Tuli tuo nivel vaihdettua täälläkin. Sorvasin sopivan ulosvetoholkin ja vastaprikan, ja pulttikoneella päästelin romut ulos. Romusta kyllä olikin kyse, niin vahvasti oli pallo-osa ruosteessa.
Työ sinänsä ei ollut suuri ja vaiheet ovat varmaan tulleet selväksi kaikille, mutta insinöörinä ei tietystikään voi olla analysoimatta mahdollisia virheitä rakenteessa, kun kerran niin useassa autossa on tuo sama vika.
Jos kaikkien Mersujen ko. nivelet menisi uusiksi, olisi ilmeistä että kyseessä olisi suunnitteluvika. Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska veljeni, vannoutunut
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen".
Jäljelle jää siis "valmistusvika / kokoonpanovika" koska jotkut kestää auton iän ja jotkut ovat lyhytikäisiä.
Uteliaana avasin siis tuon uuden, virallisen jälleenmyyjän 45€ kiskurihinnalla
myymän osan, ja totesin että kumipalkeen alla oli valkoista vaseliiniä. Tuo vaseliini oli pyöräytetty lähes täyden kierroksen voideltavan kohdan ympäri,
siis LÄHES täyden kierroksen. Kellotaululla kuvailtuna, klo 12:sta - 10:een.
Big deal?? Tuolla puuttuvalla osalla ei ollut suojaa ollenkaan, joten vesi olisi päässyt suoraan metallipintojen väliin.
Kumipalkeet ja niiden kiristysjouset vaikuttavat kyllä toimivilta, mutta ilmeisesti niiden ohi pääsee kosteutta, jolla ei kummiskaan olisi haitallista vaikutusta, jos rasva suojaisi laakeripintaa. Mutta kun ei suojaa! Laakerin luontainen pyörimis ja kääntymisliike, on niin pieni, ettei se siirrä rasvaa kuiville pinnoille.
Viimeistelin "gastarbeiterien" työn, levittämällä rasvan ympäri laakeria ja asensin kumipalkeen paikoilleen. Eiköhän pysy hiljaa pidempään kuin 5 vuotta
