Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Lämmityslaitteen päätykoteloille tuli hyvä tiivistys liimattavalla 8x30mm solukumitiivisteellä.
Uudet väliputket tietysti alumiinisesta haitariputkesta.

Kuva

Kuva


Öljynsuodatinjalan purin ja ihmettelin kun suodatin helisi sisällä, heiluuhan se kun ei ollut enää suodatinpanoksen kumitiivisteitä kummassakaan päässä ollenkaan.

Kuva

Puuttuvat tiivisteet:

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Halvat etabetat tuli bongattua torista, pääsee testaileen ja mietiskeleen minkä kokosta vannetta sitä saattaisi ajatella alle, et-lukuja jne..

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ruuvailin ohjaustehostimen pumppuun uudet tiivisteet. Tiivistesarjassa ei tullut päätytulpan eikä pumpun ja öljysäiliön välisiä o-renkaita niin ne piti hommata paikalliselta laakerikauppiaalta.

Hihnapyörä vaati aika hyvin voimaa ja lämmitystä ennenkuin poksahti irti.

Pumpun ja kiinnitystelineen välistä puuttui väliholkki, näppäsin sopivan holkin M12 mutterista pyöristämällä ja hiomakoneella sopivan paksuseksi ettei väännätä runkoa kiristäessä.

Piti huvikseen kurkata kunnostetun pumpun hinta ja tipahdin perseelleen kun pyynti on 899e joka käytännössä sisältää yhden stefan ja kolmen o-renkaan vaihdon. Saa olla syvät taskut jos joku näitä kunnostaa vain ostamalla kaikki valmiina :sick: Itse tehtynä tiivisteet + säiliön suodatin ~50e.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Laturi-lataussäädin-startti johtosarjaa purin kun tähän on tosiaan tarkoitus asentaa uudempi sisäisellä säätimellä oleva laturi niin jää johtoja pois ja virtakaapelit tulee kokonaan uudet, eipä tuosta haittaa kovasti ollut kun vanha virtakaapeli oli jo aika karussa kunnossa.

Illan päätteeksi pudotin tekniikan koloonsa.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Laturiksi tilasin alkujaan AL33X mallin, 90amp sisäisellä säätimellä, kun piti olla bolt-on jonkun vanhan postauksen perusteella. Eihän se sitten passannut kiristimen reikien ollessa väärällä sivulla ja tarkka silmäisimmät jo bongasikin että uuden laturin hihnapyöräkin on asennettu tehtaalla väärin, prikka laturin ja pyörän välissä eikä mutterin alla jolloin hihnalinja väärä.

Kuva

Kuva

Kuva

Jatkoin etsimistä niin löytyi sitten pari vaihtoehtoa jossa pitäisi olla sama runko kuin orkkiksessa ja vaarnat johdoille, ei tahdo uudet 25mm2 johdot mahtua mihinkään pieneen muoviliittimeen. Tilasin jo testiin tuon 65amp version.

120amp BV PSH 565.003.120.010
65amp BV PSH 585.003.065.011

Kuva

Kuva

Kuva


Kaiken muun sekoilun ohessa koittanut ruuvailla konehuonetta nippuun ja alkaakin olla suurimmat tehtynä.
Kaasarien asennukseen piti väännellä yksi 12mm "special tool", toimi hyvin tarkoitukseensa.

Tehtyä:
Kaasarit
Pakoputki
Lämpösuojat
Kardaani
Bensapumppu
Bensalinjat
Tulpanjohdot
E-Spark moduulin johdotus
Nesteletkut
Ohjaustehostin
Akkukaapelit
Laturin johdotus 25mm2 + lämpökääre
Käsijarru

Puuttuu:
Boosterille 12mm vahvistettu letku, mistä/mitä?
Öljyt joka paikkaan
Jarrujen/kytkimen ilmaus
Jäähdyttimen asennus + nesteet
Virranjakajan ajoitus

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Lämppärin paneeli seuraavana, toisella puolella yksi säätönuppi poikki ja punainen kiekko mutkalla useampaan suuntaan kuin olisi joskus ottanut vähän lämpöjä. Varaosa-autossa tuurilla ehjä alkupään mallin vivusto niin saa sieltä tarpeelliset osat, toki sekin näytti olevan jumissa että vaatii herkistelyä.

Puhaltimen nopeuskytkimen liuskat ja valintakohdat oli täynnä likaa, sillä siinä ei tainnut oikein ollakaan mitään tuntumaa ja toiminta mitä nyt oli.

Polttimot on 2W, 2kpl. Hyvät ohjeet ko. remonttiin löytyy Jaimekop.com osoitteesta.

Kuva

Kuva


Uudet Boschin töötitkään ei vielä lupsahtanut paikalleen kun kiinnitysvarressa on pari milliä liian pieni reikä. Tietenkin varsi on niitattu läjään useammasta ohkasesta pellistä niin taidan pelastaa alkuperäisistä vanhat kiinnitysvarret niin ei tarvi alkaa poraileen.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Öljynsuodattimen tiivistesarja saapui niin sai senkin nippuun, sitten sai lorotella nesteitä joka paikkaan.

Ohjekirjan mukaan:

Moottori sis. suodatin+jäähdytin: 6.5L
Jäähdytinneste: 10L (melkein ylämerkissä, tarvinnee lisää kun saa käyntiin)
Vaihteisto: 1.4L ATF (laskin vanhat pois, uutta meni 1.25L ja alkoi tippaseen täytöstä)
Perä: 2.5L 80w90
Tehostin: 1.4L ATF (pumppua käsin pyöritellen sai menemään 1.0L, loput sitten käynnissä)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

65amp laturi saapui ja sehän sopi suoraan, johdotuksetkin sai tehtyä loppuun.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Vaihdekeppiin tuli uusi puslasarja, mustia en vaihtanut laatikon päähän kun alkuperäiset oli timmit ja repro holkit oikeastaan vähän väljemmät heti paketista..

Kuva

Kuva


Töötitkin löysi tiensä paikalleen vanhoilla kiinnikkeillä missä sopiva reikä.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Karel »

Erittäin vaikuttavaa ja perusteellisen näköistä työtä. Eikä voi kun nostaa hattua tarmokkaalle dokumentoinnille kuvineen kaikkineen. Tässä on niin monta tutun näköistä vaihetta ja kohtaa, kun olen itse ollut vahvasti mukana yhden W109 300 SEL:n entisöinnissä kuluneen tämän ja viime vuoden aikana.

Se, mikä on tullut huomattua, että näihin tämän ikäisiin monet suhteellisen hintavatkin tarvikeosat ovat aivan käsittämätöntä kuraa. Viimeisimpänä lensi pihalle uustuotantona tehdyt lämmityslaitteen säätimien vivut. Ihan näön vuoksi tehtyä rihkamaa, joka ei kestä käytössä. Paras vaihtoehto on monesti loppupeleissä ollut kunnostaa vanha alkuperäinen osa.

Jarrutehostin otettiin sekin auki, koska vuotavan kalvon takia ei moottoria saanut pysymään mitenkään säädöissä. Takulla varustettu kunnostettu tehostin taisi irrota saksasta n. 700 eurolla. Oletettavasti kasattu sillä samalla reilun kolmen sadan korjaus-sarjalla.

Tämmöisissä projekteissa on kullanarvoista tietää ja tuntea erilaiset nippelikaupiaat, joilta saa erikoisen kokoisia kuulia, laakereita, tappeja jne.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Karel kirjoitti: Ke 15.10.2025 09:48 Erittäin vaikuttavaa ja perusteellisen näköistä työtä. Eikä voi kun nostaa hattua tarmokkaalle dokumentoinnille kuvineen kaikkineen. Tässä on niin monta tutun näköistä vaihetta ja kohtaa, kun olen itse ollut vahvasti mukana yhden W109 300 SEL:n entisöinnissä kuluneen tämän ja viime vuoden aikana.

Se, mikä on tullut huomattua, että näihin tämän ikäisiin monet suhteellisen hintavatkin tarvikeosat ovat aivan käsittämätöntä kuraa. Viimeisimpänä lensi pihalle uustuotantona tehdyt lämmityslaitteen säätimien vivut. Ihan näön vuoksi tehtyä rihkamaa, joka ei kestä käytössä. Paras vaihtoehto on monesti loppupeleissä ollut kunnostaa vanha alkuperäinen osa.

Jarrutehostin otettiin sekin auki, koska vuotavan kalvon takia ei moottoria saanut pysymään mitenkään säädöissä. Takulla varustettu kunnostettu tehostin taisi irrota saksasta n. 700 eurolla. Oletettavasti kasattu sillä samalla reilun kolmen sadan korjaus-sarjalla.

Tämmöisissä projekteissa on kullanarvoista tietää ja tuntea erilaiset nippelikaupiaat, joilta saa erikoisen kokoisia kuulia, laakereita, tappeja jne.
Kiitän! Eihän näitä kunnostuksia jaksa kukaan pelkkänä tekstinä seurata, kuvat kertoo tarinaa. :wink: Yritetään saada jokseenkin siivompi lopputulos kuin lähtötilanne vaikka eihän tämä mikään Riga Master Workshop tuotos ole, siisti käyttökunto riittää itselle joten ei turhaa stressiä sen suhteen. :mrgreen:

Tarviketuotteet on kyllä välillä aika luokatonta ihan yleisellä tasollakin merkistä riippumatta, taitaa näiden classic vehkeiden kanssa olla rima siitäkin matalammalla uustuotannossa kun laatu ja istuvuus on sinnepäin ja vaatii suostuttelua tms, aihioita pitkälti osasta riippuen. Paras antihan näistä alkuperäisten osien kunnostuksesta tulee kun pääsee tutkimaan jokaisen pulikan sielunelämää samalla, kaikki vielä rakennettu kunnolla eikä ole mitään heppoista muovikrääsää kuten nykyään kaikki.

Aika monta kanavaa ja pikkupuljua on tullut tähän mennessä hyödynnettyä kun on kaikenlaista nippeliä tarvinnut kasaukseen, muut harrastajat auttaa paljon ja nyt voi todeta tuon varaosa-auton olleen kullan arvoinen vaikka sen alkujaan hyvien puskureiden takia ostin. Helppo käydä aina kurkkaamassa peitteen alle että mites tämä meneekään ja samalla lainata pari kiinnikettä jne. :thumbup:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Oon koittanut pähkäillä tuota oikean takapyörän välystä, mistä johtuu ja mitä voisi olla tehtävissä.. Jossain määrin tuossa liikkuvan akseliputken vetoakselissa varmaan onkin klappia rakenteen takia (liukunivel sisäpäässä), mutta siitä minkälainen välys lasketaan normaaliksi ja se missä tilanteessa se mahdollisesti tulee esiin on täyttä arvuuttelua sillä ensimmäistä kertaa tämmöinen nivelletty akseli työnalla itsellä.

Välys tuli hoksattua hieman vahingossakin vasta remontin jälkeen kun akseliston sai takaisin autoon paikalleen ja vanteet asennettua jolloin piti renkaasta kiinni ja hoksasi että täällähän tuntuu väljää. Aluksi maalailin piruja seinille että onkohan akseliputken laakeripesä väljä, mutta se unohtui aika pian sillä akselistoa purkaessa akseliputkia joutui lämmittämään että sai vanhat laakerit liikkeelle. Kulunut pyöränlaakeri ei ole tässä tapauksessa kyseessä kun kaikki on uutta.

Tutkin asiaa vasta niin että otin linkun kohdalta kumisuojan läpi itse vetoakselista kiinni ja rengasta heiluttaessa akseli heiluu selvästi sisäpäästä liukunivelen tyköä. Rengasta heiluttaessa liike tuntuukin enemmän siltä että itse rengas keikkuu ja liike tapahtuisi kepin toisessa päässä, ei sellainen normaali sökön laakerin välys.

Akseliputkia ei tosiaan saa tunkkaamalla ns. normaaliin ajoasentoon jossa akseliputket olisi suorassa kun kori on niin kevyt että nousee koko hoito sen sijaan että takajouset menisi läjään. Normaali ajoasennossa saisi edes sen kokeiltua että onko välys mahdollisesti samanlainen kuin normaalisti tunkatessa jolloin akseliputket roikkuu alaspäin.

Muutama juttu tuossa taka-akselin remontissa jäi kaiveleen näin jälkikäteen liittyen juuri tuohon liukuniveleen ja vetoakseleihin.

Tässä näkyy rakenne perän liukunivelestä, vetoakselissa pitäisi olla lukkorengas joka lukitsee liukunivelen vetoakselin booreille, täten varmistaen että vaikka perän linkku elää niin liukunivel pysyy booreilla. Korjausopas oikein erikseen painottaa akseliston asennuksen yhteydessä että pitää olla pohjaanlyöntikumit irti ja akseliputket täytyy käyttää yläasennossa jolloin vetoakselit menevä sisään ja lukkorengas lukittuu liukunivelen taakse. Ilmeisesti jos kepin vain tökkää akseliputkeen niin liukunivel pakenee sisäpäähän ja lukkosokan ura jää nivelen sisään ns. vajaaksi.

Kuva

Minun vetoakseleissa ei tuota lukkosokkaa, taikka sokan uraa ollut ollenkaan. Ehkä se puuttuu alkupään malleista ja on lisätty myöhemmin? Jos liukunivel pääsee karkaamaan booreilta tarpeeksi ja tulee vääntöä reilusti takapyörältä niin mahdollisuus rikkoontumiseen ja loppuu veto kokonaan, eikös? Siitä pääsee siihen tuumailuun kun oikeasta vetoakselista kerta puuttuu tuo lukkorengas niin voisiko olla mahdollista sellainen että auto tunkattuna ylös vetoakselin boori pääsee liukumaan sen verran ulospäin että on ns. huulilla tuolla liukunivelellä, jos se ei tule mukana ja aiheuttaa tuon em. välyksen joka tuntuu rengasta heiluttamalla?

Kuva

Toisena huomiona akseliston läpikäynnissä oli että toisen takapyöränlaakerin metallihäkki oli rikki, mikä ei kyllä normaalikäytössä pitäisi olla mahdollista jos kaikki on kunnossa, varsinkin kun kyseessä on metallihäkki eikä muovinen.

Kuva

En siitä silloin sen enempää ajatellut kun oli tulossa uudet laakerit joka tapauksessa, mutta tuohan nyt oikeastaan sopisi siihen jos sisäpäässä on liikaa välystä ja rengas pääsee elämään niin rikkoo varmasti normaalin kuulalaakerin.

Takapyöränlaakereissa oli muutenkin sellainen huomio että näissä karvalakkimalleissa pienimmällä moottorilla on molemmilla puolilla normaali kuulalaakeri, isommalla koneella olevissa on liikkuvan akseliputken puolella pallomainen rullalaakeri varmaankin juuri sen takia jos vetoakseli elää linkun myötä niin ei särje heti laakeria.

Joku näistä enemmän ymmärtävä saisi vahvistaa mikä se nyt on normaaliksi laskettava välys, jos sellaista ylipäätään pitäisi esiintyä niin ei tarvi menettää enempää yöunia asian tiimoilta. :mrgreen:

Sen verran tuota liukuniveltä hypistelin perän ollessa levällään että mielestäni se liikkui moitteettomasti eikä siinä tuntunut mitään ylimääräisiä välyksiä itsessään joka selittäisi em. oireen.

Pitääköhän tuo vielä ottaa jousisulkeiset ja käyttää takajouset kokonaan pois jolloin pääsisi nosteleen akseliputkea haluamaan asentoon.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja JPM »

Minulla on toisen merkkinen harrasteauto jossa myös vetareiden sisäpään rihlat on "uivat" eli pääsevät elämään hiukan ja näin se on tarkoitettu toimivaksi. Tuon tyyppinen rakenne ei voi olla täysin välyksetön tai jostain paukkuu. Pyöränlaakeri on mahdollisesti myös omansa hiukan isommalla välyksellä. Tiedän, että näihin on puututtu joskus katsastuksessakin vaikka varsinaista vikaa ei ole. Kaikenlaiset välykset tuntuu käteen yllättävän hyvin, vaikka välys olisi niin pieni, ettei jarrupalat edes ota levyihin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin