MB-210 Farkku vm 01 Takapään kolinat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kumpta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 16.01.2005 10:15

MB-210 Farkku vm 01 Takapään kolinat

Viesti Kirjoittaja kumpta »

Mikä yleisin vika peräpäässä? Terävä kolahdus tai jysähdys. Vaihdettiin alatukivarren rengaan viereiset puslat. Samalla kokeiltiin säätöiskarit eikä niissäkään tuntunut välystä. Kiitoksia!
Juho_P
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 23.09.2008 18:31

Re: MB-210 Farkku vm 01 Takapään kolinat

Viesti Kirjoittaja Juho_P »

kumpta kirjoitti:Mikä yleisin vika peräpäässä? Terävä kolahdus tai jysähdys. Vaihdettiin alatukivarren rengaan viereiset puslat. Samalla kokeiltiin säätöiskarit eikä niissäkään tuntunut välystä. Kiitoksia!
Yleisin noissa taitaa olla ne takakelkan etummaiset puslat, joista tahtoo irrota alumiinin keskiosa kumista. Tämän jälkeen aiheuttaa varmasti kolinaa eikä varmasti vaikuta positiivisesti suuntavakavuuteenkaan.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Tuossa minun autossa jysähtelee kans oikea takakulma. Apurungon puslat on vaihdettu, samoin taatusti ehjä iskari tuosta varaosa-autosta, katsastuksessa ei ollut väljää missään ja vielä vaan jysähtelee.
Kunhan innostun taas lotraamaan tasonsäätö-öljyn kanssa niin vaihdan sen jousipallon josko se siinä olis vika.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Säätöiskareiden alapallo voi olla syynä, vaikea löytää, ei tunnu välystä, mutta voi kolista silti. Pitää olla todella jäykkä käänneltävä.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ööh.. oliskohan tuossa kyseessä se suht' tyypillinen ongelma eli iskarin yläpäissä liian hepposet kumit... :roll:
Tuommosta Rolle joskus kertoili... ja aiheuttaa edellä kuvatun tyyppisiä ääntelyjä.

Lisää fylliä sinne, niin kolinat loppuu ...kuulemma.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

juhape kirjoitti:Tuossa minun autossa jysähtelee kans oikea takakulma. Apurungon puslat on vaihdettu, samoin taatusti ehjä iskari tuosta varaosa-autosta, katsastuksessa ei ollut väljää missään ja vielä vaan jysähtelee.
Kunhan innostun taas lotraamaan tasonsäätö-öljyn kanssa niin vaihdan sen jousipallon josko se siinä olis vika.
Varoituksen sana; ks. tekniikkatopic "W124/W140/W210 hydromatin paine?"

Jousipalloille menevien teräshydrauliputkien kanssa pelehtiminen on vittumaisinta mitä ikinä on tullut vastaan! En taida olla ainoa joka on moista mieltä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
juhape kirjoitti:Tuossa minun autossa jysähtelee kans oikea takakulma. Apurungon puslat on vaihdettu, samoin taatusti ehjä iskari tuosta varaosa-autosta, katsastuksessa ei ollut väljää missään ja vielä vaan jysähtelee.
Kunhan innostun taas lotraamaan tasonsäätö-öljyn kanssa niin vaihdan sen jousipallon josko se siinä olis vika.
Varoituksen sana; ks. tekniikkatopic "W124/W140/W210 hydromatin paine?"

Jousipalloille menevien teräshydrauliputkien kanssa pelehtiminen on vittumaisinta mitä ikinä on tullut vastaan! En taida olla ainoa joka on moista mieltä..
No en usko että tuossa Väykyssä se pallon vaihto olis kovinkaan kinkkinen juttu. Tilaa on ja paikat hyvin näkyvillä jo molemmista autoista on jo kokeiltu että mutterit aukeaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Ari66 kirjoitti:Ööh.. oliskohan tuossa kyseessä se suht' tyypillinen ongelma eli iskarin yläpäissä liian hepposet kumit... :roll:
Tuommosta Rolle joskus kertoili... ja aiheuttaa edellä kuvatun tyyppisiä ääntelyjä.

Lisää fylliä sinne, niin kolinat loppuu ...kuulemma.
Kiitos vinkistä, tätäkin pitää kokeilla.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Putken ja letkun liitin voi olla todella tiukassa, kannattaa varautua hyvillä aineilla ja liotella KAUAN ennen homman aloittamista. Pallojen päästä ei ainakaan minulla ollut ongelmia. Muuten vaihto aika helppo.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Minulta vaihdettiin juuri tämä varaajapallo oikeaan takanurkkaan. Syynä kolina ja öljyvuoto (oli ilmeisesti saanut siipeensä jossain vaiheessa). Öljyvuoto loppui, mutta kolina jäi. Eli tutkinta jatkuu...
W210 E220 CDI -01
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

oikea takakulma kolisee mullakin(tai ainakin kuulostaa siltä). Keväällä vaihdettiin iskarin yläpään kumit ja tarkastettiin välykset joka paikasta--> ei välyksiä. Epäilivät huollossa iskaria mutta ei vuotoja niin en ruvennut vaihdattamaan.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Tuli vielä mieleen että ei niissä kaasupalloissa vikaa ole jos perä vielä joustaa...mulla oli joskus sitikka jonka palloja tuli modailtua.
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Ainakaan Veholla eivät löydä iskarin alapallon kolinaa, pitää sanoa: vaihda iskari. Kolme kertaa kokeillut, joka kerta vähintään kaksi yritystä, parhaimmillaan neljä tilauksella: korjatkaa kolina, ei onnistu.. Ekan vaihdoin itse, niin löysin vian. Olenkin ihmetellyt että koliseeko kaikki farkut suomessa :lol: Nuo tuntuu kestävän n. 200-300 Mm.
Harmi sinänsä kun itse iskari tuntuisi kestävän vaikka kuinka, mutta niveltä ei enää saa erillisenä, 123:seen sai.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Saitko kolinat loppumaan?
W210 E220 CDI -01
kumpta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 16.01.2005 10:15

Kolisee

Viesti Kirjoittaja kumpta »

Muro kirjoitti:Saitko kolinat loppumaan?
Ei ainakaan vielä. Olen tässä soitellut ja kysellyt, viimeinen vihje oli tarkistaa iskarin yläpää. Eli rengas ilmaan ja tutkimaan, tuleeko pientä välystä iskarin yläosassa olevan kumityynyn ja auton rungon väliin. Mulla ei näyttäis sitäkään olevan!
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Missä tilanteessa teillä kolina esiintyy?
Luultavasti silloin kun pyörä putoaa monttuun tai rotvallin reunalta.
Ainakin omassa kolmessa autossa näin.

Mutu... kun pyörä putoaa monttuun tms, niin rengas ei heti ehdi massan hitauden takia mukaan ja kun lähtee mukaan niin paine painaa pyörää maata kohden voimalla ja kolahtaa.--->Ei vikaa vaan ominaisuus.

Jos pieni kolahdus niin iskarin alapäässä oleva kuula välyksellinen.

Kolina farkuissa yleensä vakiovarusteena, sedanit ei kolise kun tasonsäätöä ei yleensä ole.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Ei se ole ominaisuus!!! Kaverilla on -00 mallinen farkku ja se ei kolise yhtään. Omassanikaan ei kolahda kuin oikea puoli, vasemmalta puolelta ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Joo ei tarvi kolista, jos ei muuten löydy niin tod näk. iskarin alapallo, Ota iskarin alapää irti ja vääntele niveltä, jos kääntyy helposti, eli ei tarvitse vääntää hampaat irvessä kolisee. Mitään välystä ei tunnu, nivelessä on jousi joka kuoleentuu.
Viitaten aikaisempiin viesteihin, Veho ei tätä löydä.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
kumpta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 16.01.2005 10:15

E 210 farkku takapään kolinat

Viesti Kirjoittaja kumpta »

Vielä noista farkkumersun takapään kolinoista. Kävin tänään ammattilaisella näyttämässä, kymmenessä minuutissa asia selvisi eli iskunvaimentajan alapäät siellä kolisee. Oisinkin kysynyt onko kukaan onnistunut korjaamaan moista vikaa, muuten kuin vaihtamalla uudet iskarit?
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Mikähän se on, että tuntuu kaikissa farkuissa oleva tuo oikea takapää joka kolahtelee :o
Mulla on nyt auto pajalla ja tutkivat asiaa huomenaamulla. Katsotaan löytyykö vikaa...

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Kuulemma voisi yrittää moukaroida pallon kuppia lyttyyn, itse en ole viitsinyt edes yrittää, olen suosiolla vaihtanut iskarit, jo 3 kpl, tuntuvat kestävän n. 300-500 Mm.
123:seen sai vielä pallot erikseen, ei enää. :(
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Hahto65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 28.03.2006 08:33
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Hahto65 »

Mitä tarkoitatte iskarin alapään pallolla :oops:

Kuva
Mb e 213 220 Blue tec -21
Mb e 212 200 CDI -14
Mb SL 500 -98
kumpta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 16.01.2005 10:15

Viesti Kirjoittaja kumpta »

Hahto65 kirjoitti:Mitä tarkoitatte iskarin alapään pallolla :oops:

[ http://www.detali.ru/cat/MB/B32142000006.0228.gif ]
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kahden 17 numeroisen prikan välissä oleva kuula systeemi. elikkä se mistä pultataan iskari kiinni alatukivarteen.
Hahto65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 28.03.2006 08:33
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Hahto65 »

Kiitos vastauksesta, itsellä ei vielä kolise, mutta hyvä ennnakoida 8)
Mb e 213 220 Blue tec -21
Mb e 212 200 CDI -14
Mb SL 500 -98
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Hydraulinen takaiskari W210 (S210)farkkuun 350 eur/ st.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Vastaa Viestiin