W126 käynti.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Moi, mikä riepoo kun käynnistää nii röpöttää aikansa ennen kun tasottuu käynti. Ennenkaikkia lämpösenä, oli kaikkee muutakin häiriöö mut ne on korjattu. Tuo käynnistäessä röpötys ihnettyttää, mikä mikä??
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1383
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Suutinkuviot huonot/tiputtaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Uudet suutimet? Vai? 260se oli muuten malli.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1383
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Voi niistä vielä hyvät tulla penkissä pesemällä jos syynä on hartsiintuminen pitkistä käyttämättömyysjaksoista. Päivittäinen käyttö on näille parasta huoltoa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Okei, täähän on seisonut 15v. Eli kenkää 😄
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1383
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

No ei ihme että käynti takkuaa. Kengittäminen ei vaan kerrostumia poista. Tankkiin kaadetussa liotusaineessa on vaaransa. Voi mennä tilttiin koko ruisku, kun kaikki vanha paska lähtee liikkeelle. Siksi suuttimien liotus ja pesu irrallaan. Uudet ruutat maksaa n. 250 euroa per satsi, että makuasia uusiiko suosiolla eikä yritä puhdistaa.
Viimeksi muokannut Karel, La 08.03.2025 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Okei, kiitos tiedosta 👍
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Noniin, suuttimet vaihdettu, käynti/käynnistyvyys parani huomattavasti, kiitoksia tiedosta mutta ongelmat ei loppu vielä. Kylmännä käy ja toimii hienosti, käyntilänpötilaan tulessa alkaa häiriöitä, tyhjäkäynti ravistelee ja ajossa on edelleen "epävarmuutta". Pintakaasulla ei vedä niinkuin kylmällä moottorilla, ja lappulattiassa ei myöskään. Kaasua kun nostaa pohjasta, huomaa kyllä että piristyy. Eihän tää raketti oo muutenkaan mut joku ei oo kohallaan. Seoksen säätö ei vaikuta ajoon, tyhjåkäyntiin kylläkin, huononee jos vähänkään pyörittää jonpaankumpaan suuntaan. Lämpöanturi, siis ruiskun, 0.642 k/ohm, mikähän kuulus olla lämpimällä moottorilla? Diagnostiikka pinnit 1+3, 29.7%.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1383
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kammiopaineiden ero pitää mitata. Sen kuuluu olla 0,4 bar ilman sähköistä ohjausta. Se on se, mikä määrittää seokset ajon aikana. CO ruuviin ei pidä koskea. Lämpöanturi kuumalla moottorilla n. 250-300 ohm. 600 ohm vastaa moottorin lämpöä lonkalta heitettynä noin 60-70 astetta, eli ei pitäisi olennaisesti huonontaa käyntiä, jos kaikki muu on kohdallaan.
Viimeksi muokannut Karel, Su 15.06.2025 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Okei, mites tämä niinkuin tapahtuu?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1383
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Pitkä tarina. Netistä kyllä löytää ohjeet. Hakuun vaikka ”ke jetronic druck messen”. Pitää vaan osata erottaa jyvät akanoista.

Tuo on asiallinen: https://m.youtube.com/watch?v=w59Wsp9xoiY
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Ennenkun meen mittalaitteita ettii, liittyskö tuo häiriö jotenkin siihen, joku vuotaa pilttoainepaineet seisoessaan pois. Virrat kun kääntää päälle, polttoainepumppu (uusi) pyörii todella pitkään ennenkun katkaisee pyörinnän. Moottorin jos käynnistaa heti, käy hetken ja sammuu. Voiko tuo "painesäiliö" vai mikä lie olla viallinen? Vuotoja ulospäin ei ole.
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

"paineakku"
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1383
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Vuotava varaaja voi aiheuttaa sammuilua tai ontuvaa käyntiä esim. liikennevaloihin hidastaessa myöhäisessä ke:ssä jossa polttoaineen katkaisu moottorijarrutuksessa. Pumpun rele katkaisee syötön n. 1 sekunnissa, jos kierroslukutieto puuttuu.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JariHalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:15

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja JariHalonen »

Okei. Pitäskös sillä olla vaikutusta käyntiin jos tempasee eha:sta liittimen irti? Jos kammiopaineet on viturallaan? Ei vaikuta käyntiin ainakaan käyntilämpöisellä moottorilla.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1383
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ei pidä vaikuttaa käyntiin lämpimänä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin