E 320 cdi Kaksiakkujärjestelmä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

E 320 cdi Kaksiakkujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Onko tiedossa miten Eemelin kaksiakkujärjestelmä toimii?
Jostakin muistan lukeneeni, että missään tapauksessa ei saa esim. antaa apuvirtaa takaluukussa olevalle akulle, koska starttauksessa käytetään pikkuakkua konehuoneessa.
Miten systeemi toimii jos vaikka ajetaan webastolla akku lähes "kuivaksi"? Onko toivoa starttaamisesta vielä pikkuakun voimin?
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Konehuoneessa on navat ulkoisen akun kytkemistä varten. Itse olen tehnyt niin että esim. akkua vaihtaessa olen kytkenyt apukäynnistysakun kyseisiin napoihin kiinni jotta virrat eivät pääse katkeamaan.

Itse en ainakaan edes tiedä että autossa olisi toista akkua, aivan uutta minulle.
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Atro »

Onhan W211 toinen pikkuakku sähköjarruja varten
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Ilmeisesti pikku-akusta lähtee sen verran ohuempaa kaapelia että se ei kestä starttivirtoja. Yhden akun systeemissä en kyllä keksi syytä miksei suoraan akulle voisi tarjota lisävirtaa.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Juu kysehän ei siis ollutkaan väyrysestä vaan w211:stä.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

toinen akku

Viesti Kirjoittaja jamppa »

olisikohan sen toisen akun lataus vasta sitten ,kun pikkuakku on täynnä.
Alkaa ns kakkos akun lataus , eli siellä on välissä joku rele tai vastaava,joka ei siedä sitä isoa virtaa sinne akkuun.

Jamppa
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: E 320 cdi Kaksiakkujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

pekkali kirjoitti:Onko tiedossa miten Eemelin kaksiakkujärjestelmä toimii?
Jostakin muistan lukeneeni, että missään tapauksessa ei saa esim. antaa apuvirtaa takaluukussa olevalle akulle, koska starttauksessa käytetään pikkuakkua konehuoneessa.
Miten systeemi toimii jos vaikka ajetaan webastolla akku lähes "kuivaksi"? Onko toivoa starttaamisesta vielä pikkuakun voimin?
Vähän ihmetyttää mitä siinä voi tapahtua jos 12V akkuun jossa vähän virtaa,kytketään toinen 12V akku kaveriksi,koska eihän siinä jännite muutu miksikään,vaikka niitä pannaan 5 peräkkäin.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
center69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 03.03.2007 19:16

Re: E 320 cdi Kaksiakkujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja center69 »

jussilampi kirjoitti:
pekkali kirjoitti:Onko tiedossa miten Eemelin kaksiakkujärjestelmä toimii?
Jostakin muistan lukeneeni, että missään tapauksessa ei saa esim. antaa apuvirtaa takaluukussa olevalle akulle, koska starttauksessa käytetään pikkuakkua konehuoneessa.
Miten systeemi toimii jos vaikka ajetaan webastolla akku lähes "kuivaksi"? Onko toivoa starttaamisesta vielä pikkuakun voimin?
Vähän ihmetyttää mitä siinä voi tapahtua jos 12V akkuun jossa vähän virtaa,kytketään toinen 12V akku kaveriksi,koska eihän siinä jännite muutu miksikään,vaikka niitä pannaan 5 peräkkäin.
pikkuakkuahan käytetään siis jarruja varten. ei käynnistystä. apuvirtaa voi antaa ihan hyvin suoraan takaluukussa olevaan akkuun..
mielipiteeni ovat omiani, eivät minkään yrityksen tai yhteisön mielipiteitä.
Vastaa Viestiin