CDI lähtee vajailla käymään

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Autona C30 CDI -03 210tkm ja alkaa vähän ideat loppumaan, josko täältä löytyisi neuvoja. Moottori lähtee vajailla käymään n. 30s-1min, jonka jälkeen alkaa käymään normaalisti. Ja tekee tätä yleensä puolilämpöisenä kun on seissyt jonkin aikaa, joskus tosin kylmänäkin.

Mittasin suuttimien paluuvuodot, 2. ja 5. sylinterissä ne oli noin puolet enemmän kuin muissa, lisäksi 2. sylinterissä oli suutinkorjaus tapissa kun ongelma ilmeni. Suutinvialta vahvasti vaikutti ja molemmat suuttimet vaihdettiin uusiin, ongelma ei kuitenkaan korjaantunut ja edelleen 2. sylinterissä korjaukset tapissa.

Ilmaa ei kirkkaissa letkuissa näy ja rail-paine on 300bar ja tasainen. Starilla tutkittu ja tehty kaikki mahdolliset testit mitä on tullut mieleen. Vikakoodia ei anna, ainoastaan kerran muistiin oli jäänyt "kampiakselin ja nokka-akselin synkronointi, uskottavuus".

Olisiko ideoita mihin viittaisi, ei viitsisi ihan summanmutikassa alkaa osia vaihtelemaan.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

vetukka kirjoitti:"kampiakselin ja nokka-akselin synkronointi, uskottavuus".
Stari on ilmoittanut nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistimissa olevan vikaa. Niitä ei muistaakseni pysty Starilla erikseen testaan. Veikkaisin nokka-akselin tunnitimen vikaa, oireet vaan viittaa siihen. Kannattaa kuitenkin tutkia liittimet tarkasti ja puhdistaa ne.
+358 18B8FE99
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Sama tuli itelle mieleen, nokan anturin kokeilin tänään kun vika oli päällä, otin pistokkeen irti mutta käynti tasoittui siitä huolimatta. Kampuran anturin liittimen vois ainakin putsailla vai onko se sitten vaihdettava se anturi suosiolla? WISsissä luki myös että uusi anturi vaatisi jonkinsortin kalibroinnin, mitenköhän se tehdään?

En tiedä kertooko toi sitten välttämättä mitään että se aina tota 2. pyttyä näyttää noi korjausarvot.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Tekisin puristuspainemittauksen, varmuuden vuoksi.
Tuonhan voi tehdä starillakin, tässä tapauksessa kyllä tekisin perinteisesti...
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Risto113 kirjoitti:Tekisin puristuspainemittauksen, varmuuden vuoksi.
Tuonhan voi tehdä starillakin, tässä tapauksessa kyllä tekisin perinteisesti...
Starilla tein ja oli ok. Toki ei vika varmaankaan ollut päällä. Mites se tällaisessa dieselissä helpoiten onnistuu? Meinaatko että joku venttiili jumittaisi auki tms?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Oletko katsonut sieltä suuttimen päästä ne numerot. Sitten staarilla korjaus arvot kohdalleen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mainitulla 2.sylinterillä se ei käy, kun korjausarvot on viitosessa niin varmasti nilkuttaa.
Arvot menee kohdalleen kun käynti tasaantuu ? Yhtäkkiä vai pikkuhiljaa ?
wiimax.fi
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Suutimessa, sylintrissä/venttileissä
Vikaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

vetukka kirjoitti:Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.

Nyt kun täällä on aloitettu arvuuttelu mahdollisesta vian aiheuttajasta, niin olisi viisasta kuitata vikakoodit Starilla ja sen jälken kun vikaa ilmenee niin ottaa uudelleen vedoksen Starilla.
+358 18B8FE99
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

J.Kulmala kirjoitti:
vetukka kirjoitti:Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.

Nyt kun täällä on aloitettu arvuuttelu mahdollisesta vian aiheuttajasta, niin olisi viisasta kuitata vikakoodit Starilla ja sen jälken kun vikaa ilmenee niin ottaa uudelleen vedoksen Starilla.
Ei anna mitään vikakoodia, kuten mainitsin. Kertaalleen tullut tuo yksi mutta saattaa olla seurausta tai sattumaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Jos se tosiaan korjaantuu yht'äkkiä, niin on vaikea uskoa venttiilivikaan enää. Vaikkei se kai mahdotonta ole (lämpölaajeneminen?).
Kun vika on päällä, heiluttele suuttimien johtoja, ja paina liitintä kiinnipäin.
Ei olisi 1. CDI, jossa suuttimien johtosarjassa tai liittimissä sanomista.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

vetukka kirjoitti: Ei anna mitään vikakoodia, kuten mainitsin. Kertaalleen tullut tuo yksi mutta saattaa olla seurausta tai sattumaa.
Stari kun on tallentanut vikamuistiin nokka-ja kampiakselin kommunikaatioyhteysvian niin kyllä siihen on paneuduttava mahdollisen vian aiheuttajan suhteen, vaikka jälkeenpäin ei olekaan samaa vikakoodia antanut. Kyllä tuo vika vaan tuntuu ohjelma vialta, kommunikaatio häiriö käskyttää ECU:a. Starilla kyllä pystyy tutkimaan vikamuistia ja johdannaisia virtapiirejä, jotka mahdollisesti voisivat aiheuttaa mainitun häiriön.
+358 18B8FE99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja DBFI »

vetukka kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:
vetukka kirjoitti:Jep arvot korjaantuu lähelle nollaa. Ja korjaantuminen tapahtuu yhtäkkiä.

Nyt kun täällä on aloitettu arvuuttelu mahdollisesta vian aiheuttajasta, niin olisi viisasta kuitata vikakoodit Starilla ja sen jälken kun vikaa ilmenee niin ottaa uudelleen vedoksen Starilla.
Ei anna mitään vikakoodia, kuten mainitsin. Kertaalleen tullut tuo yksi mutta saattaa olla seurausta tai sattumaa.
Vaikka asentoantureissa olisikin vikaa niin ei niistä seuraisi pelkästään yhden suuttimen osalle tuollaista käytöstä...
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

DBFI kirjoitti:
Vaikka asentoantureissa olisikin vikaa niin ei niistä seuraisi pelkästään yhden suuttimen osalle tuollaista käytöstä...
Miksi ei voisi tapahtua ? Suuttimien toimintaa ohjaa ECU, samoin tunnistimia ohjaa ECU.
+358 18B8FE99
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuon C30 AMG,n polttoainejärjestelmä hiukan poikkeaa muista aikalaisistaan.

Kun panet virran päälle, niin surahtaako tankissa pumppu, siellä on sähköinen siirtopumppu.
Nokka-akselin asentotunnistinta tarvitaan vaan käynnistymisvaiheessa, kun ecu määrittää ykkös sylinterin puristustahdin.
Käynnissä ollessa sen voi nostaa vaikka hyllylle odottelemaan seuraavaa starttia.
Hyvinhyvin monessa on vaivana, että edellinen omistaja on vaihdattanut suuttimen ja syystä jos toisesta johtuen tilalle on laitettu "tavallinen", eikä siis AMG. => ei toimi oikein.
Nokka- ja kampiakselin asentotunnistimista tulee vikailmoitus vain jos auto ei käynnisty, jos käynnistyy, vaikka pitkälläkin vieterillä, virheilmoitusta ei tule, toiminnallista ristiriitaa ei jää.
Tunnistaahan ecu ulkoilman ja moottorin lämmöt oikein.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

tuikku kirjoitti:.
Tuon C30 AMG,n polttoainejärjestelmä hiukan poikkeaa muista aikalaisistaan.

Kun panet virran päälle, niin surahtaako tankissa pumppu, siellä on sähköinen siirtopumppu.
Nokka-akselin asentotunnistinta tarvitaan vaan käynnistymisvaiheessa, kun ecu määrittää ykkös sylinterin puristustahdin.
Käynnissä ollessa sen voi nostaa vaikka hyllylle odottelemaan seuraavaa starttia.
Hyvinhyvin monessa on vaivana, että edellinen omistaja on vaihdattanut suuttimen ja syystä jos toisesta johtuen tilalle on laitettu "tavallinen", eikä siis AMG. => ei toimi oikein.
Nokka- ja kampiakselin asentotunnistimista tulee vikailmoitus vain jos auto ei käynnisty, jos käynnistyy, vaikka pitkälläkin vieterillä, virheilmoitusta ei tule, toiminnallista ristiriitaa ei jää.
Tunnistaahan ecu ulkoilman ja moottorin lämmöt oikein.

Kaiken edellämainitun pystyy kyllä Starilla testaamaan pääpiirteittäin.
Palatakseni vielä komminikaatiyhteyden vikaan, voi molempien antureiden yhteissattuma/vika sammuttaa moottorin. Anturit /johtimissa/liittimissä oikosulku /katkos / maadoitusvika tai ECU-vika.
Suuttimen "kelpoisuus" on myös todettavissa Starilla. Adaptaatiota tai koodausta ei tässä tapauksessa tarvita.
+358 18B8FE99
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Kyllä se pumppu siellä hetken aikaa surisee. Lämpötila-anturit näyttää oikein, tosin hankaloittaa tuota tutkimista kun vika ei ole joka käynnistyksessä, pitää vielä tarkkailla noitakin.

Nuo suuttimet on AMG:n numerolla, ja tosiaan 2. ja 5. pytyssä uudet boschin suuttimet.Tuo on CDI2 ja siihen ei niitä suutinkalibrointeja pystynyt laittaa. Ajattelin vielä koittaa skoopilla kun vika tulee päälle tuon suuttimen ohjauksen. Liittimiä ja johtoja on kyllä vian aikana heiluteltu ilman vaikutusta. Miten tuo kelpoisuus tarkastetaan?

Voisihan tuon kampuran anturin signaalinkin skoopata. Noille antureille en mitään suoraa testiä löytänyt, toki nuo mittausohjeet star antaa.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Joo eihän niille antureille ole suoraa testiä, mutta jos vika päällä niin star kyllä ilmoittaa noista antureista
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

vetukka kirjoitti:Kyllä se pumppu siellä hetken aikaa surisee. Lämpötila-anturit näyttää oikein, tosin hankaloittaa tuota tutkimista kun vika ei ole joka käynnistyksessä, pitää vielä tarkkailla noitakin.

Nuo suuttimet on AMG:n numerolla, ja tosiaan 2. ja 5. pytyssä uudet boschin suuttimet.Tuo on CDI2 ja siihen ei niitä suutinkalibrointeja pystynyt laittaa. Ajattelin vielä koittaa skoopilla kun vika tulee päälle tuon suuttimen ohjauksen. Liittimiä ja johtoja on kyllä vian aikana heiluteltu ilman vaikutusta. Miten tuo kelpoisuus tarkastetaan?

Voisihan tuon kampuran anturin signaalinkin skoopata. Noille antureille en mitään suoraa testiä löytänyt, toki nuo mittausohjeet star antaa.

Kaiken edellämainitsemasi kertomusten perusteella vika viittaa nokka-akseli tunnistimeen. Vikaa voi olla selvitykseni mukaan muuallakin. Itse kokeilisin vaihtaa nokka-akselitunnistimen ja katsoa ettei hiiri ole syönyt kyseistä johtosarjaa.
+358 18B8FE99
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Oletin ettei vika olisi siinä, kun käynti tasoittui ilman tuota anturiakin. Lähti tosiaan vajailla käymään -> anturin liitin irti -> käynti tasoittui siitä huolimatta.
Johdot voisi toki vielä mitata ja eipähän tuo osa kalliimmasta päästä ole.

Vai osaako ECU korjata käynnin siitä huolimatta, vaikka vika tuossa anturissa olisikin?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

vetukka kirjoitti:
Vai osaako ECU korjata käynnin siitä huolimatta, vaikka vika tuossa anturissa olisikin?
En osaa sanoa varmuudella, mutta tuskinpa, koska ECU:ssa ohjelma rakennettu tämäntyyppisissä antureissa on/off-periaatteella viiveen kanssa.
+358 18B8FE99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei taida nokka-akselin tunnistimen viallisuus aiheuttaa yhden suuttimen nikottelua, ellei sitten 30:ssa ole kovin erilainen systeemi.
Nokka-akselin tunnistin on halpa osa, sen voi toki vaihtaa. Niitäkin menee, tosin näistä vanhoista useammin kampiakselin anturi aiheuttaa mainitun vikakoodin, ja sen yhteydessä käyntiinlähtöongelmaa, ja se useimmiten puolilämpimänä tai lämpimänä. Kampiakselin anturin vikominen saattaa myös sammuttaa moottorin kesken kaiken, en ole perehtynyt onko siinä tapauksessa niin että anturi menee oikosulkuun vai katkos.
Nokka-akselin antureita vaihdellaan eniten W204 dieseleihin, mikä lie, sama osa kuin vanhemmissa. Menee vikatilaan.
wiimax.fi
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

dealer kirjoitti:Ei taida nokka-akselin tunnistimen viallisuus aiheuttaa yhden suuttimen nikottelua, ellei sitten 30:ssa ole kovin erilainen systeemi.
Nokka-akselin tunnistin on halpa osa, sen voi toki vaihtaa. Niitäkin menee, tosin näistä vanhoista useammin kampiakselin anturi aiheuttaa mainitun vikakoodin, ja sen yhteydessä käyntiinlähtöongelmaa, ja se useimmiten puolilämpimänä tai lämpimänä. Kampiakselin anturin vikominen saattaa myös sammuttaa moottorin kesken kaiken, en ole perehtynyt onko siinä tapauksessa niin että anturi menee oikosulkuun vai katkos.
Nokka-akselin antureita vaihdellaan eniten W204 dieseleihin, mikä lie, sama osa kuin vanhemmissa. Menee vikatilaan.
Meneekö se kampuran anturi yleensä täysin pimeäksi vai miten oireilee? Eilen kun käytin autoa nosturilla niin käytin liittimen auki ja laitoin kontaktisprayta. Tänään vika ei tullut päälle mutta eipä tuo vielä mitään meinaa.

Hankaloittaa vähän tutkimista tuo vian ajoittaisuus ja staristakaan ei kovin paljoa irti saa kerralla kun tuo vika iskee tai mitään nauhoituksia(tai en ainakaan osaa).
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

vetukka kirjoitti:Oletin ettei vika olisi siinä, kun käynti tasoittui ilman tuota anturiakin. Lähti tosiaan vajailla käymään -> anturin liitin irti -> käynti tasoittui siitä huolimatta.
Johdot voisi toki vielä mitata ja eipähän tuo osa kalliimmasta päästä ole.

Vai osaako ECU korjata käynnin siitä huolimatta, vaikka vika tuossa anturissa olisikin?
Niin sehän ei sitä "muuhun" tarvitse kuin käynistykseen

Eikä muutenkaan kuvattuja oireita aiheuta, sen johto jos räiskii maihin
Niin kone samuu mutta tekee sen lämpimän yhtä hyvin kuin kylmänäkin,
Ja jos sitä anturia epäilee tähän vaivaan
niin tarkistus onnistuu helposti vaikka kahvikuppia käyttämällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyylläkyllä
Juuri tuota kerroin, jos olisi luettu ...
Jos auto tunnistaa lämpötilat oikein, suuttimet on oikeat, paineet linjoissa ok ja suuttimien ohivuodot mitattu.
Niin suuttimet irti ja pajalle, suutin on mekaaninen laite, siinä voi olla muutakin vaivaa kun vaan käynnin tasaukseen liittyvää.
Jos vaiva olisi sähköinen, siitä tulisi vikakoodi, eli sen täytyy olla mekaaninen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Taidat olla kuule oikeassa, mekaaniselta vialta vaikuttaa....

Tänään tutkimukset eteni, aamulla tuli siirrettyä autoa ja kävi joutokäyntiä vähän aikaan. Tunnin-parin päästä kun starttasi niin vika oli päällä. Sammutin ennenkuin ehti käynti tasaantua ja löin testerin kiinni. Tein puristusten mittauksen starilla vika päällä ja tuloksista voi nyt jo päätellä vähän enemmän. Tulokset:

ZYL 1: 287
ZYL 2: 209
ZYL 4: 227
ZYL 5: 227
ZYL 3: 226

Eli puristukset näyttäisi puuttuvan 1. sylinteristä ja sen kyllä huomasi että pyöritti epätasaisesti. Tämä sitten heijastuu sytytysjärjestyksessä seuraavan sylinterin pyörimisnopeuteen ja sitä kautta suutinkorjaukseen.

Kyllähän testeri neuvoo tarkistamaan nuo puristukset ennen suutinten korjausarvojen tarkastamista, mutta en ole aiemmin onnistunut tekemään puristustestiä vika päällä enkä nyt ihan loppuun asti sitä miettinytkään. Helpostihan tuossa menee tuon suutinvian piikkiin ja pari suutinta sinne tuli enemmän tai vähemmän turhaan pistettyä.

Olisiko nyt sitten nostaja/venttiili mikä tuon aiheuttaa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Puhaltaako vika päällä öljykorkista "tupsuttamalla" jos ei niin mäntä vika on aika varmasti poissuljettu.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

vetukka kirjoitti:Taidat olla kuule oikeassa, mekaaniselta vialta vaikuttaa....

Tänään tutkimukset eteni, aamulla tuli siirrettyä autoa ja kävi joutokäyntiä vähän aikaan. Tunnin-parin päästä kun starttasi niin vika oli päällä. Sammutin ennenkuin ehti käynti tasaantua ja löin testerin kiinni. Tein puristusten mittauksen starilla vika päällä ja tuloksista voi nyt jo päätellä vähän enemmän. Tulokset:

ZYL 1: 287
ZYL 2: 209
ZYL 4: 227
ZYL 5: 227
ZYL 3: 226

Eli puristukset näyttäisi puuttuvan 1. sylinteristä ja sen kyllä huomasi että pyöritti epätasaisesti. Tämä sitten heijastuu sytytysjärjestyksessä seuraavan sylinterin pyörimisnopeuteen ja sitä kautta suutinkorjaukseen.

Kyllähän testeri neuvoo tarkistamaan nuo puristukset ennen suutinten korjausarvojen tarkastamista, mutta en ole aiemmin onnistunut tekemään puristustestiä vika päällä enkä nyt ihan loppuun asti sitä miettinytkään. Helpostihan tuossa menee tuon suutinvian piikkiin ja pari suutinta sinne tuli enemmän tai vähemmän turhaan pistettyä.

Olisiko nyt sitten nostaja/venttiili mikä tuon aiheuttaa?

Kyllähän tuo puristuspainemittaus antaa vahvat viitteet hydraulisen venttiilinnostinvikaan. Jos venttiilivika, oireilu tapahtuisi muulloikin kuin heti käynnistyksen jälkeen. Mäntä ja männänregasvauriot ovat myös poissuljettu. Suutinvikaakin on, mutta tuskin nyt vaikuttaa tähän propleemaan.
Ei muutakuin ykkösen hydraulinostimet uusiksi.

Joskus vanhemmissa Mersuissa pääsi venttiilinlautanen/varsi karstottumaan niin pahoin, että venttiili jäi kantamaan kylmäkäynnistyksessä. Tuskin tässä nyt nykypäivänä tälläistä pääse tapahtumaan.
+358 18B8FE99
vetukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.10.2006 20:22

Re: CDI lähtee vajailla käymään

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Jep ei kai siinä kun koppaa seuraavaksi auki.
Vastaa Viestiin