Talvi tulee - miten ESP toimii?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Talvi tulee - miten ESP toimii?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Terve,

Taitaa tulla talvikelit. Edessä on ensimmäinen talvi mersulla, jossa on ASR, ESP ja etuveto (w169) :D

Pitäisi päästä testailemaan johonkin jääradalle, että saisi kokeilla eri ajonopeuksilla auton käytöstä esim. kaarreajossa. Entisellä w201:llä tuli lukemattomat kerrat koettua talviautoilun riemua (ja välillä verenmakua) kun ei luistonestoja eikä ajovakaudenhallintoja ollut muualla kuin ratin ja penkin välissä. Yhdistelmä "kevyt perä ja takaveto" olivat välillä omiaan saamaan pintaan lapsellista käyttäytymistä. Tykkäsin paljon siitä kun ajamisessa oli "ajamisen makua".

Laittakaapa kokemuksianne:

-Miten ESP nyt sitten vaikuttaa ajamiseen?

-Mitä pitää ottaa huomioon että pysyy parhaiten tiellä? Olen huomannut että kun aletaan olla sillä "sladitusrajalla", jossa pito häviää (ja hauskuus takavetoisella alkaa), niin mittariston keskellä syttyy semmoinen keltainen kolmio.

-Matti-
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Njoo tuo ESP on ainakin manuaaliväykyssä lähinnä haitta minun mielestäni.. Liikkeellelähtöön se ei ainakaan auta ja jos nyt vähän perä irtoo niin mua lähinnä v*tuttaa kun itse korjaa ja tekee sen turhaan kun ESP ehtii väliin, siksi pistänkin sen aina esim taajamassa pois :roll: Eli ei ole kyllä ESP:llä varustetulla W169:llä ja tenavan ajamisessa talvella mitään samaa :D
W210 E320cdi
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Ite ajelen 202 -00 farmarilla ja mun mielestä parempaa varustetta ei ole kuin ESP. Uskaltaa antaa muijallekkin auton. :lol: Aina on espi päällä kunnes rupeaa lapsettamaan.
sähköputkimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Su 31.10.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja sähköputkimies »

B-sarjalaisessa esp toimii todella hyvin. Melkein liiankin hyvin koska nyt tulee joskus ajettua liukkaissa mutkissa esp:tä "vasten", kun se auttaa niin hyvin.

Motarilla joskus loskakelillä tehnyt hätäisen väistöliikkeen ja ilman espiä oltaisiin pyöritty holtittomasti..
Aufrecht Melcher Grossaspach
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä nopeus/ajotyyli pitää ymmärtää sovittaa vallitseviin keliolosuhteisiin, eikä ajella "espiä vasten" :x

vaikka ei se kyllä ole mikään ihme, kun saa lehdistä sitten lukea kelin yllättäneen autoilijat, kun nämä kaikki turvavarusteet ulosmitataan holtittomalla ajotyylillä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

W211 ja toimii loistavasti. aiemmin pidin noita hölynpölynä, mutta en enää.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:kyllä nopeus/ajotyyli pitää ymmärtää sovittaa vallitseviin keliolosuhteisiin, eikä ajella "espiä vasten" :x
Joo. Määkin sain jo vaimon W169:n pyörähtämään ympäri... Piti sitä tietty kokeilla, että missä rajanopeus tulee vastaan. Aika herkästi tuossa itse asiassa. Kyllä se asiallisesti ajellen on ihan kelpo varuste silti.
eeteeku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 17.04.2003 13:35
Paikkakunta: Nurmoo

Viesti Kirjoittaja eeteeku »

äkkitilanteissa toimii pääosin hyvin. Sitten jos mennään ihan limiitillä niin ESP:stä on haittaa. Viime talvena kaksi kertaa ajettiin sprintteri lepikkoon ESP:n avustuksella:
aika identtiset tapaukset: (kuski ja paikka eri) tullaan loivaan kurviin inan liian kovaa ja vähän lähtee irti, ESP täräyttää jarruja ja sitten loppuu se viimeinen pito --> tangentin suuntaan ojaan. kummassakin tapauksessa tilanteesta olisi tod.näk. selvinnyt ilman elektroniikkaa.

Järkevillä vauhdeilla toimii hienosti ja pelastaa varmaan useita ihmishenkiä vuosittain.
S211 320CDI -04
S203 220cdi -03


exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Viesti Kirjoittaja temep »

Itselläni tulee kyllä ajettua aina ESP off -asennossa. En kyseistä varustetta turhaksi luokittele siltikään. Esimerkiksi matka-ajossa hyvinkin kiva varuste. Ohitustilanteessa, kun automaatti lätkäsee pienempää sisään talvikelillä -> perä alta. Toki, rattimieshän ei tälläistä virhettä tee. Ja jos tekeekin, liike korjataan.
...Mutta voihan se olla, että naaras puoleisella henkilöllä tälläistäkin saattaa tapahtua. :lol:
Mercedes-Benz A45 AMG -14
sähköputkimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Su 31.10.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja sähköputkimies »

napa kirjoitti:kyllä nopeus/ajotyyli pitää ymmärtää sovittaa vallitseviin keliolosuhteisiin, eikä ajella "espiä vasten" :x

vaikka ei se kyllä ole mikään ihme, kun saa lehdistä sitten lukea kelin yllättäneen autoilijat, kun nämä kaikki turvavarusteet ulosmitataan holtittomalla ajotyylillä...
Tämä oli varmaan tarkoitettu minulle.. Osaan kyllä sovittaa nopeuden kelin mukaan, enkä muutenkaan ole holtiton kuljettaja.
Mainitsinkin siksi että liiankin hyvin toimii, koska joskus vähän käytän väärin tuota varustetta.
Museoautot poislukien, kyllä elektroniset avustimet on hyviä laitteita.
Toki jotkut varmaan jaksaa vieläkin kitistä jostain abs-jarrujen vaarallisuudesta ja muusta nykypäivästä...
Aufrecht Melcher Grossaspach
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kaksi kertaa veikkaan että ESP piti auton tiellä.
Toisella kertaa rouvalla oli kärry perässä ja lähti ohittamaan n. 60kmh edellä ajavaa autoa. Keskiviivalla lumikertymä, ja kun rouva antoi vähän liikaa oikeaa jalkaa, heitti laatikko just pienempää silmään kun renkaat lumipatin päällä. Siitä kunnon linksautukset, mutta pysyi auto kaistalla ja kärrykään ei tullut kylkeen.
Toisella kertaa itsellä motarin rampilta liityttäessä otti kunnon haukun tien vieren loskapzkaan ja sieppas oikein kunnolla. Kun kaikki renkaat oli taas kontaktissa, oli auto ihan oikeassa suunnassa menossa. Tässä saattoi olla jo säkääkin...

Edit: niin ja sinänsä tuoa "ESPiä vasten ajoa" tulee väähän tehtyä ainakin taajamassa, koska aluksi kun vehje oli outo, ehti usko jo loppua luiston alettua, sitten just kun alkoi itse korjaamaan, ottikin ESP kiinni, ja tuli melko "kulmikasta" ajoa. Nyt kun on touttunut tuohon, antaa ESPin varoittaa ennen kuin alkaa tekemään mitään. Huono juttu joo, siksi varmaan pitäiskin pitää se pois päältä, niin pysyis vireempänä ja tunnustelis paremmin mitä 'p*rse sanoo'...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Kyllähän ESP on pirun hieno varuste, ei pelkästään vaimoväelle vaan mulle itsellekkin, ainoo miinus on kun oppii luottamaan näihin eletroniikka härveleihin niin ei pitäs enää ajaa ilman, ettei mee hateloon... :lol:
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Kiitoksia vaan ESP-kokemusten jakamisesta!

Tänään vähän pääsi testailemaan - kyllä on jännä fiilis kun auto "puskee ESP:tä vasten". Tuossa w169:ssä ei saa ESP:tä/ASR:ää pois mistään napista, varmaan joku konsti siihen on saada auto jostakin valikosta / näppäinyhdistelmällä "dynomoodiin". Tosin etuveto nyt puskee muutenkin pusikkoon :) Liikkeellelähtiessäkään ei sudi vaikka yrittäis, ASR vaan hyydyttää menon... Tylsää.
eeteeku kirjoitti: Äkkitilanteissa toimii pääosin hyvin. Sitten jos mennään ihan limiitillä niin ESP:stä on haittaa. Viime talvena kaksi kertaa ajettiin sprintteri lepikkoon ESP:n avustuksella: aika identtiset tapaukset: (kuski ja paikka eri) tullaan loivaan kurviin inan liian kovaa ja vähän lähtee irti, ESP täräyttää jarruja ja sitten loppuu se viimeinen pito --> tangentin suuntaan ojaan. kummassakin tapauksessa tilanteesta olisi tod.näk. selvinnyt ilman elektroniikkaa.

Järkevillä vauhdeilla toimii hienosti ja pelastaa varmaan useita ihmishenkiä vuosittain.
Tätä olen itsekkin miettinyt. Joskus kyllä tulee jossakin tutuilla syrjäkylien mutkateillä ajettua talvisin "ei niin järkevillä vauhdeilla", ja w201:llä se oli nautinnollisen mukavaa, kun auton perää pystyi hallitsemaan kaasulla. Nyt pitää opetella ihan uudenlainen, "turvallinen" ajotyyli.

Turvallisuus on kyllä hyvä asia, mm. w169:n 5. tähteä törmäystesteissä, ESP ja ASR olivat yksi ostokriteeri. Vaimo saa nyt auton liikkeelle helposti, vaikka joutuisi pysähtymään loivaan ylämäkeen. Pelkään kuitenkin sitä että kuskilla ei ole enää "perstuntumaa" tiehen/autoon, että yhtäkkiä varoitusvalot vain vilkahtaa mittaristossa ja sitten mennään! Googlehan on jo Kaliforniassa testannut menestyksekkäästi autoa, joka ajaa itsestään erilaisten tutka-antureiden/kameroiden ja GPS-datan varassa :? Varmaan se on turvallista (?), mutta ei siinä enää mistään autolla ajamisesta ole enää kysymys, vaan kuski on matkustajana... Kone ei tietysti väsy ratin takana, eikä tee "inhimillisiä" virheitä jne. Siihenköhän ollaan pikkuhiljaa menossa?

-Matti-
Avatar
CLiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 27.07.2009 20:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^ Aakkosen ASR lähtee muistaakseni napista pitempään painamalla pois päältä. Saatan tosin muistaa väärin. ESP:tä ei saa pois niin kuin totesitkin. W169:n vetopito ei ole paras mahdollinen ylämäessä ja raskaassa lumessa ASR ei toimi aivan optimaalisesti. Hieman suurempi vetoluisto renkaalle pitäisi vauhdin ja sitä kautta etenemistä yllä.

Muutenhan ESP on mainio laite, mutta sen käyttäytymiseen kannattaa tutustua ennen sitä ensimmäistä tosi paikkaa. On hyvä muistaa, että ESP ei auta puskevaan käytökseen yhtään paremmin kuin normaali jarrutuskaan. Täällä ei kuitenkaan taida pyöriä Saabisteja :lol: Toisaalta talviliukkkaalla huomaa CLK:n peruskäytöksenkin olevan enemmän puskeva ja yliohjautuminen tulee vasta sen jälkeen. Etupää menettää tasakaasulla pidon herkemmin kuin takapää.
w450
ex. w209, w169
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

CLiK kirjoitti: Toisaalta talviliukkkaalla huomaa CLK:n peruskäytöksenkin olevan enemmän puskeva ja yliohjautuminen tulee vasta sen jälkeen. Etupää menettää tasakaasulla pidon herkemmin kuin takapää.
Kappas, kappas. Onko niin keulapainoinen, vai mikä. Nyky-ESP-autoissa vissiin suositellaan vanhojen ohjeiden vastaisesti, että paremmat renkaat etuakselille. Olikohan noin?
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

CLiK kirjoitti:^ Aakkosen ASR lähtee muistaakseni napista pitempään painamalla pois päältä. Saatan tosin muistaa väärin. ESP:tä ei saa pois niin kuin totesitkin. W169:n vetopito ei ole paras mahdollinen ylämäessä ja raskaassa lumessa ASR ei toimi aivan optimaalisesti. Hieman suurempi vetoluisto renkaalle pitäisi vauhdin ja sitä kautta etenemistä yllä.

Muutenhan ESP on mainio laite, mutta sen käyttäytymiseen kannattaa tutustua ennen sitä ensimmäistä tosi paikkaa. On hyvä muistaa, että ESP ei auta puskevaan käytökseen yhtään paremmin kuin normaali jarrutuskaan. Täällä ei kuitenkaan taida pyöriä Saabisteja :lol: Toisaalta talviliukkkaalla huomaa CLK:n peruskäytöksenkin olevan enemmän puskeva ja yliohjautuminen tulee vasta sen jälkeen. Etupää menettää tasakaasulla pidon herkemmin kuin takapää.
Toki se ESP auttaa myös puskemiseen.
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Käytetyistä autoista puhuttaessa kannattaa muistaa myös jarrujen kunto.

Viime talvena W169:a ostaessa totesin koeajolla ESP:n toiminnan lähinnä nimelliseksi ja kirjasin mieleeni takajarruremontin. Liekö sitten ao. mallille ominaista, ettei saa esim. kaupunkiajossa kunnollisia jarrutuksia osakseen.

Takalevyt olivat ruosteessa ja palat aivan murusina ja jumissa. Uudet osat maksoivat noin satasen verran.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Tuossahan tuo ESP on kiteytetty muutamalla tutkimuksella:
http://www.autouutiset.com/juttuarkisto ... 506ESP.pdf
Itse olen erittäin tyytyväinen siihen. Kyllä oli ikävä tässä taannoin ajella väyrystäni tuoreemmalla farkkumondeolla ilman ESP:tä.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
CLiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 27.07.2009 20:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CLiK »

RH kirjoitti:Kappas, kappas. Onko niin keulapainoinen, vai mikä.
Taitaa olla alustan ominaisuuksista kiinni. CLK Black Seriesissä on viritetty alustaa hieman eri tyyliseksi ja se kelpaa jo tasapainoiseen rata-ajoonkin.
RH kirjoitti:Nyky-ESP-autoissa vissiin suositellaan vanhojen ohjeiden vastaisesti, että paremmat renkaat etuakselille. Olikohan noin?
Laittaisin edelleen paremmat renkaat taka-akselille. ESP auttaa, mutta vain tiettyyn rajaan asti ja pidon täydellinen menetys taka-akselilla aiheuttaa keskimäärin vaarallisempia tilanteita.
w450
ex. w209, w169
Avatar
CLiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 27.07.2009 20:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CLiK »

woke kirjoitti:Toki se ESP auttaa myös puskemiseen.
Totta. Lähinnä hain sitä, että yliohjautumisen ESP pystyy hillitsemään täysin, jos edellytykset jonkinlaiselle pidolle ovat vielä olemassa. Aliohjaavilla autoilla perusominaisuus on ESP:n kanssakin selvemmin havaittavissa.
w450
ex. w209, w169
Avatar
CLiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 27.07.2009 20:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CLiK »

isk kirjoitti:Käytetyistä autoista puhuttaessa kannattaa muistaa myös jarrujen kunto.

Viime talvena W169:a ostaessa totesin koeajolla ESP:n toiminnan lähinnä nimelliseksi ja kirjasin mieleeni takajarruremontin. Liekö sitten ao. mallille ominaista, ettei saa esim. kaupunkiajossa kunnollisia jarrutuksia osakseen.

Takalevyt olivat ruosteessa ja palat aivan murusina ja jumissa. Uudet osat maksoivat noin satasen verran.
Tämä ongelma koskee kaikkia pikkuautoja, joissa on levyjarrut takana ja ajot pääasiassa kaupunkiajoa. Takalevyille ei tule juuri käyttöä ja kura juuttuu kiinni. Tosin w169:ssa ilmiö on sen verran yleinen, että jotain kai olisi voitu tehdä rakenteellisestikin paremmin.
w450
ex. w209, w169
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Esa H. kirjoitti:Tuossahan tuo ESP on kiteytetty muutamalla tutkimuksella:
http://www.autouutiset.com/juttuarkisto ... 506ESP.pdf
Itse olen erittäin tyytyväinen siihen.
Kiitos linkistä! Oli valaiseva artikkeli.

Tuossakin korostettiin jarrujen ja renkaiden kunnon merkitystä järjestelmän tehokkaan toiminnan kannalta. Mainittiin myös siitä, että ajotyylin ollessa aggressiivinen tai muuten tilannenopeus aivan liian suuri, ei ESP:kään voi tehdä mitään.

Se on jännä ikuisuuskysymys muuten tuo taka(levy)jarrujen ruostuminen. Luulisi että 2000-luvulla jKr. saksalainen insinööritaito olisi jo sen verran kehittynyttä, että ongelma osattaisiin ratkaista. Kyllä w201:sessäkin ruostutti. Jarrut ei vaan saa tarpeeksi liikettä semmoisessa tasaisessa ja ennakoivassa, autoa säästävässä ajossa - pitäis aina silloin tällöin mennä hiekkatielle/lumelle ja jarrutella kunnolla, niin että ABS:t rutisee - se varmasti saisi männät paremmin liikkumaan/notkistumaan. Tai antaa auto viikonlopuksi paikallisille nuorille "pimppis" -käyttöön :) (usein siellä tullaan punaisiin liikennevaloihin sen minkä auto kulkee, ja jarrutetaan viimetingassa täysillä. Sitten taas kiihdytetään sen minkä autosta irti lähtee, kun valot vaihtuvat vihreäksi...). Niin, ja jarrut pitäisi varmaan jaksaa joka renkaanvaihdon yhteydessä purkaa/puhdistaa huolellisesti. :(

Tosipaikka on tosipaikka, ja siinä on varmasti paljolti kyse reflekseistä/lihasmuistista, ainakin itsellä on ollut kaikissa tapauksissa kun olen joutunut väistämään tielle tulevia hirviä (useita kertoja). Jälkeenpäin tulee sitten mietittyä toimiko tilanteessa "oikein". Sitä miten elektroninen ajonvakautus sitten omalta osalta vaikuttaa näihin "refleksi" -tilanteisiin, pitäisi päästä testailemaan jonnekin radalle. Ettei tule yllätyksiä.
Vastaa Viestiin