NARINANIVEL

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

narg kirjoitti:voiko tuo narinanivel aiheuttaa auton liikkeisiin eteenkin tuulisella säällä vai onko raidetangon päät enempi syynä? Tuulettomalla kelillä menee ihan mallikkaasti, mutta kun tuulta on niin seilaa... tosin ei kyllä kuulu narinoitakaan, eli voiko olla väljä nivel myös äänetön?
Iskunvaimentajat ja muut alustan kilkkeet ehkä ennemminkin, kuin että nuo narinat yksistään. :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
A.Viertola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja A.Viertola »

No niin, palautellaas vanhaa otsikkoa takasin elikkä onko tällä nimellä kutsuttu osa joka on myynnissä motonetissä se narinanivel...?

Takatukivarren ulompi kumihela (napakappaleeseen)
MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

Kuva
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

narg kirjoitti:.....eli voiko olla väljä nivel myös äänetön?
Ainakin tossa meidän yksilössä voi.
Ja ei kulje enää suoraan sekään, siksi "Projektit" -osiossa onkin tarinaa (tai paremminkin kysymyksiä vasta) alustarempasta yleensä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti: Jos hela on pahasti väljä, auto on tosi huono ajaa, yhtään ei mene suoraan...
Naulan kantaan...tosi huono :? Mulla on nääs toi aika mäsänä,menee vaihtoon tänään :D .
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No niin, tulipa vaihdettua omaan pulkkaan tuo kuuluisa narinahela.
Istu pirulainen aika tiukassa. Laitoin vetopultti-systeemillä kunnon esijännityksen ja sitten 2000g hienosäätö vasaralla teräviä poistumiskehoituksia. :)
Tuommosen 3.0-24 V6 Mitsun vetari oli muuten hyvä tuurna, kovaa rautaa.
Meinas tuo jarrukilpi tulla tielle, joten puristin ja levy irti ekka.
Takaapäin olisi ollut helponpi lyödä, mutta en saanut isoa helaa mahtumaan etupuolle. :(

No nyt ei narise ja voittokaljat on ansaittu.
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja -O- »

EzKo kirjoitti:
dealer kirjoitti: Jos hela on pahasti väljä, auto on tosi huono ajaa, yhtään ei mene suoraan...
Naulan kantaan...tosi huono :? Mulla on nääs toi aika mäsänä,menee vaihtoon tänään :D .
Jaaha, narinanivelet on vaihdettu, mutta auto vaan " häntää heiluttaa " joten mitäs seuraavaksi vaihdetaan, onko neuvoja ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihda kaikki loput nivelet, puslat ja tukitangot etu- ja takapäähän. :D

Ei kun pitäisi tutkia välykset ja korjata jos löytyy; sitten nelipyöräsuuntaus - ei heilu enää häntä...
wiimax.fi
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Meikäläisen Väyry ojentui huomattavasti nimenomaan narinanivelten ja atuakseliston "linnunluitten" vaihdon jälkeen. Alapallot vaihdan vielä ja sitten saa toistaiseksi riittää.

Eräs mekaanikko epäili että pitääkö sen kulkea Tampereelta Helsinkiin kuin juna ja kuskin kädet puuskassa rinnan päällä...minä siihen että pitää.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jjfinland
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 11.09.2005 23:38
Paikkakunta: Vaasa

Mikä pyörii, ja missä ?

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Sain tuon narinan hiljaiseksi, löysäämällä alatukivarren ulomman nivelen kiinnityspulttia hieman. Narinan alkuperä siis selvisi 100% varmuudella, koska kun kiristin ko. pultin ja heilutin koria, tuli narina takaisin. Irroitin alatukivarren pään, siten että pääsin laittamaan vaseliinia vähän joka rakoon, mutta kiristettäessä pulttia, lukitsee puristusvoima holkin päittäin, jolloin narina alkaa. Kysymykseni onkin, että mistä välistä tuo tarvittava pyörimisliike tapahtuu? Pyöriikö tuo sisin holkki kumin sisällä? En ole ennen tavannut rakenteita, joissa metalli pyörisi kumin sisällä.
Autoni on 2000 C200 T CDI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se kumin sisällä pyöri; metallien välistä on kuivunut vaseliini pois ja siksi narisee.
Siinä holkissa on paksunnos keskellä.

Liekö välissä jotain nylonia, en ole niin perehtynyt.

Suotta niitä tekohengittää, jos takapää narisee kuuluvasti joustoliikkeessä niin enempää tutkimatta voi ostaa uuden helan ja vaihtaa paikalleen. :D
wiimax.fi
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Työkalu lainattavissa.10 €

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Narinahelan vaihtovehkeet lainattavissa ,myös helan vaihto mahdollista ,varauksin.
Työkalut Kajaanissa,
Sorvattutut osat x erikoisteräs pultti.
sakar@luukku.com
puh,0445642440
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

on se vain hieno homma, vaihdoin kaikki tukivarret ja ulommat helat alatukivarteen (puhun nyt S124 takapäästä) tuossa keväällä ja nyt narisee hanttarin puolelta jokin niin perkeleesti........

en oikein usko, että n.20 000km jälkeen olisi mennyt sököksi tuo narina-nivel. Käyttämissäni osissa oli vehon polttomerkit........ :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
jjfinland
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 11.09.2005 23:38
Paikkakunta: Vaasa

Ostettu on

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Tulipa haettua uusi narinanivel, toivottavasti ilman ensiasennusnarinaa :lol:
Ja sitten se hinta, täällä Vaasassa halusivat 45€ mokomasta, ja kun mainitsin täällä mainitusta 20€ hinnasta, oli kommentti: joku piraatti varmaan.
Sattuu tuolla hallissa oleen työstökoneita senverran, että ko. työkalun teen itse. Utelias kun olen, niin en malttanut olla avaamatta uuden nivelen toisenpuolen suojakumia, nähdäkseni rakenteen. Teflonihan siellä on uniballin ja ulkohelan välissä. Uskoisin kyllä, että voitelu voisi auttaa, pääsemään eroon "Rutinoffini" ääntelystä. Laiskana täytyy yrittää helpomman tien kulkua, vaikka uusi on hankittu.
Uteliaisuus ja laiskuus, on vienyt tekniikan kehitystä eteenpäin enemmän kuin mikään muu :lol:
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Panin kans narinanivelet toissaviikolla uusiksi. vasen oli jo ihan p***a ja okean tarkastin vain mielenkiinnosta. Ja väljähän sekin oli kun pääsi hyvin tarkastaan alatukivarren irrioituksen jälkeen. Nivelien eriaikaisesta hankinnasta johtuen tuli samalla tehtyä vertaileva koe. Vasemmalla on nyt paikallaan lemfölderi ja oikealla febi . Molempien pitäisi kuulema olla alkuperäistä vastaavaa laatua . En ilkiä toivoa omalle kohdalle että laatuerot tulisivat pian näkyviin vaan toivon hartaasti molemmille oikein pitkää ikää.
Avatar
jjfinland
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 11.09.2005 23:38
Paikkakunta: Vaasa

mitä maksoi

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Hei ph7, mitä maksoit laakereistasi?
Myykö VEHO noita edellä mainittuja laakereita, vai ovatko ne niitä piraatteja?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

KL myy jompaakumpaa, joko Lemförderiä tai Febiä, ja maksaa 20 euroa kappale.
Veholta saa samoja osia, mutta vähän enemmän pitää maksaa.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

KYllä vain MB osasta lemfölderi ja osasetiltä febi . Hinnat oli tosiaan hieman yli 20 euroa
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

peehoo7 kirjoitti:KYllä vain MB osasta lemfölderi ja osasetiltä febi . Hinnat oli tosiaan hieman yli 20 euroa
Mitä maksoi MB-osassa?
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Eipä ole kuitti enää tallessa, mutta muistelisin olleen himpun halvempi kuin mitä oli osasetillä. Aika liki kuitenkin 20 euroa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voi prkl!. Tänään hokasin omassa farkussa että kuskin puolen narinanivel on ihan horo. vVlystä vajaa 5mm! Ihmekkös se onki ollu pirun huono ajaa varsinki kuorma päällä. Remppaa rempaa rempaa ja vielä kerran rempaa .PERKELE :!:
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Mika T:
Onko sulla takapäässä vakiojouset? Ihan säätötankoa pyörittelemällä olet laskenut tuohon korkeuteen, vai onko sulla jatkettu tanko?

Mikä pituus (noin) tällä hetkellä? (siis sillä säätötangolla :mrgreen: )

Itsellä oli tuo tanko lyhimmillään. Pyörittelin n. 3 cm pidemmäksi, mutten oikein huomannut muutosta.

Huomasin muuten, että itsekin joudun narinanivelen taakse oikealle vaihtamaan....
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu sedanin vakio jouset takana. Perää on jo nostettu siitä mitä se on ollut. Samoin keulaa. Edessä "pitäis" olla jotku madallussarja jouset. ei tietoa. Entiset takajousety oli niin lyhyet että perää piti kannatella reilusti tasonsäädöllä. Ei hyvä. Oli aivan liian kova.
Nyt noita sedanin vakiojousia sais hieman lyhentää että perä laskisi hieman :? En kyllä muista kuolemaksikaan että kumpaan suuntaan tuota säätötankoa on tullut pyöritettyä. Tason säätö on kuitenkin säädetty melko alas. Ennen oli kumi aivan kaaren tasalla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No niin. narinanivelet vaihdettu. kovin homma oli kasata seisontajarrut takasin :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jahas :shock: .
Narinanivelen vaihdon takia ei tarvitse irrottaa muuta kuin takarengas ja se narinanivelen pultti. :D
Teit sitten jarruremppaa samalla.
wiimax.fi
Avatar
jjfinland
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 11.09.2005 23:38
Paikkakunta: Vaasa

Vaihdettu täälläkin

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Tuli tuo nivel vaihdettua täälläkin. Sorvasin sopivan ulosvetoholkin ja vastaprikan, ja pulttikoneella päästelin romut ulos. Romusta kyllä olikin kyse, niin vahvasti oli pallo-osa ruosteessa.
Työ sinänsä ei ollut suuri ja vaiheet ovat varmaan tulleet selväksi kaikille, mutta insinöörinä ei tietystikään voi olla analysoimatta mahdollisia virheitä rakenteessa, kun kerran niin useassa autossa on tuo sama vika.
Jos kaikkien Mersujen ko. nivelet menisi uusiksi, olisi ilmeistä että kyseessä olisi suunnitteluvika. Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska veljeni, vannoutunut
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen".
Jäljelle jää siis "valmistusvika / kokoonpanovika" koska jotkut kestää auton iän ja jotkut ovat lyhytikäisiä.
Uteliaana avasin siis tuon uuden, virallisen jälleenmyyjän 45€ kiskurihinnalla
myymän osan, ja totesin että kumipalkeen alla oli valkoista vaseliiniä. Tuo vaseliini oli pyöräytetty lähes täyden kierroksen voideltavan kohdan ympäri,
siis LÄHES täyden kierroksen. Kellotaululla kuvailtuna, klo 12:sta - 10:een.
Big deal?? Tuolla puuttuvalla osalla ei ollut suojaa ollenkaan, joten vesi olisi päässyt suoraan metallipintojen väliin.
Kumipalkeet ja niiden kiristysjouset vaikuttavat kyllä toimivilta, mutta ilmeisesti niiden ohi pääsee kosteutta, jolla ei kummiskaan olisi haitallista vaikutusta, jos rasva suojaisi laakeripintaa. Mutta kun ei suojaa! Laakerin luontainen pyörimis ja kääntymisliike, on niin pieni, ettei se siirrä rasvaa kuiville pinnoille.
Viimeistelin "gastarbeiterien" työn, levittämällä rasvan ympäri laakeria ja asensin kumipalkeen paikoilleen. Eiköhän pysy hiljaa pidempään kuin 5 vuotta :wink:
Avatar
ajs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 06.09.2005 15:47
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja ajs »

joku juoksevampi voiteluaine sen alkuperäisen rasvan kaveriksi sinne kumin alle voisi olla hyväksi,kun tuo "jankki"laadun vaseliini tuskin on tarkoitettu suomen pakkasiin.........
kenties pikkuisen moottori öljyä tai hypoidia?
sama asia tekee ainakin murrosnivelille terää,"rmo" optiona voisi ostaa synteettistä vaseliiniä joka on suunniteltu pakkas olosuhteisiin.
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Vastaa Viestiin