
Ensi kokemus liukkaista
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Ensi kokemus liukkaista
No niin, viattomuus meni mursulta talvikelissä. Varsin mielenkiintoinen kokemus Lahden Anttilanmäellä. Mäkeä ei ollut aurattu ja lunta/loskaa varmaan 15cm. Vaati 4 yritystä kuluneilta Nokian kitkoilta ennen kuin mäki vallattiin. En syytä renkaita vaan pahuksen luistonestoa, joka vei vauhdin täysin. Kun sen otti pois päältä, niin johan vauhtia piisasi ja välillä mentiin kylki edelläkin. Naapurit ja lähellä oleva autoilija saivat osansa loskakylvystä kun päästeli mäkeä ylös suditellen
Tulipahan opittua kuinka mäet tulla mursulla noustaan.

Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Re: Ensi kokemus liukkaista
hienoa, että joku uskaltaa tunnustaa, että nämä luistonestot sun muut "ajoavakauttavat" systeemit on perseestä tietyissä tilanteissa... mulla esim. on kadonnut jarrut kerran autosta ABS systeemin takia
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Ensikokemus liukkaista tällä Väyryskällä on ollut kyllä positiivinen. Täytyy kyllä sanoa, että mersun espi toimii kyllä nätisti verrattuna esimerkiksi vaggilaisiin. Kolomio vilikkasee vain mittaristossa, mutta mitään rutinoita, eikä nykytystä tunnu. Kiihdytykset ei aiheuta matkustajien heilumista edestakaisin, kun luistonesto nappaa päälle. Renkaat on aivan pas.. huonot hkpl4:t, mutta hyvä espi automaattilootan kanssa vähän kompensoi tuota. Jarrutuksiin tosin pitää ennakoida samoin niin kuin aina ennenkin
Onneksi tuon vakautuksen tosiaan saapi poiskin näissä kiinnijäämis-kohdissa.

W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Ensi kokemus liukkaista
Mulla kävi tänään mielessä tappaa ABSit mersusta (W201 1992), koska jarrutusmatkat oli ihan järjettömiä jäisellä tiellä. Pumppaamalla ABSia vastaan sai auton pysähtymään paremmin kuin pitämällä pedaalia lattiassa.
En tiedä onko vanhojen ABSien ominaisuus, mutta tuntuu että ensin jarruttaa ja sitten ikäänkuin kiihtyy uudestaan ja sen jälkeen kuuluukin vain rapinaa. Hidastuvuus on olematon. Saman ilmiön saa aikaan juuri lanatulla soratiellä.
En tiedä onko vanhojen ABSien ominaisuus, mutta tuntuu että ensin jarruttaa ja sitten ikäänkuin kiihtyy uudestaan ja sen jälkeen kuuluukin vain rapinaa. Hidastuvuus on olematon. Saman ilmiön saa aikaan juuri lanatulla soratiellä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Ensi kokemus liukkaista
mulla on tosiaan vastaavat tai oikeastaan pahemmat kokemukset w124 ABS jarruista... huonoilla renkailla (lue nokian hakkapeliitta 4) meinas mennä tosiaan henki ekana talvena tuon 300E:n kanssaHuikko kirjoitti:Mulla kävi tänään mielessä tappaa ABSit mersusta (W201 1992), koska jarrutusmatkat oli ihan järjettömiä jäisellä tiellä. Pumppaamalla ABSia vastaan sai auton pysähtymään paremmin kuin pitämällä pedaalia lattiassa.
En tiedä onko vanhojen ABSien ominaisuus, mutta tuntuu että ensin jarruttaa ja sitten ikäänkuin kiihtyy uudestaan ja sen jälkeen kuuluukin vain rapinaa. Hidastuvuus on olematon. Saman ilmiön saa aikaan juuri lanatulla soratiellä.


toisaalta lagunan kanssa en ole joutunut noin kummalliseen tilanteeseen, vaikka varmasti olen ajanut sillä huonommassakin kelissä ja vastaavan kuntoisilla renkailla, joten kyllä kai nuo ABS systeemit on kehittyneet myös 15-20 vuodessa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
"Ensi kokemus liukkaista"
Aika ällöttävä
Aika ällöttävä

W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Ensi kokemus liukkaista
nojaa... melkosesti kyllä nauratti...jartuo kirjoitti:"Ensi kokemus liukkaista"
Aika ällöttävä
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Ensi kokemus liukkaista
mulla on kans kerran pettäny 124:sen ABSit. ajelin sellasella tehdasalueella ja pikkasen pelleilin. jarruavasten sudittelin ja sitten, kun pitikin alkaa jarruttaan, niin kauheeta surinaa vaan jatkuvasti, eikä poljin tahtonu painua ollenkaan. absi meni jotenki sekasin ja pisti heti hanttiin, vaikkei ollu edes erityisen liukasta. semmonen normaali talvikeli. homma lopulta alko toimia, kun pari kertaa pumppas jarrua.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Re: Ensi kokemus liukkaista
jartuo kirjoitti:"Ensi kokemus liukkaista"
Aika ällöttävä
Nyt kun otitte asian puheeksi... Sanan valintani oli vähintäänkin huvittava... "tuolla" taholla koskemattomuus on varmasti vielä tallella...

Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Re: Ensi kokemus liukkaista
Eipä ole yhdessäkään lankussa meikäläisellä absit kränänny noinpera8x kirjoitti:mulla on kans kerran pettäny 124:sen ABSit. ajelin sellasella tehdasalueella ja pikkasen pelleilin. jarruavasten sudittelin ja sitten, kun pitikin alkaa jarruttaan, niin kauheeta surinaa vaan jatkuvasti, eikä poljin tahtonu painua ollenkaan. absi meni jotenki sekasin ja pisti heti hanttiin, vaikkei ollu edes erityisen liukasta. semmonen normaali talvikeli. homma lopulta alko toimia, kun pari kertaa pumppas jarrua.



W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Ensi kokemus liukkaista
Kyllähän ABSit on ehdoton varuste. Isommissa vauhdeissa normaalilla uraisella/kaltevalla tiellä ei pääse normaalijarruilla lähellekään samoja pysähtymismatkoja. Joissain tilanteissa Absit pidentävätkin pysähtymismatkaa mutta suurimman osan ajasta niistä on vain hyötyä. Luistonestosta en niin välitä, takavetoisella helpompi ajaa kun ei joku pistä keinotekoisesti vastaan. No kyllä siitä joskus on ollut hyötyäkin lähinnä tuon etuveto Viton kanssa. Siinä kun karkaa keula mutkassa todella herkkään ja sen jälkeen mennäänkin kylki edellä...No etuvedot nyt pitäisi muutenkin kieltää
Mutta ASR päällä jää kyllä helposti kiinni, niin kesällä kuin talvella. ESP sen sijaan kelpaisi, ainakin kuvittelen siitä olevan hyötyäkin. Omissa autoissa sellaista ei tosin ole vielä ollut.

Re: Ensi kokemus liukkaista
Soralla ABS:llä selvästi pitempi jarrutusmatka. Lukkiutuvat renkaat kaivautuu soraan ja jarrutuskohtaan tulee "oja". ABS:eilla menee kuin kuulien päällä ja hienoinen jälki siitä että on yritetty pysähtyä.
No ittelle on niistä kyllä ollu enimmäkseen hyötyä kun ohjattavuus säilyy jarruttaessakin ja jos ennakoi niin ei niin usein ABSeja vastaa tarte jarrutella.
No ittelle on niistä kyllä ollu enimmäkseen hyötyä kun ohjattavuus säilyy jarruttaessakin ja jos ennakoi niin ei niin usein ABSeja vastaa tarte jarrutella.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Ensi kokemus liukkaista
Tuli juu, tälle talvelle talviluikkaista otettua eilen.
Rautakoskentie (lopella) oli pohjasta jäässä ja päällä 10cm loska ja lumikerros....sanoisinko että olisin jälleen kerran ollut mieluummin pakettiautolla mutta kun se perkule tuli myytyä ja tilalle ei ole vielä löytynyt mersua.
Joku tuossa ylempänä haukkui vaggien ESP järjestelmää...no itsellä ei ole mersun vastaavasta mitään kokemusta, paitsi vitosta joka on todella loistava.....mutta kyllä ainakin Audin ESP toimii ihan helvetin hienovaraisesti, itseasiassa hyvä että toiminnan edes huomaa...joten sitä nyt ei kannata kenenkään alkaa haukkua turhaan...ja mitä tulee etuvetoisen Audin etenemiskykyyn talvella....pesee se kyllä valitettavasti jälleen kerran mersun mennentullen, takavetoisen mersun.
.
Rautakoskentie (lopella) oli pohjasta jäässä ja päällä 10cm loska ja lumikerros....sanoisinko että olisin jälleen kerran ollut mieluummin pakettiautolla mutta kun se perkule tuli myytyä ja tilalle ei ole vielä löytynyt mersua.

Joku tuossa ylempänä haukkui vaggien ESP järjestelmää...no itsellä ei ole mersun vastaavasta mitään kokemusta, paitsi vitosta joka on todella loistava.....mutta kyllä ainakin Audin ESP toimii ihan helvetin hienovaraisesti, itseasiassa hyvä että toiminnan edes huomaa...joten sitä nyt ei kannata kenenkään alkaa haukkua turhaan...ja mitä tulee etuvetoisen Audin etenemiskykyyn talvella....pesee se kyllä valitettavasti jälleen kerran mersun mennentullen, takavetoisen mersun.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Ensi kokemus liukkaista
No muutamien vaggien espeistä kokemusta pääasiassa skoda ja volkkari. Audista ei tiatoa, mutta hyvä jos on kunnollinen ja edes jotain eroa saman konsernin tuotteisiin. Emännän ´04 Fabian esp on juurikin semmonen nyhtäjä ja rutisija, että tappaa menohalut kokonaan sitten antaa taas tehoja ulos ja taas tappaa. Ei hjuva. Sitten on työmaalla vuoden vanha neliveto-portteri, jossa esp on aivan samanlainen. Mutkassa neljänkympin vauhdissa kun auto huomaa luistoa esp nappaa kiinni meno kuolee lähes kokonaan ja kauhia rutina taas. Pitoja löytyy ja antaa tehoja ulos, jonka jälkeen huomaa luistoa ja taas kone kuolee. Aivan helvetin ärsyttävä peli ajaa. Mersulla samat mutkat menee nätisti nykimättä, vain valo vilkkasee.LopenUupunut kirjoitti:Tuli juu, tälle talvelle talviluikkaista otettua eilen.
Rautakoskentie (lopella) oli pohjasta jäässä ja päällä 10cm loska ja lumikerros....sanoisinko että olisin jälleen kerran ollut mieluummin pakettiautolla mutta kun se perkule tuli myytyä ja tilalle ei ole vielä löytynyt mersua.![]()
Joku tuossa ylempänä haukkui vaggien ESP järjestelmää...no itsellä ei ole mersun vastaavasta mitään kokemusta, paitsi vitosta joka on todella loistava.....mutta kyllä ainakin Audin ESP toimii ihan helvetin hienovaraisesti, itseasiassa hyvä että toiminnan edes huomaa...joten sitä nyt ei kannata kenenkään alkaa haukkua turhaan...ja mitä tulee etuvetoisen Audin etenemiskykyyn talvella....pesee se kyllä valitettavasti jälleen kerran mersun mennentullen, takavetoisen mersun.
.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Ensi kokemus liukkaista
No täällä aamu liukkailla saa odotella että nuo eps abs härvelit pääsis alta pois
On tuo portteri 2,5 tdi syncro
Terveisin Jamppa
On tuo portteri 2,5 tdi syncro
Terveisin Jamppa
Re: Ensi kokemus liukkaista
eilen kokeilin tositoimissa väyrysen ESP:tä eli olin ajaa kolarin saksanhirven kanssa. Oli jäinen tie ja vauhtia n. 90kmh ja jouti linttaamaan jarrun lattiaan. Nätisti väyrynen ohjautui juuri sinne minne minä sen halusinkin menevän. Pysyi auto lapasessa siitäkin huolimatta että jouduin vasemman puolen pientareen soralle osittain ja mielessä kävi että "Nyt se lähti metsikköön". Mutta nätisti ESP teki tehtävänsä ja Sergey sekä kauris säilyi hengissä ja tiellekin onnistuin autoni ohjastamaan.
Epäilen vahvasti että coupe 124 olisi kyllä menny pöpelikköön ASR:ineen.
Epäilen vahvasti että coupe 124 olisi kyllä menny pöpelikköön ASR:ineen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Ensi kokemus liukkaista
Kyllä mersun esp toimii todella hyvin. Lähinnä naurattaa sellaiset kommentit että se olis perseestä ja että omin kätösin pysyy lapasessa paremmin. Ja sitä varten siinä on se esp off nappi jos tulee se tilanne että esim mäkeä ei meinaa päästä ylös.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Ensi kokemus liukkaista
Kyllä itekkin sitä mieltä, että mersun esp on kyllä huippu laite. Yksikin päivä tulin vähän turhan kovaa risteykseen, joka oli jo jäässä ja aikeena oli kääntyä vasemmalle. Loppu pito risteysalueella ja tunsin kun lähti aliohjautumaan. Vauhtia nyt oli kuitenkin suht. hillitysti, olis helposti saanu itekkin takas lapaseen, mutta tulihan siitä turvallinen olo kun aivan eleettömästi tuntee kun esp ottaa tilanteen haltuun, ja auto kehoittaa jatkossa olemaan hieman rauhallisempi keltaisen vilkkuvan kolmion avulla.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Ensi kokemus liukkaista
Jos yksi mäen nyppylän valloitus on niin suuri savutus että siintä pitää ilmoittaa koko Mersu-yhteisölle nii suosittelen liikkumaa julkisilla tai ostamaa edes kunnolliset talvirenkaat ennen ku sattuu pahemmin 
BTW Hienosti toimii Mesen ESP, eikä ainakaa C5 tai mk2 V70 vovlon ESP:stä voi puhua edes samana päivänä...

BTW Hienosti toimii Mesen ESP, eikä ainakaa C5 tai mk2 V70 vovlon ESP:stä voi puhua edes samana päivänä...
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Ensi kokemus liukkaista
tähän en voi sanoa muuta, kuin että vain naiset ja ehkä kokemattomat mieskuljettajat tuntevat näistä ESP ym. systeemeistä olevan apua/lisäävän turvallisuutta liikenteessä... tosimiehet kun haluaa hallita tilannetta ja autoaan ITSE, eikä mikään boksi päätä mitä tehdäänS202 kirjoitti:Kyllä mersun esp toimii todella hyvin. Lähinnä naurattaa sellaiset kommentit että se olis perseestä ja että omin kätösin pysyy lapasessa paremmin. Ja sitä varten siinä on se esp off nappi jos tulee se tilanne että esim mäkeä ei meinaa päästä ylös.


osittan varmaan johtuu myös siitä, kun ajelee töissä pääasiassa -80 luvun traktoreilla ja kuorma-autoilla, niin olettaa automaattisesti, että henkilöautokin käyttäytyy samalla tavalla, eikä hävitä esim. jarrujaan sohjossa

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Ensi kokemus liukkaista
napa kirjoitti:tähän en voi sanoa muuta, kuin että vain naiset ja ehkä kokemattomat mieskuljettajat tuntevat näistä ESP ym. systeemeistä olevan apua/lisäävän turvallisuutta liikenteessä... tosimiehet kun haluaa hallita tilannetta ja autoaan ITSE, eikä mikään boksi päätä mitä tehdäänS202 kirjoitti:Kyllä mersun esp toimii todella hyvin. Lähinnä naurattaa sellaiset kommentit että se olis perseestä ja että omin kätösin pysyy lapasessa paremmin. Ja sitä varten siinä on se esp off nappi jos tulee se tilanne että esim mäkeä ei meinaa päästä ylös.sillä ei ole vitunkaan merkitystä, vaikka jonkun ESP:n avulla voi huonompikin kuski ajaa lujempaa ja "puolihuolimattomasti" (ainakin hetkellisesti, kunnes ylittää ne systeemien/fysiikan rajat
ja sittenhän tilannetta ei pelasta enää mikään...), minä ainakin ajan autoa aina perstuntumalla ja haluan auton menevän myös "linkkuun", jos niin päätän ja jos autossa on tuollaisia ESP, ABS ym. systeemejä, en silloin saa autoa sellaisiin manooveereihin mihin haluan ja toisaalta puuttuu myös se oikeaa kuva kitkasta tien ja renkaan välissä ja saattaisin sillon nostaa nopeuden turhan suureksi tilanteeseen nähden... on paljon turvallisempaa ajaa niin, että kokoajan joutuu kiroamaan, että ompa liukasta, kuin että ajelis kuin kesällä ja luottaa siihen, että kyllä ESP hoitaa homman, jos jotain tapahtuu...
osittan varmaan johtuu myös siitä, kun ajelee töissä pääasiassa -80 luvun traktoreilla ja kuorma-autoilla, niin olettaa automaattisesti, että henkilöautokin käyttäytyy samalla tavalla, eikä hävitä esim. jarrujaan sohjossajos minä saisin päättää, niin vaihteistoissa ei olisi kuin 2 vaihtoehtoa, eli synkronoimaton manuaali tai sitten automaatti... synkronoitu manuaali on ihan anaalista... (traktoreissa ja kuorma-autoissa)
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Mielenkiintoinen näkökanta. Pari viestiä ylempänä sergey kirjoitti kokemuksiaan vastikään melkein-tapahtuneesta hirvikolarista, jonka osittain pelasti ESP Sergeyn omien sanojensa mukaan. Millä tavoin tässä tilanteessa ESP oli haitaksi? Etkö tässäkään tilanteessa näe ESP:stä olleen hyötyä?
Ei sillä, on itselläkin kakkosautona takaveto ilman mitään luistonestoja ym. ja onhan sillä kiva välillä leikkiä. Ikinä sitäkään autoa ajaessa en ole muuttunut matkustajaksi, vaan aina se on mennyt sinne kun olen tahtonutkin, välillä tietty kahva edelläkin kun sille mielelle sattuu

On niitä huonojakin ajonvakautusjärjestelmiä, mutta väykyssä (ja vissiin mersuissa yleensä) se on niin hyvä, etten näe mitään syytä miksei sitä saisi autossa olla. Varmasti pelastanut monen koneneenkin kuskin hengen, puhumattakaan sivullisista.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Ensi kokemus liukkaista
Komiaahan se on, että on liukasta ni sutasee ton 200cdi takarenkaatkin joskus. Ensivaikutelmat liukkailla tolla väyrysellä, jossa uusionasta renkaat niin ovat todella hyvät. Oikein yllätyin, en sitten tiedä johtuuko se renkaista vai autosta, mutta hienosti mönkii tuolla hangessa.
Tänään oli kyllä yksi läheltä piti tilanne, ajoin jonkun olisko ollu citikan perässä ja molemmat nuosi pikatielle ja se koitti oikein kenkiä citikan raatoa ja kun piti liittyä kiihdytyskaistalta tielle niin siinä oli sen verran sohjoa, että perä siltä lähti alta ja 100km/h vauhtia niin tietäähän sen nyt miten siinä kävi. Se kieppu ko puolukka pillussa ja suht hiljaa kylki edellä kaiteeseen. Olis siinä itselläkin tekemistä takana kun se heittelehti tuossa kaksikaistaisella molempia kaistoja edes takaisin. En siihen pystynyt enää pysäämään joten heitin lenkin takaisin sinne, mutta ei ollut citikkaa enää. Liikenne oli aika vilkas, että ehkä joku edes pysähtyi, jossei citikka sitten heti jatkanut matkaa, sitä kun en nähnyt.
Tänään oli kyllä yksi läheltä piti tilanne, ajoin jonkun olisko ollu citikan perässä ja molemmat nuosi pikatielle ja se koitti oikein kenkiä citikan raatoa ja kun piti liittyä kiihdytyskaistalta tielle niin siinä oli sen verran sohjoa, että perä siltä lähti alta ja 100km/h vauhtia niin tietäähän sen nyt miten siinä kävi. Se kieppu ko puolukka pillussa ja suht hiljaa kylki edellä kaiteeseen. Olis siinä itselläkin tekemistä takana kun se heittelehti tuossa kaksikaistaisella molempia kaistoja edes takaisin. En siihen pystynyt enää pysäämään joten heitin lenkin takaisin sinne, mutta ei ollut citikkaa enää. Liikenne oli aika vilkas, että ehkä joku edes pysähtyi, jossei citikka sitten heti jatkanut matkaa, sitä kun en nähnyt.
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Re: Ensi kokemus liukkaista
en kyllä sergeyn viestiä mitenkään kommentoinutkaan, vaan tartuin vain tuon S202 viestiin...H.E. von Kuusi kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkökanta. Pari viestiä ylempänä sergey kirjoitti kokemuksiaan vastikään melkein-tapahtuneesta hirvikolarista, jonka osittain pelasti ESP Sergeyn omien sanojensa mukaan. Millä tavoin tässä tilanteessa ESP oli haitaksi? Etkö tässäkään tilanteessa näe ESP:stä olleen hyötyä?
Ei sillä, on itselläkin kakkosautona takaveto ilman mitään luistonestoja ym. ja onhan sillä kiva välillä leikkiä. Ikinä sitäkään autoa ajaessa en ole muuttunut matkustajaksi, vaan aina se on mennyt sinne kun olen tahtonutkin, välillä tietty kahva edelläkin kun sille mielelle sattuu![]()
On niitä huonojakin ajonvakautusjärjestelmiä, mutta väykyssä (ja vissiin mersuissa yleensä) se on niin hyvä, etten näe mitään syytä miksei sitä saisi autossa olla. Varmasti pelastanut monen koneneenkin kuskin hengen, puhumattakaan sivullisista.
sergeyllä muuten oli vain liian suuri tilannenopeus ja ESP joutui puuttumaan sen vuoksi peliin, oikealla tilannenopeudella sergey olis suoriutunut väistöstä ilman ESP:n väliintuloa ja silloin olisi ollut ihan sama onko autossa sellainen vai ei

voihan se olla että ESP ja muut on muille ihan tarpeellisiakin välineitä autoissa, itse vain olen niin vanhanaikainen, että kyllä minä olen se joka määrää mitä auto tekee ja toisaalta myös ottaa vastuun auton tekemisistä... osittan myös varmaan johtuu juuri siitä, kun ajelee työkseen noita museoikäisiä vehkeitä, niin pitää säilyttää se oikea tuntuma ajamiseen, enkä siksi katso itselleni noista nykyajan hömpötyksistä olevan apua... ja mun pitää myös ylläpitää niitä sotilaskuljettaja taitojanikin, ei sitä tiedä millaisilla vehkeillä rähinän tullessa joutuu liikkumaan, siinä on sitten sormi suussa nämä nuoremman polven kuskit, kun ei se saa varmaan edes autoa liikkeelle, jos sieltä löytyy fulleri...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Oikea tilannenopeus tällasella kelillä olis varmaan jossain 60km/h tietämillä ja sitähän vauhtia ei kukaan jaksa ajellanapa kirjoitti:en kyllä sergeyn viestiä mitenkään kommentoinutkaan, vaan tartuin vain tuon S202 viestiin...
sergeyllä muuten oli vain liian suuri tilannenopeus ja ESP joutui puuttumaan sen vuoksi peliin, oikealla tilannenopeudella sergey olis suoriutunut väistöstä ilman ESP:n väliintuloa ja silloin olisi ollut ihan sama onko autossa sellainen vai ei![]()
voihan se olla että ESP ja muut on muille ihan tarpeellisiakin välineitä autoissa, itse vain olen niin vanhanaikainen, että kyllä minä olen se joka määrää mitä auto tekee ja toisaalta myös ottaa vastuun auton tekemisistä... osittan myös varmaan johtuu juuri siitä, kun ajelee työkseen noita museoikäisiä vehkeitä, niin pitää säilyttää se oikea tuntuma ajamiseen, enkä siksi katso itselleni noista nykyajan hömpötyksistä olevan apua... ja mun pitää myös ylläpitää niitä sotilaskuljettaja taitojanikin, ei sitä tiedä millaisilla vehkeillä rähinän tullessa joutuu liikkumaan, siinä on sitten sormi suussa nämä nuoremman polven kuskit, kun ei se saa varmaan edes autoa liikkeelle, jos sieltä löytyy fulleri...

Itsekkään en ole vielä omistanut autoa jossa olis ollut jotain ESP:n tai ASR:n tapaisia hienouksia. Pitää vaan luottaa omaan ajotaitoon


Oman lankun ABS:stä sen verran että joskus vaikkei ole edes pahasti liukasta, on kääntymässä ja mennään ryhmityskaistalle niin absit vaan hakkaa vastaan ja mennään vauhilla kohti jakajaa. Ei siinä auta muu kun heilauttaa rattia, antaa kaasua ja mennä vaan luisussa se risteys.

Joskus ESP:t sun muut vois auttaa mutta kyllä ite mielellään ajelen ilman. Tuosta fulleri asiasta sen verran että kyllä ne varmaan auton saa liikkeelle mutta pienellä vaihteella edetään kun ihmetellään miks ei isompi vaihe mene päälle

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ensi kokemus liukkaista
Espit ja asbit ovat aivan perseestä, niiden mielestä kenellä niitä ei ole.
Samaa mieltä olin itsekkin, kunnes pävitin auton w211 malliin. Eipä tosiaan tule mieleen ottaa apulaitteita pois talvella, ellei leikkiä halua.
Samaa mieltä olin itsekkin, kunnes pävitin auton w211 malliin. Eipä tosiaan tule mieleen ottaa apulaitteita pois talvella, ellei leikkiä halua.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Re: Ensi kokemus liukkaista
Tämä oli pieni nyppy mese-yhteisölle mutta valtava harppaus uudelle kokemattomalle mursukuskillesonikki kirjoitti:Jos yksi mäen nyppylän valloitus on niin suuri savutus että siintä pitää ilmoittaa koko Mersu-yhteisölle nii suosittelen liikkumaa julkisilla tai ostamaa edes kunnolliset talvirenkaat ennen ku sattuu pahemmin
BTW Hienosti toimii Mesen ESP, eikä ainakaa C5 tai mk2 V70 vovlon ESP:stä voi puhua edes samana päivänä...

Tuossa nyppylässä ei olisi auttanut mitkään uudemmatkaan nastarenkaat sen paremmin, neliveto olisi tehnyt ihmeitä sen sijaan. Hienosti noilla renkailla pärjäsi muuten lumessa ja sohjossa (jäällä ne ei pitäisi uutenakaan), vaihtoon sitten 2012 syksyllä.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Re: Ensi kokemus liukkaista
kyllähän se tilannenopeus oli väärä. Kuitenkin normaalisti ajelen mittarisatasta ko. alueella ja olin jo hidastanut mittarinopeuteen 90kmh joka on alueella se virallinen nopeusrajoitus. Liukkaus ei yllättänyt, olin kyllä tietoinen että ko. paikassa on jäistä kun siitä ajoin 15min aikasemmin toiseen suuntaan. Sitä vaan ajaa niin tottuneesti just kodin ja kaupan väliä... reissua jossa suurin osa onnettomuuksista sattuu. Luntahan meillä ei ole vielä saatu, vesisade ja pakkanen vuorottelee. Hitaammin ajaessa olisi ko. elukka ylittänyt tien pari sekuntia aikaisemmin ja en olisi sitä edes siten nähnyt ts. mitään ei olisi tapahtunut.
Mutta, kolme peurakolaria ajaneena, voin sanoa että yleensä sitä ei huomaa ennenkuin se jo tömähti ja havahtuu siihen että mikähän se oli. EI auta edes 30kmh vauhdit. Kaikki kolme kolaria olen ajanut alle 50kmh vauhdissa, aamuauringossa, hyvä näkyvyys ja kuiva tie. ne kun kauriit juoksee traktoripolkua tielle 50-70kmh, niin sitä ei vain yksinkertaisesti näe kun se on 1 sek aikaisemmin kaukana metsässä.
Mutta Väyskä ilman ESP on painajainen. Uusilla Nokian nastarenkailla se on yhtä hyvä ajaa kuin w201 sileillä kitkarenkailla sohjossa. Onkohan se suunniteltu silleen juuri ESP takia? Ilman sitä auto on uskomattoman surkea ajetttava.
Mutta, kolme peurakolaria ajaneena, voin sanoa että yleensä sitä ei huomaa ennenkuin se jo tömähti ja havahtuu siihen että mikähän se oli. EI auta edes 30kmh vauhdit. Kaikki kolme kolaria olen ajanut alle 50kmh vauhdissa, aamuauringossa, hyvä näkyvyys ja kuiva tie. ne kun kauriit juoksee traktoripolkua tielle 50-70kmh, niin sitä ei vain yksinkertaisesti näe kun se on 1 sek aikaisemmin kaukana metsässä.
Mutta Väyskä ilman ESP on painajainen. Uusilla Nokian nastarenkailla se on yhtä hyvä ajaa kuin w201 sileillä kitkarenkailla sohjossa. Onkohan se suunniteltu silleen juuri ESP takia? Ilman sitä auto on uskomattoman surkea ajetttava.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Ensi kokemus liukkaista
Niin suurin osahan meistä on omasta mielestä huippukuski ja ne on ne muut ku ei osaa ajaa
Ihan varmasti aivan meille jokaiselle on hyötyä jos autossa on esp. Itsekkin vaikka osaan (lue luulen osaavani) ajaa ja välillä tekee mieli varsinki takapotkulla vähä leekata niin en ole koskaan ajatellut että autossa oleva esp olisi mikään haittatekijä.

W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Ensi kokemus liukkaista
Ainahan on niitäkin, joiden mielestä on turvallisempaa ajella ilman turvavöitä kuin turvavyön kanssa. Ja nettifoorumilla kun ollaan, niin trollejakin löytyy.
Re: Ensi kokemus liukkaista
Jaa että ajetaan tonneja maksavalla autolla ja sitte ei raaskita siihe ostaa satasia maksavia renkaita ku viime tipassa vaikka ollaa nyt jo k_sessa vaikka oikeat talvikelit ei ole edes alkanunieminen69 kirjoitti:vaihtoon sitten 2012 syksyllä.

Mitkäänhän ei ole niin huonot kiekot ku kulahtaneet/vanhat kitkat, oli sitten vesi-, kuiva- tai pakkaskeli joten kehtaisin väittää että olisit ko. tilanteessa pärjänny paremmin edes kohtuu kuntoisilla kesäsillä... Ja sokerina pohjalla ku alla on kunnolliset renkaat nii ei se niin kovin kelju ESP:kään joudu koko ajan leikkaamaan niitä tehoja ja ABS:tkin toimii niin kuin pitää

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89