädellä painaen? Se valon tunnistin nimittäin on sen polkimen yhteydessä.

Mulla joskus kävi niin, että se valo ei pysynyt pois päältä, vaikka seisontajarru olikin pois. Syynä oli se auton lattian ja kardaanin välissä olevan mekanismin (eli se, joka tuossa edellä olevassa kuvassa on se osa numero 79) jumiutuminen. Jousi siellä auton alla ei sitten enää jaksanut palauttaa poljinta kunnolla ylös asti eikä myöskään pitää sitä ylhäällä. Jos poljin nousee napakasti ylös ja jää siihen, eikä heilu mihinkään, niin sitten seuraavaksi varmaan voisi katsella, miten se anturi on siellä kiinni ja toimiiko se kunnolla.

Jos poljin jää veltoksi, niin joko se mekanismi siellä auton alla tai siihen liittyvä jousi (kuvassa numero 86) tai polkimen jousi (onkohan siinä sellainen, numero 11 vaikuttais sellaiselta?) tai joku vaijeri rikkinäinen tai jumiutunut?

Noista ite aloittaisin.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta olihan kyseessä nyt nimenomaan se punainen seisontajarrun valo, eikä sen vieressä oleva keltainen palojen kuluneisuuden varoitusvalo?

EDIT oho, oli tullut aika monta vastausta sillä välin, kun kirjoittelin itse...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Siivertti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 20.10.2012 23:10
Paikkakunta: K:nummi

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Siivertti »

Ai että ku tuliki hyviä vastauksia nopeesti! Joo siis se punanen just! Onks tässä S124 E250d:ssä tota jarrupalojen kuluneisuuden tunnistinta? Vai mikä se keltane on?
S124 E250D -94 Manuaali
Bmw e46 330d Touring-01 manuaali (myynnissä!)

Ex 2x205 pösö -86/92
1x405 pösö -90
1xOpel vectra 1,9tdi -99
1xHonda monkey-99
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Siivertti kirjoitti: Onks tässä S124 E250d:ssä tota jarrupalojen kuluneisuuden tunnistinta? Vai mikä se keltane on?
Kyllä, etujarruissa siinä on tuommoiset tunnistimet. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
xenkkn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 17.11.2012 23:26

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja xenkkn »

Muistelisin joskus omassa lankussa nähneeni tuon käsijarruvalon vilkkumista kun jarruneste on päässy vähiin.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Nozki »

xenkkn kirjoitti:Muistelisin joskus omassa lankussa nähneeni tuon käsijarruvalon vilkkumista kun jarruneste on päässy vähiin.
No hemmetti, pitää täysin paikkansa. Hyvä huomio! Voisi olla kuvatuille oireille vallan mainio syy.

Oikein harmittaa, ettei itselle tullut mieleen tätä asiaa miettiessä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 käsijarru

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

__ksami__ kirjoitti:Paljo asiasta jo luin foorumilta, mutta ku on tyhmä niin on tyhmä :D

Eli katsastus pomppas käsijarrun takia (poljettava malli)

Tuos sitte vaihdoin loppuun kuluneet palat uusiin, ja 5 tuntiä siinä ähersin ja sähäläsin enkä saanu ku huonosti jarrun pitämään :roll:

Joka paikkaa tuli säädettyä monesti sekä kenkiä että vaijeria auton alta.

joku viisaampi voi kertoa miten sais ottamaaan :oops:
Jos kaikki osat liikkuvat, niin kannattaa tarkistaa rummun pinta, johon kengät tapaavat jarrutettaessa.
Sillä on tapana kiillottua niin liukkaaksi, ettei siihen saa pitoa. Seisontajarrun voima on suunniteltu niin
heikoksi, että tämäkin osa pitäisi olla hyvässä kunnossa, jotta katsastusmies hymyilisi eikä nauraisi.

Sitä voisi hioa karkealla hiomapaperilla (60) ja puhdistaa rasvanpoistoaineella (jarrujen puhdistussuihke).
Toinen vaihtoehto on uusia ne takalevyt, kun ovat aika halpoja. Silloin täytyy muistaa myös poistaa varastorasva pinnasta.
Hyvin alkoi jarru lukkiutua hiekalla, kun oli uudet levyt.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin