Morjens,
Alkuperäisessä turbon koneessa on aikalailla eri sisuskalut kuin vapareissa:
mm. Männät ovat erilaiset ja öljyjäähdytteiset, kiertokanget vahvemmat ja niistä puuttuu vaparin öljykanava, laakerit punametalliset, pakoventtiilit natriumtäytteiset jne.
Toki vapareista on otettu kovia tehoja, mutta aikaa myöten kuluttavat kangen laakereitaan ja kankia alapäistään tuon öljykanavan reunoilta. Myöskään tajuttomia ahtoja eivät nuo vaparin kanget kestä.
Agentti74 tältä palstalta on yrittänyt tosissaan hajottaa 2,5 litraista vaparikonettaan, mutta ei se perhana tunnu antavan periksi
Yli 2 kilon ahdoilla menee vaparin kanget vinoiksi, turbon vastaavat tuntuvat kestävän menne tullen.
Alkuperäiset turbot ovat aika hyvin hinnoissaan, mutta jos vertaa vaikka bemarin vastaavaan, niin kestävät suuria kierroksia aivan eri tavalla paremmasta venttiilikoneistostaan johtuen. Myös alakerran kestävyys lienee melkoisesti parempi.