Ensi kokemus liukkaista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja johani »

Jos otettas nollatoleranssi nopeusrajotuksiin niin se melkeen vaatisi vakionopeussäätimen jokaiseen autoon, hiljaisessa ja hyvä alustaisessa +100hp autossa nousee vahingossa se vauhti 80->100km/h ku vähä vaihtaa kuski asentoa eikä huomaa mittaria vilkasta :D ite saan vähän väliä matka ajossa moottorijarrutella ku huomaa että taas on parimilliä ajatuksissaan painanu sitä pedaalia. tuntuu että paljo helpompi pitää se nopeus tasasena 100km/h kun 80km/h
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no se o kyllä taivaan tosi että ainaki nää mun mersut kulkee melkee itsekseen sellasta perus 100-105 kmh mittariin. Vaikuttaa siltä että se paras kulku on sovitettu justiinsa tuolle alueelle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

johani kirjoitti:Jos otettas nollatoleranssi nopeusrajotuksiin niin se melkeen vaatisi vakionopeussäätimen jokaiseen autoon, hiljaisessa ja hyvä alustaisessa +100hp autossa nousee vahingossa se vauhti 80->100km/h ku vähä vaihtaa kuski asentoa eikä huomaa mittaria vilkasta :D ite saan vähän väliä matka ajossa moottorijarrutella ku huomaa että taas on parimilliä ajatuksissaan painanu sitä pedaalia. tuntuu että paljo helpompi pitää se nopeus tasasena 100km/h kun 80km/h
itse en ole huomannut tuollaista ilmiötä ainakaan omassa 200E:ssä (n. 120 hp), enkä edes 300E:ssä, jossa nyt oli lähemmäs 200 heppaa :think: ducatossa taas se meteli alkaa automaattisesti rajoittamaan nopeuden pitämistä siinä 80 km/h tuntumassa, eikä tuollainen kevyt kuorma-auto tietysti muutenkaan ole tehty sellaisille yli 80 km/h nopeuksille... firman sprintteri taas on niin paska ajaa, että sillä jää nopeus n. 75 km/h, varsinkin talvisin, ajotuntuma kun tahtoo noissa mersun pakuissa olla sellainen, kuin käärmettä ajais pyssynpiippuun :evil: trailerin kanssa tuo sprintteri onkin sitten taas sellainen tapaus ajaa, että kaikki yli 60 km/h on hulluutta...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:no se o kyllä taivaan tosi että ainaki nää mun mersut kulkee melkee itsekseen sellasta perus 100-105 kmh mittariin. Vaikuttaa siltä että se paras kulku on sovitettu justiinsa tuolle alueelle.
itse huomasin, että kulutus nousee heti 2-3 ltr/100 km, jos yrittää pitää sitä 100 km/h nopeutta, 80 km/h sijaan... se on kuitenkin puhdasta tuloa se polttoaineen säästökin, kun mihinkään ei ole kiire :wink: helposti saa ilmaisen lounaan ja vielä tupakit siihen päälle päivän ajoista, kun ei hosu...

edit: vuositasolla mun ajoilla, eli n. 50 000 km ja polttoaineen keskihinnalla 1.4 €/ltr (bensaa ja dieseliä) tuo 2-3 ltr:n pudotus kulutuksessa tekeekin jo yli 2000 € puhdasta tuloa, sillä voi sitten maksaa vaikka auton vakuutusmaksut ja ostaa vaikka pari mersua joka vuosi :wink: lisäksi valtiolta jää nekin rahat saamatta polttoaineveron muodossa, mikä on se suurin koukku tuossa jutussa :wink:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Viimeksi muokannut napa, Pe 16.12.2011 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Vakionopeuden säätimellä mun mielest tulee kyl aika herkästi vieraalla tiellä ajettua "linnunpönttöön" sen 20km/h liikaa! Sillä jos jollain sitä nopeusrajoituksen laskua ei huomaa. Kuukausi sitten seinäjoella kuudella kympillä 74km/h. Hyvin räpsähti, muistin hymyillä ja 85€ valtio muistuttii hopeanuolen vakkarisäätimen väärinkäytöstä! :oops:
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa kirjoitti:itse huomasin, että kulutus nousee heti 2-3 ltr/100 km, jos yrittää pitää sitä 100 km/h nopeutta, 80 km/h sijaan... se on kuitenkin puhdasta tuloa se polttoaineen säästökin, kun mihinkään ei ole kiire :wink: helposti saa ilmaisen lounaan ja vielä tupakit siihen päälle päivän ajoista, kun ei hosu...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Se on totta, mutta sillo joutuu seisomaan jarrulla ja jos unohtaa jarrutella, ni sillo menee sitä satasta :lol:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

MikkB kirjoitti:Vakionopeuden säätimellä mun mielest tulee kyl aika herkästi vieraalla tiellä ajettua "linnunpönttöön" sen 20km/h liikaa! Sillä jos jollain sitä nopeusrajoituksen laskua ei huomaa. Kuukausi sitten seinäjoella kuudella kympillä 74km/h. Hyvin räpsähti, muistin hymyillä ja 85€ valtio muistuttii hopeanuolen vakkarisäätimen väärinkäytöstä! :oops:
täälä ne linnunpöntöt on vielä niin vittumaisesti asennettukin, että ensin on 60 km/h lätkä ja 2 metriä sen jälkeen on kamera :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Juu niin on ja kaikenlisäksi navissa vanha päivitys ja se näytti rajotukseksi 80km/h! Aika tarkka ja huolellinen rattimies saa olla jos ei koskaan napsahda. :angel: Tarkkana ny!
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja Division »

napa kirjoitti:
Division kirjoitti:
Itse ymmärrän kyllä reippaan alinopeuden, jos siihen liittyy esim. terveydellisiä syitä tai muita fyysisiä rajoitteita. Tosin silloinkin tulee mieleen, että olisiko lääkärin syytä olla jatkamatta ajolupaan puoltavaa lausuntoa, muiden tielläliikkujien terveyden kustannuksella.
Muilta osin kyllä ihmettelen, että miksi pitää tahallaan olla muun liikenteen tukkeena ja ajaa pahimmillaan 20 km/h alinopeutta 20 kilometriä pitkä jono perässä. Itsekkäältä kuulostaa.
niin, jos mua tarkoitit, niin en pysty ajamaan yli 80 km/h, kun tuosta 80km/h on tullut kymmenien vuosien aikana sellainen normaali nopeus mitä on levollista ja rentoa ajaa... lisäksi kalusto useimmiten rajoittaa sen max. nopeuden juuri tuohon 80 km/h... jos et tiennyt, niin kuorma-autolla ei saa ajaa yli 80 km/h suomessa, sama koskee myös h-autoja ja pakuja, jos on perävaunu kytkettynä sellaiseen... joskus kun on ollut pelkällä h-autolla matkassa ja on kokeeksi ajanut sitä 100 km/h niin olen tullut suorastaan pahoinvoivaksi :sick: varmaan tuollaisille jotka on tottuneet ajamaan sitä +20 km/h yli rajoitusten tulis sama olo, jos ne joutuis pakosta ajamaan kehällä 220 km/h jatkuvasti, aivot saa liikaa ärsykkeitä ja se rasittaa oikesti aika paljon ja ajamisesta katoaa se levollisuus ja rentous, lisäksi vois kolareita tulla aika tiuhaan :D

joskus muuten tuo pelkkä 80 km/h tuntuu aika hurjalta nopeudelta, jos on ajanut esim. 15 h putkeen traktorilla 0.2 km/h :wink:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Yleisesti tarkoitin niitä, jotka siellä teillä ovat tukkeena, eli jotka ajavat reippaasti alle muun liikenteen käyttämää nopeutta. Tuosta laillistetusta raskaanliikenteen nopeusrajoituksesta ja niihin asennetuista nopeusrajoittimista sen verran, että kovasti ihmetyttää vetää 110 km/h (sille nopeudelle sallitulla tiellä) rekan rinnalla pidemmän matkaa. Ilmeisesti niitä rajoittimia huijataan tai poistetaan aika yleisesti. Joku 5 vuotta sitten vielä Härmäläiset rekat kulkivat sen alle 90 km/h ja muutamat ulkomaalaiset menivät tiellä lujempaa. Noin 3 vuota sitten rupesivat lähes kaikki ulkomaalaiset (muu EU ja Itä-Euroopan maat) rekat liikkumaan lujaa ja pari vuotta sitten myös useat Suomalaiset rekat puskemaan yli 100 kh/h.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja Division »

napa kirjoitti:...näistä keskusteluista joutuu vetämään sellaisen kumman johtopäätöksen, että nykyään joutuu "puolustamaan" itseään, jos haluaa ajaa turvallisesti ja nopeusrajoituksia noudattaen :shock: mitä se taas kertoo nykyyhteiskunnasta ja sen arvoista...
No se kertoo juuri sen, että täällä Etelä-Suomessa, missä raha liikkuu, on helvetillinen kiire ajaa sinne pörssiyhtiöön työpaikalle tekemään pitkää päivää, että koukkunokat saisi rahansa. Sen jälkeen päästään hetkeksi velkaiseen kotiin lepäämään, että jaksaa taas painaa loppuviikon. Välissä surffataan henkireiässä, eli Mersufoorumilla ja ihmetellään taas maanantaina niitä liikenteessä nysvääjiä :cry:

Todellisuudessa minäkin mieluummin ajaisin liikenteessä juuri sitä nopeutta, kuin itseä kulloinkin sattuu huvittamaan ja annan kyllä suurta respectiä niille jotka siihen kykenevät ja joilla siihen on mahdollisuus.
Viimeksi muokannut Division, La 17.12.2011 00:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja Division »

...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

Division kirjoitti:
Todellisuudessa minäkin mieluummin ajaisin liikenteessä juuri sitä nopeutta, kuin itseä kulloinkin sattuu huvittamaan ja annan kyllä suurta respectiä niille jotka siihen kykenevät ja joilla siihen on mahdollisuus.
hyvä... jotain tuollaista halusinkin kuulla :thumbup: ei kai tässä sitten vielä ihan kaikki toivo ole mennyttä sen suhteen, että järki voittaa ihmisten mielissä... tuossa "köyhyyttä pakoon ajamisessa" en ole ikinä nähnyt mitään mieltä... muutaman minuutin takia ja joskus puhutaan ihan vain sekunneista, ollaan valmiit riskeeraamaan oma ja sivullisten henki... ja sitten ollaan niin stressaantunutta töissä ja työmatkoilla ja vapaalla ja harrastuksissa... ottakaa rennosti ja nauttikaa edes siitä pienestä hetkestä, kun saatte ajaa autolla :wink: vaikka mullakin menis välillä kuinka huonosti tai elämä potkii päähän, niin yritän silti vielä pitää tuon viimeisimmän "oman linnakkeen" koskemattomana, eli autoilun sellaisena mukavana ja nautittavana asiana...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja woke »

Nopeusrajoitukset ja yli/alinopeutta ajamiset nämähän kyllä herättää keskustelua. Tilannenopeus on se oikea nopeus ja nopeusrajoitus määrää maksiminopeuden. Itselläkin tulee joskus lakia rikottua ja jollakin pidemmällä matkalla ajansäästön vuoksi hieman ylinopeutta ajettua jos tilaa on ja keliolot sen sallii. Sitten jos on enempi liikennettä ja ylinopeuden ylläpitäminen vaatisi jatkuvaa ohittelua niin siitä katoaa mielekkyys ja ajo on vaan hermostuttavaa. Taajama-ajossa on sitten jo aivan turhaa ajella ylinopeutta.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

woke kirjoitti: Sitten jos on enempi liikennettä ja ylinopeuden ylläpitäminen vaatisi jatkuvaa ohittelua niin siitä katoaa mielekkyys ja ajo on vaan hermostuttavaa.
tuossa on varmaan sellainen hyvä mittari, onko nopeus oikea, vai väärä :think:

liukkaudesta puheenollen vaihteeksi :D niin tänään meinas yllättää musta jää meikäläisenkin... ilma oli vielä plussalla ja vettäkin satoi ja muuten oli ihan sulat tietkin, mutta yksi risteys keskustan tuntumassa olikin ihan jäällä, onneksi vauhtia ei ollut, kuin jotain 30 km/h, mutta jos olis huono tuuri ollut ja joku sattunut samassa kohtaa olla liikenteessä, niin rysähtänyt olisi :oops: tosin, jos olisin muita autoja liikenteessä nähnyt, niin olisin luultavasti jarrutellutkin aikaisemmin, kuitenkin liukkaus yllätti, sitä ei voi kieltää... (nastattomilla 10 vuotiailla talvirenkailla mennään :D ) tosin laitan myös hieman ABS:n piikkiin tuota pitkää jarrutusmatkaa :evil: oli kyllä niin hiljainen vauhti, etten oikein saanut selvää onko vika siinä, että ABS blokkas taas jarrut, vai oliko yksinkertaisesti liian liukasta "kitkarenkaille"... mielestäni kuitenkin ristys oli hiekoitettu osittain ja perinteisillä jarruilla olis lukkojarrutuksen ansiosta saanut ehkä muutaman hiekanjyvän kitkaa lisäämään renkaan ja tien väliin :think: nyt meikäläisestä on kyllä alkanut tuntumaan myös siltä, että olisko nastoistakaan ollut hyötyä tuon w124 ABS jarrujen kanssa, kun se blokkaa jarrut niin herkästi :evil: nastathan nykyrenkaissa "ei saa" enää tiehen ottaa, joten mitäs nastarenkaita ne sellaiset on...

pitää kokeilla ajella "kovilla" jarruilla seuraavat pariviikkoa, jos sais jotain selvyyttä tähän asiaan (toisen etupyörän ABS johto irti, niin eikös se ABS putoa pois käytöstä...) taitaa jäädä nuo ABS jarrut sitten vain katsastus varusteeksi meikäläisen mersuissa :D nuo w124 aikaiset ABS jarrut on kai vielä niin alkeelliset ja hitaat, että riittävän liukkaalla ne on todellakin vaaralliset :evil:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nieminen69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja nieminen69 »

napa kirjoitti:
näistä keskusteluista joutuu vetämään sellaisen kumman johtopäätöksen, että nykyään joutuu "puolustamaan" itseään, jos haluaa ajaa turvallisesti ja nopeusrajoituksia noudattaen :shock: mitä se taas kertoo nykyyhteiskunnasta ja sen arvoista... no ennen ei ainakaan ollut lesboa presidenttinä, eikä presidentti ehdokkaana ollut avoimesti homoa ituhippiä, ei myöskään ollut neekerihomoja pahemmin kansanedustajina...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
ja leipäkin maistui vielä leivälle... :lol:
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Nyt kun OT:na mennään.

Suomeen vain yksi kaista per menosuunta ja ohituskielto kaikkialle, kaikkialla max nop.rajoitus 90kmh ja poliisi tienvarteen keräämään 70kmh (alinopeutta ajavat) köröttelijät pois.

Kaupunkialueille 40kmh koulu yms. Alueet ja muualle 50-60kmh. Ja peltipoliiseja kameroin joka kulmalle nollatoleranssilla.

Siinä helppo ja yksinkertainen tapa säästää ihmishenkiä ja luontoa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

LopenUupunut kirjoitti:Nyt kun OT:na mennään.

Suomeen vain yksi kaista per menosuunta ja ohituskielto kaikkialle, kaikkialla max nop.rajoitus 90kmh ja poliisi tienvarteen keräämään 70kmh (alinopeutta ajavat) köröttelijät pois.
Toivottavasti et joudu sen rakkoris kanssa tien päälle, voi olla tuskasta saada se liikkumaan 70 km/h
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikä tämmönen "kaikki ajaa samaa vauhtia" ajattelu oikein toimi. jos vaikka rajotus on 80. niin sinne tielle mahtuu niitä papparaisia, ketkä ei vaan uskalla ajaa yli kuutta kymppiä. ja samalle tielle menee mopoautot, mitkä ei kulje yli viittä kymppiä. talviolosuhteissa asia vielä korostuu. ei ne mummut siellä pikkufiiatissa uskalla aina ajaa samaa vauhtia, kun ne pisnesmiehet uusilla pemareillaan.

kovin hankala on edes yrittää pakottaa kaikkia ajaan samaa vauhtia. pitäis vaan olla aina vähintään 2 kaistaa, niin toisella kaistalla sais ajella sitä alinopeutta ja toisella sitten sitä ylinopeutta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja woke »

Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

woke kirjoitti:Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.
kyllä minä ainakin usein joudun ajamaan 80 km/h alueellakin tuota vain 50-60 km/h, kun ei yksinkertaisesti uskalla ajaa lujempaa, joko niiden hirvien takia, mitkä on usein juuri samaan aikaan matkassa, kuin minäkin (ja samalta nevalta tulossa :D ) tai sitten vain siitä syystä, että olen valvonut 3-4 vrk putkeen (joko töiden tai päänsäryn takia tai ne yhteensä...), mutta liikkuakin pitäis paikasta toiseen... kokeile huvikses valvoa edes 3 vrk putkeen ja sano sitten, että kaikkien pitäis ajaa vähintään nopeusrajoitusten mukaan :wink:

joskus tulee sitten ajeltua hiljaisempaa vauhtia ihan vain sen takia, että on oudossa paikassa ja etsii vain sitä oikeaa tiehaaraa josta kääntyä, ei kaikki jotka tuolla tiellä ajelee ole sillä tutulla matkalla kotoa työpaikalleen ja takaisin... sitten pitää vielä keväisin, kesäisin ja syksyisin ehtiä katsella muiden viljelyksiä, että kuinka vilja kasvaa, ei siinäkään ehdi mitään havaintoja tehdä, jos paahtaa 80 km/h :wink:

jotenkin tuntuu, että suurimalla osalla ihmisistä on ihan kauhea elämänasenne, kauhealla kiirellä paahdetaan menemään kehdosta hautaan, eikä pysähdytä ajattelemaan elämän perusasioita ollenkaan :idea:

edit: niin ja yksi perusyy laskea nopeutta 50-60 km/h tuntumaan oli rajoitus sitten 80, 100 tai jopa 120 km/h on tietysti se, jos takanatuleva tulee liian lähellä :wink: turvaväli/etäisyys edellä menevään ajoneuvoon on vähintään 150 m... itse pyrin pitämään vähintään tuon 150 m edellä menevään, koska mikään ei ole niin ärsyttävää varsinkaan näin talvisin, että joku riemuidiootti tulee taakse roikkumaan niillä väärin suunnatuilla valoillaan (ja usein vielä sumarit kaikenlisäksi päällä :evil: )

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

napa kirjoitti:
woke kirjoitti:Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.
kyllä minä ainakin usein joudun ajamaan 80 km/h alueellakin tuota vain 50-60 km/h, kun ei yksinkertaisesti uskalla ajaa lujempaa, joko niiden hirvien takia, mitkä on usein juuri samaan aikaan matkassa, kuin minäkin (ja samalta nevalta tulossa :D ) tai sitten vain siitä syystä, että olen valvonut 3-4 vrk putkeen (joko töiden tai päänsäryn takia tai ne yhteensä...), mutta liikkuakin pitäis paikasta toiseen... kokeile huvikses valvoa edes 3 vrk putkeen ja sano sitten, että kaikkien pitäis ajaa vähintään nopeusrajoitusten mukaan :wink:
Lain mukaan sulla ei ole mitään asiaa tien päälle valvottuasi kolme vrk putkeen. (TLL 63§)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

tj86430 kirjoitti: Lain mukaan sulla ei ole mitään asiaa tien päälle valvottuasi kolme vrk putkeen. (TLL 63§)
juu ei olisi, ja kun on vielä vetänyt levyn tai 2 siihen tramalia päälle, niin pitää ajaa todella varovasti :wink: mutta minkäs teet, kun on pakko... ei tuonne nevalle ainakaan huvita jäädä viikkotolkuksi ilman ruokaa :D

no, eipä sitä lainmukaan varmaan saisi tehdä yhtään mitään nykyään, mutta ne asiat missä ainakin pystyn menemään lain mukaan, niin sitten yritän edes ne asiat tehdä oikein... nopeusrajoitukset, turvavälit jne. jos nyt liikenteestä puhutaan...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:edit: niin ja yksi perusyy laskea nopeutta 50-60 km/h tuntumaan oli rajoitus sitten 80, 100 tai jopa 120 km/h on tietysti se, jos takanatuleva tulee liian lähellä :wink: turvaväli/etäisyys edellä menevään ajoneuvoon on vähintään 150 m... itse pyrin pitämään vähintään tuon 150 m edellä menevään, koska mikään ei ole niin ärsyttävää varsinkaan näin talvisin, että joku riemuidiootti tulee taakse roikkumaan niillä väärin suunnatuilla valoillaan (ja usein vielä sumarit kaikenlisäksi päällä :evil: )
Eilen lähdin perjantain kunniaksi ajelemaan lankulla keskustaan pari lenkkiä. Oli vähän pakkasta ja paikoin todella liukasta. Vähän aikaa kerkesin ajella niin taustapeiliin ilmestyi tumma bmw. Varmaan joku 525td 90-luvun puolelta. Autossa oli tietenkin päin persettä suunnatut jälkiasennus xenonit ja muistaakseni vielä sumuvalotkin päällä. Kaikenlisäks se roikkui vielä korkeintaan metrin päässä takapuskurista. Rupes sen verran ottamaan päähän että laskin tahallaan nopeuden sinne 20-30km/h tuntumaan. Rajoitus tuolla keskustassa on 40km/h. Vähän aikaa se perässä roikku ja jatkoin hiljaa ajelemista. Ei kenelläkään varmaan siihen aikaan kylärallia ajaessa voi kiire olla. Ja mullakin oli linttaklubin -kiire on köyhyyden merkki- tarra takalasissa. Noh, kohta bemari kuski tympääntyi ajelemaan hiljaa ja lähti kaasu pohjassa ohi. Mitä nyt tuollaselta vasta kortin saaneelta leluauton kuskilta voi odottaa. Ei siinä mitään, bemari oli just päässy mun ohi ja oli vielä väärällä kaistalla kun se huomas että siinähän on nuoria ylittämässä suojatietä. Sitten se pääty polkaseen jarrut pohjaan ja väistämään jalankulkijoita oikean pientareen kautta parinkymmenen sentin päästä puita. Olis ees ajanu puuhun niin olis oppinu. No eipä näkyny bemaria enää kylillä. Ja ihan hyvä kun otti sen verran päähän. Kortti pitäis tuollasilta saaha ainakin pois. Tuokin riskeeras kolmen jalankulkijan hengen pelkästään näyttämisen halun takia. :evil:

Edit. Vähän OT mutta sellanen tilanne joka pistää miettimään
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja woke »

Vaikka kuinka ajelee yleensä rajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan niin ei se siltikään oikeuta ajelemaan tienpäällä umpiväsyneenä tai lääketokkurassa! Mitä noihin maisemien katseluun tulee, niin kyllä sitä itsekin harrastan varsinkin kesällä kun moottoripyörällä ajelen. Otan kuitenkin huomioon että jos taakse joku tulee niin nostan nopeuden normaaliin tai sitten annan tietä.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja MikkB »

En nyt oikeen ymmärrä et hirvee huuto kahdenkympin ylinopeudesta ja sit kuitenkin ihan OK ajella kamapäissään vuorokausia valvoneena?? On meitä moneen junaan! :thumbup:
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

tj86430 kirjoitti:Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....
ajatko sä kännissä autolla ja vielä julkisesti sen tunnustat :shock:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

MikkB kirjoitti:En nyt oikeen ymmärrä et hirvee huuto kahdenkympin ylinopeudesta ja sit kuitenkin ihan OK ajella kamapäissään vuorokausia valvoneena?? On meitä moneen junaan! :thumbup:
nuo valvoneena ajamiset ym. jutut oli vain esimerkkinä siitä, miksi joskus jotku ehkä ajaa hiljaisempaa vauhtia, kuin toiset siellä tiellä...

lainmukaan ei ole ongelmia ajella tramalin vaikutuksen alaisena, kunhan siihen löytyy resepti/on lääkärin määräämä... katukaupasta hankitut "kamat" onkin sitten eriasia, ne ei ole laillisia liikenteessä... laki on kumma tässäkin asiassa, mutta valitettavasti asia on näin :crazy: tästä oli joskus juttua tuolla meidän päänsärkyfoorumilla, että kuinka laki suhtautuu näihin tiettyihin rasitteisiin, mitä meillä horton potilailla on... viinakaupan kuitti taas ei auta mitään ratsiassa, jos kännipäissä ajelet :wink:

tuo valvominen taas ei meikäläistä niin haittaa, kunhan edes kerran viikossa saa hieman silmiään ummistaa... keväälläkin tais mennä yli 2 kk ilman unta, mutta silloin olin kyllä jo reilussa psykoosissa sen valvomisen takia :D jos en saa nukuttua sängyssäkään, niin kuinka helvetissä sitten auton ratissa :D (no, kyllä mä nyt totuuden nimissä hieman katson koska lähden ajamaan :wink: usein otan pienet torkut työmaalla, jos saan nukutuksi, ennen kotiin lähtöä, mutta siltikään en ala "kaahaamaan", että pääsisin nopeampaa kotiin nukkumaan/paskalle/vaihtamaan eväitä...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

napa kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....
ajatko sä kännissä autolla ja vielä julkisesti sen tunnustat :shock:
Niin, arvaapa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensi kokemus liukkaista

Viesti Kirjoittaja napa »

tj86430 kirjoitti:
napa kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....
ajatko sä kännissä autolla ja vielä julkisesti sen tunnustat :shock:
Niin, arvaapa.
ei tuo sun lausees jätä oikein muuta tulkinnanvaraa :think: siis tämä "Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku...."

useinhan kännikuskit tekee juuri sen virheen, että ne alkaa ajaa varomattomasti, mutta sinä sentään yrität ajaa hiljaa ja toivottavasti myös muuten varovaisesti...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin