OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
OM605 jakoketju pitäisi vaihtaa. Mieluiten tekisin itse, kun auto on tallissa tarvittavat osat jo purettuna (pumppu on irti). Eihän se pajalla paljoa maksaisi, mutta pitäisi melkein sitten viedä auto kärryllä sinne... Tokihan voi tietysti kasata kaiken ja heti perään purkaa samat osat korjaamolla.
Ketju maksaa 100€ KL/Merteil. Onko tietoa, tuleeko noiden mukana 1 vai 2 lukkoa? Käsittääkseni vaihtoa varten vanha ketju katkaistaan ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti lukolla (tähän ei niitattavaa varmasti kannata käyttää). Käytetäänkö väliaikaisesti ketjujen yhdistämiseen jousilukkoa?
Minkälainen tuo niitattava ketjulukko on ja minkälaisella työkalulla se oikeaoppisesti tulisi niitata? Löytyykö foorumilta (korvausta vastaan tietysti) kyseinen niittaustyökalu esim pk-seudun lähettyviltä?
Tai jos joku tuntee pk-seudulta jonkun, joka voisi käydä kotitallissa niittaamassa ketjun, niin saa laittaa yv:tä.
Niitä on varmasti pajavasaralla niitattu, mutta se ei liene hyvä tapa. Tallissa olisi esim järeä moottoripyörän ketjuniittaustyökalu.
Ketju maksaa 100€ KL/Merteil. Onko tietoa, tuleeko noiden mukana 1 vai 2 lukkoa? Käsittääkseni vaihtoa varten vanha ketju katkaistaan ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti lukolla (tähän ei niitattavaa varmasti kannata käyttää). Käytetäänkö väliaikaisesti ketjujen yhdistämiseen jousilukkoa?
Minkälainen tuo niitattava ketjulukko on ja minkälaisella työkalulla se oikeaoppisesti tulisi niitata? Löytyykö foorumilta (korvausta vastaan tietysti) kyseinen niittaustyökalu esim pk-seudun lähettyviltä?
Tai jos joku tuntee pk-seudulta jonkun, joka voisi käydä kotitallissa niittaamassa ketjun, niin saa laittaa yv:tä.
Niitä on varmasti pajavasaralla niitattu, mutta se ei liene hyvä tapa. Tallissa olisi esim järeä moottoripyörän ketjuniittaustyökalu.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
enpä ole varma mutta olisko se jousilukko ihan lopulliseen asennukseen soveltuva....luulen että on...?
tarkista myyjäliikkeestä onko jousilukko lopulliseen asennukseen vai asennuksen aikainen lukko....jos on käypä lopulliseen, eikun paikalleen...mitä sitä turhaan niittailemaan...jousi kun on oikeeseen suuntaan niin kestää ihan saman kuin niitattu.
tarkista myyjäliikkeestä onko jousilukko lopulliseen asennukseen vai asennuksen aikainen lukko....jos on käypä lopulliseen, eikun paikalleen...mitä sitä turhaan niittailemaan...jousi kun on oikeeseen suuntaan niin kestää ihan saman kuin niitattu.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Mielestäni se moottoripyörän ketjun niittaus työkalu on aivan sama kuin etsimäsi niittari.Kyllähän sen vasaroimallakin saa tehtyä mutta maltin kanssa ettei liikaa ja hyvä tuki takana ettei rataspyörä halkea/saa siipeensä.Jos tappi lähtee niittauksen seurauksena liikkumaan irti lenkistä niin kohta on poikki ketju.Se ei saa tahmata ollenkaan niittauksen jälkeen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Niin siis olen noista jousilukollisista kuullut. En siis ole vielä ketjua ostanut, mutta oletan sen mukana tulevan yhden niitattavan lukon.
Mietin vain sitä, kun vaihto-ohjeissa vanha ketju katkaistaan, ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti, niin miten tämä väliaikainen liitos tehdään oikeaoppisesti? Ikävä tulee, jos väliaikainen liitos hajoaa ja uuden ketjun asennus menee perseelleen.
Lopullinen liitos tulee niittaamalla käsittääkseni kaikissa uusissa 2-rivisissä vahvistetuissa ketjuissa. Täytyy varmaan varalle ostaa toinen ketjulukko, jos vaikka ensimmäisen asennus ei onnistu täydellisesti.
Riskejähän tuossa vaihdossa on:
-metallihilua ja/tai vanhoja ketjun osia tippuu moottorin sisään
-uuden ketjun asennus paikoilleen takertelee
-jako hyppää hampaalla yli
-niittaus ei onnistu kunnolla
Mutta periaatteena kun on, että kaikki tehdään itse, mitä voidaan, niin harjoittelemaan se täytyy ruveta. Mielelläni vaan kuulisin, kuinka muut ovat vaihtaneet ketjun OM604/605/606-koneisiin (sama ketju kuulemma käy kaikkiin).
Mietin vain sitä, kun vaihto-ohjeissa vanha ketju katkaistaan, ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti, niin miten tämä väliaikainen liitos tehdään oikeaoppisesti? Ikävä tulee, jos väliaikainen liitos hajoaa ja uuden ketjun asennus menee perseelleen.
Lopullinen liitos tulee niittaamalla käsittääkseni kaikissa uusissa 2-rivisissä vahvistetuissa ketjuissa. Täytyy varmaan varalle ostaa toinen ketjulukko, jos vaikka ensimmäisen asennus ei onnistu täydellisesti.
Riskejähän tuossa vaihdossa on:
-metallihilua ja/tai vanhoja ketjun osia tippuu moottorin sisään
-uuden ketjun asennus paikoilleen takertelee
-jako hyppää hampaalla yli
-niittaus ei onnistu kunnolla
Mutta periaatteena kun on, että kaikki tehdään itse, mitä voidaan, niin harjoittelemaan se täytyy ruveta. Mielelläni vaan kuulisin, kuinka muut ovat vaihtaneet ketjun OM604/605/606-koneisiin (sama ketju kuulemma käy kaikkiin).
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Niittauksesta neuvon vain sille joka miettii lyödä sen ketjun kasaan, että tapin pää on saatava tolkusti "tursotettua", eikä vain pieni hitunen taitettua, jotta pitää. Rasitusta ketjulle kuitenkin tulee ja se pieni lyömällä lyöty hitunen saattaa murtua ja ketju aukeaa. Nämä kuitenkin tehtävä se huomioiden, että ketjun liitosnivel liikkuu yhtä vaivattomasti kuin ketjun muutkin lenkit.
Itse olen liittänyt vain öljypumpun ketjuja(yksirivisiä) lyömällä, jollon jakopäänkoppa on ollut irti ja ketjun on voinut liittää irtaallaan. Hyvällä alustalla ja vastakappaleen avulla voi sen kaputella kasaan. Valmiiksi liitetty ketju vain sitten paikalleen. Jakoketjun liittämiseen suosittelen kyllä lämpimästi puristinta.
Edit: säädin tekstiä selkeämmäksi
Itse olen liittänyt vain öljypumpun ketjuja(yksirivisiä) lyömällä, jollon jakopäänkoppa on ollut irti ja ketjun on voinut liittää irtaallaan. Hyvällä alustalla ja vastakappaleen avulla voi sen kaputella kasaan. Valmiiksi liitetty ketju vain sitten paikalleen. Jakoketjun liittämiseen suosittelen kyllä lämpimästi puristinta.
Edit: säädin tekstiä selkeämmäksi
Viimeksi muokannut BTriker, Ke 09.02.2011 13:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Henkilökohtaisesti neuvon hankkimaan ehdottomasti niittaustoiminnolla varustetun ketjunkatkaisijan ja välttämään viimeiseen saakkaBTriker kirjoitti:Niittauksesta neuvon vain sille joka miettii lyödä sen ketjun kasaan, että tapin pää on saatava tolkusti "tursotettua", eikä vain pieni hitunen taitettua, jotta pitää. Rasitusta ketjulle kuitenkin tulee ja se pieni lyömällä lyöty hitunen saattaa murtua ja ketju aukeaa. Nämä kuitenkin tehtävä se huomioiden, että ketjun liitosnivel liikkuu yhtä vaivattomasti kuin ketjun muutkin lenkit.
Itse olen liittänyt vain öljypumpun ketjuja(yksirivisiä) koneisiin lyömällä, jollon jakopäänkoppa on ollut irti ja ketjun on voinut liittää irtaallaan hyvällä alustalla ja vastakappaleen avulla. Valmiiksi liitetty ketju vain paikalleen. Jakoketjun liittämiseen suosittelen kyllä lämpimästi puristinta.
hakkaamista ketjun ollessa jo koneessa.
Tuohon kaksiriviseen sopivaa työkalua en tiedä mutta yksiriviselle sopii esim. tuo:
http://www.moto-hame.fi/index.php?main_ ... ts_id=1819" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Mertelistä saat myös erikseen sen väliaikaisen lukon. Ketjun mukana tulee yksi niitattava.
Kannatan myös niittiaustyökalun anastamista jostakin, ne kylläkin maksavat halpisosinakin 400+ €.
Mikäli sitä niittää alasinta vasteen niin miltei on paras irrottaa se nokkapyörä, ettei ainakaan sitä vasten tule hakattua lisää vaurioita.
Kannatan myös niittiaustyökalun anastamista jostakin, ne kylläkin maksavat halpisosinakin 400+ €.
Mikäli sitä niittää alasinta vasteen niin miltei on paras irrottaa se nokkapyörä, ettei ainakaan sitä vasten tule hakattua lisää vaurioita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...
Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
osilpi kirjoitti: Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. .

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Niitä on yksirivisiä ja kaksirivisiä. Usein on itse perustyökalu ja siihen kaksi erilaista prässäyspäätä ketjun rivisyyden mukaan. Tosin voi olla noita halvempia työkaluja joilla onnistuu vain se yksirivisen ketjun niittuas.
Ei kyllä pitäisi olla mitään uudempi/vanhempi eroa. Taisi keksiä vain luikuria, että pääsi asiakkasta eroon.
Ei kyllä pitäisi olla mitään uudempi/vanhempi eroa. Taisi keksiä vain luikuria, että pääsi asiakkasta eroon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Ainakin se alkuperäinen... tai ainakin lähes sen näkönen työkalu, sillä onnistuu molempien niittaus.
Sanosin että jotain 250 egee, niin tuon kalun saa omakseen.
Tämä ei ole netin halvin / ainut / paras paikka, mutta se toimii esimerkkinä.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 519756ef01" onclick="window.open(this.href);return false;
Hinta euroissa 132 egee...
Siihen päälle alv+ verot (7 prossaa taitaa työkaluilla olla)
Ollaankin 174:ssä...
Tullauskulut suomen tullille... Kiinteekulu, 30 egee
Taidetaan olla hitusen yli 200:ssa.
Joskus tuolta jenkeistä tilanneena muisteklen että suht. iso paketti tuli 40 egeen.
Jeah, eli ebayn ihmeelliseeen maailmaan vaan tutustumaan. Sieltä ne työkalut löytyy.
Luulen, että saksan ebaystä löytyy noita kanssa. Ja sieltä jos tilaa, ei tule tullia/ tullausta jne
Sanosin että jotain 250 egee, niin tuon kalun saa omakseen.
Tämä ei ole netin halvin / ainut / paras paikka, mutta se toimii esimerkkinä.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 519756ef01" onclick="window.open(this.href);return false;
Hinta euroissa 132 egee...
Siihen päälle alv+ verot (7 prossaa taitaa työkaluilla olla)
Ollaankin 174:ssä...
Tullauskulut suomen tullille... Kiinteekulu, 30 egee
Taidetaan olla hitusen yli 200:ssa.
Joskus tuolta jenkeistä tilanneena muisteklen että suht. iso paketti tuli 40 egeen.
Jeah, eli ebayn ihmeelliseeen maailmaan vaan tutustumaan. Sieltä ne työkalut löytyy.
Luulen, että saksan ebaystä löytyy noita kanssa. Ja sieltä jos tilaa, ei tule tullia/ tullausta jne
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
oliko paja kehä III:lla järvenperän kohdalla siinä uponorin ja teknorenkaan talossa?osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...
Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
siinä pajassa taitaa olla kaikki työkalut....omistajasta sanovat toiset että olis "hullu" mutta itse tunnin jutelleena ja käytiin oikein koeajollakin omalla lavetillani voinen sanoa että mukava mutta erikoinen kaveri....ja taitaa tietää mersuista hyyyyvin paljon....
no, hullut tulee keskenään toimeen


Opel, "weird lieben autos"....
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Tarviiko joku niittaustyökalua, laitoin meinaan kyselyn yhteen paikkaan työkaluista...toimituskulut on vielä haussa. Onnistu 1 ja 2 rivinen ja on yhteensopiva mersun alkuperäien kanssa (eli ne mersun niittausadapterit sopii siihen jos tarve tulee). Kauaa en ala tuommosen kanssa odottamaan joten YV:tä hopoti hopoti jos kiinnostaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Kuinkahan pieni paja pitäs olla ettei ole ketjun niittaria? Siis jos tekee pelkkää mersua...osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...
Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Koska olet käynyt?LopenUupunut kirjoitti:oliko paja kehä III:lla järvenperän kohdalla siinä uponorin ja teknorenkaan talossa?osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...
Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
siinä pajassa taitaa olla kaikki työkalut....omistajasta sanovat toiset että olis "hullu" mutta itse tunnin jutelleena ja käytiin oikein koeajollakin omalla lavetillani voinen sanoa että mukava mutta erikoinen kaveri....ja taitaa tietää mersuista hyyyyvin paljon....
no, hullut tulee keskenään toimeen![]()
Ilmeisesti Diesel-laite kuitenkin kyseessä?

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
noin vuosi sitten.....niinkait sen firman nimi oli....sama talo kuin teknorengas ja uponor on vasemmalla kädellä...tais olla punainen talo?Harri126 kirjoitti:Koska olet käynyt?LopenUupunut kirjoitti:oliko paja kehä III:lla järvenperän kohdalla siinä uponorin ja teknorenkaan talossa?osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...
Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
siinä pajassa taitaa olla kaikki työkalut....omistajasta sanovat toiset että olis "hullu" mutta itse tunnin jutelleena ja käytiin oikein koeajollakin omalla lavetillani voinen sanoa että mukava mutta erikoinen kaveri....ja taitaa tietää mersuista hyyyyvin paljon....
no, hullut tulee keskenään toimeen![]()
Ilmeisesti Diesel-laite kuitenkin kyseessä?
Opel, "weird lieben autos"....
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
On tainnut sitten olla jo uusi omistaja.
noin vuosi sitten.....niinkait sen firman nimi oli....sama talo kuin teknorengas ja uponor on vasemmalla kädellä...tais olla punainen talo?
Alkuperäinen oli erittäin mukava kaveri.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Sait yv:tä.veskola kirjoitti:Tarviiko joku niittaustyökalua, laitoin meinaan kyselyn yhteen paikkaan työkaluista...toimituskulut on vielä haussa. Onnistu 1 ja 2 rivinen ja on yhteensopiva mersun alkuperäien kanssa (eli ne mersun niittausadapterit sopii siihen jos tarve tulee). Kauaa en ala tuommosen kanssa odottamaan joten YV:tä hopoti hopoti jos kiinnostaa.
Onko siis niin, että 1- ja 2-rivistä ketjua niitataan samalla työkalulla (jossa eri adaptereita), oli sitten perinteinen tai moniventtiilimalli? Ketju ainakin on eri (OM604, 605 ja 606 on sama).
Eli siis esimerkiksi aiemmin mainitun linkin http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 519756ef01" onclick="window.open(this.href);return false; työkalulla onnistuisi "kaikki" Mersun esikammiodieseleiden ketjujen niittaukset?
Paja (jääköön nyt nimi mainitsematta), jossa kävin, ei ollut Diesel-Laite, jossa olen kyllä aiemmin asioinut. Diesel-Laitteelta en edes kysynyt, koska ko pajasta on parin vuoden takaisia huonoja kokemuksia (Toyotan pumpun perushuolto ei mennyt ihan putkeen).
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
No vois sanoa että kaikkien:
Since this tool comes with adapters for single and double row chains it's compatible with the following Mercedes engines: 102, 103, 104, 110, 111, 112, 113, 116, 117, 119, 120, 271, 272, 273, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 611, 612, 613, 615, 616, 617, 642, 646, 647, 648.
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Työkalu hankittu kimppatilauksen kautta. Ajaa asiansa, mutta ei kuitenkaan täydellinen. Ohessa kertomusta, jos jotakuta auttaa.
Ketju tuli KL:ltä, merkkiä Iwis, kuten alkuperäinenkin. Lisäksi otin yhden ylimääräisen niittilukon, jota tarvitsin, kun vanha ja uusi ketju väliaikaisesti liitetään toisiinsa (tätä lukkoa en siis niitannut, vaan ainoastaan painoin vastakappaleen kevyesti paikoilleen ja konetta pyörittämään). Tähän on ilmeisesti Vehon kautta saatavissa väliaikainen jousilukko (KL ei tästä ollut kuullutkaan), mutta sitä ei tähän hätään saatu hankittua. Sen kyllä suosittelen hankkimaan, nopeuttaisi kummasti.
Tein 2mm pellistä ohjurin, joka pitää ketjun paikallaan, kun se on katkaistuna. Ohjuri kuitenkin jousti liian paljon, ja hammastus pääsi kahdesti hyppäämään yli. On toki helppo korjata pyörittämällä kampuraa hieman takaisin päin ja samalla vetää myös ketjusta takaisin päin. Tästä viisastuneena ohjurin on oltava jatkossa tukevampi.
Vanhan ketjun katkaisin hiomalla rälläkällä niittien kärjet pois ja painoin moottoripyörän ketjunkatkaisimen avulla niitit ulos (en keksinyt, voisiko tällä uudella työkalulla jotenkin myös katkaista).
Tässä vaiheessa uusi ja vanha ketju liitetään. Konetta pyöritetään kierros ympäri ja kaveri ohjaa ketjuja.
Uuden ketjun niittaamisessa oli hieman hankaluuksia, koska työkalu ei tahtonut sopia paikalleen (otti kiinni nokka-akselin pienempään rattaaseen / OM605). Työkalua piti käyttää alkuvaiheessa ilman 2-rivisen ketjun vastakappaletta, ja ko vastakappaleen sai paikoilleen vasta ihan loppuvaiheessa (ei haittaa varsinaista työtä millään tavalla). Niitatessa ketjua tuntuu menevän todella herkästi liian tiukalle, vaikka työkalussa pitäisikin olla stoppari tätä estämässä (stoppari on mielestäni hieman turhan myöhään). Meni siis aivan aavistuksen tiukalle, väänsi hieman ketjun lenkkiäkin, mutta katsoin kuitenkin sopivan toleranssiin. 2-rivisen ketjun keskilevyn jouduin asettamaan sopivaan kohtaan puukon ja vasaran kanssa naputtelemalla (sitäkin varten on työkalussa ohjuri, mutta ei ihan sopivassa kohdassa).
Nyt kuitenkin liikkuu herkästi ja ketjun ajoitusmerkit meni täsmälleen nollille eli homma bueno.
Toisen kerran jos tekisi, menisi varmaankin paremmin...
Ketju tuli KL:ltä, merkkiä Iwis, kuten alkuperäinenkin. Lisäksi otin yhden ylimääräisen niittilukon, jota tarvitsin, kun vanha ja uusi ketju väliaikaisesti liitetään toisiinsa (tätä lukkoa en siis niitannut, vaan ainoastaan painoin vastakappaleen kevyesti paikoilleen ja konetta pyörittämään). Tähän on ilmeisesti Vehon kautta saatavissa väliaikainen jousilukko (KL ei tästä ollut kuullutkaan), mutta sitä ei tähän hätään saatu hankittua. Sen kyllä suosittelen hankkimaan, nopeuttaisi kummasti.
Tein 2mm pellistä ohjurin, joka pitää ketjun paikallaan, kun se on katkaistuna. Ohjuri kuitenkin jousti liian paljon, ja hammastus pääsi kahdesti hyppäämään yli. On toki helppo korjata pyörittämällä kampuraa hieman takaisin päin ja samalla vetää myös ketjusta takaisin päin. Tästä viisastuneena ohjurin on oltava jatkossa tukevampi.
Vanhan ketjun katkaisin hiomalla rälläkällä niittien kärjet pois ja painoin moottoripyörän ketjunkatkaisimen avulla niitit ulos (en keksinyt, voisiko tällä uudella työkalulla jotenkin myös katkaista).
Tässä vaiheessa uusi ja vanha ketju liitetään. Konetta pyöritetään kierros ympäri ja kaveri ohjaa ketjuja.
Uuden ketjun niittaamisessa oli hieman hankaluuksia, koska työkalu ei tahtonut sopia paikalleen (otti kiinni nokka-akselin pienempään rattaaseen / OM605). Työkalua piti käyttää alkuvaiheessa ilman 2-rivisen ketjun vastakappaletta, ja ko vastakappaleen sai paikoilleen vasta ihan loppuvaiheessa (ei haittaa varsinaista työtä millään tavalla). Niitatessa ketjua tuntuu menevän todella herkästi liian tiukalle, vaikka työkalussa pitäisikin olla stoppari tätä estämässä (stoppari on mielestäni hieman turhan myöhään). Meni siis aivan aavistuksen tiukalle, väänsi hieman ketjun lenkkiäkin, mutta katsoin kuitenkin sopivan toleranssiin. 2-rivisen ketjun keskilevyn jouduin asettamaan sopivaan kohtaan puukon ja vasaran kanssa naputtelemalla (sitäkin varten on työkalussa ohjuri, mutta ei ihan sopivassa kohdassa).
Nyt kuitenkin liikkuu herkästi ja ketjun ajoitusmerkit meni täsmälleen nollille eli homma bueno.
Toisen kerran jos tekisi, menisi varmaankin paremmin...
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Miten laitoit ton ketjun ohjurin kiinni
Näillä mennään
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
On saatavana myös tehdastekosta ohjuria eikä maksa ees paljon,tosin on helppo tehä itsekkin toimiva. Ja ketjun mukanahan tulee lukko,sitä voi käyttää paikalleen vetoon. Kun ei niittaa sitä.
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Ketjun mukana tulevaa lukkoa on vaikea käyttää kahdesti eli ts ehjänä irroittaminen (vaikkei siis asennuskierroksella edes niitata sitä) on hankalaa. Toinen lukko 4€, joten ei kannata riskeerata.
Ohjuri tulee venakopan kahteen etumaiseen pulttiin, kuten alkuperäinenkin. Helppo on tehdä, mutta kannattaa olla riittävän tukeva (itselläni siis jousti liikaa).
Ohjuri tulee venakopan kahteen etumaiseen pulttiin, kuten alkuperäinenkin. Helppo on tehdä, mutta kannattaa olla riittävän tukeva (itselläni siis jousti liikaa).
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Eise ny niin hankalaa ole
sehän lähtee iha plops vaa pois siitä...

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Ei kuvaa olis tuosta ohjurista?
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
Olisko kennelläkään kertoa tarkempaa kaksirivisen ketjun niittaustyökalun hankintapaikkaa? Vähän huonosti löytyy netistä tällä hetkellä Suomeen toimittavia puljuja.
Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... veQ5fTools" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarvitaan paypal tili ja nouto tullista.
Ohjurin kuva löytyy täältä:
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=203367" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarvitaan paypal tili ja nouto tullista.
Ohjurin kuva löytyy täältä:
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=203367" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi