Harald kirjoitti:Mietin tuossa et voiko koneenohjausboksi itessään olla niin seko että se keksii tuommoisia vikatiloja?
Ei, mikään tietokoneohjelma ei ole "seko" vaan toimii aina 100% samalla tavalla, mikäli siellä ei ole toteutettu kellonaikaan perustuvaan satunnaisluvulla muuttuvaa toimintaa (jota ei varmasti ole moottorinohjeuksessa). Ainoa muuttuva asia ohjelman kannalta on antureiden antama informaaatio.
Yleensä anturit pätkivät ja tietokoneohjelmaraukka yrittää säätää tilanteen siten, ettei vahinkoja tapahdu.
Anturit voivat myös antaa virheellistä signaalia, kuten tapahtuu kun MAF anturi "happanee". Se onkin niitä lähes ainoita antureita, joita vielä ei osata valmistaa siten, ettei ne vikaannu koskaan...joten jos joku keksii niin siinä on rikastuminen ja patentin laittamisen paikka.
Se pikkuhilaa antaa aina pienempää ja pienempää arvoa, se MAF todelliseen verrattuna, ja jossain kohtaa koneen ohjalmaa menee yli äyrään ja toteaa, ettei voi pitää paikkaansa. Kone kiertää 2000 rpm ja sinne muka menee vain sen verran ilmaa kuin yleensä menee tyhjäkäynnillä...mitä teen, onko siellä tukos imusarjassa, no laitan vikatilaohjelman päälle niin kone ei hajoa.
Tuossa matkan varrella kun se arvo on muuttunut, niin tehotkin on pikkuhiljaa pienentyneet ja pienentyneet (ja polttoaineen kulutus). Kiihdytyksessä syötönlisäystä on hidastettu, koska MAF antaa pienempää arvoa kuin oikea ilmamäärä on.