300 SL:n 231 HV vs 300 CE

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
koja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 06.07.2005 15:01
Paikkakunta: Vantaa

300 SL:n 231 HV vs 300 CE

Viesti Kirjoittaja koja »

Mercedeksen 300-24 koneessa löytyy kaksi eri hevosvoima aluetta.
Minulla on 300 SL ja hevosia 231 /170 kW. Kun taas 300 CE:ssä
ilmoitetaan hevosia hieman vähemmän. Oletetaan että kone tai vaihdelaatikko hajoaa. Voinko vaihtaa koneen tai laatikon (5 vaihteinen autom.) tuosta vaan. Mistä tulee lisä hevosvoimat 300 SL:ään. Onko se ohjausboxi vai onko kone oikeasti erilainen. Entä sopiiko laatikko mallista toiseen. Toivottavasti ei tarvitse koskaan etsiä osia, mutta jos huonosti käy, on varmaan helpompi hakea Saksasta vaikka 300 CE ja hyödyntää siitä osia.
Perskatti, tulikohan vähän pitkä kysymys.
Kyllä elämässä aina jotain helppoakin on. Jos ei voi pidättää itkuaan, on helppo pidättää naurua.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Liekkö nuilla koneilla juurikaan eroa kun CE:ssäkin ilmoitetaan kahta eri teholuokkaa.
Siis monivenasissa.

On 220hp ja olikohan tuo 231?

Tehokkaampi näistä ilmotettiin joskiin ihme RÜF tai RUF.
Voisin veikata että niillä ei ole muuta eroo kun toisessa on Katti (220hp)
ja toisessa sitä Katti ei ole (231hp)

Kerran kysyin sitä RUFfin merkitystä täältä mutta kukaan ei osannut tietoon pohjautuvaa sanoa.

Mutta tuohon putkistoon liittyvää sitä veikkailtiin.
Ite koneethan on samanlaisia jos nyt käsitin oikein eli M104:sia :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Mulla on tossa coupessa rekisteri-otteen mukaan 170kw(231hv) ja 5 pykäläinen automaatti ja vielä kattikin! Joskus tullut itsekin aprikoitua mistä tulevat nuo teho-erot :!:
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Manu300cea24 kirjoitti:...Kerran kysyin sitä RUFfin merkitystä täältä mutta kukaan ei osannut tietoon pohjautuvaa sanoa...
RÜF tarkoittaa sellaista mallia (yleensä 1980-luvulta), jossa ei ole kattia, mutta mitoitus ja materiaalit ovat sellaiset, että se voidaan vähällä vaivalla muuttaa toimimaan lyijyttömällä bensiinillä ja katilla. Ainakin W201:sessä löytyy kolmea versiota: lyijybensalle, RÜF/KAT ja KAT.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

300 te v:92 ilmankattia muistaakseni 188hp ja katilla 180. siinä on katillisen ja katittoman ero.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Nyt on ihan pakko :D -> RUF


:oops:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

piippu kirjoitti:Nyt on ihan pakko :D -> RUF
Nyt on ihan pakko :-( Internetin satunnaishakukaan ei aina johda oikeille jäljille. Jos katsot esim. Mersun korjausoppaita tai WISiä, huomaat, että olet metsässä ;-) Etsi sieltä termiä RÜF, ei RUF.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

:D Jep, näinhän se on, että metsässä ollaan, mutta tuo ruf olikin vähän niinkuin vitsi :oops: Tuli vaan ensimmäisenä mieleen tuosta Manu 300cea24:sen kommentista tuo RUF:in virityspaja joiden tekeleitä tullut kuolattua jo vuosikymmeniä 8)


Joten tuo minun "heitto" oli täysin virheellinen ja vei juttua väärille urille :cry:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja -O- »

Motu kirjoitti:300 te v:92 ilmankattia muistaakseni 188hp ja katilla 180. siinä on katillisen ja katittoman ero.
Jep, näin 12 v malliin, SikaLiukkaassahan on vain 24v.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

-O- kirjoitti:
Motu kirjoitti:300 te v:92 ilmankattia muistaakseni 188hp ja katilla 180. siinä on katillisen ja katittoman ero.
Jep, näin 12 v malliin, SikaLiukkaassahan on vain 24v.
Mercefreaken sanoo, että olisi myös 89-93 12 tappinen versio. 190 hp & 260 nm.
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

SEC-560 kirjoitti:
-O- kirjoitti:
Motu kirjoitti:300 te v:92 ilmankattia muistaakseni 188hp ja katilla 180. siinä on katillisen ja katittoman ero.
Jep, näin 12 v malliin, SikaLiukkaassahan on vain 24v.
Mercefreaken sanoo, että olisi myös 89-93 12 tappinen versio. 190 hp & 260 nm.
Juuri näin on asian laita eli sl karvalakkikoneella on 190hp eli muutama enemmän kuin sedan/coupe, mutta miksi/miten :?:
Sakemannicäbi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

M103 3-litran moottorista (12-vent.) oli kolme eri versiota:

ECE-versio, puristussuhde 10.0, ei "saasterajoitteita": 190 hv

RüF-versio, puristussuhde 9.2, katalysaattorivalmius: 188 hv

KAT-versio, puristussuhde 9.2, katalysaattorilla: 180 hv



24-venttiilisissä 3-litraisissa M104 moottoreissa oli eri tehoiset versiot SL:ssä (R129) ja 124-koppaisissa, vaikka molemmissa oli katalysaattorit vakiona.

R129 SL.ssä oli 231 hv:n versio (300 SL-24) ja 124-malleissa 220 hv:n versio (300E/CE/TE-24). Ja miksikö oli eritehoiset, kaipa SL:ssä haluttiin olevan hieman enemmän potkua, mene ja tiedä...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Minulla on vehon w124-esite jossa juuri esitellään 24-venttiilinen kutonen ja siinä on tehotaulukossa 231hv juuri malliin 300E-24.

Olipas vanha aihe :roll:
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

SL:ssä pakoputkisto ja katalysaatorit ovat huomattavasti suuremmat.
300TE 4matic
190E 2.5-16 Evo1 201036..
300SL r129
s202 C43 amg
w460 300GD -81
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mitenkäs paljon se putkisto sitten eroaa? Coupessa se väliputki on 63mm/2,5". ALkupään tuplaputkea en ole mittaillu ees :oops:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
mirri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 04.04.2008 07:36
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla 12 venainen SuperLaiska kolmelitranen 190 hv:n tehoilla
Vastaa Viestiin