Ääninäyte naputtavasta 2.3-16 koneesta, moottorigurut HOI !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Ääninäyte naputtavasta 2.3-16 koneesta, moottorigurut HOI !

Viesti Kirjoittaja jesse »

Projektikone (2.3-16 kompuralla) alkaa olemaan siinä vaiheessa että ehkä se tämän kesän aikana vielä käy :) Mieltä kaivertaa kuitenkin yksi videonpätkä jonka kuvasin noin 1,5 vuotta sitten kun auton ostin ja kone oli vielä vakiokunnossa. Tässä videonpätkässä kuuluu moottorista selvä naputus jota syystä tai toisesta en ostotilanteessa (enkä sen jälkeenkään) huomannut kuin vasta videota tietokoneelta katsoessani. Luulen että digikameran halpismikki erottelee äänet vähän miten sattuu, tässä tapauksessa hyvä juttu :)

Tuossa on on linkki videonpätkään (n. 4 Mt), jossa 2.3-16 koneesta kuuluu tyhjäkäynnillä mystinen naputus. Naputuksen taajuus on kutakuinkin puolet kampiakselin kierrostaajuudesta.

http://www.students.tut.fi/~rontuj/aaninayte.AVI

Eli nyt tarvittaisiin kokeneiden moottorigurujen mielipiteitä siitä, mistä ääni on peräisin. En muista enää oliko kone tuossa videossa lämmin vai kylmä mutta näköjään flekti ei ainakaan ollut kytkettynä, todennäköisesti aika kylmä oli. Venttiilinvälykset koneessa on kunnossa eikä konetta rakentaessa ole tullut vastaan apulaitteissa ainakaan mitään joka voisi äänen aiheuttaa. Männänrengasvaurio ilmeisesti kuuluisi kampuran taajuudella mutta entäs kiertokangen laakerivaurio? Työtahti on joka toisella kierroksella mutta luulisi sen silti kalauttavan myös siinä imutahdin alussa yläkuolokohdassa. Alakertaa siis ei ole avattu, mitä nyt öljypohja on ollut irti eikä siellä silloin ainakaan mitään katastrofaalista näkynyt.

Kiitokset jo etukäteen, tässä pitäisi nyt päättää uskaltaako tuota konetta alkaa Tatechin asennuksen jälkeen säätämään vai nostetaanko kone pois --> laakeriremontti + wisecot + h-prof kanget. No, kuuleehan sen sitten kun tyhjäkäyntiä ensimmäisen kerran säätää että kaliseeko vielä :roll:
hoitokoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 10.07.2005 23:34
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja hoitokoti »

voipi olla tyhmä veikkaus mutta nokka? piti itsellä joskus saman tapasta älä mölöä kuluneella nokalla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Venttiilikoneistoon minäkin uskoisin äänen johtavan. Ei ole laakerista kotoisin tuo ääni.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Nokat on kyllä hyvässä kunnossa niinkuin kuvasta näkyy ,että ei se oikein sekään voi olla. Osaatko JP74 perustella miksei kyse olisi laakerista, onko juuri noin kuin arvelinkin, että se kuuluisi samalla taajuudella kampuran kanssa?

Kuva

Sellainenkin on käynyt mielessä, että olisiko syy ohjaustehostimen pumpussa, siinä kun on sitä aksiaalivälystä ilmeisesti ihan tarkoituksella. Jos pumpun hihnalinja ei ole ihan kohdallaan niin sehän voisi ehkä alkaa värähtelemään. Se pumppuhan ei ihan puolta hitaammin pyöri kampuran suhteen mutta eipä tuo taajuuden laskeminenkaan tarkimmasta päästä ollut. Laskin naputukset kymmenen sekunnin ajalta ja siitä taajuuden. Tuli 7,3 Hz ja tyhjäkäynnin pitäis olla jotain 14,2-15,8 Hz.
hoitokoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 10.07.2005 23:34
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja hoitokoti »

itselläni ollut noita laakeri vaurioisia. eivät mitä meteliä ennen kuin nostat kierroksia. 3 kertaa alakerta mennyt ja joka kerta tyhjä käynnillä käy nätisti. (ainakin kk laakeri vikasilla) toi nokka olisi ollut kyllä mun vaihto listan kärjessä. 8) mutta mene ja tiedä viisaammat kertokoon enemmän. 8)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eli juuri näin. Veivinlaakeri naputtaa erilailla ja kierroksia nostettaessa ja vedätettäessä. Runkolaakerit harvoin ääntää, melkein huonot öljynpaineet kertovat enemmän runkolaakereiden kunnosta.

Myös jakopää saattaisi pitää ehkäpä tuommoista ääntä, mutta kaikenkaikkiaan ei kuulosta vaaralliselta. Paljon ajetun koneen ääniä....
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

No juu aika varmasti tuo kuuluu venttiilikoneistosta.
Viimeksi muokannut Pasi H., Pe 18.08.2006 06:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Samanlainen ääni kuuluu omasta koslastani hetken aikaa käynnistyksen jälkeen, mutta loppuu sitten.
Eiköhän se tule venttiilikoneistosta, kuten tässä on moni arvellut.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

En pääse kuulemaan ääniä, mutta naputtava ääni voi hyvinkin kuulua hydraulisista venttiilinnostajista, jos autossasi on sellaiset. Tarkoittaa nostajien uusimista, jos ääni tulee sieltä.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Toivottavasti ääni tulee venttiilikoneistosta. En kylläkään ymmärrä mistä sieltä se voisi tulla kun kerta välykset on kohdallaan (jopa hieman tiukat). Tuossahan on cosworthin kansi, jossa siis paininkupit eli mitään hydraulisia välyksentasaajia eikä keinuvipuhässäköitä ei ole.

Mitenkäs muilla 16V-koneen kanssa? Naputtaako kylmänä vaikka olisi venttiilinvälykset kohdallaan?
Viimeksi muokannut jesse, Ma 14.08.2006 22:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Ei mulla ainakaan kuulu mitään erikoista venttiili koneistosta.
Männät kalisee kylmänä, mut sehän nyt ei tähän kuulu.
En kyllä osaa sanoa mistä kuuluu, mites tasonsäädön hydraulipumppu?
sehän pyörii samalla nopeudella kuin nokat.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Sen hydraulipumpunkin avasin tuossa vähän aikaa sitten ja sisuskalut näyttivät lähes uuden veroisilta.
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Moi Jesse..
Takomännät ne siellä kylmänä naputtavat.
välykset sylintereihin nähden ovat huomattavan suuret
verrattuina valumäntiin. Mäntien lyhyt rakenne
aiheuttaa niiden keikkumista sylinterissä kunnes
ovat lämmenneet oikeaan käyttölämpötilaansa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Tuokin kävi mielessä... Naputuksen taajuus luulisi kyllä olevan tuolloin jotain muuta kuin puolet käyntikierrostaajuudesta.

Onko sinulla hape vakiomännät ja pitääkö samanlaista naputusta kylmänä?

Entä NFS, muistatko ilmenikö naputusta ennen wisecoja vakiomännillä?

Ja kiitos kaikille vastauksista, tämä antoi hieman mielenrauhaa...
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

16v:ssä on vakiona jonkun sortin takomännät.
välys on niissä 0,04mm. minusta männistä ei kuulunut kylmänä mitään.
Pitää varmistaa toisesta kuuluuko siitä mitään. Wisecot on sitten jo eri asia, ja minä tarkoitin nimenomaan wisecoja, ne pitää melkoista seremoniaa kylmänä.
wisecojen välys on 0.10mm
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Nyt kun pääsin kuuntelemaan tuon ääninäytteen, niin sanoisin ettei tuo juurikaan poikkea siitä mihin olen omassani tottunut. Todennäköisesti tuo terävämpi raksutus kuuluu venttiilikoneistosta. Mäntä-ääniä en tuosta havainnut joten saattaa olla jo käyntilämpöinen moottori. 2.3-16 moottori on varustettu mahlen
valmistamilla kuumataotuilla männillä joiden sovitevälys on uutena ollut
0.051 - 0,075 mm. Takomäntä laajenee kuumetessaan huomattavasti enemmän
kuin normaali valumäntä, joten siksi tuo suurempi välys. Korjaamokäsikirja antaa
perus 2.3 moottorille (102.985) vastaavaksi arvoksi 0,016 - 0,040 mm.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mäntien ääni on enemmänkin semmosta kalinaa, ei tosta ääninäytteestä semmosta erotu..
Passat Variant 1.9TDI 2001
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

uutuuttansa rahisoo :wink:
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Veikkaisin noita suuttimia. Mulla kuuluu porsaassa samanmoinen rapina ja niihin sen olen paikallistanut. Terveeltä toi kone kuulosti mun korvaan. 8)

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Eikai mekaanisen bensa ruiskun suuttimet kyllä napise,kusee vaan miten sattuu ku vikaa alkaa oleen,sähköruiskussa kylläkin naputtaa ku aukeilee.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Jaa perskules joo. KE-jetti... eihän ne pidäkään ääntä. :oops:

Mites toi pakosarja sitten?

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Niin meinaatko että vuotaisi? Ei kai siitäkään tuollaista naputusta kuuluisi.
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Joskus vuosia sitten letukan peltisarjat piti aika erikoista läpätystä. Pakoäänet kuului ilmeisesti primäärien läpi. :roll:

Onkos tuossa nokka-akselin päässä muuten ilmapumppu?

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Tällä hetkellä ei nokka-akselin päässä ole mitään, mutta tuossa videossahan on tasonsäädön hydraulipumppu pakonokan päässä.
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Oiskohan se naputus tullut sitten siitä kun sen taajuus täsmää nokan kierroslukuun. :roll:

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Pakosarjan tiiviste vuotaa, siltähän tuo kuullostaa. :?
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Turhaan arvuutella, iske stetoskooppi korville ja etsimään äänilähdettä.
Saapi motonetistä jokusella eurolla.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Vastaa Viestiin