CDI lähtee vajailla käymään
CDI lähtee vajailla käymään
Autona C30 CDI -03 210tkm ja alkaa vähän ideat loppumaan, josko täältä löytyisi neuvoja. Moottori lähtee vajailla käymään n. 30s-1min, jonka jälkeen alkaa käymään normaalisti. Ja tekee tätä yleensä puolilämpöisenä kun on seissyt jonkin aikaa, joskus tosin kylmänäkin.
Mittasin suuttimien paluuvuodot, 2. ja 5. sylinterissä ne oli noin puolet enemmän kuin muissa, lisäksi 2. sylinterissä oli suutinkorjaus tapissa kun ongelma ilmeni. Suutinvialta vahvasti vaikutti ja molemmat suuttimet vaihdettiin uusiin, ongelma ei kuitenkaan korjaantunut ja edelleen 2. sylinterissä korjaukset tapissa.
Ilmaa ei kirkkaissa letkuissa näy ja rail-paine on 300bar ja tasainen. Starilla tutkittu ja tehty kaikki mahdolliset testit mitä on tullut mieleen. Vikakoodia ei anna, ainoastaan kerran muistiin oli jäänyt "kampiakselin ja nokka-akselin synkronointi, uskottavuus".
Olisiko ideoita mihin viittaisi, ei viitsisi ihan summanmutikassa alkaa osia vaihtelemaan.
Mittasin suuttimien paluuvuodot, 2. ja 5. sylinterissä ne oli noin puolet enemmän kuin muissa, lisäksi 2. sylinterissä oli suutinkorjaus tapissa kun ongelma ilmeni. Suutinvialta vahvasti vaikutti ja molemmat suuttimet vaihdettiin uusiin, ongelma ei kuitenkaan korjaantunut ja edelleen 2. sylinterissä korjaukset tapissa.
Ilmaa ei kirkkaissa letkuissa näy ja rail-paine on 300bar ja tasainen. Starilla tutkittu ja tehty kaikki mahdolliset testit mitä on tullut mieleen. Vikakoodia ei anna, ainoastaan kerran muistiin oli jäänyt "kampiakselin ja nokka-akselin synkronointi, uskottavuus".
Olisiko ideoita mihin viittaisi, ei viitsisi ihan summanmutikassa alkaa osia vaihtelemaan.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Stari on ilmoittanut nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistimissa olevan vikaa. Niitä ei muistaakseni pysty Starilla erikseen testaan. Veikkaisin nokka-akselin tunnitimen vikaa, oireet vaan viittaa siihen. Kannattaa kuitenkin tutkia liittimet tarkasti ja puhdistaa ne.vetukka kirjoitti:"kampiakselin ja nokka-akselin synkronointi, uskottavuus".
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Sama tuli itelle mieleen, nokan anturin kokeilin tänään kun vika oli päällä, otin pistokkeen irti mutta käynti tasoittui siitä huolimatta. Kampuran anturin liittimen vois ainakin putsailla vai onko se sitten vaihdettava se anturi suosiolla? WISsissä luki myös että uusi anturi vaatisi jonkinsortin kalibroinnin, mitenköhän se tehdään?
En tiedä kertooko toi sitten välttämättä mitään että se aina tota 2. pyttyä näyttää noi korjausarvot.
En tiedä kertooko toi sitten välttämättä mitään että se aina tota 2. pyttyä näyttää noi korjausarvot.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Tekisin puristuspainemittauksen, varmuuden vuoksi.
Tuonhan voi tehdä starillakin, tässä tapauksessa kyllä tekisin perinteisesti...
Tuonhan voi tehdä starillakin, tässä tapauksessa kyllä tekisin perinteisesti...
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Starilla tein ja oli ok. Toki ei vika varmaankaan ollut päällä. Mites se tällaisessa dieselissä helpoiten onnistuu? Meinaatko että joku venttiili jumittaisi auki tms?Risto113 kirjoitti:Tekisin puristuspainemittauksen, varmuuden vuoksi.
Tuonhan voi tehdä starillakin, tässä tapauksessa kyllä tekisin perinteisesti...
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Oletko katsonut sieltä suuttimen päästä ne numerot. Sitten staarilla korjaus arvot kohdalleen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Mainitulla 2.sylinterillä se ei käy, kun korjausarvot on viitosessa niin varmasti nilkuttaa.
Arvot menee kohdalleen kun käynti tasaantuu ? Yhtäkkiä vai pikkuhiljaa ?
Arvot menee kohdalleen kun käynti tasaantuu ? Yhtäkkiä vai pikkuhiljaa ?
wiimax.fi
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Suutimessa, sylintrissä/venttileissä
Vikaa
Vikaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: CDI lähtee vajailla käymään
vetukka kirjoitti:Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.
Nyt kun täällä on aloitettu arvuuttelu mahdollisesta vian aiheuttajasta, niin olisi viisasta kuitata vikakoodit Starilla ja sen jälken kun vikaa ilmenee niin ottaa uudelleen vedoksen Starilla.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Ei anna mitään vikakoodia, kuten mainitsin. Kertaalleen tullut tuo yksi mutta saattaa olla seurausta tai sattumaa.J.Kulmala kirjoitti:vetukka kirjoitti:Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.
Nyt kun täällä on aloitettu arvuuttelu mahdollisesta vian aiheuttajasta, niin olisi viisasta kuitata vikakoodit Starilla ja sen jälken kun vikaa ilmenee niin ottaa uudelleen vedoksen Starilla.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Jos se tosiaan korjaantuu yht'äkkiä, niin on vaikea uskoa venttiilivikaan enää. Vaikkei se kai mahdotonta ole (lämpölaajeneminen?).
Kun vika on päällä, heiluttele suuttimien johtoja, ja paina liitintä kiinnipäin.
Ei olisi 1. CDI, jossa suuttimien johtosarjassa tai liittimissä sanomista.
Kun vika on päällä, heiluttele suuttimien johtoja, ja paina liitintä kiinnipäin.
Ei olisi 1. CDI, jossa suuttimien johtosarjassa tai liittimissä sanomista.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Stari kun on tallentanut vikamuistiin nokka-ja kampiakselin kommunikaatioyhteysvian niin kyllä siihen on paneuduttava mahdollisen vian aiheuttajan suhteen, vaikka jälkeenpäin ei olekaan samaa vikakoodia antanut. Kyllä tuo vika vaan tuntuu ohjelma vialta, kommunikaatio häiriö käskyttää ECU:a. Starilla kyllä pystyy tutkimaan vikamuistia ja johdannaisia virtapiirejä, jotka mahdollisesti voisivat aiheuttaa mainitun häiriön.vetukka kirjoitti: Ei anna mitään vikakoodia, kuten mainitsin. Kertaalleen tullut tuo yksi mutta saattaa olla seurausta tai sattumaa.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Vaikka asentoantureissa olisikin vikaa niin ei niistä seuraisi pelkästään yhden suuttimen osalle tuollaista käytöstä...vetukka kirjoitti:Ei anna mitään vikakoodia, kuten mainitsin. Kertaalleen tullut tuo yksi mutta saattaa olla seurausta tai sattumaa.J.Kulmala kirjoitti:vetukka kirjoitti:Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.
Nyt kun täällä on aloitettu arvuuttelu mahdollisesta vian aiheuttajasta, niin olisi viisasta kuitata vikakoodit Starilla ja sen jälken kun vikaa ilmenee niin ottaa uudelleen vedoksen Starilla.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Miksi ei voisi tapahtua ? Suuttimien toimintaa ohjaa ECU, samoin tunnistimia ohjaa ECU.DBFI kirjoitti:
Vaikka asentoantureissa olisikin vikaa niin ei niistä seuraisi pelkästään yhden suuttimen osalle tuollaista käytöstä...
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
.
Tuon C30 AMG,n polttoainejärjestelmä hiukan poikkeaa muista aikalaisistaan.
Kun panet virran päälle, niin surahtaako tankissa pumppu, siellä on sähköinen siirtopumppu.
Nokka-akselin asentotunnistinta tarvitaan vaan käynnistymisvaiheessa, kun ecu määrittää ykkös sylinterin puristustahdin.
Käynnissä ollessa sen voi nostaa vaikka hyllylle odottelemaan seuraavaa starttia.
Hyvinhyvin monessa on vaivana, että edellinen omistaja on vaihdattanut suuttimen ja syystä jos toisesta johtuen tilalle on laitettu "tavallinen", eikä siis AMG. => ei toimi oikein.
Nokka- ja kampiakselin asentotunnistimista tulee vikailmoitus vain jos auto ei käynnisty, jos käynnistyy, vaikka pitkälläkin vieterillä, virheilmoitusta ei tule, toiminnallista ristiriitaa ei jää.
Tunnistaahan ecu ulkoilman ja moottorin lämmöt oikein.
Tuon C30 AMG,n polttoainejärjestelmä hiukan poikkeaa muista aikalaisistaan.
Kun panet virran päälle, niin surahtaako tankissa pumppu, siellä on sähköinen siirtopumppu.
Nokka-akselin asentotunnistinta tarvitaan vaan käynnistymisvaiheessa, kun ecu määrittää ykkös sylinterin puristustahdin.
Käynnissä ollessa sen voi nostaa vaikka hyllylle odottelemaan seuraavaa starttia.
Hyvinhyvin monessa on vaivana, että edellinen omistaja on vaihdattanut suuttimen ja syystä jos toisesta johtuen tilalle on laitettu "tavallinen", eikä siis AMG. => ei toimi oikein.
Nokka- ja kampiakselin asentotunnistimista tulee vikailmoitus vain jos auto ei käynnisty, jos käynnistyy, vaikka pitkälläkin vieterillä, virheilmoitusta ei tule, toiminnallista ristiriitaa ei jää.
Tunnistaahan ecu ulkoilman ja moottorin lämmöt oikein.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI lähtee vajailla käymään
tuikku kirjoitti:.
Tuon C30 AMG,n polttoainejärjestelmä hiukan poikkeaa muista aikalaisistaan.
Kun panet virran päälle, niin surahtaako tankissa pumppu, siellä on sähköinen siirtopumppu.
Nokka-akselin asentotunnistinta tarvitaan vaan käynnistymisvaiheessa, kun ecu määrittää ykkös sylinterin puristustahdin.
Käynnissä ollessa sen voi nostaa vaikka hyllylle odottelemaan seuraavaa starttia.
Hyvinhyvin monessa on vaivana, että edellinen omistaja on vaihdattanut suuttimen ja syystä jos toisesta johtuen tilalle on laitettu "tavallinen", eikä siis AMG. => ei toimi oikein.
Nokka- ja kampiakselin asentotunnistimista tulee vikailmoitus vain jos auto ei käynnisty, jos käynnistyy, vaikka pitkälläkin vieterillä, virheilmoitusta ei tule, toiminnallista ristiriitaa ei jää.
Tunnistaahan ecu ulkoilman ja moottorin lämmöt oikein.
Kaiken edellämainitun pystyy kyllä Starilla testaamaan pääpiirteittäin.
Palatakseni vielä komminikaatiyhteyden vikaan, voi molempien antureiden yhteissattuma/vika sammuttaa moottorin. Anturit /johtimissa/liittimissä oikosulku /katkos / maadoitusvika tai ECU-vika.
Suuttimen "kelpoisuus" on myös todettavissa Starilla. Adaptaatiota tai koodausta ei tässä tapauksessa tarvita.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Kyllä se pumppu siellä hetken aikaa surisee. Lämpötila-anturit näyttää oikein, tosin hankaloittaa tuota tutkimista kun vika ei ole joka käynnistyksessä, pitää vielä tarkkailla noitakin.
Nuo suuttimet on AMG:n numerolla, ja tosiaan 2. ja 5. pytyssä uudet boschin suuttimet.Tuo on CDI2 ja siihen ei niitä suutinkalibrointeja pystynyt laittaa. Ajattelin vielä koittaa skoopilla kun vika tulee päälle tuon suuttimen ohjauksen. Liittimiä ja johtoja on kyllä vian aikana heiluteltu ilman vaikutusta. Miten tuo kelpoisuus tarkastetaan?
Voisihan tuon kampuran anturin signaalinkin skoopata. Noille antureille en mitään suoraa testiä löytänyt, toki nuo mittausohjeet star antaa.
Nuo suuttimet on AMG:n numerolla, ja tosiaan 2. ja 5. pytyssä uudet boschin suuttimet.Tuo on CDI2 ja siihen ei niitä suutinkalibrointeja pystynyt laittaa. Ajattelin vielä koittaa skoopilla kun vika tulee päälle tuon suuttimen ohjauksen. Liittimiä ja johtoja on kyllä vian aikana heiluteltu ilman vaikutusta. Miten tuo kelpoisuus tarkastetaan?
Voisihan tuon kampuran anturin signaalinkin skoopata. Noille antureille en mitään suoraa testiä löytänyt, toki nuo mittausohjeet star antaa.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Joo eihän niille antureille ole suoraa testiä, mutta jos vika päällä niin star kyllä ilmoittaa noista antureista
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: CDI lähtee vajailla käymään
vetukka kirjoitti:Kyllä se pumppu siellä hetken aikaa surisee. Lämpötila-anturit näyttää oikein, tosin hankaloittaa tuota tutkimista kun vika ei ole joka käynnistyksessä, pitää vielä tarkkailla noitakin.
Nuo suuttimet on AMG:n numerolla, ja tosiaan 2. ja 5. pytyssä uudet boschin suuttimet.Tuo on CDI2 ja siihen ei niitä suutinkalibrointeja pystynyt laittaa. Ajattelin vielä koittaa skoopilla kun vika tulee päälle tuon suuttimen ohjauksen. Liittimiä ja johtoja on kyllä vian aikana heiluteltu ilman vaikutusta. Miten tuo kelpoisuus tarkastetaan?
Voisihan tuon kampuran anturin signaalinkin skoopata. Noille antureille en mitään suoraa testiä löytänyt, toki nuo mittausohjeet star antaa.
Kaiken edellämainitsemasi kertomusten perusteella vika viittaa nokka-akseli tunnistimeen. Vikaa voi olla selvitykseni mukaan muuallakin. Itse kokeilisin vaihtaa nokka-akselitunnistimen ja katsoa ettei hiiri ole syönyt kyseistä johtosarjaa.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Oletin ettei vika olisi siinä, kun käynti tasoittui ilman tuota anturiakin. Lähti tosiaan vajailla käymään -> anturin liitin irti -> käynti tasoittui siitä huolimatta.
Johdot voisi toki vielä mitata ja eipähän tuo osa kalliimmasta päästä ole.
Vai osaako ECU korjata käynnin siitä huolimatta, vaikka vika tuossa anturissa olisikin?
Johdot voisi toki vielä mitata ja eipähän tuo osa kalliimmasta päästä ole.
Vai osaako ECU korjata käynnin siitä huolimatta, vaikka vika tuossa anturissa olisikin?
Re: CDI lähtee vajailla käymään
En osaa sanoa varmuudella, mutta tuskinpa, koska ECU:ssa ohjelma rakennettu tämäntyyppisissä antureissa on/off-periaatteella viiveen kanssa.vetukka kirjoitti:
Vai osaako ECU korjata käynnin siitä huolimatta, vaikka vika tuossa anturissa olisikin?
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Ei taida nokka-akselin tunnistimen viallisuus aiheuttaa yhden suuttimen nikottelua, ellei sitten 30:ssa ole kovin erilainen systeemi.
Nokka-akselin tunnistin on halpa osa, sen voi toki vaihtaa. Niitäkin menee, tosin näistä vanhoista useammin kampiakselin anturi aiheuttaa mainitun vikakoodin, ja sen yhteydessä käyntiinlähtöongelmaa, ja se useimmiten puolilämpimänä tai lämpimänä. Kampiakselin anturin vikominen saattaa myös sammuttaa moottorin kesken kaiken, en ole perehtynyt onko siinä tapauksessa niin että anturi menee oikosulkuun vai katkos.
Nokka-akselin antureita vaihdellaan eniten W204 dieseleihin, mikä lie, sama osa kuin vanhemmissa. Menee vikatilaan.
Nokka-akselin tunnistin on halpa osa, sen voi toki vaihtaa. Niitäkin menee, tosin näistä vanhoista useammin kampiakselin anturi aiheuttaa mainitun vikakoodin, ja sen yhteydessä käyntiinlähtöongelmaa, ja se useimmiten puolilämpimänä tai lämpimänä. Kampiakselin anturin vikominen saattaa myös sammuttaa moottorin kesken kaiken, en ole perehtynyt onko siinä tapauksessa niin että anturi menee oikosulkuun vai katkos.
Nokka-akselin antureita vaihdellaan eniten W204 dieseleihin, mikä lie, sama osa kuin vanhemmissa. Menee vikatilaan.
wiimax.fi
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Meneekö se kampuran anturi yleensä täysin pimeäksi vai miten oireilee? Eilen kun käytin autoa nosturilla niin käytin liittimen auki ja laitoin kontaktisprayta. Tänään vika ei tullut päälle mutta eipä tuo vielä mitään meinaa.dealer kirjoitti:Ei taida nokka-akselin tunnistimen viallisuus aiheuttaa yhden suuttimen nikottelua, ellei sitten 30:ssa ole kovin erilainen systeemi.
Nokka-akselin tunnistin on halpa osa, sen voi toki vaihtaa. Niitäkin menee, tosin näistä vanhoista useammin kampiakselin anturi aiheuttaa mainitun vikakoodin, ja sen yhteydessä käyntiinlähtöongelmaa, ja se useimmiten puolilämpimänä tai lämpimänä. Kampiakselin anturin vikominen saattaa myös sammuttaa moottorin kesken kaiken, en ole perehtynyt onko siinä tapauksessa niin että anturi menee oikosulkuun vai katkos.
Nokka-akselin antureita vaihdellaan eniten W204 dieseleihin, mikä lie, sama osa kuin vanhemmissa. Menee vikatilaan.
Hankaloittaa vähän tutkimista tuo vian ajoittaisuus ja staristakaan ei kovin paljoa irti saa kerralla kun tuo vika iskee tai mitään nauhoituksia(tai en ainakaan osaa).
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Niin sehän ei sitä "muuhun" tarvitse kuin käynistykseenvetukka kirjoitti:Oletin ettei vika olisi siinä, kun käynti tasoittui ilman tuota anturiakin. Lähti tosiaan vajailla käymään -> anturin liitin irti -> käynti tasoittui siitä huolimatta.
Johdot voisi toki vielä mitata ja eipähän tuo osa kalliimmasta päästä ole.
Vai osaako ECU korjata käynnin siitä huolimatta, vaikka vika tuossa anturissa olisikin?
Eikä muutenkaan kuvattuja oireita aiheuta, sen johto jos räiskii maihin
Niin kone samuu mutta tekee sen lämpimän yhtä hyvin kuin kylmänäkin,
Ja jos sitä anturia epäilee tähän vaivaan
niin tarkistus onnistuu helposti vaikka kahvikuppia käyttämällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: CDI lähtee vajailla käymään
.
Kyylläkyllä
Juuri tuota kerroin, jos olisi luettu ...
Jos auto tunnistaa lämpötilat oikein, suuttimet on oikeat, paineet linjoissa ok ja suuttimien ohivuodot mitattu.
Niin suuttimet irti ja pajalle, suutin on mekaaninen laite, siinä voi olla muutakin vaivaa kun vaan käynnin tasaukseen liittyvää.
Jos vaiva olisi sähköinen, siitä tulisi vikakoodi, eli sen täytyy olla mekaaninen.
Kyylläkyllä
Juuri tuota kerroin, jos olisi luettu ...
Jos auto tunnistaa lämpötilat oikein, suuttimet on oikeat, paineet linjoissa ok ja suuttimien ohivuodot mitattu.
Niin suuttimet irti ja pajalle, suutin on mekaaninen laite, siinä voi olla muutakin vaivaa kun vaan käynnin tasaukseen liittyvää.
Jos vaiva olisi sähköinen, siitä tulisi vikakoodi, eli sen täytyy olla mekaaninen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Taidat olla kuule oikeassa, mekaaniselta vialta vaikuttaa....
Tänään tutkimukset eteni, aamulla tuli siirrettyä autoa ja kävi joutokäyntiä vähän aikaan. Tunnin-parin päästä kun starttasi niin vika oli päällä. Sammutin ennenkuin ehti käynti tasaantua ja löin testerin kiinni. Tein puristusten mittauksen starilla vika päällä ja tuloksista voi nyt jo päätellä vähän enemmän. Tulokset:
ZYL 1: 287
ZYL 2: 209
ZYL 4: 227
ZYL 5: 227
ZYL 3: 226
Eli puristukset näyttäisi puuttuvan 1. sylinteristä ja sen kyllä huomasi että pyöritti epätasaisesti. Tämä sitten heijastuu sytytysjärjestyksessä seuraavan sylinterin pyörimisnopeuteen ja sitä kautta suutinkorjaukseen.
Kyllähän testeri neuvoo tarkistamaan nuo puristukset ennen suutinten korjausarvojen tarkastamista, mutta en ole aiemmin onnistunut tekemään puristustestiä vika päällä enkä nyt ihan loppuun asti sitä miettinytkään. Helpostihan tuossa menee tuon suutinvian piikkiin ja pari suutinta sinne tuli enemmän tai vähemmän turhaan pistettyä.
Olisiko nyt sitten nostaja/venttiili mikä tuon aiheuttaa?
Tänään tutkimukset eteni, aamulla tuli siirrettyä autoa ja kävi joutokäyntiä vähän aikaan. Tunnin-parin päästä kun starttasi niin vika oli päällä. Sammutin ennenkuin ehti käynti tasaantua ja löin testerin kiinni. Tein puristusten mittauksen starilla vika päällä ja tuloksista voi nyt jo päätellä vähän enemmän. Tulokset:
ZYL 1: 287
ZYL 2: 209
ZYL 4: 227
ZYL 5: 227
ZYL 3: 226
Eli puristukset näyttäisi puuttuvan 1. sylinteristä ja sen kyllä huomasi että pyöritti epätasaisesti. Tämä sitten heijastuu sytytysjärjestyksessä seuraavan sylinterin pyörimisnopeuteen ja sitä kautta suutinkorjaukseen.
Kyllähän testeri neuvoo tarkistamaan nuo puristukset ennen suutinten korjausarvojen tarkastamista, mutta en ole aiemmin onnistunut tekemään puristustestiä vika päällä enkä nyt ihan loppuun asti sitä miettinytkään. Helpostihan tuossa menee tuon suutinvian piikkiin ja pari suutinta sinne tuli enemmän tai vähemmän turhaan pistettyä.
Olisiko nyt sitten nostaja/venttiili mikä tuon aiheuttaa?
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Puhaltaako vika päällä öljykorkista "tupsuttamalla" jos ei niin mäntä vika on aika varmasti poissuljettu.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
vetukka kirjoitti:Taidat olla kuule oikeassa, mekaaniselta vialta vaikuttaa....
Tänään tutkimukset eteni, aamulla tuli siirrettyä autoa ja kävi joutokäyntiä vähän aikaan. Tunnin-parin päästä kun starttasi niin vika oli päällä. Sammutin ennenkuin ehti käynti tasaantua ja löin testerin kiinni. Tein puristusten mittauksen starilla vika päällä ja tuloksista voi nyt jo päätellä vähän enemmän. Tulokset:
ZYL 1: 287
ZYL 2: 209
ZYL 4: 227
ZYL 5: 227
ZYL 3: 226
Eli puristukset näyttäisi puuttuvan 1. sylinteristä ja sen kyllä huomasi että pyöritti epätasaisesti. Tämä sitten heijastuu sytytysjärjestyksessä seuraavan sylinterin pyörimisnopeuteen ja sitä kautta suutinkorjaukseen.
Kyllähän testeri neuvoo tarkistamaan nuo puristukset ennen suutinten korjausarvojen tarkastamista, mutta en ole aiemmin onnistunut tekemään puristustestiä vika päällä enkä nyt ihan loppuun asti sitä miettinytkään. Helpostihan tuossa menee tuon suutinvian piikkiin ja pari suutinta sinne tuli enemmän tai vähemmän turhaan pistettyä.
Olisiko nyt sitten nostaja/venttiili mikä tuon aiheuttaa?
Kyllähän tuo puristuspainemittaus antaa vahvat viitteet hydraulisen venttiilinnostinvikaan. Jos venttiilivika, oireilu tapahtuisi muulloikin kuin heti käynnistyksen jälkeen. Mäntä ja männänregasvauriot ovat myös poissuljettu. Suutinvikaakin on, mutta tuskin nyt vaikuttaa tähän propleemaan.
Ei muutakuin ykkösen hydraulinostimet uusiksi.
Joskus vanhemmissa Mersuissa pääsi venttiilinlautanen/varsi karstottumaan niin pahoin, että venttiili jäi kantamaan kylmäkäynnistyksessä. Tuskin tässä nyt nykypäivänä tälläistä pääse tapahtumaan.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Jep ei kai siinä kun koppaa seuraavaksi auki.