mb diisselit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jvakeva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 11.07.2004 11:53
Paikkakunta: Anjalankoski / Hamina

mb diisselit

Viesti Kirjoittaja jvakeva »

päiviä vaan, olenkin nähtävästi ihan uusi tuttavuus tällä palstalla..

mitenkäs, nuo 80luvun diisseli mersut on ihan järkihinnoissa?
pahana puolena olen huomannut, että ne on vapareita :cry:
eli periaatteessa viri potentiaalia ei ihan pikku työllä ole?

yksi vaihtoehto olisi bemun X24td.. on vaan aika harvassa.

joten, nyt mauri ja muut kumppanit valaiskaa tyhmää, kun tarkoituksena olisi kuitenkin saada rivakka käyttöauto..
BMW 325i

"Biltema Motor Works"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=114155

tuollaiseen mahdollista saada sellaiset 300-500? heppaa , joten eiköhän kulkemista riitä.

aiheesta:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=4483

ja haulla löytyy ronskisti lisää!
Avatar
jvakeva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 11.07.2004 11:53
Paikkakunta: Anjalankoski / Hamina

Viesti Kirjoittaja jvakeva »

onhan noista mb-tehohirviö-diisseleistä ollu juttua tuolla btcf:nkin foorumilla,,
löytyiskö mistään koko malliston kattavaa taulukkoa teknisistä arvoista, ym?
BMW 325i

"Biltema Motor Works"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jvakeva kirjoitti:onhan noista mb-tehohirviö-diisseleistä ollu juttua tuolla btcf:nkin foorumilla,,
löytyiskö mistään koko malliston kattavaa taulukkoa teknisistä arvoista, ym?
http://www.mercefreaken.com -> modellene ->w124


2.5 ja 300 turbodieselit on "helppoja" aihoita aloittaa turbotus.
Avatar
jvakeva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 11.07.2004 11:53
Paikkakunta: Anjalankoski / Hamina

Viesti Kirjoittaja jvakeva »

epk kirjoitti:
jvakeva kirjoitti:onhan noista mb-tehohirviö-diisseleistä ollu juttua tuolla btcf:nkin foorumilla,,
löytyiskö mistään koko malliston kattavaa taulukkoa teknisistä arvoista, ym?
http://www.mercefreaken.com -> modellene ->w124


2.5 ja 300 turbodieselit on "helppoja" aihoita aloittaa turbotus.
kiitos, tätä etsinkin.

edit:.. joo.. vai olisko kova homma turbottaa noita vanhempia? onko koneiden sisuskaluissa eroa?
BMW 325i

"Biltema Motor Works"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Morjens,

Alkuperäisessä turbon koneessa on aikalailla eri sisuskalut kuin vapareissa:

mm. Männät ovat erilaiset ja öljyjäähdytteiset, kiertokanget vahvemmat ja niistä puuttuu vaparin öljykanava, laakerit punametalliset, pakoventtiilit natriumtäytteiset jne.

Toki vapareista on otettu kovia tehoja, mutta aikaa myöten kuluttavat kangen laakereitaan ja kankia alapäistään tuon öljykanavan reunoilta. Myöskään tajuttomia ahtoja eivät nuo vaparin kanget kestä.

Agentti74 tältä palstalta on yrittänyt tosissaan hajottaa 2,5 litraista vaparikonettaan, mutta ei se perhana tunnu antavan periksi :lol:

Yli 2 kilon ahdoilla menee vaparin kanget vinoiksi, turbon vastaavat tuntuvat kestävän menne tullen.

Alkuperäiset turbot ovat aika hyvin hinnoissaan, mutta jos vertaa vaikka bemarin vastaavaan, niin kestävät suuria kierroksia aivan eri tavalla paremmasta venttiilikoneistostaan johtuen. Myös alakerran kestävyys lienee melkoisesti parempi.
Viimeksi muokannut Mauri H., Su 11.07.2004 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.06.2004 00:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tykki »

Mauri H. kirjoitti:Morjens,

Alkuperäisessä turbon koneessa on aikalailla eri sisuskalut kuin vapareissa:

mm. Männät ovat erilaiset ja öljyjäähdytteiset, kiertokanget vahvemmat ja niistä puuttuu vaparin öljykanava, laakerit punametalliset, pakoventtiilit natriumtäytteiset jne.

Toki vapareista on otettu kovia tehoja, mutta aikaa myöten kuluttavat kangen laakereitaan ja kankia alapäistään tuon öljykanavan reunoilta. Myöskään tajuttomia ahtoja eivät nuo vaparin kanget kestä.

Agentti74 tältä palstalta on yrittänyt tosissaan hajottaa 2,5 litraista vaparikonettaan, mutta ei se perhana tunnu antavan periksi :lol:

Yli 2 kilon ahdoilla menee vaparin kanget vinoiksi, turbon vastaavat tuntuvat kestävän menne tullen.

Alkuperäiset turbot ovat aika hyvin hinnoissaan, mutta jos vertaa vaikka bemarin vastaavaan, niin kestävät suuria kierroksia aivan eri tavalla paremmasta venttiilikoneistostaan johtuen. Myös alakerran kestävyys lienee melkoisesti parempi.
Bemarin kannesta nyt puhumattakaan... :?
Voima on aina muotia.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

kyllä ne bemarin diiselit yllättävän paljo kestää ja hajoaa ne mersunkin moottorit... mutta ne vasta miehiä on jotka ne sulattaa...
Tykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.06.2004 00:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tykki »

petska kirjoitti:kyllä ne bemarin diiselit yllättävän paljo kestää ja hajoaa ne mersunkin moottorit... mutta ne vasta miehiä on jotka ne sulattaa...
kyllähän ne kestää. tuo bmw:n tds-moottorin kansi on vaan näköjään aika maanantai-päivän valua. tosin, väärällä käytöllä ne lienee suurin osa hajotettu.
kyllähän se kone hajoaa jo vakionakin, jos laiminlyö kaiken. vastaavasti asiallisella käytöllä kestää varmasti todella rankastikkin viritetty mylly, kun on järki (eikä reikä) päässä.
Voima on aina muotia.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

petska kirjoitti:mutta ne vasta miehiä on jotka ne sulattaa...
No enpä tiedä, tarvitaanko tuohon muuta kuin tyhjäpäisyyttä... :?

Kaikenhan saa tunnetusti rikki, mersun kone vaan kestää kierroksia aika lailla paremmin.

Mutta sitä en epäile yhtää etteikö bemustakin mukavia tehoja saisi, tosin huippukierrosten mataluus rajaa sylinterien täyttöä ja sitä kautta tehoa. Varmasti pysyy nipussa fiksulla käytöllä ja järkevillä tehoilla.
Vastaa Viestiin