Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Eli, väyrysen vaihteisto tuli palstan neuvoilla kuntoon...vaihtaa kuin unelma. Kiitokset vielä kaikille.

Mutta nyt alkoi ihan oikeasti hatuttaa se että tuo tyhjäkäynnin heijaaminen ei rauhoitu sitten millään ilveellä.

Väyrynen jäi siis tuonne talliin ja iskin pojalle toisen kulkineen avaimet käteen ja sanoin että hakee sitten kun väyrynen käy silkin pehmeästi.

Ja. Lueskelin viime yönä juttuja ulkomaiden palstoilta ja sain kännipäissäni :wink: hyviä ideoita....

Livedatassa ME:n osalta:
- lambda arvot heittelee -2....6 välillä, ollen joskus 0-2 välillä.
- O2 probe heiluu vasen/oikea 500-1300 vuorotellen per puoli.
- kierrokset heijaa, tyhjäkäynnillä 658-673rpm väliä.
- välillä esim. ilmastoinnin käynnistyessä nyykähtää alle 600rpm.

Nyt testattu carsoftalla ME ja EIS
- ei vikakoodeja paitsi kun irroittaa jonkin johdon...

Nyt testattu suuttimet yleismittarilla:
- kaikki "virrattomana" 15,3-15,5 ohm. (Ohjearvo carsoftasta 14-17ohm.)

Seuraavat osat vaihdettu:
- kaikki puolan natsat
- bensapaineen säädin
- ilmamassamittari (tänään) ulkomaisilla palstoilla oli neuvoa että kun lambdat heittelee on syynä IMM.
- tulpat
- ilmansuodin
- öljyt+suodin
- bensasuodin
- 90% alipaineletkuista

Mitäs seuraavaksi koitetaan.
- no ainakin jonnekin menee vikakoodin lukuun jossa star.

Onko kellään ehdotuksia ?
- miten jakoketjun venymä vaikuttaa noihin arvoihin, ajoituksethan menee sekaisin se on selvä...mutta?

E: auto on E420 V8 bensa väyrynen -96
ja, harjanvarsitestillä ei ole missään päin konetta hälyääniä, tasaista kohinaa. (voi johtua kuuntelijan päästäkin :wink: )
kierroksilla kone vetää hienosti, ei kakoo tai röpötä...tehot on tallella.
Jakoketju ei pidä ´harjanvarrella kuunneltuna mitään ääntä.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Pysyykö lambda-arvo rajan sisäpuolella nyt ilmanmassamittarin vaihdon jälkeen? Lambda(t)kin voi ihan hyvin olla rikki.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Siekkinen kirjoitti:Pysyykö lambda-arvo rajan sisäpuolella nyt ilmanmassamittarin vaihdon jälkeen? Lambda(t)kin voi ihan hyvin olla rikki.
Ei pysy, mutta pienempi heittely. -1....3.

E: ja testasin että vikakoodi tulee, hajotin sen vanhan ja iskin kiinni...vikakoodi oli heti O2probe ja ilmamassamittari.
uudella ei tule vikakoodia ja koneen käynti kierroksilla parani kuten tuo heijaaminenkin on vähäisempää.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ei kuitenkaan piirrä suoraa viivaa.. Vikamahollisuuksia on noissa uudemmissa bensakoneissa melko paljon :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Siekkinen kirjoitti:Ei kuitenkaan piirrä suoraa viivaa.. Vikamahollisuuksia on noissa uudemmissa bensakoneissa melko paljon :D
No itseasiassa piirti se....hiekalta kun lähti niin asfattiin jäin metrin suorat vanat :D

Odotellaan....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja napa »

ajatko vielä sillä 95E10 :think: kokeile seuraava tankillinen vaikka jollain paremmalla bensalla :wink: tuo nyt ekana tuli mieleen... joskus myös kunnon polkeminen auttaa, jos mömmöä kertynyt polttoaine järjestelmään...

itse en oikein mitään "vikaa" löydä noiden oireiden perusteella, kun se IMM on jo vaihdettu... mutta tuo bensa voi tehdä tuollaista kiukuttelua...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:ajatko vielä sillä 95E10 :think: kokeile seuraava tankillinen vaikka jollain paremmalla bensalla :wink: tuo nyt ekana tuli mieleen... joskus myös kunnon polkeminen auttaa, jos mömmöä kertynyt polttoaine järjestelmään...

itse en oikein mitään "vikaa" löydä noiden oireiden perusteella, kun se IMM on jo vaihdettu... mutta tuo bensa voi tehdä tuollaista kiukuttelua...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
On kuulemma kokeiltu tuota 98:akin välissä...samat oireet.
Eikä varmasti ole jäänyt kengättä....itse ajelin melkein aina tuon rautakoskentien (sopivan mutkainen) kolmosella pitäen kierrokset siellä 3500-4500 välillä....eihän tuo lahna pajon vielä sillä kulje :wink: mutta ei varmasti ole karstaa...poika ajelee opetuksen mukaan kaupungissa "kolmosella"...jne.

itse aloin tuossa miettiä noita hydraulisia venttiilejä....mitäs jos jumittaa ?
löiskö koneeseen öljyn sekaan jotain litkua....naftaa litra ? vai mitä se oli?

jakoketju nyt vaihdellaan kun kerkiää pajalle.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

LopenUupunut kirjoitti:itse aloin tuossa miettiä noita hydraulisia venttiilejä....mitäs jos jumittaa ?
löiskö koneeseen öljyn sekaan jotain litkua....naftaa litra ? vai mitä se oli?
Venttiilivuoto kyllä aiheuttaa epätasaista käyntiä mutta se olis selvempää kun yks pytty putoaa välillä pois. Nostimet pitää ääntä jos ne jumittaa. Jos öljyn sekaan meinasit jotain laittaa niin sillon ei saa ajaa vaan käytät jonkun aikaa ja vaihdat öljyt.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Siekkinen kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:itse aloin tuossa miettiä noita hydraulisia venttiilejä....mitäs jos jumittaa ?
löiskö koneeseen öljyn sekaan jotain litkua....naftaa litra ? vai mitä se oli?
Venttiilivuoto kyllä aiheuttaa epätasaista käyntiä mutta se olis selvempää kun yks pytty putoaa välillä pois. Nostimet pitää ääntä jos ne jumittaa. Jos öljyn sekaan meinasit jotain laittaa niin sillon ei saa ajaa vaan käytät jonkun aikaa ja vaihdat öljyt.
Eipä äännä venttiilit tai koneistokaan....saamari.
Mitäs sinne öljyn sekaan nyt sitten laittas jos vaikka koittas....kuitenkin....jokuhan täällä on noita kikkoja käyttänyt mutta kun en muista kuka ja mitä.

Ja muistin lisää:
- ruiskun puhdistus mömmöä on laitettu muutama kk sitten.
- ja putkesta tulee vaimea Tsuh välillä....
- niin ja heti öljynvaihdon jälkeen 100km kävi kuin kello...oisko se sittenkin se jakoketju ?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Paljonko kilsoja mittarissa? Lambda voi alkaa ikääntyessään tehdä sellaista, että se kyllä säätää seokset suhtkoht kohdilleen, mutta hitaasti. Kone saattaa käydä likimain oikeilla seos-suhteilla, mutta kaasun asennon muuttuessa seos voi käydä hetken joko liian rikkaalla tai liian laihalla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re:

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

M.K kirjoitti:Paljonko kilsoja mittarissa? Lambda voi alkaa ikääntyessään tehdä sellaista, että se kyllä säätää seokset suhtkoht kohdilleen, mutta hitaasti. Kone saattaa käydä likimain oikeilla seos-suhteilla, mutta kaasun asennon muuttuessa seos voi käydä hetken joko liian rikkaalla tai liian laihalla.
Toinen labda vaihdettu viime vuonna, toinen alkuperäinen.
Mittarissa 355tkm.

Pitääpä kokeilla irrottaa molemmat lambdat ja tsekata arvoja illalla.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja RH »

Ajoit liian pitkään sillä E10:llä.............................. :lol: :wave:
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Noniin, testit jatkuu.

Eli koska tallissa oli kaksi ehjää puolaa testasin sitten kahden sarjoissa vaihtamalla todeten että koneen käynti ei muuttunut missään vaiheessa....eli puolat ja natsat on ehjiä.

Seuraavaksi vaihdoin "väärät" tulpat, eli alkuperäisten mb tulppien tilalle tarvike boschit joita motonet myy sopivina....ei muutosta.
aluksi mittasin tulpat mb 0 ohm ja tarvike 5ohm.....tulpan natsat kaikki 1,79-1,81 ohm.

Otin lambdat irti...ei mitään vaikutusta koneen käyntiin, ei huonompaan eikä parempaan. ehkä aavistuksen enempi savutti...

Alkaa vaihtoehdot olla melko vähissä....venttiili tai jakoketju, se pitää aika-ajoin sitä klak ääntä kierroksella....?
öljykorkin kun irrottaa, ei kopan sisältä kuulu mitään ylimääräistä ja öljyssä ui nokka.

RH: uskotko tuohon itsekään :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saisitkos ääninäytteen esille?

Star voisi paljastaa ehkä jotain uutta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

JarkkoN kirjoitti:Saisitkos ääninäytteen esille?

Star voisi paljastaa ehkä jotain uutta.

Kohta tulee, tytär lupasi laittaa videon juutuupiin....hetki pieni.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

http://www.youtube.com/watch?v=Rea7TJ-u ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

tuossa videota....ei kun arvaamaan mikä mättää.

tuo terävä raksutus tullee suuttimista.
kohinan taustalla kuulee vaimeasti jakoketjun kahinan ja sen klak äänen per kierros.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti: - kierrokset heijaa, tyhjäkäynnillä 658-673rpm väliä.
- välillä esim. ilmastoinnin käynnistyessä nyykähtää alle 600rpm.
luin vähän tarkemmin tuon aloitusviestin, kun olin katsonut tuon videon ja nyt epäilen, että olet vain ihan normaali vainoharhainen :D (monihan luulee nykyään, että autossa on vikaa, vaikka se pelaa ihan ok.)

tyhjäkäynti heittelee välillä ihan normaalisti +-100 rpm, vaikka ei olisi mitään vikaakaan, kuun asennot ym. vaikuttaa siihen... tuo että se heijaa +- 15 rpm, EI OLE VIKA, vaan aivan mahtava tilanne, koska sehän pysyy käytännössä ihan paikallaan... ilmastoinnin käynnistyminen vaikuttaa aina tyhjäkäynti kierroksiin hieman, koska kyse on aika alkeellisesta tietokoneesta, joka moottoria ohjaa, eikä osaa ennakoida 1/100 sek. aikaisemmin sitä, että pian kompura alkaa ottamaan voimaa joten nostetaampa hieman varoiksi kierroksia jne... lisäksi näissä ei tk moottorit ikinä ole kovin tarkkoja resoluutioltaan, joten heittoja tyhjäkäynti kierroksiin syntyy AINA...

vaihdata se jakoketju, jos se epäilyttää, muuten vain kovaa ajoa :thumbup:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kuuntelin tallenteen läpi, enkä nyt ainakaan heti havainnut mitään vikaa.
Moottori kuulostaa luonnossa hiukan erilaiselta.
Kyllä ääni muuttuu välillä, mutta niin muuttuu asentokin kamerassa.

Toisaalta en mikään asiantuntija tässä lajissa olekaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

On siellä vika jossakin koska ei mene päästöistäkään läpi....ja sitä ihmettelen, tulpat oli kaikki tasan saman värisiä vaalean harmaita.

Ja välillähän joillakin lämmöillä tuo pelaa aivan värähtelyittä....tuolloin tuntee kuinka kone muuttuu "tukevaksi" alakierroksilla.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:On siellä vika jossakin koska ei mene päästöistäkään läpi....
oliskohan tuokin asia kannattanut ilmoittaa heti ekassa viestissä + laittaa ne päästömittauksen tulokset näkyville...

laita nyt kaikki faktat heti kerralla pöytään ja kaikki muukin käytettävissä oleva tieto myös... ei tästä arpomalla ikinä valmista tule, kun esim. videot vääristää ääntä (itse en tuosta videosta tullut hullua hurskaammaksi, sen siitä sain selville että auto käy...), toinen kokee saman asian eri tavalla jne.

oletko kokeillut tehdä sen yksinkertaisen suutin testin, eli nyppiä suuttimen piuhoja irti koneen käydessä, että vaikuttaako kaikki samalla tavalla käyntiin :think:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Eli

Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO% 0,28 1,41
CO2 14,8 13,8
HC ppm 105 129
O2 0,36 0,7

Hylätty lukujen 1,41 ja 105 ja 129 takia.


Enpä ole käynnissä ottanut suuttimien piuhoja pois....testaan huomenna.
Mittasin ohmit ja ne oli ohjearvojen puitteissa....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

LopenUupunut kirjoitti:
M.K kirjoitti:Paljonko kilsoja mittarissa? Lambda voi alkaa ikääntyessään tehdä sellaista, että se kyllä säätää seokset suhtkoht kohdilleen, mutta hitaasti. Kone saattaa käydä likimain oikeilla seos-suhteilla, mutta kaasun asennon muuttuessa seos voi käydä hetken joko liian rikkaalla tai liian laihalla.
Toinen labda vaihdettu viime vuonna, toinen alkuperäinen.
Mittarissa 355tkm.

Pitääpä kokeilla irrottaa molemmat lambdat ja tsekata arvoja illalla.

.
Hitautta ei välttämättä huomaa muuten kuin uudella anturilla ja pakokaasumitarilla. Lambdan hitaus näkyy esim. kun kierroksilta pudotetaan tyhjäkäynnille. Tyhjäkäyntiseos hakee hetken, koska anturi reagoi hitaasti ja tämä näkyy mittarissa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

LopenUupunut kirjoitti:Eli

Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO% 0,28 1,41
CO2 14,8 13,8
HC ppm 105 129
O2 0,36 0,7

Hylätty lukujen 1,41 ja 105 ja 129 takia.


Enpä ole käynnissä ottanut suuttimien piuhoja pois....testaan huomenna.
Mittasin ohmit ja ne oli ohjearvojen puitteissa....
.
onko katit kondiksessa??? :wave:
Avatar
Gariant
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 20.03.2009 13:41

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Gariant »

Samojen ongelmien kanssa olen taistellut, eikä ole lopullista syytä selvinnyt. Fortee tuli laitettua ja oikeastaan sen jälkeen ongelmat alkoi. Päästöt sain lopulta kohilleen, kun moottorin lämmöt sai nostettua pari pykälää yli 90 astetta. Auton käyntilämmöllä on myös oleellinen merkitys kulutukseen. Pahimman tyhjäkäynnin seilaamisen sain pois kun ensin tarkastin puolat, sitten tuli vaihdettua lamdat ja tarvikekatit. Lisäksi viimeisempänä vaihdoin tiivisterenkaat ruiskuun ja imusarjaan sekä uudet imusarjan tiivisteet. Käynti on tasoittunut ei enää seilaa, mutta päästöihin täytyy polkea paikallaan tosiaan kuumaks.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re:

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

M.K kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
M.K kirjoitti:Paljonko kilsoja mittarissa? Lambda voi alkaa ikääntyessään tehdä sellaista, että se kyllä säätää seokset suhtkoht kohdilleen, mutta hitaasti. Kone saattaa käydä likimain oikeilla seos-suhteilla, mutta kaasun asennon muuttuessa seos voi käydä hetken joko liian rikkaalla tai liian laihalla.
Toinen labda vaihdettu viime vuonna, toinen alkuperäinen.
Mittarissa 355tkm.

Pitääpä kokeilla irrottaa molemmat lambdat ja tsekata arvoja illalla.

.
Hitautta ei välttämättä huomaa muuten kuin uudella anturilla ja pakokaasumitarilla. Lambdan hitaus näkyy esim. kun kierroksilta pudotetaan tyhjäkäynnille. Tyhjäkäyntiseos hakee hetken, koska anturi reagoi hitaasti ja tämä näkyy mittarissa.
Okei, no juurikin tyhjäkäynnille pudotuksessa vavahtelee hetken ja sitten rauhottuu hetkeksi, tasaannuttuaan sitten väpättää tasaiseen.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AP-race/lake kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Eli

Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO% 0,28 1,41
CO2 14,8 13,8
HC ppm 105 129
O2 0,36 0,7

Hylätty lukujen 1,41 ja 105 ja 129 takia.


Enpä ole käynnissä ottanut suuttimien piuhoja pois....testaan huomenna.
Mittasin ohmit ja ne oli ohjearvojen puitteissa....
.
onko katit kondiksessa??? :wave:
Katit on pari vuotta vanhat....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ite annan äänen lambdalle. 200 000 kohilla pitäis suunnilleen vaihella. Katit ei pahemmin vaikuta tyhjäkäynnin seilaamiseen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

LopenUupunut kirjoitti:
AP-race/lake kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Eli

Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO% 0,28 1,41
CO2 14,8 13,8
HC ppm 105 129
O2 0,36 0,7

Hylätty lukujen 1,41 ja 105 ja 129 takia.


Enpä ole käynnissä ottanut suuttimien piuhoja pois....testaan huomenna.
Mittasin ohmit ja ne oli ohjearvojen puitteissa....
.
juu, itsekkin uusin katit(tarvike) pari vuotta sitten, nyt täytyy käyttää kierroksilla putken tosi kuumaksi,että saa arvot toleranssiin. oisko noissa kateissa sitten kestävyys eroja??? ens leimalle uusin mokomat pöntöt. :D nuo lamdatkin tulevat josain vaiheessa tiensä päähän. :( ps. uudet katit ku laitoin oli arvot laakista kohillaan. :thumbup:
Viimeksi muokannut AP-race/lake, Pe 13.04.2012 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

AP-race/lake kirjoitti:juu, itsekkin uusin katit(tarvike) pari vuotta sitten, nyt täytyy käyttää kierroksilla putkentosi kuumaksi,että saa arvot toleranssiin. oisko noissa kateissa sitten kestävyys eroja??? ens leimalle uusin mokomat pöntöt. :D nuo lamdatkin tulevat josain vaiheessa tiensä päähän. :(
Onhan niissä kestävyyseroja alkuperäisen hyödyksi :D hintavia ne vaan on..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nyt korjataan moottoria, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Eli toi lambda on hyytynyt ja ei välttämättä anna vikakoodia vielä ?

Näkeekö jostain arvoista starilla lambdan hitauden jne ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin