Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minulla on sellainen joka pitää jotenkin painetta. :wtf:

Taidan vaan maalata ja laittaa uuden palkeen, kun just nyt ei ole tonnia-kahta laittaa huoltoon. Paljonkos se huolto muuten Saksanmaalla lopulta olikaan?

Kuten viime kesänä tuolla omassa langassani kirjoitin, se korvaava jousi oli omassani kamalan huono ratkaisu; jousi nosti perän ihan hervottoman korkealle ja takarenkaat negatiiviseen camberiin. Olisi sianraadon tarvinnut takakonttiin..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Saksan foorumilta löytyi Boge aarteita, täyttöpaine mallista riippuen 60/75bar ja ilmeisesti ZF käyttää nykyään korjatuissa vain 75bar painetta.

Kuva

Koodi: Valitse kaikki

There were four types. Two with 50 bar, two with 75 bar, each 368 and 374 mm long, respectively.

The strongest had a green stripe on the pressure hull, was around 75 bar, 374 mm long, and was for station wagons, police cars, and ambulances (111 320 04 99).
The next one of the same length (111 320 02 99) was for rough roads and had a pressure of 50 bar.

The 01 99 and 03 99 are 6 mm shorter.
The 01 99 went into the 220SE Cp / Ca, the 04/99 into the 250 Ca / Cp.

In other words, the short axles (4.08, 4.1) had the short leg.

Koodi: Valitse kaikki

Hello,

So I've contacted ZF.

As mentioned in the linked topic above, all ZF overhauled bow struts have the same pressure (phone call with Mr. Münchrath - 75 bar).

Ms. Jung sent me a blank order for the Hydromat.

It lists the costs for the repair in detail.

If the Hydromat requires the full program, the repair (if I understood correctly) will cost €966.99 (including 16% VAT).

Depending on how much you can get a used bow strut for, it might be worth buying a reconditioned one directly from ZF.

Mr. Münchrath mentioned €1,200 including shipping.

Maybe I'll actually do that.

That way I'll save myself the hassle of looking for a used one and the time of sending the Hydromat in for overhaul.

Attached are the contact details of Ms. Jung and Mr. Münchrath:



Stefanie Jung

Core Engineering

Forschung & Entwicklung Pkw-Fahrwerktechnik/

Research & Development Car Chassis Technology



ZF Friedrichshafen AG

Pkw-Fahrwerktechnik/Car Chassis Technology

Dämpfungsmodule/Suspension Technology

Bogestr. 50, 53783 Eitorf, Deutschland/Germany
Telefon/Phone +49 2243 12-423, Telefax/Fax +49 2243 12 95423
stefanie.jung@zf.com



Peter Münchrath

Application Engineering

Car Chassis Technology

TechCenter Europe



ZF Friedrichshafen AG

Car Chassis Technology
Suspension Technology
Bogestrasse 50, 53783 Eitorf, Deutschland/Germany
Telefon / Phone +49 2243 12-489, Telefax / Fax +49 2243 1295 489
peter.muenchrath@zf.com
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Lerssinen kirjoitti: Ti 29.04.2025 18:53 Tohtii, just tuollaisen vaihdoin omaan 108:iin ja napsahti paikoilleen ihan komeasti :thumbup:
No tuli säästettyä väärässä paikassa? Halvemmassa tanskalaisessa yhdystangossa on joko ohjausiskarin pultin kierre eri kuin alkuperäisen tiheä ja tai sitten tekemisen laatu on sinnepäin ja pulttia ei saa suoraan mutteriin että lähtis kierteelle.

Voi Kyrv4nsyyl4 näitten kanssa. Ei kun irti ja IKH:lle etsimään sopivaa pulttia.

Älkää ostako tätä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vääntö&paukutus&twist&shout. Kierteet on maalattu, mutta eihän mulla tuollaista tiheäkierretappia. Suunnilleen hollilleen että ehkä vois kierteillä olla ja pulttipyssyllä kiinni. Eipä tuota minun elinaikana uusita, sniif.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tässähän on taas perinteiseen tyyliin työt haitannu harrastuksia. Lomarahat ja vähän päälle tuli tänä vuonna sijoitettua kirjaimellisesti tähdelliseen kun tilasin akselistojen kasaukseen kaikki tarvittavat sekä 5L epoksia niin saa läträtä korin pohjaväriin. Kesälomalle tavoitetta, sään salliessa. :angel:

Hieman jo jänskättää perän laakerointi/säätö. :mrgreen:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Perään liittyen dokkareita, iso kiitos Multivirille :thumbup:

Pinionin mittaukseen sekä muuta teknistä tietoa.

Backlash arvoksi annettu 0.15mm +-0.02mm, joku toinen manuaali kertoo 0.08mm - 0.14mm

Jos nyt oikein konvertoin tuon manuaalin antaman cmkp ja mkp arvot nyyttoneiksi niin
1mkp = ~10Nm
10cmkp = ~1Nm

Aika hiuksen hienoa on kun pelkälle pinionille annetaan pyörintävastukseksi uusilla laakereilla 16-18cmkp eli 1.5Nm, sen jälkeen poskilaakereiden esijännitys siten että kokonaisvastus nousee 7-8cmkp eli about 0.5Nm? Perä nipussa pyörintävastus siis 2Nm luokkaa.

Torque when turning complete differential on jo sitten 15-20nm eli käsittääkseni vetoakselit paikallaan, akseliputket suorassa mutta jarrupalat irti.

Tästähän voi tehdä kovinkin vaikeaa numeroita tuijottamalla, siitä lähdetään että uusitaan laakerit, kasataan vanhoilla shimmeillä ja tarkistetaan.

Edit: niin joo hoksasin tuosta linkun puolelle tulevasta nivelestäkin että pitäisi olla shimmattuna sopivaksi että hitaasti valuu alas omasta painosta. Ainakin tässä on nivel ihan löysä, en ole sen enempää tutkinut onko siinä välystä kun en purkaessa ajatellut että siinäkin olisi jotain säätöjä.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Shatter kirjoitti: Su 29.06.2025 10:38 Perään liittyen dokkareita, iso kiitos Multivirille :thumbup:

Pinionin mittaukseen sekä muuta teknistä tietoa.

Backlash arvoksi annettu 0.15mm +-0.02mm, joku toinen manuaali kertoo 0.08mm - 0.14mm

Jos nyt oikein konvertoin tuon manuaalin antaman cmkp ja mkp arvot nyyttoneiksi niin
1mkp = ~10Nm
10cmkp = ~1Nm

Aika hiuksen hienoa on kun pelkälle pinionille annetaan pyörintävastukseksi uusilla laakereilla 16-18cmkp eli 1.5Nm, sen jälkeen poskilaakereiden esijännitys siten että kokonaisvastus nousee 7-8cmkp eli about 0.5Nm? Perä nipussa pyörintävastus siis 2Nm luokkaa.

Torque when turning complete differential on jo sitten 15-20nm eli käsittääkseni vetoakselit paikallaan, akseliputket suorassa mutta jarrupalat irti.

Tästähän voi tehdä kovinkin vaikeaa numeroita tuijottamalla, siitä lähdetään että uusitaan laakerit, kasataan vanhoilla shimmeillä ja tarkistetaan.

Edit: niin joo hoksasin tuosta linkun puolelle tulevasta nivelestäkin että pitäisi olla shimmattuna sopivaksi että hitaasti valuu alas omasta painosta. Ainakin tässä on nivel ihan löysä, en ole sen enempää tutkinut onko siinä välystä kun en purkaessa ajatellut että siinäkin olisi jotain säätöjä.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Matkustan Ouluun, Hazetin heittokello ja perä repussani.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin