S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mielestäni alkanut kuulumaan hienoista ääntä joka taitaa kuulua pyöränlaakerista takaa. Vaimenee ja loppuu kun ajaa jonkun kilometrin eikä ääni viä ole huolestuttava mutta ennen kun menee sille asteelle niin jos sit vaihtaisi laakerit jokanurkkaan. Ei ole jurnuttava ääni vaan paremminkin sellainen et rasvaa puttuu.

No nyt sit aie ostaa kaikkiin nurkkiin uudet laakerit ja samalla jarrukilvet ainakin taakse ja vaihtaa.

Yhden sedanin takalaakerin vaihtaneena perustyökaluilla ei oikein innosta hommaan. Kellään tiedossa voisiko vuokrata vaihtoon tarvittavaa hydraulityökalua tai sitten luotettavaa korjaamoa varsinais Suomessa missä homma hoituu siten kuten sen kuuluu?
Työkalu kun on niin napaa ei tartte kait irroittaa? Riittää kun vetarin irroittaa?
Napoja en haluaisi irroitella syystä ettei ohjauskulmia tarvitsisi alkaa ronkkimaan. Menee nyt niin mukavasti tietämyöten tuo kampe.

Uuden laakerin asennus siinä lähinnä on se huolellisuutta vaativa hommeli ettei paina laakeria paikoilleen sisäkoolista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farkun takalaakerin vaihto on muuten samanlainen homma kuin sedaniin, mutta farkussa laakeri on usein 3¤%&()=!! tiukassa kun se on isompi ja erilainen.
Vetarin irrotus riittää, oikeilla työkaluilla takalaakeri vaihtuu tunnissa ja molemmat puolet alle kahteen tuntiin.

Kertomasi oireet on sellaiset, että itse en kuitenkaan lähtisi kaikkia laakereita uusimaan tuolla perusteella - no, sitten ne on uudet tietysti...
wiimax.fi
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1348
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Laakerit on niin homogeenisia eli laadultaan samankestoisia, jotta jos yksi on menossa, niin ne on kaikki menossa(olettaen että ovat alkuperäisiä) samalla akselilla, koska on eroja laakereilla akseleiden suhteen.
Sinänsä turha vaihtaa kaikkia kerralla, mutta ei siitä mitään haittaa ole, päinvastoin
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja kilander »

Itse ajelin jotain reilu 130 000 km 4matikki W124;llä ja yhden etupyörän laakerin vaihdoin, eli en lähtisi vaihtamaan muita kuin sen ääntävän.
Raidetangonpää oli tiukassa mutta eipä sen irroitus/kiinnitys kulmiin vaikuta, jos ei riko sitä irroittaessa.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1348
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kuka siitä välittää , mitä sinä olet ajellut? Olen ajellut miljoonia ja fakta on, että ne kuolee samoihin aikoihin
Kuullostaa tylyltä, mutta on totta
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

602t mittarissa nyt ja yksi etulaakeri on vaihdettu 340t kohdilla. Toinen etunen alko ääntelemään vajaan 500t kohdilla ja siihen vaihdoin käytetyn navan kun sellanen ehjä sattu jouten olemaan. Takaset ovat alkuperäiset tai ainakaan mä en niitä ole vaihtanu.

Olen taipuvainen ajattelemaan että nuitten kohdalla vähä sama hommeli kuin H4 polttimoitten :) . Kyseessä on siis ajoauto joten saisi olla kunnossa.

Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kommentoin vielä, vaikka rumilukset ja humalaiset ei siitä pidä, että noitten etupyöränlaakereiden kanssa en näkisi syytä vaihtaa muuta kuin tarpeen mukaan.
Itellä kun alkoi ääntämään oli kiirettä töissä ja matkaa päivittäin 280 km.
Ääni paheni koko ajan ja viimeinen keikka piti ajaa korvatulppien kanssa kunnes tuli vapaa viikonloppu ja vaihdoin uuden SKFn .
Mutta tässähän on se hyvä että matka ei pysähdy vaikka meteli ihan hirveä.
Ja vanhassa autossa kun ei tiedä mitä sinne on aiemmin laitettu, laatueroa on paljon .
Niin jos ei ääntele niin en alkaisi vaihtamaan mitään.
Mutta jos kuitenkin vaihdat niin sitten joku alkuperäislaatuinen sinne millä ajelee pitkään.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti: Su 29.06.2025 19:19 Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
SNR on ainakin laakerivalmistaja. Ässään laitoin eteen SNR:n laakerin, mutta niin vähän vielä kilometrejä ettei osaa sanoa kestosta.

Muista en osaa sanoa.

Eikö löydy FAG tai SKF? Tosin nekin valmistetaan nykyään vahän missä sattuu, mutta kai noilla jonkinlainen laadunvarmistus on halpamaissakin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2624
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

JanneW124 kirjoitti: Su 29.06.2025 21:15
Jari Ke kirjoitti: Su 29.06.2025 19:19 Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
SNR on ainakin laakerivalmistaja. Ässään laitoin eteen SNR:n laakerin, mutta niin vähän vielä kilometrejä ettei osaa sanoa kestosta.

Muista en osaa sanoa.

Eikö löydy FAG tai SKF? Tosin nekin valmistetaan nykyään vahän missä sattuu, mutta kai noilla jonkinlainen laadunvarmistus on halpamaissakin.
Laatumerkkejä lisää ovat ainakin perinteiset Timken, Koyo, NTN. Valmistusmaasta ei tosiaan enää ole takeita.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

SNR:ää on myyty ja myydään myös suomalaisissa varaosaliikkeissä, ja jos ostaa SKF paketin jossa on kaksi laakeria saattaa toinen tai molemmat olla SNR (tai jotain muuta merkkiä)
Muuten noista merkeistä ei ole kokemusta, paitsi Kamoka jarruosia olen asentanut omiin autoihin.

Siihen liittyen lyhyt tarina: S203 seisontajarrusta on tullut hylkäys viimeisimpinä kolmena vuonna. Ensimmäisenä vuonna siinä ei ollut mitään ihmeellistä, kun en ollut jarruille mitään tehnyt. Laitoin silloin uudet Maxgear levyt, Brembo kengät, palat ja jälkinäytöllä sanottiin, että aika heikko on seisontajarru mutta "varmaan uudet osat hakevat paikkaansa".
Seuraavana vuonna hylkäys, käytin rummut auki, puhdistin runsaat pölyt pois, hioin kengät ja rummut ja katsastus läpäistiin rimaa hipoen seisontajarrun osalta.
Tänä vuonna taas hylkäys vaikka säädin ennen käyttöä seisontajarrun.
Vaijerit ei jumita, ei ole ajettu seisontajarru päällä tms.
Laitoin sitten taas uudet kengät. Tulin siihen tulokseen että Brembon kengät ei olleet laadukkaat, nyt tilasin Kamokat. Brembo on ehkä vaan niin pehmeä, että siitä irtoaa heti tuota pölyä reilusti ja se on liukasteena kengän ja rummun välissä ?
Kamokassa kitkapinta on "rakeinen" niin kuin olisi metallia seassa ja kova, mahdollisesti hyvä niin - nimittäin nyt jälkinäytöllä seisontajarru oli parempi kuin kertaakaan aiemmin auton meillä ollessa, siis todella tehokas.

Vasemmalla Kamoka, oikealla Brembo
IMG_20250616_110535.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

KOYO, SKF ja Timken ovat tuttuja ja niitä on monet tullu vaihdettua mikä minkäkinlaista mallia. Sit on joku SWAG, ja vielä joku muukin joita nyttemin on tullu vaihdettua. Ei voi mitään mutta vierastan nuita täysin tuntemattomia merkkejä. Varmaan vikaa omassa päässä :)

Mutta kellään tietoa millaisissa hinnoissa tuo hydrauliprässi -työkalu mahtaisi olla ja mistä sellaisen voisi hankkia?
Tai olisiko kellään vuokrata sellaista?

Meinaan veikkaan että työhinnaksi korjaamolla tulee selvästi yli 400€. Ja kun siinäkin on sellainen juttu että kun nuitten laakereitten vaihto ei ole ihan ns. perushommaa vaan vaatii kokemusta sekä tietoakin aiheeseen mitä konsteja vaihtotyössä voi käyttää ja mitä sitten ei voi.

Se ulkokooli joka nuissa tiukassa on niin sehän lähtee kyllä jos alkaa vähääkään enempi hanttiin laittamaan mutta tuo prässi helpottaa sitäkin työvaihetta aivan oleellisesti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Riittävän tehokas hydraulisylinteri ja siihen tarvittavat lisäosat eli erikokoisia "lätkiä", isompi kehikko jolla vedetään napa irti ja toiselta laidalta saranoitu kaksiosainen palikka joka laitetaan seisontajarrukenkien tilalle kun vedetään napaa irti.
Sellainen siis oli omalla työpaikalla, mallikohtainen työkalusarja.

Oma haasteensa on toimivan korjaamisessa niin, että siitä tulisi parempi. Jos yksi pyöränlaakeri (ehkä) hieman ääntää, ja vaihtaa kaikki merkkiä X, on olemassa mahdollisuus että mennään jopa huonompaan suuntaan.

20t prässin saisi noin 300 eurolla uuden, jos sellaisen ostaisi, irrottelisi tuennoista naparustingit ja vaihtelisi laakerit itse ja neljästäsadasta jääneen satasen käyttäisi nelipyöräsuuntaukseen ?
wiimax.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aihetta pengottu nyt senverta että taakse saa jarrukilvet sekä laakeri/korjaussarjat mutta eteen ei saa. Tai no pelkän laakerin saa merkkiliikkeen kautta tähtitieteellisellä hinnouttelulla.

Etulaakerin varaosanumero on A1249810827. Nyt kun tuolle löytyisi jotain tunnetulta laakerivalmistajalta laakerinumero niin voisi alkaa tosissaan ettimään. Meinaan tuo ostetaan osastolla aloittamaani ilmoitukseen linkkatulta sivustolta (https://aeromotors.fi/haku?s=A1243300151+) kun kattoo ni oliko siellä ilmoitettu laakerimittoja toisistaan poikkeavilla mitoilla? Jos oli ni hiukan epäilyttää mitä saa jos sieltä tilaa? Vois kait sinne yrittää vaikka soitella ja kysyäkin jos näyttää että jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etulaakerin varaosanumero on A1249810827. Nyt kun tuolle löytyisi jotain tunnetulta laakerivalmistajalta laakerinumero niin voisi alkaa tosissaan ettimään
Onko tuo jokin vanha varaosanumero, mistä se on peräisin ja miksi juuri tuolla pitäisi hakea ? Tuota ei tunne esimerkiksi KL-Varaosat lainkaan.
Mikä on auton rekisteri- tai valmistenumero, jolla voi tarkistaa oikean varaosanumeron ?
EPC:t antavat nykyiseksi numeroksi vain A1243300151, jonka myös mm. KL-Varaosat ja Merteil tunnistaa.

Aeromotorsilla (ja varmaan muillakin kunnollisilla nettikaupoilla) on erinomainen chat jossa voi varmistaa osan sopivuuden.
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja epk »

näemmä ajettu noistakin tuotantoa alas "merkkivalmistajilta". Tuossa yks yksinäinen vielä vaille omistajaa : https://www.ebay.de/itm/326579210659?_s ... R8r4x9D8ZQ
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

"EPC:t antavat nykyiseksi numeroksi vain A1243300151, jonka myös mm. KL-Varaosat ja Merteil tunnistaa."

Toi numero käsittääkseni on Repair kitin numero jossa mukana on siis muutakin kuin vain laakeri? Eihän se haittaa vaikka kitin saisikin mutta tuo numero ei toimi suoraan valmistajilta uteluun.

Sain ton A1249810827 numeron tähdellisen tiskiltä kun kysyin laakerin varaosanumeroa. Sanoivat että tuolla numerolla sen saa tilattua ja hinta tosiaan on tähtitieteellinen yli 600€ :o

Tilasin Ebaysta ton epk:n linkkaaman laakerin ja vahvistuskin tuli jo ja ensiviikolla pitäis olla käsissä :thumbup:
Nöyrimmät kiitokset epk!

Nyt siis on jo numerokin yhdeltä merkkivalmistajalta eli FAG 713 6674 80 Tolla numerosarjalla voi sit laittaa utelua menemään ja uskon vakaasti että tuollainen laakeri löytyy kyllä sillä tuskin tuo olisi tehty vain ja ainoastaan 124 Matikkeihin. Tosin on myös pelkästään vain 124:iin tetyjä sillä 2.65 pinionin laakeri (se rattaanpuoleinen) on sellainen ja hintalappu sillekin on kyllä keksitty samoin kun jakoaskin akselin päätylaakerit ovat :roll:

Kun sama kuin 124:n takapyöränlaakeri taitaa löytyä todella monesta paljon uudemmastakin automerkistä senverta pengoin aihetta jos nyt oikein sen tein.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässäpä yksi https://www.ebay.com/itm/135114867966 jonka ulkohalkaisija on 0.1mm pienempi mutta muilta mitoiltaan on justiin passeli. Tämän saa pelaamaan luotettavasti kun hiukan "kikkailee" :wink:

ja tässä https://www.schmiedmann.com/en/product/ ... 3411090505 jonka ulkohalkaisija 0.05 pienempi ja muut mitat täsmää tässäkin. Tämä laakeri tod näk pelaisi tossa suoraan ilman mitään kikkailuja. Tosin merkki täytyy viä kattoa jos tontyyppisen tilaa.

Kattotaan mitä mitat on jahka tilaamani FAG ja justiinsa passeli laakeri saapuu. Sen ilmeisesti pitäisi olla 45 x 85,1 x 41,, tai no siitä on myös ilmoitettu 45 x 85,05 x 41 joka olisi suoraan tuon jälkimmäisen linkatun laakerin mitat. Tiedä nuista sitten mitä ovat ennen kun OE osa on käsissä.

Edit: Sen jo mittasinkin tallissa olevasta navasta et toi sisähalkaisija on tasan 45mm. Siinä laakeri on ehjä mutta "johisee" ja pyörii liian kevyesti eli rasvaa siihen ni pelaisi varmaankin hyvin. Mä toisaan vaihdoin ton pois just tuon "johisevan" äänen takia. Kattoinkin sitä jo ja taidampa koittaa saisiko sen rasvattua niin ettei tartte rikkoa sitä :wink: Toi temppuhan on kyllä tehtykin useammankin kerran mutta niissä tilaa oli enemmän.

Eli eli. En ainakaan ihan justiin kanna tähdelliseen yli kuuttasataa euroa :)
Vastaa Viestiin