S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5433
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mielestäni alkanut kuulumaan hienoista ääntä joka taitaa kuulua pyöränlaakerista takaa. Vaimenee ja loppuu kun ajaa jonkun kilometrin eikä ääni viä ole huolestuttava mutta ennen kun menee sille asteelle niin jos sit vaihtaisi laakerit jokanurkkaan. Ei ole jurnuttava ääni vaan paremminkin sellainen et rasvaa puttuu.

No nyt sit aie ostaa kaikkiin nurkkiin uudet laakerit ja samalla jarrukilvet ainakin taakse ja vaihtaa.

Yhden sedanin takalaakerin vaihtaneena perustyökaluilla ei oikein innosta hommaan. Kellään tiedossa voisiko vuokrata vaihtoon tarvittavaa hydraulityökalua tai sitten luotettavaa korjaamoa varsinais Suomessa missä homma hoituu siten kuten sen kuuluu?
Työkalu kun on niin napaa ei tartte kait irroittaa? Riittää kun vetarin irroittaa?
Napoja en haluaisi irroitella syystä ettei ohjauskulmia tarvitsisi alkaa ronkkimaan. Menee nyt niin mukavasti tietämyöten tuo kampe.

Uuden laakerin asennus siinä lähinnä on se huolellisuutta vaativa hommeli ettei paina laakeria paikoilleen sisäkoolista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18128
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farkun takalaakerin vaihto on muuten samanlainen homma kuin sedaniin, mutta farkussa laakeri on usein 3¤%&()=!! tiukassa kun se on isompi ja erilainen.
Vetarin irrotus riittää, oikeilla työkaluilla takalaakeri vaihtuu tunnissa ja molemmat puolet alle kahteen tuntiin.

Kertomasi oireet on sellaiset, että itse en kuitenkaan lähtisi kaikkia laakereita uusimaan tuolla perusteella - no, sitten ne on uudet tietysti...
wiimax.fi
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Laakerit on niin homogeenisia eli laadultaan samankestoisia, jotta jos yksi on menossa, niin ne on kaikki menossa(olettaen että ovat alkuperäisiä) samalla akselilla, koska on eroja laakereilla akseleiden suhteen.
Sinänsä turha vaihtaa kaikkia kerralla, mutta ei siitä mitään haittaa ole, päinvastoin
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja kilander »

Itse ajelin jotain reilu 130 000 km 4matikki W124;llä ja yhden etupyörän laakerin vaihdoin, eli en lähtisi vaihtamaan muita kuin sen ääntävän.
Raidetangonpää oli tiukassa mutta eipä sen irroitus/kiinnitys kulmiin vaikuta, jos ei riko sitä irroittaessa.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kuka siitä välittää , mitä sinä olet ajellut? Olen ajellut miljoonia ja fakta on, että ne kuolee samoihin aikoihin
Kuullostaa tylyltä, mutta on totta
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5433
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

602t mittarissa nyt ja yksi etulaakeri on vaihdettu 340t kohdilla. Toinen etunen alko ääntelemään vajaan 500t kohdilla ja siihen vaihdoin käytetyn navan kun sellanen ehjä sattu jouten olemaan. Takaset ovat alkuperäiset tai ainakaan mä en niitä ole vaihtanu.

Olen taipuvainen ajattelemaan että nuitten kohdalla vähä sama hommeli kuin H4 polttimoitten :) . Kyseessä on siis ajoauto joten saisi olla kunnossa.

Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kommentoin vielä, vaikka rumilukset ja humalaiset ei siitä pidä, että noitten etupyöränlaakereiden kanssa en näkisi syytä vaihtaa muuta kuin tarpeen mukaan.
Itellä kun alkoi ääntämään oli kiirettä töissä ja matkaa päivittäin 280 km.
Ääni paheni koko ajan ja viimeinen keikka piti ajaa korvatulppien kanssa kunnes tuli vapaa viikonloppu ja vaihdoin uuden SKFn .
Mutta tässähän on se hyvä että matka ei pysähdy vaikka meteli ihan hirveä.
Ja vanhassa autossa kun ei tiedä mitä sinne on aiemmin laitettu, laatueroa on paljon .
Niin jos ei ääntele niin en alkaisi vaihtamaan mitään.
Mutta jos kuitenkin vaihdat niin sitten joku alkuperäislaatuinen sinne millä ajelee pitkään.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti: Su 29.06.2025 19:19 Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
SNR on ainakin laakerivalmistaja. Ässään laitoin eteen SNR:n laakerin, mutta niin vähän vielä kilometrejä ettei osaa sanoa kestosta.

Muista en osaa sanoa.

Eikö löydy FAG tai SKF? Tosin nekin valmistetaan nykyään vahän missä sattuu, mutta kai noilla jonkinlainen laadunvarmistus on halpamaissakin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2614
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

JanneW124 kirjoitti: Su 29.06.2025 21:15
Jari Ke kirjoitti: Su 29.06.2025 19:19 Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
SNR on ainakin laakerivalmistaja. Ässään laitoin eteen SNR:n laakerin, mutta niin vähän vielä kilometrejä ettei osaa sanoa kestosta.

Muista en osaa sanoa.

Eikö löydy FAG tai SKF? Tosin nekin valmistetaan nykyään vahän missä sattuu, mutta kai noilla jonkinlainen laadunvarmistus on halpamaissakin.
Laatumerkkejä lisää ovat ainakin perinteiset Timken, Koyo, NTN. Valmistusmaasta ei tosiaan enää ole takeita.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18128
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

SNR:ää on myyty ja myydään myös suomalaisissa varaosaliikkeissä, ja jos ostaa SKF paketin jossa on kaksi laakeria saattaa toinen tai molemmat olla SNR (tai jotain muuta merkkiä)
Muuten noista merkeistä ei ole kokemusta, paitsi Kamoka jarruosia olen asentanut omiin autoihin.

Siihen liittyen lyhyt tarina: S203 seisontajarrusta on tullut hylkäys viimeisimpinä kolmena vuonna. Ensimmäisenä vuonna siinä ei ollut mitään ihmeellistä, kun en ollut jarruille mitään tehnyt. Laitoin silloin uudet Maxgear levyt, Brembo kengät, palat ja jälkinäytöllä sanottiin, että aika heikko on seisontajarru mutta "varmaan uudet osat hakevat paikkaansa".
Seuraavana vuonna hylkäys, käytin rummut auki, puhdistin runsaat pölyt pois, hioin kengät ja rummut ja katsastus läpäistiin rimaa hipoen seisontajarrun osalta.
Tänä vuonna taas hylkäys vaikka säädin ennen käyttöä seisontajarrun.
Vaijerit ei jumita, ei ole ajettu seisontajarru päällä tms.
Laitoin sitten taas uudet kengät. Tulin siihen tulokseen että Brembon kengät ei olleet laadukkaat, nyt tilasin Kamokat. Brembo on ehkä vaan niin pehmeä, että siitä irtoaa heti tuota pölyä reilusti ja se on liukasteena kengän ja rummun välissä ?
Kamokassa kitkapinta on "rakeinen" niin kuin olisi metallia seassa ja kova, mahdollisesti hyvä niin - nimittäin nyt jälkinäytöllä seisontajarru oli parempi kuin kertaakaan aiemmin auton meillä ollessa, siis todella tehokas.

Vasemmalla Kamoka, oikealla Brembo
IMG_20250616_110535.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin