Kiitoksia vaan ESP-kokemusten jakamisesta!
Tänään vähän pääsi testailemaan - kyllä on jännä fiilis kun auto "puskee ESP:tä vasten". Tuossa w169:ssä ei saa ESP:tä/ASR:ää pois mistään napista, varmaan joku konsti siihen on saada auto jostakin valikosta / näppäinyhdistelmällä "dynomoodiin". Tosin etuveto nyt puskee muutenkin pusikkoon

Liikkeellelähtiessäkään ei sudi vaikka yrittäis, ASR vaan hyydyttää menon... Tylsää.
eeteeku kirjoitti: Äkkitilanteissa toimii pääosin hyvin. Sitten jos mennään ihan limiitillä niin ESP:stä on haittaa. Viime talvena kaksi kertaa ajettiin sprintteri lepikkoon ESP:n avustuksella: aika identtiset tapaukset: (kuski ja paikka eri) tullaan loivaan kurviin inan liian kovaa ja vähän lähtee irti, ESP täräyttää jarruja ja sitten loppuu se viimeinen pito --> tangentin suuntaan ojaan. kummassakin tapauksessa tilanteesta olisi tod.näk. selvinnyt ilman elektroniikkaa.
Järkevillä vauhdeilla toimii hienosti ja pelastaa varmaan useita ihmishenkiä vuosittain.
Tätä olen itsekkin miettinyt. Joskus kyllä tulee jossakin tutuilla syrjäkylien mutkateillä ajettua talvisin "ei niin järkevillä vauhdeilla", ja w201:llä se oli nautinnollisen mukavaa, kun auton perää pystyi hallitsemaan kaasulla. Nyt pitää opetella ihan uudenlainen, "turvallinen" ajotyyli.
Turvallisuus on kyllä hyvä asia, mm. w169:n 5. tähteä törmäystesteissä, ESP ja ASR olivat yksi ostokriteeri. Vaimo saa nyt auton liikkeelle helposti, vaikka joutuisi pysähtymään loivaan ylämäkeen. Pelkään kuitenkin sitä että kuskilla ei ole enää "perstuntumaa" tiehen/autoon, että yhtäkkiä varoitusvalot vain vilkahtaa mittaristossa ja sitten mennään! Googlehan on jo Kaliforniassa testannut menestyksekkäästi autoa, joka ajaa itsestään erilaisten tutka-antureiden/kameroiden ja GPS-datan varassa

Varmaan se on turvallista (?), mutta ei siinä enää mistään autolla ajamisesta ole enää kysymys, vaan kuski on matkustajana... Kone ei tietysti väsy ratin takana, eikä tee "inhimillisiä" virheitä jne. Siihenköhän ollaan pikkuhiljaa menossa?
-Matti-