Ostin 14 kuukautta sitten 2021 vuoden EQC:n. Auto on käytetty merkkihuollossa korjausohjelma mukaan. Viimeisimmässä huollossa mekaanikko kirjasi, että sähkömoottori pitää normaalia kovempaa ääntä kaasuttaessa. Asialle varattiin selvittelyaika ja selvisi, että sähkömoottori on hajonnut. Jäähdytysnestettä on vuotanut koneeseen yms. Tehtaalle lähti kysely Veholta, josta tuli hylky, että eivät osallistu korjauksen kuluihin. Autolla ajettu 125tkm.
Onko niin, että koneet ei kuuluu kestää tämän kauempaa eikä tälle auta tehdä muutakuin maksaa 8000-10000€ ?
Tämä taittaa olla tyyppivika näissä EQC autoissa, koska usealla tutulla on ollut sama ongelma. Ei ole ihme, että Saksassa myyvät näitä autoja jo alle 20 000€. Käytettyjä moottoreita löytyy paljon 2000-3000 € hintaluokassa, mutta myyjältä pitäisi saada kirjallinen todistus moottorin kunnosta tai ainakin palautusoikeus.
Ostin 14 kuukautta sitten 2021 vuoden EQC:n. Auto on käytetty merkkihuollossa korjausohjelma mukaan. Viimeisimmässä huollossa mekaanikko kirjasi, että sähkömoottori pitää normaalia kovempaa ääntä kaasuttaessa. Asialle varattiin selvittelyaika ja selvisi, että sähkömoottori on hajonnut. Jäähdytysnestettä on vuotanut koneeseen yms. Tehtaalle lähti kysely Veholta, josta tuli hylky, että eivät osallistu korjauksen kuluihin. Autolla ajettu 125tkm.
Onko niin, että koneet ei kuuluu kestää tämän kauempaa eikä tälle auta tehdä muutakuin maksaa 8000-10000€ ?
Ihan ensimäisenä kantta selvittä mikä sielttä on mennyt,
jos ei mitään muuta oiretta vilä ole kuin tuo äännin
niin toden näköisesti laakerii, eli moottori pöydälle, uusi laakeri, neste vuodon tiivistys/mahdolisesti uusi jäähdytys pääty ja matka jatkuu
Eihän ne osallistu kuluihin kun liikaa aikaa mennyt vaikka maltilliset kilometrit.
Sama se on kaikissa jos ei ole turvallisuuteen vaikuttava vika niin ei paljon maahantuojaa / valmistajaa kiinnosta.
Sähkömoottori on todella yksinkertainen korjata, siellä on staattori ja roottori mikä on laakeroitu päistään, pöydälle ja osiin. Sen osaa jokainen thtään mekaniikkaan perehtynyt korjata jos sähköisesti vielä ehjä.
MJPfin kirjoitti: ↑To 03.07.2025 11:45
Eihän ne osallistu kuluihin kun liikaa aikaa mennyt vaikka maltilliset kilometrit.
Sama se on kaikissa jos ei ole turvallisuuteen vaikuttava vika niin ei paljon maahantuojaa / valmistajaa kiinnosta.
Sähkömoottori on todella yksinkertainen korjata, siellä on staattori ja roottori mikä on laakeroitu päistään, pöydälle ja osiin. Sen osaa jokainen thtään mekaniikkaan perehtynyt korjata jos sähköisesti vielä ehjä.
Juu sellaiset perinteiset sähkömoottorit, jotka pyörittää tasaisella nopeudella pumppuja tai kuljetinhihnoja, on helppoja korjata. Nää sähkökippojen ajomoottorit on pikkusen monimutkasempia, kun on jäähdytysnestekiertoja, hiilitiivisteitä ja erikoislaakereita.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.