mikaelT kirjoitti: ↑Ma 13.12.2021 22:59
Kyseessä kun on halogenit kaikissa umpioissa ja laki puhuu kaukovaloista niin kuvittelisin että kyseessä olisi vain sisemmät umpiot joita lasketaan. Jos merkitsemätön on 20 niin voisi kuvitella että löydetty (missä se on?) teksti tarkoittaisi vaihtoehtoa 3. Vai? Kertokaa viisaammat! Ja vielä miksi?
Ei, vaan tässä on nimenomaan hehkulamppuvalaisinten referenssilukua säätävä direktiivin tekninen kämmäys. Vaikka ajovalojen kahdentaminen ei olekaan sallittua ja vaikka referenssiluvulla valvotaan KAUKOVALON valovoimaa direktiivin määrittelemistä referenssipisteistä mitattuna, tuollainen lähi- ja kaukovalon yhdistelmässä referenssiluku mitataan molempien yhdistelmänä. Katastrofin viimeistelee se, että referenssipisteet on määritelty siten, että mittaus tehdään tehokkaille kaukovaloilla aivan liian läheltä kutakuinkin lähi- ja kaukovalon yhteisestä valomaksimista
Sen seurauksena useiden varsin kehnojenkin halogeenivalojen referenssiluvut ovat todelliseen valon määrään nähden holtittoman suuria. Olen itse käynyt H7 + H7 valoisen Volvo S80:n kanssa keskustelua katsurin kanssa ja selittänyt auton läpi leimalta silloin kun referenssiluvun maksimi oli naurettavat 75, joka täyttyi jo vaikkapa Volvon S60, V70 ja S80 vakiohalogeenivaloillakin. Eli Bosch Touring parin 17.5 oli jo liikaa.
Katsuri: "sulla on liikaa valoja"
GLE: "Ei, vaan liian vähän"
Katsuri: "Reffit menee yli, kun auton omat on jo 2 x 37.5 ja siihen nämä Bosch Touringit vielä lisää = 2 x 17.5"
GLE: "aivan, eli lisävaloja on siis liian vähän"
Katsuri: "???"
GLE: "Jos lisään toisen parin Touringeja ja kytken ne vaihtoehtoisina kaukovalot siten että vaihtokytkimen perusteella palaa joko vain auton omat kaukovalot 2 x 37.5 tai 4 x 17.5 Bosch Touringit, niin reffit putoaa hieman vakiosta"
Katsuri: "aivan, se olisi laillinen"
GLE: "Miten arvelisit käyvän valon määrälle, jos otan toisen parin Touringeja pois ja sytytän auton omat valot niiden pariksi?"
Katsuri: "no eihän nuo Volvon omat valot Boschin laatuvaloille pärjää alkuunkaan"
GLE: "Ei niin. Nyt kun tiedät mitä tapahtuu ellei tämä kelpaa niin mitä mieltä olet, riittääkö nämä lisävalot vai pitääkö lisätä toinen pari?"
Katsuri: "Mittausdirektiivissä on tosiaan parantamisen varaa"
GLE: "Aivan, olen kirjoittanut aiheesta jo koko eduskunnan liikennevaliokunnan jokaiselle jäsenelle ja korjaus on tilauksessa"
Virhe on siinä, että tehokaskin kaukovalo mitataan pelkkänä kaukovalona ja kaukovalon kannalta varsin armeliaasta kohdasta valokuviota. Mutta jos huonokin kaukovalo palaa lähivalon rinnalla, sitten mitataan sieltä mistä saadaan pahiten vääristävä tulos.
Tästä samasta syystä muuten jotkut halvat LED valaisimet saavat häkellyttävän pieniä referenssilukuja, kun niiden valokuvio on niin huono, ettei se osu edes referenssimittauspisteeseen. Samasta syystä ammattilaisten raskaan liikenteen ammattilaisille suunnitteleman NBB Alphan valokuviossa näkyy selkeät varjostumat kun sekä halogeeni- että xenonpolttimolle hyväksyttyä Alpha 225 valaisinta ajetaan D1S xenonpolttimoilla. Samaan pönttöön saa tosiaan asentaa kumman tahansa ja halogeenivalolla mitattu ref. 25 putoaa valotehon kolminkertaistuessa xenonpolttimolla arvoon 20. Syy on tuo varjostuma. Urpotehokkaan ilman E-hyväksyntää myytävän kilometriin kurkottavan Outlaw pistevalon katulaillinen versio on tehty avaamalla pistemäinen valokuvio selvästi laajemmaksi ja rakentamalla tietoisesti tuo näkyvä varjostuma, joka on tähdätty tarkalleen referenssiluvun mittapisteisiin että valaisin on saatu hyväksytyksi kohtuullisin referenssiluvuin.
Ongelma on nyt hieman pienempi kun referenssilukujen maksimi palautettiin sataan, mutta ei se täysin poista tätä ongelmaa. Etenkin noissa hyvän valokuvion antavissa Genesiksen tapaisissa valaisimissa on oikeasti valotehoa niin paljon, että referenssiluku nousee varsin suureksi.