W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1472
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Juu, näin olen ymmärtänyt.
Sama reitti toiseen suuntaan ja samalla lailla käyttäytyi. 100km ajon jälkeen edellisestä regeneroinnista nokimäärä 100% ja regenerointi alkoi uudelleen.

No mitäs sitten lähdetään tutkimaan ja korjaamaan? Täyttyy nyt aluksi varmaan käyttää starin päässä löytyisikö sieltä mitään...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1472
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ajettu lisää ja samalla seurattu DPF:n toimintaa. Kolmas matka lähti sellaisesta tilanteesta, että poltto oli valmistunut edellisen ajon loppumetreillä. Nyt lähdettiin matkaan siis aikalailla 0% lukemasta. Ensimmäiset 20km ja lukema n.2%, sen jälkeen alkoi nousta n. 1%/km. Matkan lopussa 105km ja 75% nokimäärä.

Neljäs matka, noin 20km ajon jälkeen nokimäärä täynnä ja poltto alkoi vajaa 130km edellisestä. Poltto on nopea välillä 105% -> 2%, ehkä n. 10km matkan aikana tippuu tuonne pariin prosenttiin, sen jälkeen hidastuu tai sitten poltto loppuu siihen. Lukema menee kuitenkin 0% kunnes alkaa taas hiljalleen nousta. Matka jatkui tästä niin, että ajoin keskeytyksittä 117km polton päättymisestä, jolloin nokimäärä matkan lopussa 11,7%. Ja jatkoin vielä samana päivänä sekalaista ajoa sisältäen auton sammuttamista yms. Kokonaisajomäärä edellisen polton jälkeen 213km ja nokimäärä 21,68%. Nyt siis vaikuttaisi tulevan järkevä polttoväli, jos käytös pysyy samanlaisena. Täytyy seurailla ensi viikko, kun ajoa tulee säännöllisesti päivittäin.

ABS vika ei liittynytkään pakittamiseen, vaan hitaassa vauhdissa jyrkkään vasemmalle kääntämiseen kulkusuunnasta riippumatta. Uudella anturilla (oikea etupyörä) vika poistui.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1472
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ajoa kertyi 980km kunnes nokimäärä 100% ja seuraava poltto alkoi. Ja näyttäisi, että samalla tahdilla mentäisiin kohti seuraavaa. Oppiiko auto jotain vai miksi halusi ensin tehdä polttoja tiheästi ja sitten käytös muuttui? Johonkin anturitietoihin tuo nokimäärä varmaankin perustuu, eikai siellä mitään varsinaista nokimittaria ole...
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Viesti Kirjoittaja carbon »

Mulla hajosi neljä vuotta sitten OM642:sta hiukkassuodatin. Siihen vaihdettiin silloin käytetty ehjä tilalle, ja se käyttäytyi hieman samalla tavalla, eli aluksi teki polttoa muutaman kerran hyvin lyhyillä väleillä, sitten palautui normaaliksi.
Nyt tosin on alkanut polttamaan kyläajossa reilun 100km välein, maantiellä pääsee 300-400km. Täytyy seurailla aiheuttaako toimenpiteitä, mitään vikavaloja ei toistaiseksi pala. :think:
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Viesti Kirjoittaja T-Row »

carbon kirjoitti: Pe 25.07.2025 09:46 Mulla hajosi neljä vuotta sitten OM642:sta hiukkassuodatin. Siihen vaihdettiin silloin käytetty ehjä tilalle, ja se käyttäytyi hieman samalla tavalla, eli aluksi teki polttoa muutaman kerran hyvin lyhyillä väleillä, sitten palautui normaaliksi.
Nyt tosin on alkanut polttamaan kyläajossa reilun 100km välein, maantiellä pääsee 300-400km. Täytyy seurailla aiheuttaako toimenpiteitä, mitään vikavaloja ei toistaiseksi pala. :think:
Eikös tuossa olisi jo hyvä aika alkaa toimenpiteisiin, jos noin tiheään polttaa. Säästyy taas suodattimen vaihdolta.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Viesti Kirjoittaja carbon »

T-Row kirjoitti: Pe 25.07.2025 11:29 Eikös tuossa olisi jo hyvä aika alkaa toimenpiteisiin, jos noin tiheään polttaa. Säästyy taas suodattimen vaihdolta.
Voisihan tuon starilla vilkaista, jos olisi käyntiä niiden äärellä. Nythän siinä ei vaan tosin vielä pala vikavaloa tms.
Viimeksi 4v sitten syttyi vikavalo ja meni vikatilaan, saattoi silloin kuitenkin muutaman startin jälkeen vikavalo sammua, ja vikatila saattoi hävitä jo uudelleenkäynnistyksellä. Testeri herjasi paine-eroanturia joka vaihdettiin, mutta sepä ei auttanut. Otettiin sitten pönttö näkösälle kun star oli sitä mieltä hieman myöhemmin tutkiessa, että paine-erot ovat epäuskottavat tms. Niin siellähän oli kenno haljennut.😮 Tuon vaihto-operaation jälkeen siis silloin aluksi poltti muutamat kerrat hyvin tiheään, kunnes poltot normalisoituivat.
En tiiä mikä sitä nyt sitten kiukuttaa, ilmanputsarit on vaihdettu alle 10tkm sitten, samoin EGR-venttiili, myös suuttimet ovat uudehkot. Nyt vaan viimeisen kuukauden aikaan (n.3tkm) olen pistänyt merkille nuo aiempaa tiheämmät poltot.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1472
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona -nyt toimii toistaiseksi-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jees, kiitos kokemuksen jakamisesta. Näin se näyttäisi minullakin toimivan. Nyt tuli toinen n. 1000km poltttoväli. En enää seurannut niin tarkasti, mutta 800km kohdalla edellisestä poltosta oli n. 80% nokimäärä
Vastaa Viestiin