W123 kunnostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Paha on poissa! Jeeeeee :D Ihan hyvin meni auto nyt kaikissa nopeuksissa.Toivotaan että ensi ajollakin :think: Homma ei ollut paha,ja takaputken takaisin laitto sujui jopa helposti.Pistin ne putkien orkkismerkinnät kohdakkain.Joku tietämätön oli kasannut,tai sit ollut kiire saada vaunu kasaan ja laittanut vaan äkkiä kiinni.

Kumilimppu oli muutoin ihan ok,mutta pari painaumaa/muotopuolisuutta oli ulkoreunassa ja pari pientä murtumaa.Mahtaako vaikuttaa tasapainoon?Osan voisi toki vaihtaa,kun ei kummoinen työ vielä erikseen tehdä.

Ei muuta huomionarvoista kerrottavaa hommasta,paitsi että (ainakin tässä mallissa)täytyi pakoputki laskea pois tieltä.Se irtosikin suitsait,laipoilla on kiinni juuri siinä kardaanin yhtymäkohdan seutuvilla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuli kardaanin takalimppukin vaihdettua kohta putken asettelun jälkeen.Täytyi putki irrottaa uudestaan,ei lähtenyt auton alla kumi irti.Pikkujuttuja tuli keväällä tehtyä,mm.yhden oven sisäkahvan ja pari ulkokahvaa vaihdoin.Osat tuli Ovokosta,eli alkuperäiskamaa.

Moottorin tukikumit vaihdoin.Operaatio oli pitkälti samankaltainen kokemus kuin Sharedocilla viime kesänä,tosin itse jouduin irrottamaan (onneksi)kuskin puolen tukijalan koska kumin kiinnityspultti oli nuljaantunut.Homma kävi ihan mukavasti ja varsinkin sitten kun huomasi ettei tässä voi mitään sössiäkään,niin tuntui kivalta työltä.Vaikutti toki käyntiin,käy nyt värinättömämmin.Suosittelen kaikille,joilla mahdollisesti vaihdon tarvetta.

Toinen työ,jota ei voi kehua miellyttäväksi,oli alatukivarsien kumien vaihto.Ähelsin kolmena iltana yhteensä 12 tuntia,käyttäen kaikkia mahdollisia keinoja kumien irrottamiseksi.Uudet meni kyllä helposti paikalleen.Jossain vaiheessa katsoin parhaaksi irrottaa koko tukivarsi,mutta se idea kaatui oikeanlaisen palloniveltyökalun puutteeseen.

Kun tuolla kardaanin kohdistuksella sai vapinat pois,niin auto on kyllä hurjan nautittava ajaa.Ihastusta aiheuttaa hyvinkin vähämeluinen kulku(oikeanlaisella ilmalla),vaikka tämä pienikoneinen ja vain 4 vaihdetta.Kitkarenkaat on liki äänettömät eikä moottorikaan juuri ääntele maantiellä.Kaasari toimii kuin unelma,ei eroa ruiskumoottoriin. Kulutuslukema oli hiljattain 9,4l,mutta eiköhän maantiereissun tee kahdeksalla.

Innostava ostos oli puuratti.Tämä varmaan jakaa mielipiteitä.Ratti on kokopuinen,joten sopii ihan hyvin auton henkeen..tai niin paljon kuin tällainen nyt voi? Ohjauksessa ei hirveästi ylimääräistä klappia ollut eikä se ajossa tuntunutkaan,nämä kun on niin suuntavakaita autoja.Nyt ei tunnu sitäkään vähää ja ohjaustuntuma on huippu.Luonnollisesti vähän raskaampi kuin ennen,mutta just passeli.
Kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin