EQC sähkömoottorivika

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jenniinnej
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 30.06.2025 10:17

EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja Jenniinnej »

Moikka, auttakaa tietämätöntä :shock:

Ostin 14 kuukautta sitten 2021 vuoden EQC:n. Auto on käytetty merkkihuollossa korjausohjelma mukaan. Viimeisimmässä huollossa mekaanikko kirjasi, että sähkömoottori pitää normaalia kovempaa ääntä kaasuttaessa. Asialle varattiin selvittelyaika ja selvisi, että sähkömoottori on hajonnut. Jäähdytysnestettä on vuotanut koneeseen yms. Tehtaalle lähti kysely Veholta, josta tuli hylky, että eivät osallistu korjauksen kuluihin. Autolla ajettu 125tkm.

Onko niin, että koneet ei kuuluu kestää tämän kauempaa eikä tälle auta tehdä muutakuin maksaa 8000-10000€ ? :?
vito109cdi447
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 01.06.2022 10:04

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja vito109cdi447 »

Tämä taittaa olla tyyppivika näissä EQC autoissa, koska usealla tutulla on ollut sama ongelma. Ei ole ihme, että Saksassa myyvät näitä autoja jo alle 20 000€. Käytettyjä moottoreita löytyy paljon 2000-3000 € hintaluokassa, mutta myyjältä pitäisi saada kirjallinen todistus moottorin kunnosta tai ainakin palautusoikeus.

Suosittelen ottamaan ensin yhteyttä Kokkolan Autohuoltoon. Heillä taittaa olla eniten kokemusta näistä ongelmista:
https://www.youtube.com/watch?v=7vU8OITuE2E
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5882
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jenniinnej kirjoitti: Ma 30.06.2025 10:27 Moikka, auttakaa tietämätöntä :shock:

Ostin 14 kuukautta sitten 2021 vuoden EQC:n. Auto on käytetty merkkihuollossa korjausohjelma mukaan. Viimeisimmässä huollossa mekaanikko kirjasi, että sähkömoottori pitää normaalia kovempaa ääntä kaasuttaessa. Asialle varattiin selvittelyaika ja selvisi, että sähkömoottori on hajonnut. Jäähdytysnestettä on vuotanut koneeseen yms. Tehtaalle lähti kysely Veholta, josta tuli hylky, että eivät osallistu korjauksen kuluihin. Autolla ajettu 125tkm.

Onko niin, että koneet ei kuuluu kestää tämän kauempaa eikä tälle auta tehdä muutakuin maksaa 8000-10000€ ? :?
Ihan ensimäisenä kantta selvittä mikä sielttä on mennyt,
jos ei mitään muuta oiretta vilä ole kuin tuo äännin
niin toden näköisesti laakerii, eli moottori pöydälle, uusi laakeri, neste vuodon tiivistys/mahdolisesti uusi jäähdytys pääty ja matka jatkuu
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4642
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eihän ne osallistu kuluihin kun liikaa aikaa mennyt vaikka maltilliset kilometrit.
Sama se on kaikissa jos ei ole turvallisuuteen vaikuttava vika niin ei paljon maahantuojaa / valmistajaa kiinnosta.

Sähkömoottori on todella yksinkertainen korjata, siellä on staattori ja roottori mikä on laakeroitu päistään, pöydälle ja osiin. Sen osaa jokainen thtään mekaniikkaan perehtynyt korjata jos sähköisesti vielä ehjä.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Akkuautoon tai Kokkolan Autohuoltoon yhteyttä.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

MJPfin kirjoitti: To 03.07.2025 11:45 Eihän ne osallistu kuluihin kun liikaa aikaa mennyt vaikka maltilliset kilometrit.
Sama se on kaikissa jos ei ole turvallisuuteen vaikuttava vika niin ei paljon maahantuojaa / valmistajaa kiinnosta.

Sähkömoottori on todella yksinkertainen korjata, siellä on staattori ja roottori mikä on laakeroitu päistään, pöydälle ja osiin. Sen osaa jokainen thtään mekaniikkaan perehtynyt korjata jos sähköisesti vielä ehjä.
Juu sellaiset perinteiset sähkömoottorit, jotka pyörittää tasaisella nopeudella pumppuja tai kuljetinhihnoja, on helppoja korjata. Nää sähkökippojen ajomoottorit on pikkusen monimutkasempia, kun on jäähdytysnestekiertoja, hiilitiivisteitä ja erikoislaakereita.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tuosta selviää moottorin monimutkaisuus:

https://www.youtube.com/watch?v=7vU8OITuE2E

EDIT: olihan tämä linkki jo aikaisemminkin - huonosti luettu ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5882
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Väsynyt Mies kirjoitti: To 03.07.2025 21:30
MJPfin kirjoitti: To 03.07.2025 11:45 Eihän ne osallistu kuluihin kun liikaa aikaa mennyt vaikka maltilliset kilometrit.
Sama se on kaikissa jos ei ole turvallisuuteen vaikuttava vika niin ei paljon maahantuojaa / valmistajaa kiinnosta.

Sähkömoottori on todella yksinkertainen korjata, siellä on staattori ja roottori mikä on laakeroitu päistään, pöydälle ja osiin. Sen osaa jokainen thtään mekaniikkaan perehtynyt korjata jos sähköisesti vielä ehjä.
Juu sellaiset perinteiset sähkömoottorit, jotka pyörittää tasaisella nopeudella pumppuja tai kuljetinhihnoja, on helppoja korjata. Nää sähkökippojen ajomoottorit on pikkusen monimutkasempia, kun on jäähdytysnestekiertoja, hiilitiivisteitä ja erikoislaakereita.
Pittää vaan löyttää vika, sen korjaamiseen tarvittavt osat ja saada ne vaihdettua,
tuo jäähdytys nesteen vuotamien väärin paikkoihin
tuntuu olevan yleinen vaiva sähkö kikaaren merkistä riippumatta, joissain se korjattan poraamalla sille reikä mistä päässe valumaan ulos, joissan vaihdettan haljeneen osan tilalalle uusi, joissain tukittan vuotava kanava ja tehdään "ohitus leikkaus" vuotokohdan yli, joissain sen kiertopumppu ei kierrätä sitä kunnolla, joissain
sen valvonta pettää,
tunttuu uskomattoman vaikelat valmistajien
saada 1 neste kiertämän/pysymään sillä missä pitää,
varsinkin kun vertaa polttomoottorin missä kuitenkin kiertää useampia nesteitä ja siinä kuitenkin on kohtuu hyvin onnistuttu vaikka liikuvia osiakin on enemmän
Mökkillä
'
Juhani79
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 02.06.2025 18:52

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja Juhani79 »

No pitäähän sitä jollain saada valmistajallekin tuottoa. Itse veikkaisin että nuo ongelmat ovat kyllä olleet tehtaan tiedossa jo alusta asti, mutta he ovat laskeneet sen, että ”kestävyys” on riittävä. Tuo riittävä riippuu sitä siitä, että kenen näkökulmasta asiaa katsoo. Sähkömoottorista saadaan kyllä varmasti tehtyä vaikka 1000000Km kestävä, mutta se on eri asia halutaanko sen kestävän niin kauan.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: EQC sähkömoottorivika

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Ongelma ymmärtääkseni näissä on se, että yritetään jäähdyttää roottoria. Siinä tarvitaan akselitiivisteitä. Niiden saaminen kestäväksi on haastavaa, kun pyörimisnopeus on jopa 10...12000 rpm. Varsinkin, kun lähdetään parinkympin pakkasesta liikkeelle. Sitten, kun aikansa tihuttaa, moottori saa tarpeeksi kosteutta ja eristysvastus menee raja-arvon yli ja koejataulu loistaa punaisena/matkanteko loppuu kokonaan. Tiivisteiden vaihdon jälkeen seuraa useita päiviä vievä moottorin kuivatusoperaatio. Tähän merkkihuollot eivät mielellään lähde joten ainoa tarjottava vaihtoehto on uusi moottori. Onneksi on näitä erikoispajoja.

Polttomoottoriautoissa pieni nesteiden tihkuminen ei ole samalla tavalla fataalia. Mikään ei yleensä mene rikki, jos ei kuivaksi päästä. Ajaa voi niin kauan, kun hermo kestää tai katsuri hylkää vuodoista. Ja silloinkin vuodot korjaamalla matka jatkuu ilman seurannaisvahinkoja. Joskus joku moniurahihna voi kypsyä öljystä, mutta sekin melko edullinen varaosa.
Vastaa Viestiin