jekku90 kirjoitti:eikös vaparin nokat ole jyrkemmät? itse olen sellaisessa käsityksessä. mistä noita elementtejä saa vai oletteko itse teetättäneet?
Itekkin olin tuossa uskossa pitkän aikaa mutta kyllä se taitaa niin olla että w123 aikaan oli noin mutta om60x ne on samat nokat kummassakin. Nokkia jyrkentämällä tietenkin saa lisää tehoa mutta kovilla kierroksilla tulee ongelmia jos alkaa männät lähennellä venttiileitä tuota pelkoa tässä autossa on lievennetty jäykemmillä venajousilla. Elementtejä saa tilailtua hsd:ltä ainakin (italian elementtejä) ja jotkut tekee itekkin. Mynällähän on ne omat elementtinsä joissa on muitten firmojen pumppuihin nähen järetön tuotto. 7mm tapeilla tais olla jotain 170mm3 luokkaa ja 8mm tapeilla ainakin reilusti yli 200m3 mutta tarkkaa lukua en tiiä. Itsekkin laittasin tälläseen autoon jäykät veivit ihan vaan mielenrauhan takia tiiä sitten tarviiko tähän lisää tehoja mutta mynän 8mm tapeilla ja pykälää isommalla (hx60) holsetilla sais ihmeitä aikaan. Hyvin tuo näyttää kuitenkin menevän nykysellä kokoonpanolla ja lisätehojen ottaminen olis melko turhaa. Nehän on vaan numeroita paperilla.
elementtejähän saa vaikka mistä. hsd:ltä saa niitä italian elemenntejä. saksasta saa, vaikka dieselkonttorilta jotain "merkki" elementtejä. sitten saa vaikka tammerdiiselistä, jos haluaa asioida alan suomalaisessa liikkeessä. yleensä vaan tarvii tietää melko tarkkaan, että mitä haluaa. osanumeroo tms.
pera8x kirjoitti:elementtejähän saa vaikka mistä. hsd:ltä saa niitä italian elemenntejä. saksasta saa, vaikka dieselkonttorilta jotain "merkki" elementtejä. sitten saa vaikka tammerdiiselistä, jos haluaa asioida alan suomalaisessa liikkeessä. yleensä vaan tarvii tietää melko tarkkaan, että mitä haluaa. osanumeroo tms.
Mutta onkohan esimerkiks italian ja saksan elementeillä mitään radikaaleja eroja tuoton suhteen? Sitten esim. herlevitkin tekee noita elementtejä.
noo kasit ja viistetyt seiskat kiinnostaa. nuita tasapää elementtejähän saa melkein mistä vain. muistaakseni joku puhui että olisikohan ylivieskassa ollut paja joka teki 140kuution pumppua viistetyllä elementillä.
kaikki vinkit kelpaa mistä saisi viistettyjä
j.a kirjoitti:tässä kai kysyttiin nimen omaan kasin tappeja niitä ei joka luukusta saa,mutta saa kumminkin seiskoja on rojulootat pullollaan poistuva hitti
Aivan.. Niitä ei kyllä niin helpolla löydä. Tuo viimesin oma vastaus kyllä pätee myös siihen. Seiskat on hyvät tapit harrastekäyttikseen. Kasit kun laittaa niin homma alkaa mennä jo harrastepuolelle ja koneesta aletaan ottaa enemmän tehoja kun käyttöautossa kannattaa olla.
jekku90 kirjoitti:noo kasit ja viistetyt seiskat kiinnostaa. nuita tasapää elementtejähän saa melkein mistä vain. muistaakseni joku puhui että olisikohan ylivieskassa ollut paja joka teki 140kuution pumppua viistetyllä elementillä.
kaikki vinkit kelpaa mistä saisi viistettyjä
Ihteäkin kiinnostais nuo kasit mistä niitä saa ja miksipä ei viistetyt seiskatkin. Jos ylivieskassa olis joku sellanen paja ollu nii voiko mitenkään olla hp diesel? Vois ite vaihtaa kokeilun vuoks seuraavaan pumppuun kasit
herleviltä kannattaa kysellä kaseja.... jos hyvän haluaa,ni teettää mynällä sitten,mut sehän ei ole mitään harrastusta teettää muilla pumppuja ite tekee,ni tietää mitä saa
siekkinen osui oikeaan eli kun käyttistä laitetaan niin ei nyt sentään kaseja
lähinnä äänimaailman pienentämiseksi nuita viistettyjä kaipailen.
on nimittäin niin hirveä melu koko kierrosalueen läpi tuossa monivenassa että sääliksi melkein käy
jekku90 kirjoitti:siekkinen osui oikeaan eli kun käyttistä laitetaan niin ei nyt sentään kaseja
lähinnä äänimaailman pienentämiseksi nuita viistettyjä kaipailen.
on nimittäin niin hirveä melu koko kierrosalueen läpi tuossa monivenassa että sääliksi melkein käy
Vajaaventtiilissä taasen kalkattaa tyhjäkäynnillä ja vähän siitä ylöspäin. Kierrokset kun ylittää 1000 rajan niin kalina loppuu kokonaan.
jekku90 kirjoitti:siekkinen osui oikeaan eli kun käyttistä laitetaan niin ei nyt sentään kaseja
lähinnä äänimaailman pienentämiseksi nuita viistettyjä kaipailen.
on nimittäin niin hirveä melu koko kierrosalueen läpi tuossa monivenassa että sääliksi melkein käy
Vajaaventtiilissä taasen kalkattaa tyhjäkäynnillä ja vähän siitä ylöspäin. Kierrokset kun ylittää 1000 rajan niin kalina loppuu kokonaan.
pitää paikkansa. muuten paljon hiljaisempi moottori jostain syystä tuo leviä kun kapea jos ei rapinaa lasketa
jekku90 kirjoitti:eikös vaparin nokat ole jyrkemmät? itse olen sellaisessa käsityksessä. mistä noita elementtejä saa vai oletteko itse teetättäneet?
Itekkin olin tuossa uskossa pitkän aikaa mutta kyllä se taitaa niin olla että w123 aikaan oli noin mutta om60x ne on samat nokat kummassakin. Nokkia jyrkentämällä tietenkin saa lisää tehoa mutta kovilla kierroksilla tulee ongelmia jos alkaa männät lähennellä venttiileitä tuota pelkoa tässä autossa on lievennetty jäykemmillä venajousilla. Elementtejä saa tilailtua hsd:ltä ainakin (italian elementtejä) ja jotkut tekee itekkin. Mynällähän on ne omat elementtinsä joissa on muitten firmojen pumppuihin nähen järetön tuotto. 7mm tapeilla tais olla jotain 170mm3 luokkaa ja 8mm tapeilla ainakin reilusti yli 200m3 mutta tarkkaa lukua en tiiä. Itsekkin laittasin tälläseen autoon jäykät veivit ihan vaan mielenrauhan takia tiiä sitten tarviiko tähän lisää tehoja mutta mynän 8mm tapeilla ja pykälää isommalla (hx60) holsetilla sais ihmeitä aikaan. Hyvin tuo näyttää kuitenkin menevän nykysellä kokoonpanolla ja lisätehojen ottaminen olis melko turhaa. Nehän on vaan numeroita paperilla.
Olipas hurjaa puhetta... Taitaa jo hx50:sen kanssa ahistaa kansi, oli sitten minkälaiset nokat hyvänsä... Sama pa-puolella, jos ei oo paineenalasta siirtolinjaa ja isoa reikää pumpulle asti, nii turhaa laittaa 8mm elementtejä.
Kummeli kirjoitti:Olipas hurjaa puhetta... Taitaa jo hx50:sen kanssa ahistaa kansi, oli sitten minkälaiset nokat hyvänsä... Sama pa-puolella, jos ei oo paineenalasta siirtolinjaa ja isoa reikää pumpulle asti, nii turhaa laittaa 8mm elementtejä.
Saahan noita siirtopumppuja syöttöpumpun kylkeenkin päivitettyä ja riittää varmasti. Eikö tässä sitten ole päivitetty polttoainelinjoja ja siirtopumppua? Ja 8mm tapit jo onkin tosin hieman alle 200mm3 tuotolla. Kyllä se kansi virtaa ihan riittävästi vaikka väkisin. Ohan tässä jo remmi nostamassa painetta alakierroksilla ja ison turbon saa kyllä liikkeelle niillä paineilla mitä sieltä tulee.
Se nyt vaan on ilikiä juttu, mutta vaikka on painetta kuinka nii voimaa ei tuu määrääsä enempää. Tai tulee, mutta onko järkeä kiusata konetta sellasilla paineilla? Pakopaineesta tulee jotaki taivaallista jne. Kyllä niistä mynän 8mm enemmän lähtee kun 200 kuutiomm.
jos en nyt ihan hakoteillä ole, niin ne viistetyt tapit on "oma valmiste" tappeja. onkohan ne vallan mynän keksintö tai jotain. ja käsittääkseni niitä ei saa mistään paitsi mynältä. ja ehkä tänäpäivänä hyvällä säkällä niitä voi saada joltain päteviltä pumppupajoilta, jos ne taas on tehny jotain sopimuksia mynän kanssa.
en tiedä. semmonen mielikuva vaan, että ne olis vallan mynän kehitelmä. ja jos näin on, niin varmaan niillä on siihen homman patentti. en tiedä onko kuorma-autoissa käytetty viistettyjä elementtejä. mut henkilöauto puolella ne taitaa olla tasapäisiä kaikki. jos kuorkkipuolen pumpuissa on jo ollu käytössä noita viistettyjä tappeja, niin sillon homma on paljon enemmän vapaa. kuhan speguloin.
Siekkinen kirjoitti:Kyllä se kansi virtaa ihan riittävästi vaikka väkisin.
Legendaarista, tämä piti oikein suurentaa ja tulostaa huoneen tauluksi talliin
itse olen ymmärtänyt että viistetyt tapit on mynän vuosien takainen keksintö ja he ovat niitä teettäneet italissa, en toki voi olla 100% varma asiasta mutta spekuloidaan nyt kun sille tielle täällä on joka topiikissa päädytty. Ainahan kukin voi kysyä sieltä italian pajalta, suostuvatko niitä myymään, mutta varmasti minimitilausmäärä on pikemminki satoja kuin 6 kpl.
Sitten vielä semmonenki, että ei se pelkkä tappi tai sen viiste tee onnelliseski, kysykää vaikka meidän muijalta.
veskola kirjoitti:No ei sitä voi nyt mitenkään kieltää tai vastafaktaa kaivaa tähän, etteikö kansi virtaisi enemmän kovemmalla paineella
Mutta tässä oli puhe siitä virtaako se tarpeeks viilattuna hx60 holsetille eatonin kanssa. Varsinkin compoundina kun pakotetaan pakokaasuahdin vauhtiin.
pera8x kirjoitti:jos en nyt ihan hakoteillä ole, niin ne viistetyt tapit on "oma valmiste" tappeja. onkohan ne vallan mynän keksintö tai jotain. ja käsittääkseni niitä ei saa mistään paitsi mynältä. ja ehkä tänäpäivänä hyvällä säkällä niitä voi saada joltain päteviltä pumppupajoilta, jos ne taas on tehny jotain sopimuksia mynän kanssa.
en tiedä. semmonen mielikuva vaan, että ne olis vallan mynän kehitelmä. ja jos näin on, niin varmaan niillä on siihen homman patentti. en tiedä onko kuorma-autoissa käytetty viistettyjä elementtejä. mut henkilöauto puolella ne taitaa olla tasapäisiä kaikki. jos kuorkkipuolen pumpuissa on jo ollu käytössä noita viistettyjä tappeja, niin sillon homma on paljon enemmän vapaa. kuhan speguloin.
Offtopic: Viistettyjä elementtejä harrastaa myös uuron diesel. http://www.sahkojadiesel.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;