Iskunvaimentajat ja muut alustan kilkkeet ehkä ennemminkin, kuin että nuo narinat yksistään.narg kirjoitti:voiko tuo narinanivel aiheuttaa auton liikkeisiin eteenkin tuulisella säällä vai onko raidetangon päät enempi syynä? Tuulettomalla kelillä menee ihan mallikkaasti, mutta kun tuulta on niin seilaa... tosin ei kyllä kuulu narinoitakaan, eli voiko olla väljä nivel myös äänetön?
NARINANIVEL
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- A.Viertola
- Vakiokalustoa

- Viestit: 229
- Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
- Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki
- Ari66
- Valvoja

- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ainakin tossa meidän yksilössä voi.narg kirjoitti:.....eli voiko olla väljä nivel myös äänetön?
Ja ei kulje enää suoraan sekään, siksi "Projektit" -osiossa onkin tarinaa (tai paremminkin kysymyksiä vasta) alustarempasta yleensä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
No niin, tulipa vaihdettua omaan pulkkaan tuo kuuluisa narinahela.
Istu pirulainen aika tiukassa. Laitoin vetopultti-systeemillä kunnon esijännityksen ja sitten 2000g hienosäätö vasaralla teräviä poistumiskehoituksia.
Tuommosen 3.0-24 V6 Mitsun vetari oli muuten hyvä tuurna, kovaa rautaa.
Meinas tuo jarrukilpi tulla tielle, joten puristin ja levy irti ekka.
Takaapäin olisi ollut helponpi lyödä, mutta en saanut isoa helaa mahtumaan etupuolle.
No nyt ei narise ja voittokaljat on ansaittu.
Istu pirulainen aika tiukassa. Laitoin vetopultti-systeemillä kunnon esijännityksen ja sitten 2000g hienosäätö vasaralla teräviä poistumiskehoituksia.
Tuommosen 3.0-24 V6 Mitsun vetari oli muuten hyvä tuurna, kovaa rautaa.
Meinas tuo jarrukilpi tulla tielle, joten puristin ja levy irti ekka.
Takaapäin olisi ollut helponpi lyödä, mutta en saanut isoa helaa mahtumaan etupuolle.
No nyt ei narise ja voittokaljat on ansaittu.
Jaaha, narinanivelet on vaihdettu, mutta auto vaan " häntää heiluttaa " joten mitäs seuraavaksi vaihdetaan, onko neuvoja ?EzKo kirjoitti:Naulan kantaan...tosi huonodealer kirjoitti: Jos hela on pahasti väljä, auto on tosi huono ajaa, yhtään ei mene suoraan...Mulla on nääs toi aika mäsänä,menee vaihtoon tänään
.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Meikäläisen Väyry ojentui huomattavasti nimenomaan narinanivelten ja atuakseliston "linnunluitten" vaihdon jälkeen. Alapallot vaihdan vielä ja sitten saa toistaiseksi riittää.
Eräs mekaanikko epäili että pitääkö sen kulkea Tampereelta Helsinkiin kuin juna ja kuskin kädet puuskassa rinnan päällä...minä siihen että pitää.
Eräs mekaanikko epäili että pitääkö sen kulkea Tampereelta Helsinkiin kuin juna ja kuskin kädet puuskassa rinnan päällä...minä siihen että pitää.
Mikä pyörii, ja missä ?
Sain tuon narinan hiljaiseksi, löysäämällä alatukivarren ulomman nivelen kiinnityspulttia hieman. Narinan alkuperä siis selvisi 100% varmuudella, koska kun kiristin ko. pultin ja heilutin koria, tuli narina takaisin. Irroitin alatukivarren pään, siten että pääsin laittamaan vaseliinia vähän joka rakoon, mutta kiristettäessä pulttia, lukitsee puristusvoima holkin päittäin, jolloin narina alkaa. Kysymykseni onkin, että mistä välistä tuo tarvittava pyörimisliike tapahtuu? Pyöriikö tuo sisin holkki kumin sisällä? En ole ennen tavannut rakenteita, joissa metalli pyörisi kumin sisällä.
Autoni on 2000 C200 T CDI
Autoni on 2000 C200 T CDI
Ei se kumin sisällä pyöri; metallien välistä on kuivunut vaseliini pois ja siksi narisee.
Siinä holkissa on paksunnos keskellä.
Liekö välissä jotain nylonia, en ole niin perehtynyt.
Suotta niitä tekohengittää, jos takapää narisee kuuluvasti joustoliikkeessä niin enempää tutkimatta voi ostaa uuden helan ja vaihtaa paikalleen.
Siinä holkissa on paksunnos keskellä.
Liekö välissä jotain nylonia, en ole niin perehtynyt.
Suotta niitä tekohengittää, jos takapää narisee kuuluvasti joustoliikkeessä niin enempää tutkimatta voi ostaa uuden helan ja vaihtaa paikalleen.
wiimax.fi
Työkalu lainattavissa.10 €
Narinahelan vaihtovehkeet lainattavissa ,myös helan vaihto mahdollista ,varauksin.
Työkalut Kajaanissa,
Sorvattutut osat x erikoisteräs pultti.
sakar@luukku.com
puh,0445642440
Työkalut Kajaanissa,
Sorvattutut osat x erikoisteräs pultti.
sakar@luukku.com
puh,0445642440
on se vain hieno homma, vaihdoin kaikki tukivarret ja ulommat helat alatukivarteen (puhun nyt S124 takapäästä) tuossa keväällä ja nyt narisee hanttarin puolelta jokin niin perkeleesti........
en oikein usko, että n.20 000km jälkeen olisi mennyt sököksi tuo narina-nivel. Käyttämissäni osissa oli vehon polttomerkit........
en oikein usko, että n.20 000km jälkeen olisi mennyt sököksi tuo narina-nivel. Käyttämissäni osissa oli vehon polttomerkit........
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Ostettu on
Tulipa haettua uusi narinanivel, toivottavasti ilman ensiasennusnarinaa
Ja sitten se hinta, täällä Vaasassa halusivat 45€ mokomasta, ja kun mainitsin täällä mainitusta 20€ hinnasta, oli kommentti: joku piraatti varmaan.
Sattuu tuolla hallissa oleen työstökoneita senverran, että ko. työkalun teen itse. Utelias kun olen, niin en malttanut olla avaamatta uuden nivelen toisenpuolen suojakumia, nähdäkseni rakenteen. Teflonihan siellä on uniballin ja ulkohelan välissä. Uskoisin kyllä, että voitelu voisi auttaa, pääsemään eroon "Rutinoffini" ääntelystä. Laiskana täytyy yrittää helpomman tien kulkua, vaikka uusi on hankittu.
Uteliaisuus ja laiskuus, on vienyt tekniikan kehitystä eteenpäin enemmän kuin mikään muu
Ja sitten se hinta, täällä Vaasassa halusivat 45€ mokomasta, ja kun mainitsin täällä mainitusta 20€ hinnasta, oli kommentti: joku piraatti varmaan.
Sattuu tuolla hallissa oleen työstökoneita senverran, että ko. työkalun teen itse. Utelias kun olen, niin en malttanut olla avaamatta uuden nivelen toisenpuolen suojakumia, nähdäkseni rakenteen. Teflonihan siellä on uniballin ja ulkohelan välissä. Uskoisin kyllä, että voitelu voisi auttaa, pääsemään eroon "Rutinoffini" ääntelystä. Laiskana täytyy yrittää helpomman tien kulkua, vaikka uusi on hankittu.
Uteliaisuus ja laiskuus, on vienyt tekniikan kehitystä eteenpäin enemmän kuin mikään muu
Panin kans narinanivelet toissaviikolla uusiksi. vasen oli jo ihan p***a ja okean tarkastin vain mielenkiinnosta. Ja väljähän sekin oli kun pääsi hyvin tarkastaan alatukivarren irrioituksen jälkeen. Nivelien eriaikaisesta hankinnasta johtuen tuli samalla tehtyä vertaileva koe. Vasemmalla on nyt paikallaan lemfölderi ja oikealla febi . Molempien pitäisi kuulema olla alkuperäistä vastaavaa laatua . En ilkiä toivoa omalle kohdalle että laatuerot tulisivat pian näkyviin vaan toivon hartaasti molemmille oikein pitkää ikää.
mitä maksoi
Hei ph7, mitä maksoit laakereistasi?
Myykö VEHO noita edellä mainittuja laakereita, vai ovatko ne niitä piraatteja?
Myykö VEHO noita edellä mainittuja laakereita, vai ovatko ne niitä piraatteja?
- samisalama
- Vakiokalustoa

- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
- samisalama
- Vakiokalustoa

- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Mika T:
Onko sulla takapäässä vakiojouset? Ihan säätötankoa pyörittelemällä olet laskenut tuohon korkeuteen, vai onko sulla jatkettu tanko?
Mikä pituus (noin) tällä hetkellä? (siis sillä säätötangolla
)
Itsellä oli tuo tanko lyhimmillään. Pyörittelin n. 3 cm pidemmäksi, mutten oikein huomannut muutosta.
Huomasin muuten, että itsekin joudun narinanivelen taakse oikealle vaihtamaan....
Onko sulla takapäässä vakiojouset? Ihan säätötankoa pyörittelemällä olet laskenut tuohon korkeuteen, vai onko sulla jatkettu tanko?
Mikä pituus (noin) tällä hetkellä? (siis sillä säätötangolla
Itsellä oli tuo tanko lyhimmillään. Pyörittelin n. 3 cm pidemmäksi, mutten oikein huomannut muutosta.
Huomasin muuten, että itsekin joudun narinanivelen taakse oikealle vaihtamaan....
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
juu sedanin vakio jouset takana. Perää on jo nostettu siitä mitä se on ollut. Samoin keulaa. Edessä "pitäis" olla jotku madallussarja jouset. ei tietoa. Entiset takajousety oli niin lyhyet että perää piti kannatella reilusti tasonsäädöllä. Ei hyvä. Oli aivan liian kova.
Nyt noita sedanin vakiojousia sais hieman lyhentää että perä laskisi hieman
En kyllä muista kuolemaksikaan että kumpaan suuntaan tuota säätötankoa on tullut pyöritettyä. Tason säätö on kuitenkin säädetty melko alas. Ennen oli kumi aivan kaaren tasalla.
Nyt noita sedanin vakiojousia sais hieman lyhentää että perä laskisi hieman
Vaihdettu täälläkin
Tuli tuo nivel vaihdettua täälläkin. Sorvasin sopivan ulosvetoholkin ja vastaprikan, ja pulttikoneella päästelin romut ulos. Romusta kyllä olikin kyse, niin vahvasti oli pallo-osa ruosteessa.
Työ sinänsä ei ollut suuri ja vaiheet ovat varmaan tulleet selväksi kaikille, mutta insinöörinä ei tietystikään voi olla analysoimatta mahdollisia virheitä rakenteessa, kun kerran niin useassa autossa on tuo sama vika.
Jos kaikkien Mersujen ko. nivelet menisi uusiksi, olisi ilmeistä että kyseessä olisi suunnitteluvika. Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska veljeni, vannoutunut
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen".
Jäljelle jää siis "valmistusvika / kokoonpanovika" koska jotkut kestää auton iän ja jotkut ovat lyhytikäisiä.
Uteliaana avasin siis tuon uuden, virallisen jälleenmyyjän 45€ kiskurihinnalla
myymän osan, ja totesin että kumipalkeen alla oli valkoista vaseliiniä. Tuo vaseliini oli pyöräytetty lähes täyden kierroksen voideltavan kohdan ympäri,
siis LÄHES täyden kierroksen. Kellotaululla kuvailtuna, klo 12:sta - 10:een.
Big deal?? Tuolla puuttuvalla osalla ei ollut suojaa ollenkaan, joten vesi olisi päässyt suoraan metallipintojen väliin.
Kumipalkeet ja niiden kiristysjouset vaikuttavat kyllä toimivilta, mutta ilmeisesti niiden ohi pääsee kosteutta, jolla ei kummiskaan olisi haitallista vaikutusta, jos rasva suojaisi laakeripintaa. Mutta kun ei suojaa! Laakerin luontainen pyörimis ja kääntymisliike, on niin pieni, ettei se siirrä rasvaa kuiville pinnoille.
Viimeistelin "gastarbeiterien" työn, levittämällä rasvan ympäri laakeria ja asensin kumipalkeen paikoilleen. Eiköhän pysy hiljaa pidempään kuin 5 vuotta
Työ sinänsä ei ollut suuri ja vaiheet ovat varmaan tulleet selväksi kaikille, mutta insinöörinä ei tietystikään voi olla analysoimatta mahdollisia virheitä rakenteessa, kun kerran niin useassa autossa on tuo sama vika.
Jos kaikkien Mersujen ko. nivelet menisi uusiksi, olisi ilmeistä että kyseessä olisi suunnitteluvika. Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska veljeni, vannoutunut
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen".
Jäljelle jää siis "valmistusvika / kokoonpanovika" koska jotkut kestää auton iän ja jotkut ovat lyhytikäisiä.
Uteliaana avasin siis tuon uuden, virallisen jälleenmyyjän 45€ kiskurihinnalla
myymän osan, ja totesin että kumipalkeen alla oli valkoista vaseliiniä. Tuo vaseliini oli pyöräytetty lähes täyden kierroksen voideltavan kohdan ympäri,
siis LÄHES täyden kierroksen. Kellotaululla kuvailtuna, klo 12:sta - 10:een.
Big deal?? Tuolla puuttuvalla osalla ei ollut suojaa ollenkaan, joten vesi olisi päässyt suoraan metallipintojen väliin.
Kumipalkeet ja niiden kiristysjouset vaikuttavat kyllä toimivilta, mutta ilmeisesti niiden ohi pääsee kosteutta, jolla ei kummiskaan olisi haitallista vaikutusta, jos rasva suojaisi laakeripintaa. Mutta kun ei suojaa! Laakerin luontainen pyörimis ja kääntymisliike, on niin pieni, ettei se siirrä rasvaa kuiville pinnoille.
Viimeistelin "gastarbeiterien" työn, levittämällä rasvan ympäri laakeria ja asensin kumipalkeen paikoilleen. Eiköhän pysy hiljaa pidempään kuin 5 vuotta
joku juoksevampi voiteluaine sen alkuperäisen rasvan kaveriksi sinne kumin alle voisi olla hyväksi,kun tuo "jankki"laadun vaseliini tuskin on tarkoitettu suomen pakkasiin.........
kenties pikkuisen moottori öljyä tai hypoidia?
sama asia tekee ainakin murrosnivelille terää,"rmo" optiona voisi ostaa synteettistä vaseliiniä joka on suunniteltu pakkas olosuhteisiin.
kenties pikkuisen moottori öljyä tai hypoidia?
sama asia tekee ainakin murrosnivelille terää,"rmo" optiona voisi ostaa synteettistä vaseliiniä joka on suunniteltu pakkas olosuhteisiin.
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
liian monta subarua..





