OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja osilpi »

OM605 jakoketju pitäisi vaihtaa. Mieluiten tekisin itse, kun auto on tallissa tarvittavat osat jo purettuna (pumppu on irti). Eihän se pajalla paljoa maksaisi, mutta pitäisi melkein sitten viedä auto kärryllä sinne... Tokihan voi tietysti kasata kaiken ja heti perään purkaa samat osat korjaamolla.

Ketju maksaa 100€ KL/Merteil. Onko tietoa, tuleeko noiden mukana 1 vai 2 lukkoa? Käsittääkseni vaihtoa varten vanha ketju katkaistaan ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti lukolla (tähän ei niitattavaa varmasti kannata käyttää). Käytetäänkö väliaikaisesti ketjujen yhdistämiseen jousilukkoa?

Minkälainen tuo niitattava ketjulukko on ja minkälaisella työkalulla se oikeaoppisesti tulisi niitata? Löytyykö foorumilta (korvausta vastaan tietysti) kyseinen niittaustyökalu esim pk-seudun lähettyviltä?
Tai jos joku tuntee pk-seudulta jonkun, joka voisi käydä kotitallissa niittaamassa ketjun, niin saa laittaa yv:tä.

Niitä on varmasti pajavasaralla niitattu, mutta se ei liene hyvä tapa. Tallissa olisi esim järeä moottoripyörän ketjuniittaustyökalu.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

enpä ole varma mutta olisko se jousilukko ihan lopulliseen asennukseen soveltuva....luulen että on...?
tarkista myyjäliikkeestä onko jousilukko lopulliseen asennukseen vai asennuksen aikainen lukko....jos on käypä lopulliseen, eikun paikalleen...mitä sitä turhaan niittailemaan...jousi kun on oikeeseen suuntaan niin kestää ihan saman kuin niitattu.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni se moottoripyörän ketjun niittaus työkalu on aivan sama kuin etsimäsi niittari.Kyllähän sen vasaroimallakin saa tehtyä mutta maltin kanssa ettei liikaa ja hyvä tuki takana ettei rataspyörä halkea/saa siipeensä.Jos tappi lähtee niittauksen seurauksena liikkumaan irti lenkistä niin kohta on poikki ketju.Se ei saa tahmata ollenkaan niittauksen jälkeen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Niin siis olen noista jousilukollisista kuullut. En siis ole vielä ketjua ostanut, mutta oletan sen mukana tulevan yhden niitattavan lukon.

Mietin vain sitä, kun vaihto-ohjeissa vanha ketju katkaistaan, ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti, niin miten tämä väliaikainen liitos tehdään oikeaoppisesti? Ikävä tulee, jos väliaikainen liitos hajoaa ja uuden ketjun asennus menee perseelleen.

Lopullinen liitos tulee niittaamalla käsittääkseni kaikissa uusissa 2-rivisissä vahvistetuissa ketjuissa. Täytyy varmaan varalle ostaa toinen ketjulukko, jos vaikka ensimmäisen asennus ei onnistu täydellisesti.

Riskejähän tuossa vaihdossa on:
-metallihilua ja/tai vanhoja ketjun osia tippuu moottorin sisään
-uuden ketjun asennus paikoilleen takertelee
-jako hyppää hampaalla yli
-niittaus ei onnistu kunnolla

Mutta periaatteena kun on, että kaikki tehdään itse, mitä voidaan, niin harjoittelemaan se täytyy ruveta. Mielelläni vaan kuulisin, kuinka muut ovat vaihtaneet ketjun OM604/605/606-koneisiin (sama ketju kuulemma käy kaikkiin).
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Niittauksesta neuvon vain sille joka miettii lyödä sen ketjun kasaan, että tapin pää on saatava tolkusti "tursotettua", eikä vain pieni hitunen taitettua, jotta pitää. Rasitusta ketjulle kuitenkin tulee ja se pieni lyömällä lyöty hitunen saattaa murtua ja ketju aukeaa. Nämä kuitenkin tehtävä se huomioiden, että ketjun liitosnivel liikkuu yhtä vaivattomasti kuin ketjun muutkin lenkit.
Itse olen liittänyt vain öljypumpun ketjuja(yksirivisiä) lyömällä, jollon jakopäänkoppa on ollut irti ja ketjun on voinut liittää irtaallaan. Hyvällä alustalla ja vastakappaleen avulla voi sen kaputella kasaan. Valmiiksi liitetty ketju vain sitten paikalleen. Jakoketjun liittämiseen suosittelen kyllä lämpimästi puristinta.

Edit: säädin tekstiä selkeämmäksi
Viimeksi muokannut BTriker, Ke 09.02.2011 13:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2647
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

BTriker kirjoitti:Niittauksesta neuvon vain sille joka miettii lyödä sen ketjun kasaan, että tapin pää on saatava tolkusti "tursotettua", eikä vain pieni hitunen taitettua, jotta pitää. Rasitusta ketjulle kuitenkin tulee ja se pieni lyömällä lyöty hitunen saattaa murtua ja ketju aukeaa. Nämä kuitenkin tehtävä se huomioiden, että ketjun liitosnivel liikkuu yhtä vaivattomasti kuin ketjun muutkin lenkit.
Itse olen liittänyt vain öljypumpun ketjuja(yksirivisiä) koneisiin lyömällä, jollon jakopäänkoppa on ollut irti ja ketjun on voinut liittää irtaallaan hyvällä alustalla ja vastakappaleen avulla. Valmiiksi liitetty ketju vain paikalleen. Jakoketjun liittämiseen suosittelen kyllä lämpimästi puristinta.
Henkilökohtaisesti neuvon hankkimaan ehdottomasti niittaustoiminnolla varustetun ketjunkatkaisijan ja välttämään viimeiseen saakka
hakkaamista ketjun ollessa jo koneessa.

Tuohon kaksiriviseen sopivaa työkalua en tiedä mutta yksiriviselle sopii esim. tuo:

http://www.moto-hame.fi/index.php?main_ ... ts_id=1819" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mertelistä saat myös erikseen sen väliaikaisen lukon. Ketjun mukana tulee yksi niitattava.

Kannatan myös niittiaustyökalun anastamista jostakin, ne kylläkin maksavat halpisosinakin 400+ €.

Mikäli sitä niittää alasinta vasteen niin miltei on paras irrottaa se nokkapyörä, ettei ainakaan sitä vasten tule hakattua lisää vaurioita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...

Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

osilpi kirjoitti: Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. .
:shock: Eikös se ketju ole kuitenkin ihan samaa ketjua kuin vanhoissakin...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niitä on yksirivisiä ja kaksirivisiä. Usein on itse perustyökalu ja siihen kaksi erilaista prässäyspäätä ketjun rivisyyden mukaan. Tosin voi olla noita halvempia työkaluja joilla onnistuu vain se yksirivisen ketjun niittuas.

Ei kyllä pitäisi olla mitään uudempi/vanhempi eroa. Taisi keksiä vain luikuria, että pääsi asiakkasta eroon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Ainakin se alkuperäinen... tai ainakin lähes sen näkönen työkalu, sillä onnistuu molempien niittaus.
Sanosin että jotain 250 egee, niin tuon kalun saa omakseen.
Tämä ei ole netin halvin / ainut / paras paikka, mutta se toimii esimerkkinä.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 519756ef01" onclick="window.open(this.href);return false;

Hinta euroissa 132 egee...
Siihen päälle alv+ verot (7 prossaa taitaa työkaluilla olla)
Ollaankin 174:ssä...

Tullauskulut suomen tullille... Kiinteekulu, 30 egee

Taidetaan olla hitusen yli 200:ssa.
Joskus tuolta jenkeistä tilanneena muisteklen että suht. iso paketti tuli 40 egeen.

Jeah, eli ebayn ihmeelliseeen maailmaan vaan tutustumaan. Sieltä ne työkalut löytyy.
Luulen, että saksan ebaystä löytyy noita kanssa. Ja sieltä jos tilaa, ei tule tullia/ tullausta jne
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...

Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
oliko paja kehä III:lla järvenperän kohdalla siinä uponorin ja teknorenkaan talossa?
siinä pajassa taitaa olla kaikki työkalut....omistajasta sanovat toiset että olis "hullu" mutta itse tunnin jutelleena ja käytiin oikein koeajollakin omalla lavetillani voinen sanoa että mukava mutta erikoinen kaveri....ja taitaa tietää mersuista hyyyyvin paljon....

no, hullut tulee keskenään toimeen :D :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tarviiko joku niittaustyökalua, laitoin meinaan kyselyn yhteen paikkaan työkaluista...toimituskulut on vielä haussa. Onnistu 1 ja 2 rivinen ja on yhteensopiva mersun alkuperäien kanssa (eli ne mersun niittausadapterit sopii siihen jos tarve tulee). Kauaa en ala tuommosen kanssa odottamaan joten YV:tä hopoti hopoti jos kiinnostaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja laineracing »

osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...

Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
Kuinkahan pieni paja pitäs olla ettei ole ketjun niittaria? Siis jos tekee pelkkää mersua...
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

LopenUupunut kirjoitti:
osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...

Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
oliko paja kehä III:lla järvenperän kohdalla siinä uponorin ja teknorenkaan talossa?
siinä pajassa taitaa olla kaikki työkalut....omistajasta sanovat toiset että olis "hullu" mutta itse tunnin jutelleena ja käytiin oikein koeajollakin omalla lavetillani voinen sanoa että mukava mutta erikoinen kaveri....ja taitaa tietää mersuista hyyyyvin paljon....

no, hullut tulee keskenään toimeen :D :wink:
Koska olet käynyt?
Ilmeisesti Diesel-laite kuitenkin kyseessä? :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Harri126 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
osilpi kirjoitti:Pari sataa olisin valmis niittaustyökalusta maksamaan, mutten neljää sataa...

Veholla ketju vaihdettuna n 300€. Pienemmillä Mersupajoilla ei tunnu olevan monivenakoneiden niittaustyökalua, vaan ainoastaan vanhempiin käyvä. Tänään kävin yhdellä pajalla (entinen MB-asentaja töissä), ja sanoi, ettei lähtisi edes yrittämään ilman uudemmalle mallille tarkoitettua työkalua, jota hänelläkään ei ollut.
oliko paja kehä III:lla järvenperän kohdalla siinä uponorin ja teknorenkaan talossa?
siinä pajassa taitaa olla kaikki työkalut....omistajasta sanovat toiset että olis "hullu" mutta itse tunnin jutelleena ja käytiin oikein koeajollakin omalla lavetillani voinen sanoa että mukava mutta erikoinen kaveri....ja taitaa tietää mersuista hyyyyvin paljon....

no, hullut tulee keskenään toimeen :D :wink:
Koska olet käynyt?
Ilmeisesti Diesel-laite kuitenkin kyseessä? :roll:
noin vuosi sitten.....niinkait sen firman nimi oli....sama talo kuin teknorengas ja uponor on vasemmalla kädellä...tais olla punainen talo?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja Harri126 »


noin vuosi sitten.....niinkait sen firman nimi oli....sama talo kuin teknorengas ja uponor on vasemmalla kädellä...tais olla punainen talo?
On tainnut sitten olla jo uusi omistaja.
Alkuperäinen oli erittäin mukava kaveri.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja osilpi »

veskola kirjoitti:Tarviiko joku niittaustyökalua, laitoin meinaan kyselyn yhteen paikkaan työkaluista...toimituskulut on vielä haussa. Onnistu 1 ja 2 rivinen ja on yhteensopiva mersun alkuperäien kanssa (eli ne mersun niittausadapterit sopii siihen jos tarve tulee). Kauaa en ala tuommosen kanssa odottamaan joten YV:tä hopoti hopoti jos kiinnostaa.
Sait yv:tä.

Onko siis niin, että 1- ja 2-rivistä ketjua niitataan samalla työkalulla (jossa eri adaptereita), oli sitten perinteinen tai moniventtiilimalli? Ketju ainakin on eri (OM604, 605 ja 606 on sama).

Eli siis esimerkiksi aiemmin mainitun linkin http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 519756ef01" onclick="window.open(this.href);return false; työkalulla onnistuisi "kaikki" Mersun esikammiodieseleiden ketjujen niittaukset?

Paja (jääköön nyt nimi mainitsematta), jossa kävin, ei ollut Diesel-Laite, jossa olen kyllä aiemmin asioinut. Diesel-Laitteelta en edes kysynyt, koska ko pajasta on parin vuoden takaisia huonoja kokemuksia (Toyotan pumpun perushuolto ei mennyt ihan putkeen).
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja Junnu »

No vois sanoa että kaikkien:
Since this tool comes with adapters for single and double row chains it's compatible with the following Mercedes engines: 102, 103, 104, 110, 111, 112, 113, 116, 117, 119, 120, 271, 272, 273, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 611, 612, 613, 615, 616, 617, 642, 646, 647, 648.
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Työkalu hankittu kimppatilauksen kautta. Ajaa asiansa, mutta ei kuitenkaan täydellinen. Ohessa kertomusta, jos jotakuta auttaa.

Ketju tuli KL:ltä, merkkiä Iwis, kuten alkuperäinenkin. Lisäksi otin yhden ylimääräisen niittilukon, jota tarvitsin, kun vanha ja uusi ketju väliaikaisesti liitetään toisiinsa (tätä lukkoa en siis niitannut, vaan ainoastaan painoin vastakappaleen kevyesti paikoilleen ja konetta pyörittämään). Tähän on ilmeisesti Vehon kautta saatavissa väliaikainen jousilukko (KL ei tästä ollut kuullutkaan), mutta sitä ei tähän hätään saatu hankittua. Sen kyllä suosittelen hankkimaan, nopeuttaisi kummasti.

Tein 2mm pellistä ohjurin, joka pitää ketjun paikallaan, kun se on katkaistuna. Ohjuri kuitenkin jousti liian paljon, ja hammastus pääsi kahdesti hyppäämään yli. On toki helppo korjata pyörittämällä kampuraa hieman takaisin päin ja samalla vetää myös ketjusta takaisin päin. Tästä viisastuneena ohjurin on oltava jatkossa tukevampi.

Vanhan ketjun katkaisin hiomalla rälläkällä niittien kärjet pois ja painoin moottoripyörän ketjunkatkaisimen avulla niitit ulos (en keksinyt, voisiko tällä uudella työkalulla jotenkin myös katkaista).

Tässä vaiheessa uusi ja vanha ketju liitetään. Konetta pyöritetään kierros ympäri ja kaveri ohjaa ketjuja.

Uuden ketjun niittaamisessa oli hieman hankaluuksia, koska työkalu ei tahtonut sopia paikalleen (otti kiinni nokka-akselin pienempään rattaaseen / OM605). Työkalua piti käyttää alkuvaiheessa ilman 2-rivisen ketjun vastakappaletta, ja ko vastakappaleen sai paikoilleen vasta ihan loppuvaiheessa (ei haittaa varsinaista työtä millään tavalla). Niitatessa ketjua tuntuu menevän todella herkästi liian tiukalle, vaikka työkalussa pitäisikin olla stoppari tätä estämässä (stoppari on mielestäni hieman turhan myöhään). Meni siis aivan aavistuksen tiukalle, väänsi hieman ketjun lenkkiäkin, mutta katsoin kuitenkin sopivan toleranssiin. 2-rivisen ketjun keskilevyn jouduin asettamaan sopivaan kohtaan puukon ja vasaran kanssa naputtelemalla (sitäkin varten on työkalussa ohjuri, mutta ei ihan sopivassa kohdassa).

Nyt kuitenkin liikkuu herkästi ja ketjun ajoitusmerkit meni täsmälleen nollille eli homma bueno.

Toisen kerran jos tekisi, menisi varmaankin paremmin...
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
hotari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: To 09.03.2006 23:24
Paikkakunta: Espoo

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja hotari »

Miten laitoit ton ketjun ohjurin kiinni
Näillä mennään
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja laineracing »

On saatavana myös tehdastekosta ohjuria eikä maksa ees paljon,tosin on helppo tehä itsekkin toimiva. Ja ketjun mukanahan tulee lukko,sitä voi käyttää paikalleen vetoon. Kun ei niittaa sitä.
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Ketjun mukana tulevaa lukkoa on vaikea käyttää kahdesti eli ts ehjänä irroittaminen (vaikkei siis asennuskierroksella edes niitata sitä) on hankalaa. Toinen lukko 4€, joten ei kannata riskeerata.

Ohjuri tulee venakopan kahteen etumaiseen pulttiin, kuten alkuperäinenkin. Helppo on tehdä, mutta kannattaa olla riittävän tukeva (itselläni siis jousti liikaa).
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Eise ny niin hankalaa ole :D sehän lähtee iha plops vaa pois siitä...
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei kuvaa olis tuosta ohjurista?
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Olisko kennelläkään kertoa tarkempaa kaksirivisen ketjun niittaustyökalun hankintapaikkaa? Vähän huonosti löytyy netistä tällä hetkellä Suomeen toimittavia puljuja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 jakoketjun niittaus (& työkalu)

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... veQ5fTools" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarvitaan paypal tili ja nouto tullista.

Ohjurin kuva löytyy täältä:

http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=203367" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin