C 220 CDI rajoittaa kierroksia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Harald kirjoitti:Olenpas mä sekaisin. Ilmamassamittari on tosiaan kiinni niillä torxeilla, ilmamäärämittari (se pienempi, siellä kuskin silmien edessä) on se mitä on huollossa puhdisteltu ja sillä lähtenyt toimimaan. Näin käsi sitä vielä on näiden kanssa, hävettää oikein :oops: Mut siinähän sitä oppii, ja ilo ollu huomata että apuja löytyy kysymällä. Pikku iltalenkin heitin ilmansuodattimen vaihdon jälkeen, tuntui kulkevan eri lailla ku ennen. Taisi olla melko tukossa vanha suodatin :shock:

Ja siis tämän näköistä osaa sieltä aina puhdistellaan, mä oon jo ihan sekaisin!

http://www.autowiki.fi/index.php/Kuva:MAF.jpg
Koko pötkö vaihtoon. Vaikka se anturi osuus lähteekin torxeilla irti, ei anturia toimiteta erikseen, koska paketti on tehtaalla kalibroitu yhtetä kokonaisuutena. Puhdistus tuskin auttaa, kulutusosasta kyse :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Menee ensi viikolla vaihtoon koko pötkö. Samoin se ahtopaineen muunnin. Onko muuten arvon foorumilaisilla kokemuksia onko noissa CDI-koneissa ollu toimivuuseroja ilmamassamittareissa tarvike vs. alkuperäinen? Jälkimmäisessä on kolminkertainen hintalappu...
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

KL-varaosin myymä ilmamassamittari on saman tehtaan tekemä kuin alkuperäinen , ilman mersun logoa.
Viimeksi muokannut nautseri, Ma 20.08.2007 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

kaltio15 kirjoitti:KL-varaosin myymä ilmamassamittari on saman tehtaan tekemä kuin alkuperäinen , ilman mersun lokoa.
No katos. Tänään kävin tiskillä aamulla ja sanoi että tarvikkeen laittaa omalla vastuulla ja se on lisännyt kulutusta monilla. :roll: Mä otan sen alkuperäisen, en jaksa kikkailla sen enempää. Ahtopaineenmuunninmötikkä löytyi heti hyllystä. Pitäis tänään ehtiä tsuumailemaan niitä siitä lähteviä letkuja, ovatko ehjiä ja puhtaita.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harald kirjoitti:No katos. Tänään kävin tiskillä aamulla ja sanoi että tarvikkeen laittaa omalla vastuulla ja se on lisännyt kulutusta monilla. :roll: Mä otan sen alkuperäisen, en jaksa kikkailla sen enempää. Ahtopaineenmuunninmötikkä löytyi heti hyllystä. Pitäis tänään ehtiä tsuumailemaan niitä siitä lähteviä letkuja, ovatko ehjiä ja puhtaita.
Tottakai kulutus nousee, kun ehjällä MAF:lla autoon tulee lisää tehoa ja sitä myös käytetään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

veskola kirjoitti:
Tottakai kulutus nousee, kun ehjällä MAF:lla autoon tulee lisää tehoa ja sitä myös käytetään.
Jep, meinasi se myyjä vaan alkuperäinen vs. tarvike tuota kulutusta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Alkuperäisessä voi olla parempi kate :lol:

Jos kulutus nousee, niin luulis silloin vetävänkin paremmin, itselle laittaisin semmoisen siis.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin jos haluaa säästää polttoainetta niin pistää siihen MAF:n langan eteen paperinpalan tai teipin :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Joo no sillekään kulkupuolelle niin väliä, kun tulis vakiotehot joka kerta...

Mietin tuossa et voiko koneenohjausboksi itessään olla niin seko että se keksii tuommoisia vikatiloja?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harald kirjoitti:Mietin tuossa et voiko koneenohjausboksi itessään olla niin seko että se keksii tuommoisia vikatiloja?
Ei, mikään tietokoneohjelma ei ole "seko" vaan toimii aina 100% samalla tavalla, mikäli siellä ei ole toteutettu kellonaikaan perustuvaan satunnaisluvulla muuttuvaa toimintaa (jota ei varmasti ole moottorinohjeuksessa). Ainoa muuttuva asia ohjelman kannalta on antureiden antama informaaatio.

Yleensä anturit pätkivät ja tietokoneohjelmaraukka yrittää säätää tilanteen siten, ettei vahinkoja tapahdu.

Anturit voivat myös antaa virheellistä signaalia, kuten tapahtuu kun MAF anturi "happanee". Se onkin niitä lähes ainoita antureita, joita vielä ei osata valmistaa siten, ettei ne vikaannu koskaan...joten jos joku keksii niin siinä on rikastuminen ja patentin laittamisen paikka.

Se pikkuhilaa antaa aina pienempää ja pienempää arvoa, se MAF todelliseen verrattuna, ja jossain kohtaa koneen ohjalmaa menee yli äyrään ja toteaa, ettei voi pitää paikkaansa. Kone kiertää 2000 rpm ja sinne muka menee vain sen verran ilmaa kuin yleensä menee tyhjäkäynnillä...mitä teen, onko siellä tukos imusarjassa, no laitan vikatilaohjelman päälle niin kone ei hajoa.

Tuossa matkan varrella kun se arvo on muuttunut, niin tehotkin on pikkuhiljaa pienentyneet ja pienentyneet (ja polttoaineen kulutus). Kiihdytyksessä syötönlisäystä on hidastettu, koska MAF antaa pienempää arvoa kuin oikea ilmamäärä on.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kolarikalle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.12.2006 17:00

Viesti Kirjoittaja kolarikalle »

Harald kirjoitti:
kaltio15 kirjoitti:KL-varaosin myymä ilmamassamittari on saman tehtaan tekemä kuin alkuperäinen , ilman mersun lokoa.
No katos. Tänään kävin tiskillä aamulla ja sanoi että tarvikkeen laittaa omalla vastuulla ja se on lisännyt kulutusta monilla. :roll: Mä otan sen alkuperäisen, en jaksa kikkailla sen enempää. Ahtopaineenmuunninmötikkä löytyi heti hyllystä. Pitäis tänään ehtiä tsuumailemaan niitä siitä lähteviä letkuja, ovatko ehjiä ja puhtaita.
Jännä juttu kun ostin omaani Motonetistä uuden ilmamassamittarin niin se oli samanvalmistajan tekemä kuin alkuperäinen mikä oli autossa kinni varasoa numerokin oli sama mikä oli painettu mittarin kylkeen aino silmä määräinen ero oli että Mesen logo puuttui. Sanoisin että sulle on puhuttu p...aa tiskillä. :evil:
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

alkuperäisosa saattaa useinkin olla sama kuin ns. tarvikeosa eli logo yleensä jätetään valmistusvaiheessa pois.

Itse olen töissä verstaassa jossa tehdään kuorma-auto puolelle osia alustaan ja vaihteistoon Volvolle, Scanialle,Mackille,Manille ja Renaultille.

Hassuinta on se että ne osat jotka menee ns. piraatti myyjille, maksavat paremmin kuin nuo em. valmistajat.
Heidän tarvikenumeroita tai logoja ei saa olla niissä osissa jotka menee ns. piraattipuolelle.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

No katos vaan, kaikkea sitä oppii. Saitte puhuttua tarvikeosan puolelle, saahan niitä sentään kolme sen yhden alkup. osan hinnalla. Samaa sanoi se korjaamon kaverikin että toiminnassa niillä ei ole ollut eroa, tarvikekin on toiminut hyvin.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Pierburgin tarvikemittari ostettu, huomenna paikalleen. Yritettiinkö nyt taas koijata apinaa, tällä kertaa myyjä heitti että tarvikeosalla ei välttämättä mennä päästötestistä läpi?
:evil:
Avatar
kolarikalle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.12.2006 17:00

Viesti Kirjoittaja kolarikalle »

Harald kirjoitti:Pierburgin tarvikemittari ostettu, huomenna paikalleen. Yritettiinkö nyt taas koijata apinaa, tällä kertaa myyjä heitti että tarvikeosalla ei välttämättä mennä päästötestistä läpi?
:evil:
pierburg se alkuperänenkin on.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Ok, hyvä tietää. :D Mersuforum säästi näinollen minulta 150 euroa. Voin sijoittaa ne ihan muuhun 8)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Harald kirjoitti:Pierburgin tarvikemittari ostettu, huomenna paikalleen. Yritettiinkö nyt taas koijata apinaa, tällä kertaa myyjä heitti että tarvikeosalla ei välttämättä mennä päästötestistä läpi?
:evil:
Kuka tämmösiä oikein höpöttää? Pitäs käydä varmaan neuvomassa vähän...
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

JP74 kirjoitti:
Kuka tämmösiä oikein höpöttää? Pitäs käydä varmaan neuvomassa vähän...
Muuan myyjä KL:ssä. Nimi on kuitissa mutten sano julkisella foorumilla. Mä haluaisin kuulla sen opetustilanteen, laita viestiä jos meet :D

Jos ei lähe tuolla toimimaan niin sitten otetaan JP sun konstit käyttöön ja ilmamassamittari sekä EGR softataan pois pelistä. Poikkesin tänään Autobestillä kyselemässä josko siihen massamittariin vois vaihtaa liittimen samalla. Ei ois kuulemma monen euron sijoitus mutta huoltomies sitä katsottuaan sanoi sen olevan ehjä niin mitäpä tuosta, olkoon tuo vanha sitten.
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Kampikammion tuuletus?

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Kun haetuttaa tuota vikaa noin kummasti, kannattaisi tarkastaa, että kampikammion tuuletus toimii oikein. Syökö kone yhtään öljyä? Pari vuotta sitten omassa VAG-tuotteessani ilmeni samantapaista häiriötä, joka yltyi öljyn polttamiseksi. Lopulta vika löytyi viallisesta kampikammion huohotusventtiilistä (VAG-TDI koneiden tyyppivika? - en tiedä, onko Mersuissa yleinen).
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Eipä syö öljyä. Mielenkiintoinen homma, pitääpä tuo ottaa esille. Nyt on vaihdettu se ahtopaineensäädin ja ilmamassamittari, antoi vielä vikakoodin ap-säätimestä. Lieneekö siellä huono kontakti jossain kun on uusi mötikkä hommattuna?
lahra
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 13.06.2004 18:52

Viesti Kirjoittaja lahra »

Sama vika ja oireet vaivasivat minunkin 200CDI:tä pari vuotta sitten.
Vikana oli kevyesti murteella oleva letku, joka menee imusarjasta
rintapellissä olevaan ahtopainetunnistimeen. Ote se noin 7 cm
pitkä kumiletku irti ja puristele käsissä, niin on ainakin yksi vika-
paikka eliminoitu.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

lahra kirjoitti:Sama vika ja oireet vaivasivat minunkin 200CDI:tä pari vuotta sitten.
Vikana oli kevyesti murteella oleva letku, joka menee imusarjasta
rintapellissä olevaan ahtopainetunnistimeen. Ote se noin 7 cm
pitkä kumiletku irti ja puristele käsissä, niin on ainakin yksi vika-
paikka eliminoitu.
Hyvä vinkki, kiitoksia tästäkin. Tuon kanssa on kyllä oppinut toisaalta jo elämäänkin, kun se tekee sen vian jo käynnistyksen jälkeen jos on tehdäkseen. Jos ei parkkiruudussa kierrokset nouse niin pelit seis puoleksi minuutiksi ja taas toimii.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Huudellaanpa pikkuisen tästäkin aiheesta. Auto on pelannut sen jälkeen (viikon?) kun ilmamassamittari vaihdettiin. En tiiä oisko se yksistään auttanut mutta sama tuolle kunhan toimii. Tämä on vähän outoa kun viimeisen temppuilun jälkeen auto antoi vikakoodin paineenmuuntimelta.

Mutta niin kauan kun toimii niin ei niin paljoa kiinnosta :D Meno maistui jo niin hyvin että sain viikolla elämäni ensimmäiset ylinopeussakot (omaa huolimattomuutta tosin mukana :oops: (ja poliiseilla pirun hyvä tutkapaikka, siellä otettiin lappuja huolella :roll: )
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Jep, viikon se pelasi mutta temppuilee taas. Katoin lahran mainitseman paikan mutten omin silmin nähny mitään ihmeellistä. Huoltoahan se on ruvettava varailemaan, vaikka uudelleenkäynnistys toimiikin ensiapuna.
Vastaa Viestiin