S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
Mielestäni alkanut kuulumaan hienoista ääntä joka taitaa kuulua pyöränlaakerista takaa. Vaimenee ja loppuu kun ajaa jonkun kilometrin eikä ääni viä ole huolestuttava mutta ennen kun menee sille asteelle niin jos sit vaihtaisi laakerit jokanurkkaan. Ei ole jurnuttava ääni vaan paremminkin sellainen et rasvaa puttuu.
No nyt sit aie ostaa kaikkiin nurkkiin uudet laakerit ja samalla jarrukilvet ainakin taakse ja vaihtaa.
Yhden sedanin takalaakerin vaihtaneena perustyökaluilla ei oikein innosta hommaan. Kellään tiedossa voisiko vuokrata vaihtoon tarvittavaa hydraulityökalua tai sitten luotettavaa korjaamoa varsinais Suomessa missä homma hoituu siten kuten sen kuuluu?
Työkalu kun on niin napaa ei tartte kait irroittaa? Riittää kun vetarin irroittaa?
Napoja en haluaisi irroitella syystä ettei ohjauskulmia tarvitsisi alkaa ronkkimaan. Menee nyt niin mukavasti tietämyöten tuo kampe.
Uuden laakerin asennus siinä lähinnä on se huolellisuutta vaativa hommeli ettei paina laakeria paikoilleen sisäkoolista.
No nyt sit aie ostaa kaikkiin nurkkiin uudet laakerit ja samalla jarrukilvet ainakin taakse ja vaihtaa.
Yhden sedanin takalaakerin vaihtaneena perustyökaluilla ei oikein innosta hommaan. Kellään tiedossa voisiko vuokrata vaihtoon tarvittavaa hydraulityökalua tai sitten luotettavaa korjaamoa varsinais Suomessa missä homma hoituu siten kuten sen kuuluu?
Työkalu kun on niin napaa ei tartte kait irroittaa? Riittää kun vetarin irroittaa?
Napoja en haluaisi irroitella syystä ettei ohjauskulmia tarvitsisi alkaa ronkkimaan. Menee nyt niin mukavasti tietämyöten tuo kampe.
Uuden laakerin asennus siinä lähinnä on se huolellisuutta vaativa hommeli ettei paina laakeria paikoilleen sisäkoolista.
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
Farkun takalaakerin vaihto on muuten samanlainen homma kuin sedaniin, mutta farkussa laakeri on usein 3¤%&()=!! tiukassa kun se on isompi ja erilainen.
Vetarin irrotus riittää, oikeilla työkaluilla takalaakeri vaihtuu tunnissa ja molemmat puolet alle kahteen tuntiin.
Kertomasi oireet on sellaiset, että itse en kuitenkaan lähtisi kaikkia laakereita uusimaan tuolla perusteella - no, sitten ne on uudet tietysti...
Vetarin irrotus riittää, oikeilla työkaluilla takalaakeri vaihtuu tunnissa ja molemmat puolet alle kahteen tuntiin.
Kertomasi oireet on sellaiset, että itse en kuitenkaan lähtisi kaikkia laakereita uusimaan tuolla perusteella - no, sitten ne on uudet tietysti...
wiimax.fi
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
Laakerit on niin homogeenisia eli laadultaan samankestoisia, jotta jos yksi on menossa, niin ne on kaikki menossa(olettaen että ovat alkuperäisiä) samalla akselilla, koska on eroja laakereilla akseleiden suhteen.
Sinänsä turha vaihtaa kaikkia kerralla, mutta ei siitä mitään haittaa ole, päinvastoin
Sinänsä turha vaihtaa kaikkia kerralla, mutta ei siitä mitään haittaa ole, päinvastoin
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
Itse ajelin jotain reilu 130 000 km 4matikki W124;llä ja yhden etupyörän laakerin vaihdoin, eli en lähtisi vaihtamaan muita kuin sen ääntävän.
Raidetangonpää oli tiukassa mutta eipä sen irroitus/kiinnitys kulmiin vaikuta, jos ei riko sitä irroittaessa.
Raidetangonpää oli tiukassa mutta eipä sen irroitus/kiinnitys kulmiin vaikuta, jos ei riko sitä irroittaessa.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
Kuka siitä välittää , mitä sinä olet ajellut? Olen ajellut miljoonia ja fakta on, että ne kuolee samoihin aikoihin
Kuullostaa tylyltä, mutta on totta
Kuullostaa tylyltä, mutta on totta
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
602t mittarissa nyt ja yksi etulaakeri on vaihdettu 340t kohdilla. Toinen etunen alko ääntelemään vajaan 500t kohdilla ja siihen vaihdoin käytetyn navan kun sellanen ehjä sattu jouten olemaan. Takaset ovat alkuperäiset tai ainakaan mä en niitä ole vaihtanu.
Olen taipuvainen ajattelemaan että nuitten kohdalla vähä sama hommeli kuin H4 polttimoitten
. Kyseessä on siis ajoauto joten saisi olla kunnossa.
Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
Olen taipuvainen ajattelemaan että nuitten kohdalla vähä sama hommeli kuin H4 polttimoitten

Mites lie luotettavia nuo laakerimerkit: Kamoka, Febest, Optimal ja SNR? Mulle ihan tuntemattomia kaikki nuo.
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
Kommentoin vielä, vaikka rumilukset ja humalaiset ei siitä pidä, että noitten etupyöränlaakereiden kanssa en näkisi syytä vaihtaa muuta kuin tarpeen mukaan.
Itellä kun alkoi ääntämään oli kiirettä töissä ja matkaa päivittäin 280 km.
Ääni paheni koko ajan ja viimeinen keikka piti ajaa korvatulppien kanssa kunnes tuli vapaa viikonloppu ja vaihdoin uuden SKFn .
Mutta tässähän on se hyvä että matka ei pysähdy vaikka meteli ihan hirveä.
Ja vanhassa autossa kun ei tiedä mitä sinne on aiemmin laitettu, laatueroa on paljon .
Niin jos ei ääntele niin en alkaisi vaihtamaan mitään.
Mutta jos kuitenkin vaihdat niin sitten joku alkuperäislaatuinen sinne millä ajelee pitkään.
Itellä kun alkoi ääntämään oli kiirettä töissä ja matkaa päivittäin 280 km.
Ääni paheni koko ajan ja viimeinen keikka piti ajaa korvatulppien kanssa kunnes tuli vapaa viikonloppu ja vaihdoin uuden SKFn .
Mutta tässähän on se hyvä että matka ei pysähdy vaikka meteli ihan hirveä.
Ja vanhassa autossa kun ei tiedä mitä sinne on aiemmin laitettu, laatueroa on paljon .
Niin jos ei ääntele niin en alkaisi vaihtamaan mitään.
Mutta jos kuitenkin vaihdat niin sitten joku alkuperäislaatuinen sinne millä ajelee pitkään.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
SNR on ainakin laakerivalmistaja. Ässään laitoin eteen SNR:n laakerin, mutta niin vähän vielä kilometrejä ettei osaa sanoa kestosta.
Muista en osaa sanoa.
Eikö löydy FAG tai SKF? Tosin nekin valmistetaan nykyään vahän missä sattuu, mutta kai noilla jonkinlainen laadunvarmistus on halpamaissakin.
-
- Mersumies
- Viestit: 2614
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
Laatumerkkejä lisää ovat ainakin perinteiset Timken, Koyo, NTN. Valmistusmaasta ei tosiaan enää ole takeita.JanneW124 kirjoitti: ↑Su 29.06.2025 21:15SNR on ainakin laakerivalmistaja. Ässään laitoin eteen SNR:n laakerin, mutta niin vähän vielä kilometrejä ettei osaa sanoa kestosta.
Muista en osaa sanoa.
Eikö löydy FAG tai SKF? Tosin nekin valmistetaan nykyään vahän missä sattuu, mutta kai noilla jonkinlainen laadunvarmistus on halpamaissakin.
Re: S124 4Matic pyöränlaakereitten vaihto
SNR:ää on myyty ja myydään myös suomalaisissa varaosaliikkeissä, ja jos ostaa SKF paketin jossa on kaksi laakeria saattaa toinen tai molemmat olla SNR (tai jotain muuta merkkiä)
Muuten noista merkeistä ei ole kokemusta, paitsi Kamoka jarruosia olen asentanut omiin autoihin.
Siihen liittyen lyhyt tarina: S203 seisontajarrusta on tullut hylkäys viimeisimpinä kolmena vuonna. Ensimmäisenä vuonna siinä ei ollut mitään ihmeellistä, kun en ollut jarruille mitään tehnyt. Laitoin silloin uudet Maxgear levyt, Brembo kengät, palat ja jälkinäytöllä sanottiin, että aika heikko on seisontajarru mutta "varmaan uudet osat hakevat paikkaansa".
Seuraavana vuonna hylkäys, käytin rummut auki, puhdistin runsaat pölyt pois, hioin kengät ja rummut ja katsastus läpäistiin rimaa hipoen seisontajarrun osalta.
Tänä vuonna taas hylkäys vaikka säädin ennen käyttöä seisontajarrun.
Vaijerit ei jumita, ei ole ajettu seisontajarru päällä tms.
Laitoin sitten taas uudet kengät. Tulin siihen tulokseen että Brembon kengät ei olleet laadukkaat, nyt tilasin Kamokat. Brembo on ehkä vaan niin pehmeä, että siitä irtoaa heti tuota pölyä reilusti ja se on liukasteena kengän ja rummun välissä ?
Kamokassa kitkapinta on "rakeinen" niin kuin olisi metallia seassa ja kova, mahdollisesti hyvä niin - nimittäin nyt jälkinäytöllä seisontajarru oli parempi kuin kertaakaan aiemmin auton meillä ollessa, siis todella tehokas.
Vasemmalla Kamoka, oikealla Brembo
Muuten noista merkeistä ei ole kokemusta, paitsi Kamoka jarruosia olen asentanut omiin autoihin.
Siihen liittyen lyhyt tarina: S203 seisontajarrusta on tullut hylkäys viimeisimpinä kolmena vuonna. Ensimmäisenä vuonna siinä ei ollut mitään ihmeellistä, kun en ollut jarruille mitään tehnyt. Laitoin silloin uudet Maxgear levyt, Brembo kengät, palat ja jälkinäytöllä sanottiin, että aika heikko on seisontajarru mutta "varmaan uudet osat hakevat paikkaansa".
Seuraavana vuonna hylkäys, käytin rummut auki, puhdistin runsaat pölyt pois, hioin kengät ja rummut ja katsastus läpäistiin rimaa hipoen seisontajarrun osalta.
Tänä vuonna taas hylkäys vaikka säädin ennen käyttöä seisontajarrun.
Vaijerit ei jumita, ei ole ajettu seisontajarru päällä tms.
Laitoin sitten taas uudet kengät. Tulin siihen tulokseen että Brembon kengät ei olleet laadukkaat, nyt tilasin Kamokat. Brembo on ehkä vaan niin pehmeä, että siitä irtoaa heti tuota pölyä reilusti ja se on liukasteena kengän ja rummun välissä ?
Kamokassa kitkapinta on "rakeinen" niin kuin olisi metallia seassa ja kova, mahdollisesti hyvä niin - nimittäin nyt jälkinäytöllä seisontajarru oli parempi kuin kertaakaan aiemmin auton meillä ollessa, siis todella tehokas.
Vasemmalla Kamoka, oikealla Brembo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi