ILMÄMÄÄRÄNMITTARI+DIESEL??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

ILMÄMÄÄRÄNMITTARI+DIESEL??

Viesti Kirjoittaja dansku »

Voisiko joku kertoa, miksi autossani on ilmamäärämittari?

auto on W124 -95 TDT sportline ja olen siis tottunut, ettei 124 dieseleissä ole sellaista, ja minun uudessa autossa nyt sitten on?

laite ilmeisesti siis mittaa imuilmanmäärää, ja ilmanlämpötilaa,

mietin vain. enkö voi laittaa turbon päähän kartio filtteriä, kun ko.mittari poistuu silloin käytöstä?
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Käsittääkseni tuo liittyy pakokaasunkierrätykseen. Se säätää raittiin ilman määrää. Läppä auki vaan :-). Tai sitten se kartiofilsu paikalleen, kyllä sen voi laittaa. Turbomiehet selvittäkööt, kuinka.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Because there is the electronic diesel control system (EDS) in your car. It needs Air flow meter.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

electronic diesel control system (EDS)

voisiko joku kertoa mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eli EDS on sähköinen tyhjäkäynnin tasain, hoitaa tyhjäkäynnin tasaisena pidon kuormitustilanteesta huolimatta hienovaraisemmin kuin pumpun mekaaninen tyhjäkäynti, joka kuitenkin on varalla olemassa n. 500 kierroksella minuutissa jos sähköiseen tulee vikaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se ilmamäärämittari se vasta veikeä laitos on, kun se on kunnossa, niin se ei tee mitään, kun se menee rikki, niin se rupee toimimaan.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin ja se ilmamassamittari tuossa on oikeastaan naurettavan lapsellinen läppä joka aukeaa läpivirtaavan ilman massan mukaan. Kierrosherkkyys paranee kun jumittaa sen auki.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

dansku kirjoitti:electronic diesel control system (EDS)

voisiko joku kertoa mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Elektrooninen keskusyksikkö seuraa lukuisia moottorin toimintoja valvovia antureiden ja laitteiden toimintoja. Keskusyksikkö ohjaa moottorin toimintoja. Näitä antureita ja laitteita on lukuisia nykyautossa kuten esim:
- sähköinen kaasupoljin
- kierrosluvun tunnistin
- ilmamassamittari
- EGR
- ELR
- eri lämpötila-anturit
- eri hallintalaitteiden anturit (kytkin ,jarru)
- jne

Jos olen väärässä, niin korjatkaa.

Vikakoodinlukijallahan näiden viosta saisi tietoa OBD- liittimestä.
Joku elektroniikkanikkari jos löytäisi mersuihin sellaisen edullisen yleispätevän vikakoodinlukijan, niin voisi esitellä sen foorumille.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

tässä mietin sellaista juttua, että jos sen ilmamäärämittarin kampeaa auki jollain väkisin koko ajaksi,
ja vielä poistaa sen pakokaasun takaisin kierrätyksen tukkimalla sen letkun siitä turbon päältä,

niin.. jostain luin täältä forumilta, että jollain tavalla auto luulee olevansa vajaa älynen, ja menee jotenkin vikatilaan :?: :?:

eli pudottaako se itte sitte paineita, tai syöttöä, jos se ei saa tietoo näistä kahdesta paikasta? tai mitä siellä tapahtuu?

näin täällä ollaan kuitenkin suositeltu tekemään.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

Mauri H. kirjoitti:Niin ja se ilmamassamittari tuossa on oikeastaan naurettavan lapsellinen läppä joka aukeaa läpivirtaavan ilman massan mukaan. Kierrosherkkyys paranee kun jumittaa sen auki.
tätä tässä vaan rupesin ihmettelemään :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

dansku kirjoitti:tässä mietin sellaista juttua, että jos sen ilmamäärämittarin kampeaa auki jollain väkisin koko ajaksi,
ja vielä poistaa sen pakokaasun takaisin kierrätyksen tukkimalla sen letkun siitä turbon päältä,

niin.. jostain luin täältä forumilta, että jollain tavalla auto luulee olevansa vajaa älynen, ja menee jotenkin vikatilaan :?: :?:

eli pudottaako se itte sitte paineita, tai syöttöä, jos se ei saa tietoo näistä kahdesta paikasta? tai mitä siellä tapahtuu?

näin täällä ollaan kuitenkin suositeltu tekemään.
Ei mene sekaisin, t. nimim. "Homman hoitanut". Enää ei likaannu imusarjakaan niin herkästi, ja autosta tuli ehkä aivan aavistuksen verran pirtsakampi, kuin ennen. Poraa reikä lodjun pohjaan, kampea luukku auki ja laita tukeva pultti pohjasta läpi. Ulkopuolelle sitten mielellään lukitusrenkaalla varustettu mutteri.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hetkonen , läpyskä ilmeisesti orkkis ilmanputsarin alla ?

voiko sen läpän sähköjohdot repiä kokonaan mäkeen ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tuon ikäinen mekaanisella pumpulla oleva tiisseli sekoa vaikka sen ilmamäärämittarin heittäis järveen. :D

Samalla pitää tottakai tukkia se pakokaasun kierrätyksen venttiilin alipaine letku.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mulla oma on 94- ja nuo samat jutut on ja heti ku auto tuli mulle nii heitin tuon ilmamäärä mittarin pois ja tukin kierrätyksen ja ei ole mennyt vikatilaan tai muutenkaan temppuillu ja siitä on aikaa jo 2v, nyt tosin tuo on ihan toisilla osilla rakennettu uudestaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mekaanisella pumpulla oleva vehe ei voi mennä vikatilaan :D
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Mika.T kirjoitti:mekaanisella pumpulla oleva vehe ei voi mennä vikatilaan :D
Paitsi jos se pumppu on sähköohjattu :wink:

Itsellä on semmoinen, mutta ei ilmamäärämittaria. EGR on tukittu.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei se silloin ole mekaaninen. :D

Tarkotin mekaanisella sellasta jossa on vaijeri. :D
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mika.T kirjoitti:mekaanisella pumpulla oleva vehe ei voi mennä vikatilaan :D
Tuossa omassa kakkosnelosessa on alunperin Belgialainen 250 turbodieseli -95. Autossa on mekaaninen pumppu, mutta moottori lakkasi nostamasta ahtopaineita, jos huijasi EGR:ää. Nosti paineet ensin normaalisti, mutta pudotti parin minuutin ajon jälkeen nollaan...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

paloviita kirjoitti:Tuossa omassa kakkosnelosessa on alunperin Belgialainen 250 turbodieseli -95. Autossa on mekaaninen pumppu, mutta moottori lakkasi nostamasta ahtopaineita, jos huijasi EGR:ää. Nosti paineet ensin normaalisti, mutta pudotti parin minuutin ajon jälkeen nollaan...
Siinä on se alipaineella ohjattava hukkaportti ?

Se pitää muuttaa ja heti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

yes.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin