
Ensi kokemus liukkaista
Re: Ensi kokemus liukkaista
Jos otettas nollatoleranssi nopeusrajotuksiin niin se melkeen vaatisi vakionopeussäätimen jokaiseen autoon, hiljaisessa ja hyvä alustaisessa +100hp autossa nousee vahingossa se vauhti 80->100km/h ku vähä vaihtaa kuski asentoa eikä huomaa mittaria vilkasta
ite saan vähän väliä matka ajossa moottorijarrutella ku huomaa että taas on parimilliä ajatuksissaan painanu sitä pedaalia. tuntuu että paljo helpompi pitää se nopeus tasasena 100km/h kun 80km/h

Re: Ensi kokemus liukkaista
no se o kyllä taivaan tosi että ainaki nää mun mersut kulkee melkee itsekseen sellasta perus 100-105 kmh mittariin. Vaikuttaa siltä että se paras kulku on sovitettu justiinsa tuolle alueelle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Ensi kokemus liukkaista
itse en ole huomannut tuollaista ilmiötä ainakaan omassa 200E:ssä (n. 120 hp), enkä edes 300E:ssä, jossa nyt oli lähemmäs 200 heppaajohani kirjoitti:Jos otettas nollatoleranssi nopeusrajotuksiin niin se melkeen vaatisi vakionopeussäätimen jokaiseen autoon, hiljaisessa ja hyvä alustaisessa +100hp autossa nousee vahingossa se vauhti 80->100km/h ku vähä vaihtaa kuski asentoa eikä huomaa mittaria vilkastaite saan vähän väliä matka ajossa moottorijarrutella ku huomaa että taas on parimilliä ajatuksissaan painanu sitä pedaalia. tuntuu että paljo helpompi pitää se nopeus tasasena 100km/h kun 80km/h


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
itse huomasin, että kulutus nousee heti 2-3 ltr/100 km, jos yrittää pitää sitä 100 km/h nopeutta, 80 km/h sijaan... se on kuitenkin puhdasta tuloa se polttoaineen säästökin, kun mihinkään ei ole kiireSergey kirjoitti:no se o kyllä taivaan tosi että ainaki nää mun mersut kulkee melkee itsekseen sellasta perus 100-105 kmh mittariin. Vaikuttaa siltä että se paras kulku on sovitettu justiinsa tuolle alueelle.

edit: vuositasolla mun ajoilla, eli n. 50 000 km ja polttoaineen keskihinnalla 1.4 €/ltr (bensaa ja dieseliä) tuo 2-3 ltr:n pudotus kulutuksessa tekeekin jo yli 2000 € puhdasta tuloa, sillä voi sitten maksaa vaikka auton vakuutusmaksut ja ostaa vaikka pari mersua joka vuosi


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Viimeksi muokannut napa, Pe 16.12.2011 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Vakionopeuden säätimellä mun mielest tulee kyl aika herkästi vieraalla tiellä ajettua "linnunpönttöön" sen 20km/h liikaa! Sillä jos jollain sitä nopeusrajoituksen laskua ei huomaa. Kuukausi sitten seinäjoella kuudella kympillä 74km/h. Hyvin räpsähti, muistin hymyillä ja 85€ valtio muistuttii hopeanuolen vakkarisäätimen väärinkäytöstä! 

Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
Re: Ensi kokemus liukkaista
Se on totta, mutta sillo joutuu seisomaan jarrulla ja jos unohtaa jarrutella, ni sillo menee sitä satastanapa kirjoitti:itse huomasin, että kulutus nousee heti 2-3 ltr/100 km, jos yrittää pitää sitä 100 km/h nopeutta, 80 km/h sijaan... se on kuitenkin puhdasta tuloa se polttoaineen säästökin, kun mihinkään ei ole kiirehelposti saa ilmaisen lounaan ja vielä tupakit siihen päälle päivän ajoista, kun ei hosu...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Ensi kokemus liukkaista
täälä ne linnunpöntöt on vielä niin vittumaisesti asennettukin, että ensin on 60 km/h lätkä ja 2 metriä sen jälkeen on kameraMikkB kirjoitti:Vakionopeuden säätimellä mun mielest tulee kyl aika herkästi vieraalla tiellä ajettua "linnunpönttöön" sen 20km/h liikaa! Sillä jos jollain sitä nopeusrajoituksen laskua ei huomaa. Kuukausi sitten seinäjoella kuudella kympillä 74km/h. Hyvin räpsähti, muistin hymyillä ja 85€ valtio muistuttii hopeanuolen vakkarisäätimen väärinkäytöstä!

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Juu niin on ja kaikenlisäksi navissa vanha päivitys ja se näytti rajotukseksi 80km/h! Aika tarkka ja huolellinen rattimies saa olla jos ei koskaan napsahda.
Tarkkana ny!

Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
Re: Ensi kokemus liukkaista
Yleisesti tarkoitin niitä, jotka siellä teillä ovat tukkeena, eli jotka ajavat reippaasti alle muun liikenteen käyttämää nopeutta. Tuosta laillistetusta raskaanliikenteen nopeusrajoituksesta ja niihin asennetuista nopeusrajoittimista sen verran, että kovasti ihmetyttää vetää 110 km/h (sille nopeudelle sallitulla tiellä) rekan rinnalla pidemmän matkaa. Ilmeisesti niitä rajoittimia huijataan tai poistetaan aika yleisesti. Joku 5 vuotta sitten vielä Härmäläiset rekat kulkivat sen alle 90 km/h ja muutamat ulkomaalaiset menivät tiellä lujempaa. Noin 3 vuota sitten rupesivat lähes kaikki ulkomaalaiset (muu EU ja Itä-Euroopan maat) rekat liikkumaan lujaa ja pari vuotta sitten myös useat Suomalaiset rekat puskemaan yli 100 kh/h.napa kirjoitti:niin, jos mua tarkoitit, niin en pysty ajamaan yli 80 km/h, kun tuosta 80km/h on tullut kymmenien vuosien aikana sellainen normaali nopeus mitä on levollista ja rentoa ajaa... lisäksi kalusto useimmiten rajoittaa sen max. nopeuden juuri tuohon 80 km/h... jos et tiennyt, niin kuorma-autolla ei saa ajaa yli 80 km/h suomessa, sama koskee myös h-autoja ja pakuja, jos on perävaunu kytkettynä sellaiseen... joskus kun on ollut pelkällä h-autolla matkassa ja on kokeeksi ajanut sitä 100 km/h niin olen tullut suorastaan pahoinvoivaksiDivision kirjoitti:
Itse ymmärrän kyllä reippaan alinopeuden, jos siihen liittyy esim. terveydellisiä syitä tai muita fyysisiä rajoitteita. Tosin silloinkin tulee mieleen, että olisiko lääkärin syytä olla jatkamatta ajolupaan puoltavaa lausuntoa, muiden tielläliikkujien terveyden kustannuksella.
Muilta osin kyllä ihmettelen, että miksi pitää tahallaan olla muun liikenteen tukkeena ja ajaa pahimmillaan 20 km/h alinopeutta 20 kilometriä pitkä jono perässä. Itsekkäältä kuulostaa.varmaan tuollaisille jotka on tottuneet ajamaan sitä +20 km/h yli rajoitusten tulis sama olo, jos ne joutuis pakosta ajamaan kehällä 220 km/h jatkuvasti, aivot saa liikaa ärsykkeitä ja se rasittaa oikesti aika paljon ja ajamisesta katoaa se levollisuus ja rentous, lisäksi vois kolareita tulla aika tiuhaan
![]()
joskus muuten tuo pelkkä 80 km/h tuntuu aika hurjalta nopeudelta, jos on ajanut esim. 15 h putkeen traktorilla 0.2 km/h![]()
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Re: Ensi kokemus liukkaista
No se kertoo juuri sen, että täällä Etelä-Suomessa, missä raha liikkuu, on helvetillinen kiire ajaa sinne pörssiyhtiöön työpaikalle tekemään pitkää päivää, että koukkunokat saisi rahansa. Sen jälkeen päästään hetkeksi velkaiseen kotiin lepäämään, että jaksaa taas painaa loppuviikon. Välissä surffataan henkireiässä, eli Mersufoorumilla ja ihmetellään taas maanantaina niitä liikenteessä nysvääjiänapa kirjoitti:...näistä keskusteluista joutuu vetämään sellaisen kumman johtopäätöksen, että nykyään joutuu "puolustamaan" itseään, jos haluaa ajaa turvallisesti ja nopeusrajoituksia noudattaenmitä se taas kertoo nykyyhteiskunnasta ja sen arvoista...

Todellisuudessa minäkin mieluummin ajaisin liikenteessä juuri sitä nopeutta, kuin itseä kulloinkin sattuu huvittamaan ja annan kyllä suurta respectiä niille jotka siihen kykenevät ja joilla siihen on mahdollisuus.
Viimeksi muokannut Division, La 17.12.2011 00:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Re: Ensi kokemus liukkaista
...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Re: Ensi kokemus liukkaista
hyvä... jotain tuollaista halusinkin kuullaDivision kirjoitti:
Todellisuudessa minäkin mieluummin ajaisin liikenteessä juuri sitä nopeutta, kuin itseä kulloinkin sattuu huvittamaan ja annan kyllä suurta respectiä niille jotka siihen kykenevät ja joilla siihen on mahdollisuus.


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Nopeusrajoitukset ja yli/alinopeutta ajamiset nämähän kyllä herättää keskustelua. Tilannenopeus on se oikea nopeus ja nopeusrajoitus määrää maksiminopeuden. Itselläkin tulee joskus lakia rikottua ja jollakin pidemmällä matkalla ajansäästön vuoksi hieman ylinopeutta ajettua jos tilaa on ja keliolot sen sallii. Sitten jos on enempi liikennettä ja ylinopeuden ylläpitäminen vaatisi jatkuvaa ohittelua niin siitä katoaa mielekkyys ja ajo on vaan hermostuttavaa. Taajama-ajossa on sitten jo aivan turhaa ajella ylinopeutta.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Ensi kokemus liukkaista
tuossa on varmaan sellainen hyvä mittari, onko nopeus oikea, vai vääräwoke kirjoitti: Sitten jos on enempi liikennettä ja ylinopeuden ylläpitäminen vaatisi jatkuvaa ohittelua niin siitä katoaa mielekkyys ja ajo on vaan hermostuttavaa.

liukkaudesta puheenollen vaihteeksi






pitää kokeilla ajella "kovilla" jarruilla seuraavat pariviikkoa, jos sais jotain selvyyttä tähän asiaan (toisen etupyörän ABS johto irti, niin eikös se ABS putoa pois käytöstä...) taitaa jäädä nuo ABS jarrut sitten vain katsastus varusteeksi meikäläisen mersuissa


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Re: Ensi kokemus liukkaista
ja leipäkin maistui vielä leivälle...napa kirjoitti:
näistä keskusteluista joutuu vetämään sellaisen kumman johtopäätöksen, että nykyään joutuu "puolustamaan" itseään, jos haluaa ajaa turvallisesti ja nopeusrajoituksia noudattaenmitä se taas kertoo nykyyhteiskunnasta ja sen arvoista... no ennen ei ainakaan ollut lesboa presidenttinä, eikä presidentti ehdokkaana ollut avoimesti homoa ituhippiä, ei myöskään ollut neekerihomoja pahemmin kansanedustajina...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Ensi kokemus liukkaista
Nyt kun OT:na mennään.
Suomeen vain yksi kaista per menosuunta ja ohituskielto kaikkialle, kaikkialla max nop.rajoitus 90kmh ja poliisi tienvarteen keräämään 70kmh (alinopeutta ajavat) köröttelijät pois.
Kaupunkialueille 40kmh koulu yms. Alueet ja muualle 50-60kmh. Ja peltipoliiseja kameroin joka kulmalle nollatoleranssilla.
Siinä helppo ja yksinkertainen tapa säästää ihmishenkiä ja luontoa.
.
Suomeen vain yksi kaista per menosuunta ja ohituskielto kaikkialle, kaikkialla max nop.rajoitus 90kmh ja poliisi tienvarteen keräämään 70kmh (alinopeutta ajavat) köröttelijät pois.
Kaupunkialueille 40kmh koulu yms. Alueet ja muualle 50-60kmh. Ja peltipoliiseja kameroin joka kulmalle nollatoleranssilla.
Siinä helppo ja yksinkertainen tapa säästää ihmishenkiä ja luontoa.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Ensi kokemus liukkaista
Toivottavasti et joudu sen rakkoris kanssa tien päälle, voi olla tuskasta saada se liikkumaan 70 km/hLopenUupunut kirjoitti:Nyt kun OT:na mennään.
Suomeen vain yksi kaista per menosuunta ja ohituskielto kaikkialle, kaikkialla max nop.rajoitus 90kmh ja poliisi tienvarteen keräämään 70kmh (alinopeutta ajavat) köröttelijät pois.
Re: Ensi kokemus liukkaista
eikä tämmönen "kaikki ajaa samaa vauhtia" ajattelu oikein toimi. jos vaikka rajotus on 80. niin sinne tielle mahtuu niitä papparaisia, ketkä ei vaan uskalla ajaa yli kuutta kymppiä. ja samalle tielle menee mopoautot, mitkä ei kulje yli viittä kymppiä. talviolosuhteissa asia vielä korostuu. ei ne mummut siellä pikkufiiatissa uskalla aina ajaa samaa vauhtia, kun ne pisnesmiehet uusilla pemareillaan.
kovin hankala on edes yrittää pakottaa kaikkia ajaan samaa vauhtia. pitäis vaan olla aina vähintään 2 kaistaa, niin toisella kaistalla sais ajella sitä alinopeutta ja toisella sitten sitä ylinopeutta.
kovin hankala on edes yrittää pakottaa kaikkia ajaan samaa vauhtia. pitäis vaan olla aina vähintään 2 kaistaa, niin toisella kaistalla sais ajella sitä alinopeutta ja toisella sitten sitä ylinopeutta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ensi kokemus liukkaista
Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Ensi kokemus liukkaista
kyllä minä ainakin usein joudun ajamaan 80 km/h alueellakin tuota vain 50-60 km/h, kun ei yksinkertaisesti uskalla ajaa lujempaa, joko niiden hirvien takia, mitkä on usein juuri samaan aikaan matkassa, kuin minäkin (ja samalta nevalta tulossawoke kirjoitti:Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.


joskus tulee sitten ajeltua hiljaisempaa vauhtia ihan vain sen takia, että on oudossa paikassa ja etsii vain sitä oikeaa tiehaaraa josta kääntyä, ei kaikki jotka tuolla tiellä ajelee ole sillä tutulla matkalla kotoa työpaikalleen ja takaisin... sitten pitää vielä keväisin, kesäisin ja syksyisin ehtiä katsella muiden viljelyksiä, että kuinka vilja kasvaa, ei siinäkään ehdi mitään havaintoja tehdä, jos paahtaa 80 km/h

jotenkin tuntuu, että suurimalla osalla ihmisistä on ihan kauhea elämänasenne, kauhealla kiirellä paahdetaan menemään kehdosta hautaan, eikä pysähdytä ajattelemaan elämän perusasioita ollenkaan

edit: niin ja yksi perusyy laskea nopeutta 50-60 km/h tuntumaan oli rajoitus sitten 80, 100 tai jopa 120 km/h on tietysti se, jos takanatuleva tulee liian lähellä


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Lain mukaan sulla ei ole mitään asiaa tien päälle valvottuasi kolme vrk putkeen. (TLL 63§)napa kirjoitti:kyllä minä ainakin usein joudun ajamaan 80 km/h alueellakin tuota vain 50-60 km/h, kun ei yksinkertaisesti uskalla ajaa lujempaa, joko niiden hirvien takia, mitkä on usein juuri samaan aikaan matkassa, kuin minäkin (ja samalta nevalta tulossawoke kirjoitti:Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.) tai sitten vain siitä syystä, että olen valvonut 3-4 vrk putkeen (joko töiden tai päänsäryn takia tai ne yhteensä...), mutta liikkuakin pitäis paikasta toiseen... kokeile huvikses valvoa edes 3 vrk putkeen ja sano sitten, että kaikkien pitäis ajaa vähintään nopeusrajoitusten mukaan
![]()
Re: Ensi kokemus liukkaista
juu ei olisi, ja kun on vielä vetänyt levyn tai 2 siihen tramalia päälle, niin pitää ajaa todella varovastitj86430 kirjoitti: Lain mukaan sulla ei ole mitään asiaa tien päälle valvottuasi kolme vrk putkeen. (TLL 63§)


no, eipä sitä lainmukaan varmaan saisi tehdä yhtään mitään nykyään, mutta ne asiat missä ainakin pystyn menemään lain mukaan, niin sitten yritän edes ne asiat tehdä oikein... nopeusrajoitukset, turvavälit jne. jos nyt liikenteestä puhutaan...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Eilen lähdin perjantain kunniaksi ajelemaan lankulla keskustaan pari lenkkiä. Oli vähän pakkasta ja paikoin todella liukasta. Vähän aikaa kerkesin ajella niin taustapeiliin ilmestyi tumma bmw. Varmaan joku 525td 90-luvun puolelta. Autossa oli tietenkin päin persettä suunnatut jälkiasennus xenonit ja muistaakseni vielä sumuvalotkin päällä. Kaikenlisäks se roikkui vielä korkeintaan metrin päässä takapuskurista. Rupes sen verran ottamaan päähän että laskin tahallaan nopeuden sinne 20-30km/h tuntumaan. Rajoitus tuolla keskustassa on 40km/h. Vähän aikaa se perässä roikku ja jatkoin hiljaa ajelemista. Ei kenelläkään varmaan siihen aikaan kylärallia ajaessa voi kiire olla. Ja mullakin oli linttaklubin -kiire on köyhyyden merkki- tarra takalasissa. Noh, kohta bemari kuski tympääntyi ajelemaan hiljaa ja lähti kaasu pohjassa ohi. Mitä nyt tuollaselta vasta kortin saaneelta leluauton kuskilta voi odottaa. Ei siinä mitään, bemari oli just päässy mun ohi ja oli vielä väärällä kaistalla kun se huomas että siinähän on nuoria ylittämässä suojatietä. Sitten se pääty polkaseen jarrut pohjaan ja väistämään jalankulkijoita oikean pientareen kautta parinkymmenen sentin päästä puita. Olis ees ajanu puuhun niin olis oppinu. No eipä näkyny bemaria enää kylillä. Ja ihan hyvä kun otti sen verran päähän. Kortti pitäis tuollasilta saaha ainakin pois. Tuokin riskeeras kolmen jalankulkijan hengen pelkästään näyttämisen halun takia.napa kirjoitti:edit: niin ja yksi perusyy laskea nopeutta 50-60 km/h tuntumaan oli rajoitus sitten 80, 100 tai jopa 120 km/h on tietysti se, jos takanatuleva tulee liian lähelläturvaväli/etäisyys edellä menevään ajoneuvoon on vähintään 150 m... itse pyrin pitämään vähintään tuon 150 m edellä menevään, koska mikään ei ole niin ärsyttävää varsinkaan näin talvisin, että joku riemuidiootti tulee taakse roikkumaan niillä väärin suunnatuilla valoillaan (ja usein vielä sumarit kaikenlisäksi päällä
)

Edit. Vähän OT mutta sellanen tilanne joka pistää miettimään
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ensi kokemus liukkaista
Vaikka kuinka ajelee yleensä rajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan niin ei se siltikään oikeuta ajelemaan tienpäällä umpiväsyneenä tai lääketokkurassa! Mitä noihin maisemien katseluun tulee, niin kyllä sitä itsekin harrastan varsinkin kesällä kun moottoripyörällä ajelen. Otan kuitenkin huomioon että jos taakse joku tulee niin nostan nopeuden normaaliin tai sitten annan tietä.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Ensi kokemus liukkaista
Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....
Re: Ensi kokemus liukkaista
En nyt oikeen ymmärrä et hirvee huuto kahdenkympin ylinopeudesta ja sit kuitenkin ihan OK ajella kamapäissään vuorokausia valvoneena?? On meitä moneen junaan! 

Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
Re: Ensi kokemus liukkaista
ajatko sä kännissä autolla ja vielä julkisesti sen tunnustattj86430 kirjoitti:Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
nuo valvoneena ajamiset ym. jutut oli vain esimerkkinä siitä, miksi joskus jotku ehkä ajaa hiljaisempaa vauhtia, kuin toiset siellä tiellä...MikkB kirjoitti:En nyt oikeen ymmärrä et hirvee huuto kahdenkympin ylinopeudesta ja sit kuitenkin ihan OK ajella kamapäissään vuorokausia valvoneena?? On meitä moneen junaan!
lainmukaan ei ole ongelmia ajella tramalin vaikutuksen alaisena, kunhan siihen löytyy resepti/on lääkärin määräämä... katukaupasta hankitut "kamat" onkin sitten eriasia, ne ei ole laillisia liikenteessä... laki on kumma tässäkin asiassa, mutta valitettavasti asia on näin


tuo valvominen taas ei meikäläistä niin haittaa, kunhan edes kerran viikossa saa hieman silmiään ummistaa... keväälläkin tais mennä yli 2 kk ilman unta, mutta silloin olin kyllä jo reilussa psykoosissa sen valvomisen takia



500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Niin, arvaapa.napa kirjoitti:ajatko sä kännissä autolla ja vielä julkisesti sen tunnustattj86430 kirjoitti:Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....![]()
Re: Ensi kokemus liukkaista
ei tuo sun lausees jätä oikein muuta tulkinnanvaraatj86430 kirjoitti:Niin, arvaapa.napa kirjoitti:ajatko sä kännissä autolla ja vielä julkisesti sen tunnustattj86430 kirjoitti:Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....![]()

useinhan kännikuskit tekee juuri sen virheen, että ne alkaa ajaa varomattomasti, mutta sinä sentään yrität ajaa hiljaa ja toivottavasti myös muuten varovaisesti...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."