W124 200D -94 pumpun ruuvaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

W124 200D -94 pumpun ruuvaus

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Pystyykö W124 200D -94 syöttöpumpun ruuvaamaan kotikonstein? Pumpussa tuommonen sähköinen käikäle syöttöruuvin paikalla.
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

eikös se ole sähköinen tyhjäkäynnin säätö se mokkula mitä tarkoitat :roll:
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mötikkä on tuossa alaruuvin eli syöttöruuvin kohdalla. Tyhjäkäynnin kello on normaali alipainekello. Takakansi kun auki niin syötönsäätöruuvia ei ole vaan tilalla on metallinen tappi (n.10mm paksu) jota tuo "sähkömötikkä" liikuttaa :roll: .

Kuvassa Y22/3
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Huhun mukaan toi on mötikkä tiukassa ja sitä ei kannataa hajottaa...muuten sama juttu kuin Viton ruuvaus.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

keef kirjoitti:Huhun mukaan toi on mötikkä tiukassa ja sitä ei kannataa hajottaa...muuten sama juttu kuin Viton ruuvaus.
Ei ole sähköinen tyhjäkäynninsäädin vaan jokin muu. Eikä se ollut tiukassa. Tulee takakannesta läpi. Ainakin se on syötön kanssa tekemisissä. Kamerakin hajosi sopivasti ettei ole kuvaa näyttää.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

vito500tkm kirjoitti:
keef kirjoitti:Huhun mukaan toi on mötikkä tiukassa ja sitä ei kannataa hajottaa...muuten sama juttu kuin Viton ruuvaus.
Ei ole sähköinen tyhjäkäynninsäädin vaan jokin muu. Eikä se ollut tiukassa. Tulee takakannesta läpi. Ainakin se on syötön kanssa tekemisissä. Kamerakin hajosi sopivasti ettei ole kuvaa näyttää.

Juu en tarkoittanutkaan, se on nykimisen esto käikäle, vähentää syöttöä jotenkin. Kyllä siellä pitäis olla jokin ruuvi alla mistä ruuvata syöttöä. Haulla muistaakseni juttua lisää kun ei ole oma kohtaista tietoa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ompa outo 200d pumppu, ei oo tommosta vastaan tullut. Onko farmarista, tai jostain erikoisversiosta kotoisin?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Saksan tuonti. Normaali sedan. Ei ilmastointia ja manuaali vaihteistolla.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

vito500tkm kirjoitti:Saksan tuonti. Normaali sedan. Ei ilmastointia ja manuaali vaihteistolla.
Eiks tuo ekakuvassa näkyvä kello johon tulee kaksi alipaineletkua ylhäältä ja yks alhaalta olekkaan automaattilootan vaihteitten vaihtoon liittyvä kikkula. Siis kun kerta manuaali on :?: Vai onko autossa mahdollisesti ollut tomaatti ja laitettu jälkikäteen manuaali?

Ittellä meinnan on juurikin tuon näköinen kikkula ja olen jostain saanut päähäni että se leikkii bensa-auton kaasuläppää ja näin talvea vasten pitäisi vaihteitten vaihtokohtaa säätää. Nyt nykäisee hiukan liikaa. Auto on vm92 w124 D hiukan eri motilla mutta se ei kait tässä kohtaa merkkaamitään.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Todennäköisesti ei ole ollut automaatti. Pultit ym. näyttää että ei ole koskettu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

vito500tkm kirjoitti:Todennäköisesti ei ole ollut automaatti. Pultit ym. näyttää että ei ole koskettu.
Tässä kuvaa omastani. Tuo vihreä (mikä tämä on) mötikkä omassani on käsittääkseni laaikolle menevän alipaineen ilmansuodin ja toi kello siis olisi regulaattori joka leikkii kaasuläppää?? Jaa ota näistä selvää Tuo kello johon menee ruskea putki on sit sammutin. Teksi sii päin per ttä

http://img183.imageshack.us/my.php?imag ... viavz6.png
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä minäkin uskon, että se on automaatin modulaattori, joka säätelee vaihdon voimakkuutta, eli matkii siis kaasuläpän aiheuttamaa alipaineen vaihtelua.

Ehkä autoon on vaihdettu jokin pumppu ja käteen on sattunut automaatin pumppu.

Syötönsäätöön...lähteekö siitä pumpun takakannen alta vielä irti jotakin, jonka alta löytyy ruuvi, jota säätää...vai pitääkö viilata sitä sähköisen elementin tappia lyhemmäksi :roll:

Voisi kanssa soittaa Mynän maksulliseen numeroon, ja voisi saada säätöohjeen muutamassa minuutissa *vink*
Viimeksi muokannut veskola, To 02.11.2006 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ehkä jätän tässä kohtaa säätämättä. Ei viitsisi purkaa ja kasata montaa kertaa jos joku säätö jää poskelleen, kun ei tiedä mitä noi sähköjutut säätää ja missä kohtaa. Aikaa menee aika paljon kun on noita egr hässäköitä edessä. Mutta ehkä joskus myöhemmin sitten kun tietää mitä tekee.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ei lannistuta noin vähällä, haulla löytynee juttua kuinka paljon sitä kannattaa lyhentää.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Maksimikierroksia näyttäs ainakin pystyvän vielä lisäämään. Sekin tuo kulkua lisää keskikierroksilta ylöspäin. Itellä oli tasassa lukkomutterin kanssa. :D
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös pakokaasun kierrätyksellä olevissa ole myös tuo alipainesäädin.

Omasta ex-ässän koneesta ruuvailin myös syöttöä isommalle... Joutui laittamaan korotus prikan tuon nykimisenesto solenoidin alle ettei se olisi rajoittanut syöttöä :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Eikös pakokaasun kierrätyksellä olevissa ole myös tuo alipainesäädin.
Ainakin tuossa Viton pumpussa ei ole, vaan siinä pumpun päällä, morkoolin vieressä on sähköliitin, joka ohjaa EGR järjestelmää tietokoneen kautta.

mutta mistäs näistä tietää miten kukakin suunnittelija / pumpun tekijä on soveltanut olemassa olevia palikoita. Itsekkin tuotekehityksessä työskentelevänä tiedän, että eri tuotteille sovelletaan vähän eritavalla saatavilla olevia palikoita, riippuu aivan kuka sattuu olemaan projektissa soveltamassa...ja virheistäkin koitetaan aina oppia kun seuraavaa tuotetta tehdään :roll:

En yhtään ihmettele, kun katselee noita rivipumppuun liitettyjä sähköhilavitkuttumia, että se CDI moottori oli aivan pakko keksiä.

Nyt minäkin muistelen, että joskus kauan sitten oli topic missä puhuttiin tapin lyhentämisestä, tai vaihtamisesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
v-v_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 23.02.2016 22:32

Re: W124 200D -94 pumpun ruuvaus

Viesti Kirjoittaja v-v_ »

Onko näin kymmenen vuoden jälkeen löytyny tapaa säätää tämmöstä pumppua itellä olis sama homma edessä. :D

tuolla vielä kuva pumpusta http://aijaa.com/9qhun5
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 200D -94 pumpun ruuvaus

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

Samallai ku muitaki. Tuolla pyöreän osan keskellä näkyy kuusiokolokanta. Se on se tappi mitä pitää ottaa ulospäin. Ja tuo pyöreä mollukka on mutteri.
Audi S2
MB s124 om605
v-v_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 23.02.2016 22:32

Re: W124 200D -94 pumpun ruuvaus

Viesti Kirjoittaja v-v_ »

Joo sainki jo säädettyä, kiitos kumminki.
Vastaa Viestiin