Ääninäyte naputtavasta 2.3-16 koneesta, moottorigurut HOI !
Ääninäyte naputtavasta 2.3-16 koneesta, moottorigurut HOI !
Projektikone (2.3-16 kompuralla) alkaa olemaan siinä vaiheessa että ehkä se tämän kesän aikana vielä käy Mieltä kaivertaa kuitenkin yksi videonpätkä jonka kuvasin noin 1,5 vuotta sitten kun auton ostin ja kone oli vielä vakiokunnossa. Tässä videonpätkässä kuuluu moottorista selvä naputus jota syystä tai toisesta en ostotilanteessa (enkä sen jälkeenkään) huomannut kuin vasta videota tietokoneelta katsoessani. Luulen että digikameran halpismikki erottelee äänet vähän miten sattuu, tässä tapauksessa hyvä juttu
Tuossa on on linkki videonpätkään (n. 4 Mt), jossa 2.3-16 koneesta kuuluu tyhjäkäynnillä mystinen naputus. Naputuksen taajuus on kutakuinkin puolet kampiakselin kierrostaajuudesta.
http://www.students.tut.fi/~rontuj/aaninayte.AVI
Eli nyt tarvittaisiin kokeneiden moottorigurujen mielipiteitä siitä, mistä ääni on peräisin. En muista enää oliko kone tuossa videossa lämmin vai kylmä mutta näköjään flekti ei ainakaan ollut kytkettynä, todennäköisesti aika kylmä oli. Venttiilinvälykset koneessa on kunnossa eikä konetta rakentaessa ole tullut vastaan apulaitteissa ainakaan mitään joka voisi äänen aiheuttaa. Männänrengasvaurio ilmeisesti kuuluisi kampuran taajuudella mutta entäs kiertokangen laakerivaurio? Työtahti on joka toisella kierroksella mutta luulisi sen silti kalauttavan myös siinä imutahdin alussa yläkuolokohdassa. Alakertaa siis ei ole avattu, mitä nyt öljypohja on ollut irti eikä siellä silloin ainakaan mitään katastrofaalista näkynyt.
Kiitokset jo etukäteen, tässä pitäisi nyt päättää uskaltaako tuota konetta alkaa Tatechin asennuksen jälkeen säätämään vai nostetaanko kone pois --> laakeriremontti + wisecot + h-prof kanget. No, kuuleehan sen sitten kun tyhjäkäyntiä ensimmäisen kerran säätää että kaliseeko vielä
Tuossa on on linkki videonpätkään (n. 4 Mt), jossa 2.3-16 koneesta kuuluu tyhjäkäynnillä mystinen naputus. Naputuksen taajuus on kutakuinkin puolet kampiakselin kierrostaajuudesta.
http://www.students.tut.fi/~rontuj/aaninayte.AVI
Eli nyt tarvittaisiin kokeneiden moottorigurujen mielipiteitä siitä, mistä ääni on peräisin. En muista enää oliko kone tuossa videossa lämmin vai kylmä mutta näköjään flekti ei ainakaan ollut kytkettynä, todennäköisesti aika kylmä oli. Venttiilinvälykset koneessa on kunnossa eikä konetta rakentaessa ole tullut vastaan apulaitteissa ainakaan mitään joka voisi äänen aiheuttaa. Männänrengasvaurio ilmeisesti kuuluisi kampuran taajuudella mutta entäs kiertokangen laakerivaurio? Työtahti on joka toisella kierroksella mutta luulisi sen silti kalauttavan myös siinä imutahdin alussa yläkuolokohdassa. Alakertaa siis ei ole avattu, mitä nyt öljypohja on ollut irti eikä siellä silloin ainakaan mitään katastrofaalista näkynyt.
Kiitokset jo etukäteen, tässä pitäisi nyt päättää uskaltaako tuota konetta alkaa Tatechin asennuksen jälkeen säätämään vai nostetaanko kone pois --> laakeriremontti + wisecot + h-prof kanget. No, kuuleehan sen sitten kun tyhjäkäyntiä ensimmäisen kerran säätää että kaliseeko vielä
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Nokat on kyllä hyvässä kunnossa niinkuin kuvasta näkyy ,että ei se oikein sekään voi olla. Osaatko JP74 perustella miksei kyse olisi laakerista, onko juuri noin kuin arvelinkin, että se kuuluisi samalla taajuudella kampuran kanssa?
Sellainenkin on käynyt mielessä, että olisiko syy ohjaustehostimen pumpussa, siinä kun on sitä aksiaalivälystä ilmeisesti ihan tarkoituksella. Jos pumpun hihnalinja ei ole ihan kohdallaan niin sehän voisi ehkä alkaa värähtelemään. Se pumppuhan ei ihan puolta hitaammin pyöri kampuran suhteen mutta eipä tuo taajuuden laskeminenkaan tarkimmasta päästä ollut. Laskin naputukset kymmenen sekunnin ajalta ja siitä taajuuden. Tuli 7,3 Hz ja tyhjäkäynnin pitäis olla jotain 14,2-15,8 Hz.
Sellainenkin on käynyt mielessä, että olisiko syy ohjaustehostimen pumpussa, siinä kun on sitä aksiaalivälystä ilmeisesti ihan tarkoituksella. Jos pumpun hihnalinja ei ole ihan kohdallaan niin sehän voisi ehkä alkaa värähtelemään. Se pumppuhan ei ihan puolta hitaammin pyöri kampuran suhteen mutta eipä tuo taajuuden laskeminenkaan tarkimmasta päästä ollut. Laskin naputukset kymmenen sekunnin ajalta ja siitä taajuuden. Tuli 7,3 Hz ja tyhjäkäynnin pitäis olla jotain 14,2-15,8 Hz.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Eli juuri näin. Veivinlaakeri naputtaa erilailla ja kierroksia nostettaessa ja vedätettäessä. Runkolaakerit harvoin ääntää, melkein huonot öljynpaineet kertovat enemmän runkolaakereiden kunnosta.
Myös jakopää saattaisi pitää ehkäpä tuommoista ääntä, mutta kaikenkaikkiaan ei kuulosta vaaralliselta. Paljon ajetun koneen ääniä....
Myös jakopää saattaisi pitää ehkäpä tuommoista ääntä, mutta kaikenkaikkiaan ei kuulosta vaaralliselta. Paljon ajetun koneen ääniä....
Toivottavasti ääni tulee venttiilikoneistosta. En kylläkään ymmärrä mistä sieltä se voisi tulla kun kerta välykset on kohdallaan (jopa hieman tiukat). Tuossahan on cosworthin kansi, jossa siis paininkupit eli mitään hydraulisia välyksentasaajia eikä keinuvipuhässäköitä ei ole.
Mitenkäs muilla 16V-koneen kanssa? Naputtaako kylmänä vaikka olisi venttiilinvälykset kohdallaan?
Mitenkäs muilla 16V-koneen kanssa? Naputtaako kylmänä vaikka olisi venttiilinvälykset kohdallaan?
Viimeksi muokannut jesse, Ma 14.08.2006 22:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Sen hydraulipumpunkin avasin tuossa vähän aikaa sitten ja sisuskalut näyttivät lähes uuden veroisilta.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Tuokin kävi mielessä... Naputuksen taajuus luulisi kyllä olevan tuolloin jotain muuta kuin puolet käyntikierrostaajuudesta.
Onko sinulla hape vakiomännät ja pitääkö samanlaista naputusta kylmänä?
Entä NFS, muistatko ilmenikö naputusta ennen wisecoja vakiomännillä?
Ja kiitos kaikille vastauksista, tämä antoi hieman mielenrauhaa...
Onko sinulla hape vakiomännät ja pitääkö samanlaista naputusta kylmänä?
Entä NFS, muistatko ilmenikö naputusta ennen wisecoja vakiomännillä?
Ja kiitos kaikille vastauksista, tämä antoi hieman mielenrauhaa...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Nyt kun pääsin kuuntelemaan tuon ääninäytteen, niin sanoisin ettei tuo juurikaan poikkea siitä mihin olen omassani tottunut. Todennäköisesti tuo terävämpi raksutus kuuluu venttiilikoneistosta. Mäntä-ääniä en tuosta havainnut joten saattaa olla jo käyntilämpöinen moottori. 2.3-16 moottori on varustettu mahlen
valmistamilla kuumataotuilla männillä joiden sovitevälys on uutena ollut
0.051 - 0,075 mm. Takomäntä laajenee kuumetessaan huomattavasti enemmän
kuin normaali valumäntä, joten siksi tuo suurempi välys. Korjaamokäsikirja antaa
perus 2.3 moottorille (102.985) vastaavaksi arvoksi 0,016 - 0,040 mm.
valmistamilla kuumataotuilla männillä joiden sovitevälys on uutena ollut
0.051 - 0,075 mm. Takomäntä laajenee kuumetessaan huomattavasti enemmän
kuin normaali valumäntä, joten siksi tuo suurempi välys. Korjaamokäsikirja antaa
perus 2.3 moottorille (102.985) vastaavaksi arvoksi 0,016 - 0,040 mm.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Niin meinaatko että vuotaisi? Ei kai siitäkään tuollaista naputusta kuuluisi.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Tällä hetkellä ei nokka-akselin päässä ole mitään, mutta tuossa videossahan on tasonsäädön hydraulipumppu pakonokan päässä.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/