Muutama kysymys mersutietäjille..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Muutama kysymys mersutietäjille..

Viesti Kirjoittaja Kim »

Kuinka iso homma on vaihtaa M103-koneeseen öljypumppu? Kaverin coupessa on tyhjäkäynnillä paineet alhaalla (kuitenkin ainoastaan lämpimällä koneella/öljyillä), eli lieneekö pumppu elämänsä ehtoopuolella.
Pelillä on ajettu muistaakseni lähemmäs 300tkm, vm. 89.

Vielä toinen asia mikä askarruttaa, nimittäin REST-nappi. Ohjaako kyseinen namiska kiertovesipumppua? Vai onko sille oma pumppunsa?
Tähti keulalla
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tuskin on pumppu vielä ehtoopuolella jos mitään varsinaisia oireita ei ilmene.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet saa olla 0,3 kg/cm2, kunhan kierroksia nostettaessa siis nousee tappiin jne.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12840
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

raul kirjoitti:Tuskin on pumppu vielä ehtoopuolella jos mitään varsinaisia oireita ei ilmene.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet saa olla 0,3 kg/cm2, kunhan kierroksia nostettaessa siis nousee tappiin jne.
Joo, ei ole kyse alhaisista paineista kuin tyhjäkäynnillä. Mutta onko iso operaatio jos sen vaihtaa?
Tähti keulalla
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?
Sepäs olikin kysymykseni.. :wink: Tiedän kyllä mitä se toiminto tekee, mutta onko sille oma pumppunsa? Järki sanoo että se käyttää samaa kiertovesipumppua kuin lämmitysjärjestelmä muutenkin.
Tähti keulalla
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.
Tähti keulalla
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kim kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.
Paineelle ei ole varoitusvaloa.
Kannattaisikohan ensin kokeilla vaihtaa öp-mittarin anturi, jos siinä olis vika...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eikä ole varmaa et paineet kasvaa uudellakaan pumpulla. Laakeri välykset kasvaneet kuuma öljy karkaa sieltäkin
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kim kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.
No, raukoilla rajoilla kyllä mennään, edellyttäen ettei koneessa ole jotkut iäisen vanhat öljyt?
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. Se "tippakannu lainehilla"-valo mittaristossa on öljyn määrän merkkivalo, ja usein aika yliherkästi vilkkuileva.

Sitä vastoin tuosta viisarin heilumisesta levottomana olisin huolissani. Pahimmillaan ko. oire voi kieliä siitä, että kansipahvi on menossa. Mites, ei vettä sentään kulu? Jos viikottain saa olla vettä lisäämässä, huolestuisin tästä asiasta. (The pahin tapaus olisi sitten se, että itse kansi on halki, mutta pahvi lienee se osa, joka M103:sta ensin pettää. En kyllä usko, että mitään kovin fataalia olisi vielä myllyssä tapahtumassa, jos se ei mitenkään ajossa oirehdi, esim. lämpöjen osalta).

Kannattaa muuten näillä kesäkeleillää eritoten pitää maantieajon jälkeen pikku jäähdyttelytuokio eli antaa koneen käydä hiukan reipasta tyhjäkäyntiä (1000-1400 r/min ehkä) puolesta minuutista minuuttiin. Säästää tuntuvasti konetta, kun lämmöt pitkän kannen eri osissa tasaantuvat. :!:

***
Itse alkuperäiseen kysymykseen eli öljypumpun vaihtoon en kyllä osaa sanoa mitään -- en ole koskaan törmännyt edes sivustakatsojana ko. operazioneen.
Mutta tosiaan, tsekatkaa ensin millaiset ja minkäikäiset öljyt siellä koneessa pyörii. Niiden vaikutus öljynpaineisiin (-kin) on melkoinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mersun öljynpainemittarit saattavat valehdella aika paljon.

Jos jotain suurempaa, niin täältä löytyy hyvä kone :wink:
Joku mersupurkaamo??
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

Jani kirjoitti:
Kim kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.
Paineelle ei ole varoitusvaloa.
Kannattaisikohan ensin kokeilla vaihtaa öp-mittarin anturi, jos siinä olis vika...
Jos anturi on sökö/hajoamassa niin luulisi viisarin heiluvan koko ajan?
Tähti keulalla
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kim kirjoitti:
epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?
Sepäs olikin kysymykseni.. :wink: Tiedän kyllä mitä se toiminto tekee, mutta onko sille oma pumppunsa? Järki sanoo että se käyttää samaa kiertovesipumppua kuin lämmitysjärjestelmä muutenkin.
Mulla ainakin on oma pumppu tuolle taukolämmitykselle, tosin ei ole tällä hetkellä toiminnassa ollenkaan, mutta ensi talveksi olisi tarkoitus tutkailla josko sen saisi pelittämään..
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kim kirjoitti:Jos anturi on sökö/hajoamassa niin luulisi viisarin heiluvan koko ajan?
Niinhän sitä luulisi.
Joskus on tullut sellainenkin tapaus eteen, jossa anturi teki tuollaista...tosin mersusta ei silloin ollut kyse.
Tuo anturi on ehkä halvin vaihdettava osa, jolla vika saattaa korjaantua...
Voishan siihen koneeseen kytkeä jonkun tarkemman mittarin, ja katsoa mitä se näyttää.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

Aku P kirjoitti: No, raukoilla rajoilla kyllä mennään, edellyttäen ettei koneessa ole jotkut iäisen vanhat öljyt?
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. Se "tippakannu lainehilla"-valo mittaristossa on öljyn määrän merkkivalo, ja usein aika yliherkästi vilkkuileva.

Sitä vastoin tuosta viisarin heilumisesta levottomana olisin huolissani. Pahimmillaan ko. oire voi kieliä siitä, että kansipahvi on menossa. Mites, ei vettä sentään kulu? Jos viikottain saa olla vettä lisäämässä, huolestuisin tästä asiasta. (The pahin tapaus olisi sitten se, että itse kansi on halki, mutta pahvi lienee se osa, joka M103:sta ensin pettää. En kyllä usko, että mitään kovin fataalia olisi vielä myllyssä tapahtumassa, jos se ei mitenkään ajossa oirehdi, esim. lämpöjen osalta).

Kannattaa muuten näillä kesäkeleillää eritoten pitää maantieajon jälkeen pikku jäähdyttelytuokio eli antaa koneen käydä hiukan reipasta tyhjäkäyntiä (1000-1400 r/min ehkä) puolesta minuutista minuuttiin. Säästää tuntuvasti konetta, kun lämmöt pitkän kannen eri osissa tasaantuvat. :!:

***
Itse alkuperäiseen kysymykseen eli öljypumpun vaihtoon en kyllä osaa sanoa mitään -- en ole koskaan törmännyt edes sivustakatsojana ko. operazioneen.
Mutta tosiaan, tsekatkaa ensin millaiset ja minkäikäiset öljyt siellä koneessa pyörii. Niiden vaikutus öljynpaineisiin (-kin) on melkoinen.
Öljyt (Mobil 10W-40) ja suodatin on vaihdettu maalis-huhtikuussa. En tiedä nesteistä, kysynpä asiasta tarkemmin vielä tänään.

Kiitoksia kaikille tähänastisista vastauksista, foorumi on hyvän maineensa veroinen :)
Viimeksi muokannut Kim, Ma 23.05.2005 12:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tähti keulalla
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuluuko öljyä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

Timo L. kirjoitti:Kuluuko öljyä?
öljynkulutus käsittääkseni normaalia luokkaa.
Nestettä ei myöskään normaalisti tarvi täytellä, joskus kuitenkin.
Tähti keulalla
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Erillinen pumppu..

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Kim kirjoitti:
epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?
Sepäs olikin kysymykseni.. :wink: Tiedän kyllä mitä se toiminto tekee, mutta onko sille oma pumppunsa? Järki sanoo että se käyttää samaa kiertovesipumppua kuin lämmitysjärjestelmä muutenkin.[/quote

Se pumppu löytyy ainakin mun mesestä ( 250 TD ) pissapojan säiliön alapuolelta. Joka tapauksessa se on sellainen kahden nyrkin kokoinen sähköinen keskipakopumppu.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Re: Erillinen pumppu..

Viesti Kirjoittaja Kim »

Arto N kirjoitti:
Kim kirjoitti:
epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?
Sepäs olikin kysymykseni.. :wink: Tiedän kyllä mitä se toiminto tekee, mutta onko sille oma pumppunsa? Järki sanoo että se käyttää samaa kiertovesipumppua kuin lämmitysjärjestelmä muutenkin.[/quote

Se pumppu löytyy ainakin mun mesestä ( 250 TD ) pissapojan säiliön alapuolelta. Joka tapauksessa se on sellainen kahden nyrkin kokoinen sähköinen keskipakopumppu.
Eli siinä tapauksessa se on erillinen pumppu?
Tähti keulalla
uti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 22.05.2004 02:23

Viesti Kirjoittaja uti »

Järki sanoo,että taukolämmitys on käytössä moottorin seistessä.Silloin ei varmaan sama vesipumppu pyöri,joka jäähdytysjärjestelmässä vettä kierrättää.Kyllä se vaatii ihan erillisen pumpun.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Oma, erillinen pumppu löytyypi. Pakkasilla tosi mukava, kun ei tarvitse käyttää konetta vähän väliä, jos pitää istua autossa esim. odottamassa vaimoketta kauppareissulla!
En ole löytänyt sille omaa kytkintä, mutta toimii kun kääntää virta-avainta riittävästi, jolloin myös puhallin toimii. Muutenhan pumpusta ei olisi mitään iloa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12840
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt on kyllä mennyt porukoilla systeemit sekaisin jossain vaiheessa.


mersussa on ,ainakin joissain siis, vakiona tietty vesipumppu ja lisäksi kiertovesipumppu. Nyt on ollut kyse siitä että restnappula, kierrättääkö lämmintä vettä vielä erillisen pumpun kautta, eli vesipumpun ja kiertovesipumpun lisäksi.

Kiertovesipumppuhan on vaikka ei restnappulaa oliskaan.
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Öljypumppu M103

Viesti Kirjoittaja Kim »

Joku joka tietää öljypumpun vaihton vaativuudesta, minkälainen duuni?
Viimeksi muokannut Kim, Ma 23.05.2005 12:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tähti keulalla
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 935
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Suunnilleen näin se voisi mennä

Viesti Kirjoittaja esukki »

En ole hommaa tehnyt mutta öljypohja pitäisi huoltomanuskan mukaan olla mahdollista irrottaa öljypohja ilman moottorin nostoa nokalta.
Pohjapanssari ja jäähdytin täytyy purkaa pois tieltä. Moottorin sivukiinnikkeet irroitetaan ja moottoria nostetaan etupäästä jotta öljypohja mahtuu tulemaan pois.
Luultavasti joutuu irrottelemaan vielä muutakin...
Sitten pitäisi öljypumppuun päästä käsiksi.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

M103 tunnettu ongelma on että kansipaperin välistä öljynpaineet vuotaa jakoketjukotelon kautta takaisin öljypohjaan.
Kun öljynpaineet näyttää huonoilta niin yläpää jää vähäiselle voitelulle.
En ole kuullut että olis tarvinut öljypumppua vaihtaa. :roll:
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

Kiitoksia kaikille vinkeistä.

Mainitsin kaverille öljypainemittarin anturasta ja se kokeili toista anturaa. Johan pelittää! Eli ei ollut iso vika, kannattaa aloittaa vian etsintä sieltä helpoimasta päästä..
Tähti keulalla
Kim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 12.06.2004 23:07

Viesti Kirjoittaja Kim »

[quote="Aku P]
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. .
[/quote]

R129:ssä on öljynpaineen varoitusvalo. Ei tarvi kuin laittaa virrat päälle niin se palaa samaan aikaan kaikkien muitten varoitusvalojen kanssa..

Enkä tarkoita öljynmäärän varoitusvaloa.. :wink:
Tähti keulalla
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kim kirjoitti:[quote="Aku P]
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. .
R129:ssä on öljynpaineen varoitusvalo. Ei tarvi kuin laittaa virrat päälle niin se palaa samaan aikaan kaikkien muitten varoitusvalojen kanssa..

Enkä tarkoita öljynmäärän varoitusvaloa.. :wink:[/quote]

Kuten W140: säkin.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

raul kirjoitti:Tuskin on pumppu vielä ehtoopuolella jos mitään varsinaisia oireita ei ilmene.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet saa olla 0,3 kg/cm2, kunhan kierroksia nostettaessa siis nousee tappiin jne.

Forte- tuotteista löytyy lisäaine joka saa aikaiseksi paremman öljynpaineen ja vähentää muutenkin moottorin mekaanista ääntä. TM testasi sen taannoin ja antoi aineesta varsin myönteisen kuvan. (ei ole mikään ostostvtuote). Hintaa aineella on muistaakaseni vajaat 30€. Ei varmasti tee moottorille pahaa jos kehtaa kokeilla. Öljylaaduistahan on puhuttu forumilla paljonkin. On todettu öljymerkillä olevan selvää merkitystä öljynpaineisiin. :roll:
W210 290TD T
Vastaa Viestiin