Väykkämiehen kommentti:
Polttoainekulunki on, jos vuotuinen ajomäärä on kohtuullinen, ihan yhdentekevää muihin ylläpitokuluihin verrattuna. Eli jonkun litran säästö sieltä tai täältä on vanhassa autossa se ja sama. Enempi on vanhan auton hankinta jopa vähän tuurista kiinni, millaisin kustannuksin se seuraavat vuodet hölkkää etiäpäin... Toki kyllähän se tietty on kiva hahmottaa faktojakin, eli että auto kulkisi ainakin osin sillä budjetilla, mitä liikkumiseen on aatellut käyttää.
Toisaalta, useamman satalankun omistaneena voin kyllä suositella sekä kiisselillä kulkevana että bensapelinä, jos ehjän oloisen auton löydät (ehjän oloinen ei ole uusi eikä virheetön...!) Auto on kuitenkin -erästä tuttua autokauppiasta jälleen lainatakseni: "Niitä harvoja hitaasti ikääntyviä autoja"
Tuo M111 on kyllä oikein hyvä moottori, vaikka VDO:n ruiskuun voi siinäkin iskeä kuppa, kuten itsellä satalankussa kävi. No rahalla selviää ja vika ei ollut mitään salatiedettä kumminkaan. Muutoin riittää kun vaihtelee öljyä ja suotimia, sekä tulpat joskus. Ja hiphei vanha Mersu! Ei tule ehjälle ja toimivalle perusautolle perushuoltoa tyyliin 1500€. Kolminkertainen eläköönhuuto jakoketjulle!
Jos polttoainekuluista haluaa kuitenkin käyttäjäkokemusta, niin bensaa söi muistaakseni 2,2-litraisena farkkuautomaattina jossain kympin nurkissa tai vähän alle maaseutuliikenteessä. Pinkka voisi kommentoida, miten tuo nykyisellä ajosuoritteella liikkuu. Vaimon käytössä oleva W202 samalla tekniikalla hämmennettävällä vaihteistolla ja automaatti-ilmastoinnilla kulkee tasaisesti 8 - 8,5 välillä vuodesta toiseen seka-ajoa normikaasujalalla erityisesti sen kummemmin pihistelemättä. Maantiellä jopa alle seitsemällä. Ja vikalista on ollut kolmen ja puolen vuoden aikana oikeasti todella lyhyt.
200D satalankku kulki aikanaan siinä kuuden pinnassa. Välillä vähän yli, välillä vähän alle.
Onnea auton etsintään.
